[WN] Western rijden relaxed?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

lucas03

Western rijden relaxed?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-04 14:14

Wat ik mij als "engelse ruiter" nu eigenlijk af vraag is het volgende:

Is dat western rijden echt zo relaxed als het er uit ziet. Die paarden zijn "cool" die ruiters zijn "cool". Pling Ik woon dicht aan de duitse bossen en daar kom ik veel western ruiters tegen. Lekker relaxed ziet het uit, maar is dat ook zo?

En ben je als doorgereden engelse ruiter wel in staat om tot western ruiter om te scholen?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-04 14:20

Ik denk dat je verschil moet maken tussen het relaxte er uitzien van een creabea-ruiter en een showruiter.

De eerste kan met een lange teugel en een rustig paard een hele ontspannen blik geven, terwijl er van verzameling geen sprake is.

De 2e zal met trainen eerst aan de verzameling moeten werken en kan daarna 'loslaten' zodat het geheel op een wedstrijd ontspannen showed.
De weg er naar toe hoeft dus niet zo 'ontspannen' te zijn Haha!.

Ik denk dat je als doorgewinterde engelse ruiter prima in staat bent om een paard van engels naar western om te scholen. Wel zou ik dan eerst zelf gaan lessen op een goed doorgetrained western paard, zodat je ook daadwerkelijk aanvoelt wat de verschillen zijn, zodat je later zelf met je eigen paard daar naar toe kunt werken.

Margrietjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-04 15:28

Op die laatste vraag wou ik ff reageren, na 10 jaar engels te hebben gereden vond ik het wel eens een goed idee om western te proberen, een reden daarvoor was (ondanks 10 jaar ervaring) dat ik nog al eens angstig was op en voor paarden die niet helemaal braaf en/of rustig waren.
Ik heb eerst een proefles gedaan en daarna 5 privelessen om de basis er een beetje in te krijgen, ik was meteen verkocht. Ik ben overgestapt naar de groepsles, wat ook heel gezellig is met zijn drieen.
Inmiddels rijd ik alweer een jaar western, en zoals mijn instructrice (sil hier op bokt) ook zegt, ik ben goed vooruit gegaan zowel in het rijden als in het overwinnen van mijn angst. Ik rijd ondertussen elke week in de les op een 6-jarige arabier en mijn stelling is veranderd van: liever een braaf paard die geen stap verkeerd doet naar: hoe sneller hoe beter .
En wat dat relaxte betreft: western is net zoals engels een boel hard werken, maar als het eenmaal lukt krijg je er veel voor terug OK dan! !
Dus ik denk dat het heel goed mogelijk is om de overstap te maken, of het iniedergeval een keer te proberen om te kijken hoe het is.

Kayila

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-04 17:06

Onstspannen ja dat vond ik ook altijd jeehee wat ziet dat er ontspannen uit haha nou ik les nu zon 3 maandjes bij Sil (waar margrietjuh ook lest...hai margriet !! kayila aka thea die met geeske wel eens komt kijken)

en ik vind het nog steeds hard werken Knipoog om het er ontspannen te laten uitzien! Maar ben wel helemaal verslingerd aan het rijden!!