[WN] WRODL-deel 3: regel 650/8 (trail)

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

WRODL-deel 3: regel 650/8 (trail)

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-04 18:35

Mede naar aanleiding van [WN] Trail voor grote paarden Lachen en talloze gesprekken met Anya, de volgende WRAN-regel onder de loep: de keuzehindernissen in de trail, met speciaal voor Anya speciale aandacht voor regel 8. Het vierkant van balken, 150-180 centimeter.

Elke deelnemer moet in dit vierkant stappen, een draai van 360 graden binnen de balken uitvoeren, kort ophouden en aan de tegenovergestelde kant van de entree het vierkant verlaten.

Mijn mening is dat als een paard normaal staand in een vierkant past, je 'm ook een draai van 360 graden moet kunnen laten maken.
Handigheid die je moet hebben om dit figuur netjes uit te voeren, is namelijk totale controle van voor- midden- en achterhand. Waarbij het venijn 'm zit in de eerste beweging die je uit moet voeren. Die eerste pas met de voorbenen. Moet een heel klein pasje zijn, die niet opzij, maar ietwat schuin/achter/opzij moet zijn.
De kunst zit 'm in heeeel kleine pasjes, om en om voor en achter.

Maar Anya heeft het nu tot bijna bloedens toe geprobeerd, en het past stomweg niet. Dat paard kan niet eens normaal staan in een vierkant van 150 centimeter, laat staan nog draaien.
Haar grote KWPN'er (volgens Dick nog altijd een Keigoed WesternPaard uit Nederland) is dus stomweg te groot.

Dus de hamvraag van deze keer: waarom die rottig kleine maat van 150 centimeter in de trailparcoursen?
De WRAN is er JUIST voor alle paarden, dus ook voor KWPN'ers.
Waarom dan toch die kleine quartermaatjes aanhouden?

Is het niet een idee om bij de trail een verruiming van de hindernissen te maken voor paarden die groter zijn dan bv 1.65 meter? Dat die de maximaal voor de hindernis staande maat neergelegd krijgen?

Het vierkant MAG 180 centimeter zijn en daar kan ook een groot paard mee uit de voeten. Net als dat walkovers 60 cm mogen bedragen, jogovers 115 centimeter en lopeovers 210 centimeter.
Maar het ligt altijd zo verrekte krap in die parcoursen.

Als je in de trail eerst de 'kleintjes' laat starten en de grote paarden achter elkaar als laatste zet, dan kost het verleggen van de balkjes en het evt. vierkant nog geen 3 minuten in totaal. En een aantal ruiters zou hier heeeeeeeeeeeeeel blij mee zijn....

Hoe denken jullie daar over?

Tot de volgende WRODL!

Sonja.

PeppySan

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-04 19:28

Ga je dan voor fjorden het parcour kleiner leggen? Want die zijn een heel stuk kleiner dan een QPA.

Marith_Ov

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-04 19:32

Daar ben ik het wel mee eens OK dan! . Ik heb dan geen groot paard, maar wel een pony met ruime gangen. Deze zijn wel goed te verzamelen, maar een walkover van 40 cm past echt niet. De lope-over van 180 cm wil ook niet. Zodra deze twee net wat ruimer liggen zijn ze voor ons wel goed te doen, maar meestal liggen ze echt aan de minimale maat. Dan neem ik maar genoegen dat ze een balk overslaat of wat aantikt. Gek genoeg pas een jog-over op 90 cm weer wel Verward . Een vierkantje van 150 cm is net aan te doen voor ons (pony heeft een lange rug).

Als het allemaal iets ruimer zou liggen en niet op de kleine Quarter maat zou staan, zal het voor vele ruiters met niet QPA (die ruimere gangen hebben of gewoon eigenlijk te groot zijn) een stuk plezieriger worden en ook voor die paarden is het een stuk minder frustrerend om een trailparcours te lopen en te trainen. Die van mij raakt helemaal gefrustreerd als ik thuis alles op de minimale maten neer leg en gaat gewoon in staking, het past gewoonweg niet lekker .

Frayba

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-04 19:54

De maat van 1m50 tot 1m80 komt van de vertaling van de QH regelementen. In NL hebben we (de leden van de WRAN dus) tot op heden geen reden gezien daarvan af te wijken. Ook grote paarden als Legendario van Frans Josef en de grote zwarte groninger (ik weet z'n naam niet meer) van Ad Kolsteeg hebben die hindernis altijd gedaan. Er staat mij van hen geen bezwaar bij, hoewel ze allebei inmiddels op de QAPs zijn overgestapt. Schijnheilig

Nou is 1m50 wel erg krap, zelfs voor een QH. Ik zelf laat het vierkant zo goed als altijd op 1m80, of zelfs nog meer leggen. Ik heb liever dat alle deelnemers hem foutloos doen zodat de kwaliteit van de manuoevre onderscheidend wordt. En zo ook met alle andere hindernissen (breedte van de "L", doorgang in de "T", zijgang tussen balken). Het motto is: de top-6 van een klasse zou hem foutloos moeten kunnen rijden. We hebben dit met de WRAN jury's al eens besproken, maar het kan geen kwaad dat nog eens onder de aandacht te brengen (overigens is het meestal de organisator die de parcoursen bedenkt, en als jury wil je daar dan ook weer niet teveel in schrappen). Ik zou wel graag (per PB) willen weten welke jury's de hindernissen "altijd" op de minimum maten leggen.

Als deelnemer zou ik ook zeker laten weten via het secretariaat, de ringmeester of direct aan de jury als je problemen hebt met een parcours. Ik sta meestal toe dat de ruiters het parcours vooraf "lopen", en daar komt ook wel eens een opmerking over een "onmogelijke" situatie die ik over het hoofd had gezien. Op het NK overkwam het me nog: zijwaarts waarbij een staander van het hek in de weg stond omdat ik bij het ontwerp van het parcours geen rekening had gehouden met de hoogte van deze staander. Gelukkig maakte een deelnemer me er op attent en konden we het gelijk goed maken. Maar je moet natuurlijk niet zeuren over iets wat alleen jíj toevallig niet kunt, daarvoor moet je trainen (en dan bedoel ik natuurlijk niet het fysieke probleem van Anya's paard, dat valt niet erg te trainen).

Dat van die variabele afstanden voor grote- en kleine paarden is denk ik niet meer nodig als je een afstand kiest die voor allemaal "te doen" is: dus 1m80. Ik weet toevallig dat Anya's paard ook kleine passen kan maken voor de walk-, jog- en lope-over zodat ook daar de middenmaat geen probleem hoeft te zijn. Ook een shetlander kan hiermee uit de voeten, zij het dat die wat meer zal moeten rekken.

Die variabele afstanden vallen in dezelfde categorie voorstellen als het voorstel om paarden onder de 1m40 toe te staan om onder het hek door te gaan, de barrels bij snelle paarden in de Barrel Race verder uit elkaar te zetten, haflingers in de Reining hoeven maar 1 spin en dravers hoeven geen galop, bij Western Riding hoeven paarden groter dan 1m70 maar 2 changementen op de lange zijde, en niet-QAPpers mogen bij de cutting ipv een koe ook een groom "cutten" (of breng ik nu mensen juist op ideeën ).

Groeten,

Chris.

10y

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-04 20:05

Dat was Ewout de Groninger.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-04 20:18

Wordt 1.80 als standaard maat dan niet te groot voor de kleinere paardjes?
En voor kleine paarden met ruime gangen lijkt me een aanpassing niet nodig. Dat is toch gewoon een kwestie van trainen?

Oh, en moet je de maat van bv het vierkant afstellen aan de hoogte of aan de lengte van het paard? Ik weet niet of een groot paard per definitie langer is. Je hebt vast kleine lange en hoge korte? Dan zou je een lengtemaat in moeten stellen?

Ps. Uit de oude doos: Legendario Haha!
Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Cer op 20-11-04 20:22, in het totaal 1 keer bewerkt

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-04 20:20

Ik stel een trainhindernis 'onder de buik doorrennen' voor. Daarvoor hoef ik bijna niet te bukken Lachen

maar zonder gekheid. Als de hindernissen op middenmaat of de maximaal toegestane maat liggen dan kom ik erdoor (behalve de 45 cm ruimte bij de T). Lan kan best verzameld terugkomen. Zelfs op een los teugeltje, maar hier heb ik dus echt een niet te trainen probleem. Omdat ze bij het vierkant al zo onderstandig staat kan ze niet anders als haar voorbeen naar voren/opzij bewegen (anders verliest ze haar evenwicht). En achter heeft ze geen ruimte. Ik heb daar ook geen halve pas.

De walkovers op 60 cm komt ze door. Die op 40 echt met geen enkele mogelijkheid. Ik heb ook echt het gevoel of ik haar soort van martel als ik het zo klein van haar vraag. Ze wil het dan zo graag goed doen, dat ze helemaal in de stress gaat op die kleine maat.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-04 20:23

@Cer: ik kan met Seven van Jip (een grote D-pony van 1.48) koppeltje duikelen in het vierkant (nou ja bij wijze van spreken dan). 1.80 zou voor Seven inderdaad veel te groot liggen.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-04 20:26

Maar ligt het bij jouw paard dan aan haar hoogte of aan haar lengte?

Met een pony is er natuurlijk geen kunst meer aan, grote maat hindernissen ... Dus is het ultime trailpaard een shet!

Yv_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-04 20:27

Frayba schreef:
Dat van die variabele afstanden voor grote- en kleine paarden is denk ik niet meer nodig als je een afstand kiest die voor allemaal "te doen" is: dus 1m80. Ik weet toevallig dat Anya's paard ook kleine passen kan maken voor de walk-, jog- en lope-over zodat ook daar de middenmaat geen probleem hoeft te zijn. Ook een shetlander kan hiermee uit de voeten, zij het dat die wat meer zal moeten rekken.

Die variabele afstanden vallen in dezelfde categorie voorstellen als het voorstel om paarden onder de 1m40 toe te staan om onder het hek door te gaan, de barrels bij snelle paarden in de Barrel Race verder uit elkaar te zetten, haflingers in de Reining hoeven maar 1 spin en dravers hoeven geen galop, bij Western Riding hoeven paarden groter dan 1m70 maar 2 changementen op de lange zijde, en niet-QAPpers mogen bij de cutting ipv een koe ook een groom "cutten" (of breng ik nu mensen juist op ideeën ).

Groeten,

Chris.

Dat zijn nou nog is goeie ideen Cool Haha! .

Maar SOnja, het geeft misschein wel betere kansen, maar het geeft ook
mer irritaties...
Na elke gereden proef moeten weer de balkes uitgemeten worden. De
trail duurt meestal al zo lang, en dan worden de balkjes weer snel even
goed getrapt, maar als je echt zo iets wilt doen, moet het ook precies,
anders heb je weer muggenzifters die erover gaan zeuren dat de balkjes
3 mm te dicht bij elkaar liggen!
Klinkt raar, maar zeker als dit een regel zou worden, dat je die personen
ertussen krijgt.

Is het het wel waard?

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-04 20:32

Cer schreef:
Maar ligt het bij jouw paard dan aan haar hoogte of aan haar lengte?

Met een pony is er natuurlijk geen kunst meer aan, grote maat hindernissen ... Dus is het ultime trailpaard een shet!

Lanna is 1.70, heeft hoeven van 14.5 cm breedte en een lange rug (dressuurfok). Gemiddeld is een paard vierkant. dus als je haar gewoon neerzet (niet onderstandig) dan meet je ongeveer 1.70 tussen voor en achterhoeven. Ze heeft zichzelf dus heel lief in die 1.50 gepropt Lachen Lovers

Ik vraag me af of mensen zo vreselijk zouden klagen hoor. Als je alles boven de 1.60 of 1.65 achteraan laat starten dan is het idd drie minuten werk om die balkjes te verschuiven. Maar nogmaals ik kan prima leven met een parcours op een soort middenmaat. Daar valt nog op te trainen.

Maar ik kan me ook het parcours van de trail in Hardenberg nog herinneren. Dat was het moment dat ik tegen Sonja zei dat dit me nooit ging lukken. Al zou ik Lan een jaar in training zetten nog niet. Wat daar lag, pastte nooit. En dat betrof niet 1 hindernis, maar een stuk of wat Lachen

Trouwens wel fijn Chris dat je aangeeft dat niet alles trainbaar is. Ik heb echt weken geoefend (eerst naast Lanna), maar er is gewoon een fysieke grens.
Laatst bijgewerkt door Anya op 20-11-04 20:37, in het totaal 1 keer bewerkt

cornelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-04 20:32

Frayba schreef:

Groeten,

Chris.

Hmm, ik vind dit lichttelijk wat kort door de bocht gesteld. Haha!
Kijk bv naar de springsport, daar varieren ook de hoogtes en afstanden bij de ponys/paarden.
Ik zou zelfs die grens niet bij 1.65 leggen maar gewoon bij 157.6
Pony's dus iets krapper dan paarden.

Jos

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-04 20:48

bij mij op stal staat een pony van 140. maar hij heeft der lengte van een paard van 165 voor welke maat mogen we die opgeven?

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-04 20:50

Een pony/paardenverdeling is een idee. Maar dan moet je naar hoogte kijken, en moet men dat dan op zn inschrijfformulier aangeven? Of wordt je op de show nagemeten?
Een quarter is een paard (zeggen ze Knipoog ), maar heeft ponymaten. Althans, je schijnt er ook weer hele grote bij te hebben?
En er zullen ongetwijfeld paarden zijn die langer zijn dan ze hoog zijn?

Lijkt me een lastig probleem idd *peinst nog even verder*

Jos

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-04 20:54

ergens in Noor Holland woont een man die laat zijn Fries een rondje op een tonnetje draaien van pakweg 80cm doorsnee.

misschien moeten we die maar eens uitnodigen voor een clinic Knipoog

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-04 21:17

Friezen zijn een stuk korter dan de gemiddelde kwpn-er. En trouwens meestal een stukje lager ook Lachen

PeppySan

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-04 21:27

Ik ga met mijn quarter ook geen parcour springen, simpelweg omdat hij daar niet voor is gefokt en het fysiek nooit zal kunnen. Ik kan trainen wat ik wil, maar een L parcourtje (1.10 m.) zal hij nooit kunnen.
Moet een L parcour voor mij dan maar 20 cm lager?
In de ponyklasse starten kan niet (hij is 1.55 m.) want dat is tot 18 jaar. (en zo mag ik mij wel voelen, maar daar trappen ze niet in Haha! )

De maten zijn voor iedereen gelijk en als jij kiest voor een groot paard zal je die moeten leren de voetjes minimaal te verplaatsen, of niet aan dit onderdeel mee te doen als je paard het fysiek niet kan.

Het parcour aanpassen aan de mogelijkheden van elk individueel paard is niet eerlijk. Dan zou een vierkant voor een kleine maat pony kleiner gelegd moeten worden want die is in het voordeel tegenover de "grote" QPA's

enne, er zijn genoeg QPA's die die 40 cm walkovers ook niet kunnen. Ook bij een quarter gaat er gedegen training aan vooraf en er zijn erbij die het nooit leren.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-04 22:12

Gedegen training is iets anders dan fysiek onmogelijk Peppysan. En ik kan het met je eens zijn als het de quarterwedstrijden betreft. Maar nogmaals: is de Wran niet voor alle rassen??? Hoe kun je dan een parcours neerleggen dat fysiek onmogelijk is voor een bepaald ras. En Lanna is bij de KWPN-ers echt een middenmaat hoor. Ik ken er die een heel stukje groter zijn.

Over het geheel genomen start in de dressuur vrijwel iedereen boven de 18 op een paard (maar ik ken er 1 die op een D-pony bij de paarden meespringt) Is het feit dat die ene pony dat kan nu exemplarisch voor de rest (zoals de steeds genoemde groninger die kennelijk wel in het vierkant kon draaien (op welke maat lag dat trouwens)??? ).

En hoe banketstaaf ook.. voor de engelse sport is jouw quarter geen paard maar een pony. Hij zou dus meespringen bij de D-of de W-pony's. En inderdaad hebben ze daar weer een irritante leeftijdsverdeling voor de ruiters (ook een domme regel).

De maten in de ponyklasse springen zijn niet voor niets aangepast aan de maten van de pony's. En dat geldt niet eens specifiek voor de hoogte van de hindernissen, maar ook voor de maat van de galopssprongen ertussen.

Er staat volgens mij ook nergens dat het parcours zou moeten worden aangepast aan de mogelijkheden van ieder individueel paard. Er wordt ergens voorgesteld om het parcours aan te passen aan 1 of 2 verschillende maten groepen paarden. Dat is wat anders. Want een kleine pony is inderdaad behoorlijk in het voordeel in zo'n vierkant. Nu is voordeel niet zo erg... maar voordeel versus onmogelijk wel.

Kijk: ergens naar toe trainen (al kost het twee jaar) dat is te doen. Naar het onmogelijke toe trainen niet.

Ik vind het te makkelijk om dan maar te zeggen dat ik niet mee zou mogen doen, want het verkeerde paard....

Wat een kul. Ik weet zeker dat Lan een heel goed trailpaard zou zijn. Ze is cool, schrikt van niets, loopt zelfs door de rook van vloeibare stikstof, galoppeert desnoods over het zeiltje als het moet... Maar ze kan het niet bewijzen omdat ze te groot is???? eh... I rest my case Boos!

Frayba

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-04 22:59

Een goed trailpaard is in staat om eenvoudige hindernissen zelfstandig te overwinnen (walk- en jog-overs bijv, hoe krap dan ook) en volgt geduldig en gehoorzaam de aanwijzingen van de ruiter op bij ingewikkelde hindernissen (hek, figuur "L", etc).

Door rook van vloeibare stikstof lopen heeft daar niet veel mee te maken, maar, zoals je me schreef "bijna piafferen" bij de jog-over (dus met behoorlijke steun van de ruiter) heeft weinig met "zelfstandig hindernissen overwinnen" te maken.

Je hebt ongetwijfeld een fantastisch paard, cool, schotvast (heel belangrijk voor cowboys), etc, maar ze is fysiek niet in staat om te voldoen aan alle trail-eisen.

Nu kunnen we twee dingen doen: jíj start in onderdelen waarin ze wel tot haar recht komt (Showmanship at Halter, Horsemanship, Western Riding, Versatile Horse, evt. Pleasure) of we passen voor álle deelnemers de regelementen aan. Welke vind je zelf het meest logisch?

Groeten,

Chris

PS: de WRAN biedt een heleboel western-onderdelen aan waarin plaats is voor alle rassen. Dit betekent niet dat ieder ras in ieder onderdeel móet kunnen winnen! Maar zoals ik al eerder schreef, kan én moet er binnen de huidige normen gekozen worden voor de redelijkheid, en dan is zelfs voor Lana een trailparcours "te doen" hoewel anderen met een beter geschikt paard het dan nog steeds makkelijker zullen hebben.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-04 23:08

Hier spreek je jezelf dus behoorlijk tegen Chris. Eenvoudige hindernissen hoe krap ook zijn geen eenvoudige hindernissen meer. Balken op haar maat gelegd kan ze moeiteloos door. Ook als ze om en om hoog en laag liggen. Maar als je een groot paard door fysiek te krappe balken wilt hebben dan vergt dat een onbenullig hoge verzameling. Ze moet immers omhoog dan in haar gangen. En dan moet je gaan ondersteunen (een kilo been om heel zwaar te verzamelen, vergt ook teugeldruk). Ik moet haar daarvoor heel erg bij elkaar rijden. Dat heeft dus niets meer te maken met niet zelfstandig hindernissen kunnen overwinnen, maar met onmogelijke hindernissen neerleggen waardoor je mij dwingt om zo achterlijk verzameld te rijden.

Hoezo eenvoudige hindernissen???

Ik heb zeker weten een fantastisch paard en ze is niet in staat fysiek te voldoen aan trail-eisen die voor quarters bedacht zijn (want zoals je zelf zegt overgenomen van de amerikaanse regels).

Nu kunnen we een paar dingen doen... we denken eens na over trailparcoursen. Want de wran is niet voor quarters, maar voor alle rassen. Of we sluiten gewoon een paar disciplines uit. Of we stimuleren iedereen om een quarter te kopen. Of we gaan maar weer eens dressuur rijden (gatver voor dat laatste overigens).

Ik begrijp dat jij kies voor de logische: je moet niet zeuren, koop een quarter variant...

(eh... versatile... wanneer wordt dat uitgeschreven... ??? en western riding... wanneer wordt dat uitgeschreven...??? eh pleasure... ga je al gauw te hard maar goed dat wil nog. Horsemanship: dat had ik zelf al bedacht. Dat is een mogelijkheid!!

Hmm zoveel disciplines en met goed fatsoen hou ik dus alleen horsemanship over... zucht... Verdrietig

Als ze nu eens hunter gingen uitschrijven bij de Wran
Oh nee... dat is niet de bedoeling. Dat is bedoeld om te laten zien hoe veelzijdig quarters zijn Scheve mond Cool Haha! Tong uitsteken
Laatst bijgewerkt door Anya op 20-11-04 23:20, in het totaal 3 keer bewerkt

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-04 23:09

Oh ja.. PS ik settle al voor redelijke maten... Heb ik volgens mij ook ergens opgeschreven... Maar die redelijke maten liggen er meestal niet.

Frayba

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-04 23:36

Ho, ho, Anya, ik heb gezegd dat we uitgaan van de middenmaten, en dat is zelfs voor Lanna geen probleem, zoals je zelf schreef.

Ik ben heel benieuwd op welke wedstrijden "MEESTAL" die redelijke maten er niet liggen, want volgens mij liggen ze "MEESTAL" juist wel redelijk! Ik heb tot nu toe 1 wedstrijd gehoord waar ze niet redelijk lagen, en dat kaart ik aan in het jury-overleg zodat het niet meer voorkomt.

Daarnaast is de walk-over wel degelijk een eenvoudige hindernis. Eenvoudige hindernissen zijn hindernissen die het paard GEACHT wordt zelfstandig uit te voeren. Een walk-, jog- en lope-over zijn dus eenvoudig. Een brug ook, maar een hek niet. En een "L" of "T" ook niet.

Voor een eenvoudige hindernis is wel heel wat training nodig, maar in de wedstrijd dient je paard die ZELFSTANDIG te overwinnen, dus zonder ingrijpen van de ruiter. Voor de walk-over heb je, als western-ruiter, je paard geleerd ZELFSTANDIG de pas te verkorten en verlengen. In de klassieke-dressuur-training wordt dat MEESTAL geleerd met steun van de ruiter (door extreme verzameling bijv. zoals je schrijft). In western-dressuur-training ben je daarmee dus de verkeerde weg!

Het gaat er immers om dat je paard ZELFSTANDIG zijn pas aanpast aan de hindernis. Ik zie op je foto's dat Lanna bijv. geen enkele aandacht voor de balkjes heeft. Hoe kun je dan verwachten dat ze haar benen juist plaatst? Ik meen ook een hulpteugel te zien, klopt dat?

Hóe je het bereikt dat je paard zelfstandig die hindernissen "neemt", kun je vragen aan een goede western-instructeur. Bedenk dat óók een QH van nature een veel ruimere stap heeft dan 40cm!

Groeten,

Chris.

PS: Wanneer worden Versatile Horse en Western Riding uitgeschreven? Als jij nu toezegt te starten, sponsor ík voor de volgende wedstrijd de linten Versatile Horse en Western Riding!

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-04 23:45

Lan heeft geen teugeldruk nodig om te verruimen of terug te komen Chris, dat doet ze keurig op mijn zit (beetje druk op de beugels helpt ook wel Lachen Cool ). Maar haar arbeidsdraf ligt een heeeeeeel stuk ruimer dan de standaard jog-overs hoor. En haar verzamelde draf ook.

En in gewone stap stapt ze achter (gemeten) 30 cm over de voorhoefafdruk. En ik ben inderdaad in vier gewone galopssprongen langs de korte zijde. Verzameld met losse teugel kan ik dat terugbrengen naar 6 a 7 galopssprongen. Voor meer verzameling moet ze omhoog en de kont laten zakken (komt de hals erop, willen ze ook niet zien bij western).

Ze kan ook mooi op de plek galopperen, maar dat is alleen als ze pissed off is Bloos
Laatst bijgewerkt door Anya op 21-11-04 01:28, in het totaal 1 keer bewerkt

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-04 23:47

Frayba schreef:
Ik ben heel benieuwd op welke wedstrijden "MEESTAL" die redelijke maten er niet liggen, want volgens mij liggen ze "MEESTAL" juist wel redelijk! Ik heb tot nu toe 1 wedstrijd gehoord waar ze niet redelijk lagen, en dat kaart ik aan in het jury-overleg zodat het niet meer voorkomt.

Al redelijk happy mee
Laatst bijgewerkt door Anya op 21-11-04 00:17, in het totaal 1 keer bewerkt

cornelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-04 23:49

Frayba schreef:
Eenvoudige hindernissen zijn hindernissen die het paard GEACHT wordt zelfstandig uit te voeren.

En als mijn paard dan zelfstandig besluit dat hij 2 balken tegelijk veel makkelijker vind en dit zelfstandig uitvoert Tong uitsteken Bloos!