[WN] meer tips om zijn spins te verbeteren

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Wetsernfriek

meer tips om zijn spins te verbeteren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-04 11:28

ik train mijn arabje dus voor de reining en zijn spins zijn echt niet slecht maar hij gaat niet zo snel en dat is niet zo mooi en lijkt stuntelig. maar hoe kan ik hem sneller krijgen en hoe kan ik hem beter doen gaan, hij leunt en steunt echt op zijn pivobeen want na zijn spins zit er dus echt een put van zeker 10cm in de grond dus hij steunt echt wel op dat been.

zijn er tips en ervaringen die iemand met me wil delen en me kan behelpen?

Nisan

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-04 11:43

Grappig ik zit met hetzelfde probleem, ook met mijn arabje. Mijn instructeur zegt dat we dus het voorwaarts gaan uit het oog verloren zijn. Onder zijn begeleiding moet ik nu dus stoppen met spinnen en terug naar mijn kleine circeltjes. Wat inhoud 20 minuten per training cirkeltjes cirkeltjes en nog eens cirkeltjes. Tijdens die cirkeltjes (in draf) een of twee keer doordraaien en hup er weer uit, op de circel. Pas als dit lukt met een losse teugel (dat ie op de cirkel blijft) en minder beendruk, weer naar de spin toe werken. Hoop dat je er wat aan hebt.

Wetsernfriek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-04 11:45

dit zegt mijn trainer ook en ben er al maanden mee bezig maar het is al sneller maar toch blijft hij zich echt ingraven en kan hij minder snelheid maken dus ja maar ja zal mss iets bij de arabjes zijn zeker maar geef toe het oogt mooier een snelle spin dan een spin waarover je precies een uur doet hey Haha!

XoNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-04 18:02

Snelle en slordige spin vind ik minder mooi dan een langzame en nette spin Knipoog Meer snelheid moet je paard kunnen, ga kleine cirkeltjes draven waarbij je paard moet overstappen, veel zijwaarts waarbij ze haar takt en tempo niet verliest, pas als die dingen goed gaan, kun je voorzichtig eens proberen wat meer snelheid erin te brengen. Een spin komt enorm op kracht aan en je paard moet goed soepel zijn in de schouders.

Henriette

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-04 09:19

Inderdaad heeft het vaak te maken met de soepelheid in de schouders; hoe soepeler, hoe groter de pas zijwaarts en krijg je meer snelheid.

Ik ben nu heel gericht bezig met het soepeler maken in de schouders met de volgende oefening:
Paard verzamelen en nageeflijk maken, dan het hoofd behoorlijk inbuigen naar de kant die je op wilt draaien, met de teugel aangeven dat je opzij wilt en goed in het zadel blijven zitten.
Er moet echt een stap opzij gemaakt worden met het voorbeen.
Het is bij deze oefening niet belangrijk of het paard met het achterbeen blijft staan, hij mag best een beetje "omstappen"!

XoNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-04 11:19

Ik vraag liever niet teveel stelling, omdat je daarbij het paard aanmoedigt om dat te compenseren met de achterhand. Teveel stelling naar links, moedigt je paard aan om de heup naar rechts te zetten.

Wetsernfriek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-04 12:33

dank jullie voor alle tips en geloof het of niet het helpt echt hij begint echt snelheid te ontwikkelen maar is nog geen bom maar ben al tevreden. ik heb hem nu een paar keer met drawreins gereden dat hij wat ronder komt en dan spint hij ook beter dus moet nog wat werken op het rondwerken. voor drawreins zelf te maken kijk maar naar mijn ander berichtje op het forum.

mijn arabje gaat goed en ben blij en maakt ook mooiere langere stops en krijgt meer spieren op zijn achterhand dus je kan dat wel trainen!!!

Haha! Cool

Henriette

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-04 16:19

XoNo schreef:
Ik vraag liever niet teveel stelling, omdat je daarbij het paard aanmoedigt om dat te compenseren met de achterhand. Teveel stelling naar links, moedigt je paard aan om de heup naar rechts te zetten.

Tja, wat is teveel stelling...daar komt je gevoel bij kijken en hoe soepel je paard in z'n lijf is.
Een beetje uitzwaaien is geen probleem, bij het recht spinnen komt alles weer in orde

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-04 16:22

Wat ook helpt om de spieren te rekken is de kleine cirkel te rijden met stelling naar buiten. Ook het overstappen op de kleine cirkel met hoofd en hals naar buiten helpt bij het oprekken van de spieren van de binnenschouder.
Neem je ook weleens je zijgangen mee?

XoNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-04 16:58

Henriette schreef:
Tja, wat is teveel stelling...daar komt je gevoel bij kijken en hoe soepel je paard in z'n lijf is.
Een beetje uitzwaaien is geen probleem, bij het recht spinnen komt alles weer in orde

Klopt, maargoed, dat is gewoon verschil in training. Als het met minder stelling ook kan, zonder dat een paard zijn achterhand uitzwaait, dan ga ik niet meer stelling vragen dan nodig. Maar idd, spinnen komt aan op soepelheid in de schouders en kracht in de achterhand.

sarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-04 17:22

Mischien een kleine tip van deze zijde............al de oefeningen die gezegt worden zijn goed maar ga is NIET van het standpunt uit dat je paard op zijn pivot been moet draaien Knipoog is het minst belangsrijkste maar door wat meer te tappen met beide achterbenen inplaats van op 1 been te draaien kan hij veel meer snelheid creeeren. En dit is tevens ook minder schadelijk voor het binnen achterbeen.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-04 08:16

Om Lanna te leren spinnen heb ik haar met haar achterhand op een klein cirkeltje gezet en iets stelling naar buiten laten aannemen. Het voordeel van zo'n klein cirkeltje is dat de kunt voelen of je paard nog voorwaarts weg wil, de achterhand dreigt uit te zwaaien, je paard niet het risico loopt zich in de grond te boren of erger: achterwaarts te kruipen. Het heeft bij Lanna geholpen. Vanuit dat kleine cirkeltje met de achterhand, maak ik nu 1 hele of halve spin en ga er direct weer voorwaarts uit.

Het lijkt mij wel dat het 'basisprobleem' in het voorwaarts zit als ik het zo lees.

DWSS

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-04 10:32

zoals ik begrijp uit dit verhaal is dat de pony teveel gaat zitten op de achterhand ( gat van 10 cm graven met 1 been ) waardoor de voorhand teveel omhoog komt en je geen snelheid kunt maken aan de voorkant.
Mijn tip is om een spin in te zetten en er weer 2 passen uit te gaan en dan meteen weer de spin in te zetten en weer 2 passen eruit , dit een aantal keren hethalen , door deze oefening wordt je paard meer voorwaarts en gaat hij niet te erg zitten achter.
Ik zou persoonlijk geen draw rein omdoen om de spin te oefenen omdat je je paard in zijn lichaam dan nog korter maakt terwijl hij juist langer moet worden om zo meer vrijheid in zijn schouders te krijgen zodat hij ook voortwaarts kan.
Succes Knipoog

PeterV

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-04 10:52

Wetsernfriek schreef:
zijn er tips en ervaringen die iemand met me wil delen en me kan behelpen?

Ja, er is eigelijk maar één goede tip, die wij geleerd hebben uit ervaring. Zoek iemand die je het in één keer goed kan leren, daar help je in ieder geval je paard mee.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-04 13:42

GoedVetMan schreef:
Ja, er is eigelijk maar één goede tip, die wij geleerd hebben uit ervaring. Zoek iemand die je het in één keer goed kan leren, daar help je in ieder geval je paard mee.

dat is inderdaad de enige echte tip...
Voor de rest is het altijd leuk om te lezen hoe anderen iets doen Lachen

Wetsernfriek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-04 18:49

ja ik neem les enzo maar ik vraag graag raad bij das al je kan nooit genoeg weten ondertussen gaat hij langs rechts al behoorlijk snel en hij begint het ook leuk te vinden nu en links is nog wat trager maar het gaat al goed maar toch maakt hij nog een diepe put maar ja als hij sneller gaat ben ik al blij hij zal nooit een bom zijn in spinnen maar dat hoeft niet voor de rest gaat hij super elke dag gaat hij beter.

nu een vraagje voor anya ik merk dat je met lana nu ook reining doet. ik heb van een persoon geweten die het ook deed met een grote paard en ze hebben gezegd van te stoppen want het paard zou anders breken omdat hij te groot is voor die oefening. ik weet niet of het zo is maar gewoon lukt het wat met lana in de reining? das echt een all arounder aan het worden, pleasure, trail, reining wat komt er nog ?

komaan niet opgeven elke dag leer je zelf bij en elke week les ik nog en dan af en toe een clinic erbij en dan het is hoe je draait of keert elke keer moet je iets werken het paard is nooit echt af en de ruiter ook niet dus begeleiding heb ik geen probleem maar ik hoor graag van andere mensen en een tipje bij kan nooit geen kwaad hey je weet nooit genoeg das mijn moto.

en na mijn studies vetrek ik naar de states om te trainen en bij te scholen dus Haha! Haha! bij mijn idool whii Cool

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-04 19:02

Mijn hart ligt bij reining westernfriek. Dus daar ben ik eigenlijk al een poos netjes op aan het trainen. Dat gaat niet eenvoudig met een groot paard, je moet je paard zeker weten heel erg soepel hebben voor je aan stops en spins e.d. begint. Anders heb je een grote kans ze kapot te rijden. Lan heeft nu een goede basis. Dus ik ga voor all round. Met een groot paard heb ik sowieso weinig kans om in een discipline als reining heel erg uit te blinken en haar wegdoen zal ik nooit doen.

Lan heeft vorige week een heel prachtige slidingstop gemaakt. Tot nu toe deed ze dat wel maar dan altijd een cm of 40. Nu was het een stukje verder. Ook de spins gaan steeds netter. Maar het kost wel tijd. Ik hik nu vooral nog aan tegen de galopswissels. Die moeten met een dergelijk paard (geen natuurlijke wisselaar) thuis altijd 100% goed gaan voor ik ga starten. Lan heeft de neiging om 1 op de 10 keer achter niet door te wisselen. Dat moet eerst nog opgelost worden. En dan ligt de reining en westernriding en versatile-wereld voor ons open hihi

XoNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-04 19:13

Anya, ik snap niet waarom reining met een groot paard moeilijker zou zijn. Verward
Het wordt wat moeilijker met een paard wat iets langer in de rug is, maar grootte moet geen probleem zijn hoor.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-04 19:21

de rug is langer, maar de benen ook... zet Lanna's benen (jaren dressuurfok) naast de bouw van de benen van een quarter en dan zie je het probleem. Ook de spieropbouw is anders. Vergelijk de enorm sterke achterhand van een quarter met de meer op vering gefokte kwpn-er. Als voorbeeld: Lanna is veel weker en langer gekoot dan een quarter. Dat levert andere mechanica op Lachen

Wetsernfriek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-04 20:12

ja lenig is hij enorm daar werk ik al 7jaar op van als hij veulen was heb heel vroeg met hem hoofd genomen enzo aan de haalster en veel grondwerk gedaan van zodra ik erop stapte hij het snapte als ik druk gaf hij zijn hoofdje plooide enzo. het nadeel soms van een arabje dat ze soms te lenig zijn en als jij een stelling vraagt ze zich soms in een bocht wringen en hun anders zetetn maar ja hij is ook een koppig paardje maar ja. ik snap het zoals jij met lana een band heb heb ik mijn sublimo zo een band. sublimo zal ook nooit 10meter schuiven en zo en kei snelle spins en zo maken maar kom hij doet het heel goed en ben er enorm bij ik zie dat beest enorm graag en zou hem voor geen geld van de wereld knn missen. en ik leer enorm bij van hem. op de ranch bij ons staat het vol met quarters voor de reining en die maken dan enorme stops super spins enzo en dan krijg ik steeds commentaar op mijn arabje maar ik trek het me niet aan hoor. ik blijf maar doortrainen en ik geef niet af en ze geven toch na jaren toe dat hij het niet slecht doet. gewoon volhouden en doordoen en in je paardje geloven en je zal wel beter gaan met de tijd hoor.

geloof me sterk en super veel moed en maak maar fotos van haar hey als het lukt. en geloof in je zelf en lana hoor dikke proficiat van me alvast en super veel succes op wedstrijd zal is zien dat ik eens kan komen kijken in de toekomst en zal der wel staan met een spandoek hoor Haha! Cool Cheese!

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-04 23:24

Precies Wetserfriek... gewoon doorgaan en vroeg of laat gaat het allemaal gewoon lukken. Lan en ik zijn al een heel eind gekomen en jullie ook als ik het zo lees.

Die foto's komen, ben ook benieuwd naar jouw foto's Lachen
Hihi zal Lanna leuk vinden: een spandoek Lachen

meklabo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-04 21:18

ik rij zelf veel reining, en als je je spins mooi en snel wilt maken moet je het been openen naar welke kant hij moet als je op een kleine volte zit, dan hou de hem in en geef je hem met en je andere been schopjes, in het begin help je hem nog door je binnenhand op te tillen en je buitenhand tegen zijn/haar nek aan te leggen. als ze eenmaal op de spin zit dan neem je je handen terug naar het midden en je geeft je handen langzaam naar voren waardoor hij/zij dan haar hals naar voren kan doen waardoor hij/zij dan snelheid kan gaan maken, daarbij geeft hem met je buitenbeen schopjes om het tempo te bepalen. maar als je paard nog niet erg aan spinnen is gewend begin dan met 2 of 3 rondjes en laat hem dan weer even gewoon lopen pas naar een aantal keer kun je hem wat langer laten spinnen. ik hoop dat je hiet iets aan hebt

twistfanc

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-04 09:52

weet je wat ook wel zou kunnen veel rol backs oefenen dat die echt snel gaan en dan steeds iets meer door naar de spin vragen en zorgen dat dat tempo van uit de rolback er in blijft dan zijn ze meestal sneller :p

groetjes darryl