[WN] jullie ervaring met een torsion western zadel

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

briallen

jullie ervaring met een torsion western zadel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-04 20:32

sinds een paar maanden is het western zadel van torsion op de markt.

ik ben heel benieuwd naar jullie ervaringen?

i.v.m. eventuele aanschaf.

Vera

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-04 20:53

briallen schreef:
sinds een paar maanden is het western zadel van torsion op de markt.

ik ben heel benieuwd naar jullie ervaringen?

i.v.m. eventuele aanschaf.

Ik zou zeggen; kijk eens een paar topics hieronder, dan kun je 16 pagina's over boomloze zadels doorworstelen inclusief alle namen en links waar je het kunt krijgen Cool

briallen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-04 21:01

tja heb het doorgelezen echter niet echte ervaringen in het gebruik van een torsion zadel. ik ben benieuwd naar hoe het zadel blijft liggen. hoe de ruiter de zit ervaart , met name de beenligging en hoe het ligt op wat bredere paarden.

Pasterza

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-04 21:56

In één woord super! Lachen

Ik gebruik 'em voor m'n haf Waldjo en daar ligt ie perfect op. Moet wel goed aansingelen anders schuift ie, maar dat ligt meer aan z'n bouw (tonnetje) dan aan 't zadel. Heb er ook niet de originele singel (anatomisch gevormd) aan maar een rechte neopreen, dat zal mss mede een oorzaak zijn. Moet nog even sparen.
Het zadel zit ontzettend lekker, net alsof je zonder zadel rijdt. Beenligging is net zoals een 'normaal' westernzadel. Doordat Waldjo nog niet helmaal genezen is (hoefbevangen) mogen we voorlopig alleen stappen (Waldjo denkt er anders over Tong uitsteken, stoof in volle galop weg en ja dat zat lekker Lachen ), heb wel even gedraaft om 'em te testen maar over die enkele keer kan ik dus nog niet zoveel zeggen. Wel dat je lekker op zoek kunt gaan naar je balans en daardoor met jezelf geconfronteerd wordt Haha!

cornelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-04 22:14

Wat mij tegenvalt aan de torsion zadels is dat het helemaal niet zo flexibel is als ik had verwacht. Je paard moet er echt tussenpassen, de voorkant kan vrijwel niet bewegen.

briallen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-04 22:25

schaapjuh schreef over het op zoek gaan naar je balans, ik heb begrepen dat je veel kilometers moet maken op het zadel om er aan te wennen.
en dan is het natuurlijk ook nog afhankelijk van de gangen van je paard.

cornelie kan je uitleggen wat je precies wil zeggen met dat je paard er tussen moet passen, en wat daar dan de gevolgen van zijn??
gaat je paard dan korter lopen? met andere woorden heeft het dan geen schouder vrijheid meer of ligt het zadel dan niet goed op de rug ?

Pasterza

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-04 22:30

cornelie schreef:
Wat mij tegenvalt aan de torsion zadels is dat het helemaal niet zo flexibel is als ik had verwacht. Je paard moet er echt tussenpassen, de voorkant kan vrijwel niet bewegen.
Heb 'em laatst nog op een smal NRPSertje gehad en daar lag ie ook goed op, terwijl ie normaal op m'n tonnetje Waldjo ligt. Flexibel is ie dus echt wel Knipoog
Kijk anders op de site, staan foto's van allerlei rassen met een Torsion.

cornelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-04 22:31

Een kennis van mij heeft een Torsion zadel. (niet het westernmodel overigens ) Omdat ik er al maanden over zat te denken of ik zoiets aan zou schaffen of niet is zij met het zadel langs geweest. En dat viel mij dus enorm tegen. Ik had verwacht dat juist omdat het boomloos is het flexibel is. Dus dat de voorkant kan bewegen. En dat bleek dus niet het geval te zijn. Er was geen beweging in te krijgen. Voor pride hield dit in dat het te smal was en dat er uiteraard daardoor ook precies 2 drukplekken zouden ontstaan bij de schouder. Het zadel boorde zich helemaal in. Ik keek daar best raar van op. Ik had echt verwacht dat het geschikt zou zijn maar dat is dus niet zo. Ik ben daarom ook heel benieuwd hoe het met de western uitvoering is. En of dat ook zo is met een bob marshall.

cornelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-04 22:33

schaapjuh schreef:
Kijk anders op de site, staan foto's van allerlei rassen met een Torsion.

Eerlijk gezegd zegt mij dat niet zo veel Knipoog
Een zadel kan je op elk paard leggen, of het ook goed past is een andere vraag...........

Pasterza

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-04 22:36

cornelie schreef:
Eerlijk gezegd zegt mij dat niet zo veel Knipoog
Een zadel kan je op elk paard leggen, of het ook goed past is een andere vraag...........
Kee maar t lijkt me niet dat die mensen een zadel gaan aanschaffen als die niet zou passen. Naja... sommige mensen Schijnheilig

cornelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-04 08:09

schaapjuh schreef:
Kee maar t lijkt me niet dat die mensen een zadel gaan aanschaffen als die niet zou passen. Naja... sommige mensen Schijnheilig

In de engelse zadelarij ligt zo'n 90-95 % zeer slecht tot net niet goed. De western zadelarij weet ik niet maar ik denk dat er meer slecht dan goed ligt Bloos!
En er zijn inderdaad genoeg mensen die een zadel aanschaffen terwijl dat niet goed past. Zeker geen kwade opzet maar eerder onwetendheid denk ik.
Vandaar dat ik zeker op het gebied van passen een prutsmuts ben Bloos

Ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-04 10:55

En daar is niets mis mee, Cornelie.

De voorboogjes zijn voor mijn tinker ook veel te smal, dat gaat drukkingen geven. Je kunt ze er uit halen en er ter vervanging bv. schapenwol in doen, maar dan ben je meteen ook de zadelknop kwijt bij een westernmodel. Dan kun je beter een Extra Light nemen.

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-04 11:27

ik heb een Barefoot zadel. geen western, een gewone en ik heb het voorboogje eruit gehaald en het gat opgevuld met voorlopig kussenvulling, zodra er weer schapenwol voorhanden is, gaat dat erin.

Ik heb een onwijs breed paard zonder schoft en nu is het probleem opgelost

Pasterza

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-04 17:52

cornelie schreef:
In de engelse zadelarij ligt zo'n 90-95 % zeer slecht tot net niet goed. De western zadelarij weet ik niet maar ik denk dat er meer slecht dan goed ligt Bloos!
En er zijn inderdaad genoeg mensen die een zadel aanschaffen terwijl dat niet goed past. Zeker geen kwade opzet maar eerder onwetendheid denk ik.
Vandaar dat ik zeker op het gebied van passen een prutsmuts ben Bloos
Kee t was mss idd een stomme opmerking van me. Ik vind t ook erg belangrijk dat een zadel goed past en blijft passen.
Mijn ervaring is dat de Torsion op verschillende paarden goed past en dus wel flexibel is.

briallen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-04 09:38

ben het met jullie allen eens dat een zadel goed moet liggen.

Ik ben dus heel benieuwd of er met de torsion western problemen zijn t.a.v. been ligging van de ruiter, ligging van het zadel op het paard.

singelen jullie strak aan, of schuift het zadel zoals de meeste western zadels?

hoe is het gebruik bij bijvoorbeeld reining?? Ik heb begrepen dat het zadel in duitsland door diverse professionals is uitgetest.
Hoor nu hier en daar opmerkingen met name over de beenligging van de ruiter. En het zadel zou zo flexibel zijn dat het als het ware knikt.

Heb de vraag overigens ook bij torsion neergelegd en men zou het onderzoeken. OK dan!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-04 09:44

Hoeveel Torsion-western zadels zijn er eigenlijk verkocht in NL, want op WN hoor ik er zeer weinig over.
De BF's zijn tegenwoordig redelijk in de markt, maar hoofdzakelijk door creabea-ruiters, op een wedstrijd heb ik er nog niet één gezien iig.
De Bob Marshall's zijn stevig in opkomst als ik alle nieuwe eigenaren zo eens hoor. En die heb ik al wel op wedstrijden gezien.

briallen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-04 10:11

Sugarmiss schreef:
Hoeveel Torsion-western zadels zijn er eigenlijk verkocht in NL, want op WN hoor ik er zeer weinig over.

De Bob Marshall's zijn stevig in opkomst als ik alle nieuwe eigenaren zo eens hoor. En die heb ik al wel op wedstrijden gezien.
sorry het quoten ging mij niet zo goed af Haha!

ik ben dus inderdaad heel benieuwd naar de verkoop en het gebruik.
je hoort er inderdaad heel weinig over

Ropers

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-04 12:23

Heb een torsion gehad en die beviel wel goed alleen het schuiven.
heb nu sinds een maand en BM en die bevalt super ,schuift totaal niet.
Door een vergissing in Amerika heb ik er 2 BM!!
De andere is overigens te koop?

briallen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-04 15:11

tari, heb je een pbtje gestuurd

cornelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-04 16:40

Das wel een erg leuke vergissing dan Lachen

Ropers

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-04 17:53

Nou valt wel mee!!
Moest gewoon betalen hoor.

Pasterza

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-04 20:11

Beenligging is zeer goed

Waarom probeer je niet zo'n zadel uit?

CouCou

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-04 13:48

Hee joh!! Ga toch op een gewoon zadel zitten!! (hi hi) Haha! Knipoog Haha!

briallen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-04 14:08

Jammer genoeg ben ik op dit moment niet instaat op mijn paardje te gaan zitten. lig op bed met een mooi groen gipsvoetje!!!!! Huilen

maar daar weet eowyn natuurlijk alles al van

Heb inmiddels begrepen dat er nog maar weinig torsion western zadels verkocht zijn , dat zal dan ook wel de reden zijn dat er zo weinig mensen reageren!

CouCou

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-04 17:04

Wie? Ik?? Schijnheilig

Gelukkig een groen voetje en geen wit voetje (gna gna) Haha!
Vriendjes zijn? dat zijn we al he? alleen die roos krijg je nu extra!!