Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Goh wat blijft het stil ineens...

Anya schreef:Voordat je uberhaupt kunt gaan praten over het aanscherpen van de bestaande regels zul je eerst de regels zelf duidelijk moeten hebben.220. Een bevoegd toezicht op de inrijarena is dringend gewenst. De installatie van een videocamera is ter bewijs aan te bevelen. De organisator en de wedstrijdleider moeten een deelnemer bij grote vergrijpen tegen het regelboek of dierenbeschermingsbepalingen van de wedstrijd uitsluiten. Het voorval dient aan de WRAN gemeld te worden.
; zijn de regels van de dierenbescherming 'wet'

Irene K. schreef:Ik vind dat als je zulke praktijken ziet, dat je zelf je mond moet opentrekken. Als ik bij de inrijbak kijk en ik zie iemand zijn paard oneerlijk bejegenen, dan pak ik hem zelf aan. En zo, dat anderen het ook horen. En als ik dat had gezien op de tribune van dat pleasuremeisje, dan had ik "boe" geroepen. Als je moet wachten dat ze van hogerhand iets doen, dan kun je wachten tot je een ons weegt. En tuurlijk, videocamera's en toezicht in de inrijbak, ben ik helemaal voor. Maar dat neemt niet weg, dat je je zelf ook mag uitlaten. En niet denken, laat een ander dit maar oplossen, is mijn pakkie an niet.
Irene
Citaat:Ik heb in die bewuste situatie wel iets geroepen hoor.. Maar dat helpt niet zo. Wat heb ik nu voor sanctiemogelijkheden. Daar kun je je schouders over optrekken toch?
Citaat:Nee dit soort zaken zijn alleen oplosbaar door 1 of meer ringmeesters aan te stellen met directe bevoegdheden.
Citaat:Het is echt een illusie dat een toevallige omstander/mederuiters wat kan veranderen door naar het wedstrijdsecreatriaat te lopen of iemand op dit gedrag aan te spreken.

, het barreren op of in de nabijheid van het wedstrijdterrein voor, tijdens of na de wedstrijd, het overgevoelig maken van elk gedeelte van het paard, onder andere door het toepassen van scherpe zalf en dergelijke, alsmede alle handelingen die in strijd zijn met de gedragscode 'Welzijn van het paard'.Citaat:En hoe weet degene die toezicht heeft, of gewoon publiek is, dan of dat zo is?
Citaat:Persoonlijk kan ik me veel meer ergeren aan mensen (vooral beginners) die "verkeerd" met spoor rijden dan aan mensen die een keertje het paard even "aanpakken".
Cer schreef:Nou, ik heb eens even gekeken en de KNHS meldt het volgende:
1. a. Onder wreedheid wordt onder meer verstaan gevallen van het buitensporig aanzetten van vermoeide paarden, het overmatig gebruik van zweep of karwats, een onaanvaardbaar scherp of slecht zittend bit, het overmatig gebruik, misbruik of voortdurend gebruik van sporen, het gebruik van elektrische apparaten, het barreren op of in de nabijheid van het wedstrijdterrein voor, tijdens of na de wedstrijd, het overgevoelig maken van elk gedeelte van het paard, onder andere door het toepassen van scherpe zalf en dergelijke, alsmede alle handelingen die in strijd zijn met de gedragscode 'Welzijn van het paard'.
(die gedragscode wil ik ook wel eens lezen!)
b. Wreedheid dient onmiddellijk te worden gerapporteerd aan de voorzitter van de jury of de Federatievertegenwoordiger.
2. Het melden van wreedheid door andere personen dan officials dient tijdens de wedstrijd te geschieden in aanwezigheid of met schriftelijke verklaring van tenminste één andere getuige.
3. Een ter zake van wreedheid geconstateerde overtreding tijdens de wedstrijd wordt behandeld door de jury. Deze dient ter plaatse te beslissen, eventueel na een advies van een dierenarts.
Tegen deze beslissing is geen beroep mogelijk. Wie schuldig is bevonden wordt gediskwalificeerd.
4. Wreedheid, overbodig gebruik van hulpmiddelen en/of publieksonvriendelijk gedrag van de deelnemer, dat het aanzien van de sport schaadt, kan leiden tot diskwalificatie, wordt gerapporteerd aan de Federatievertegenwoordiger, die daarvan melding maakt in zijn rapport.
Het voorval wordt door de KNHS voorgelegd aan de Aanklager.
Nou, het is een begin... toch?
Citaat:'Welzijn van het paard'.
(die gedragscode wil ik ook wel eens lezen!)

Sugarmiss schreef:Wie bepaald wat 'onaanvaardbaar' , 'buitensporig' etc. zijn.
Dat is al het begin van het probleem.
Een camera kan hier zeker bij helpen, maar een melding zal ook altijd ondersteund moeten worden door liefst meer dan 1 persoon.
Citaat:Wie bepaald wat 'onaanvaardbaar' , 'buitensporig' etc. zijn.
Dat is al het begin van het probleem.

Citaat:De mensen die die taak zouden krijgen, zullen wel instructies krijgen van waar op te letten (met een beetje gezond verstand kom je ook al een heel eind), je paard op zn plek zetten doe je maar thuis, als je een lastig paard heb, hoor je niet op een druk inrijterrein (aggossie).