[WN] vlechten en staartzak

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

ieks

vlechten en staartzak

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-04 23:38

In deze natte en vooral modderige tijd loopt mijn palomino gewoon nog buiten maar helaas kun je soms niet zien dat ze een lichte staart en manen heeft.Nou zie ik hier en daar foto's van quarters met vlechten in staart en manen en dan met zo''n staartzak hoelang kan je nou die vlechten laten zitten zonder dat er haar afbreekt ?? en hoe bevestig je zo'n staart zak en blijft die zitten??

Donjaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-04 00:39

Hoi,
Daar zijn al vele topic's over geweest, misschien heb je iets aan deze link?
[WN] Staartzak en/of vlechten ?

Vele groeten van Donjaja (tevreden vlecht - in - staartzak gebruiker)

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-04 01:04

En er zijn ook mensen die zeggen dat je niet moet vlechten, maar plukjes van de staart moet opbinden met zelfklevend verband (vetwrap) omdat in een vlecht de staartharen snel afbreken.
Mijn tweejarige palomino heeft ook een hele vieze staart, maar die mag mooi vies blijven, doe er weinig aan.

dirkje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-04 08:55

volgens my verschild de haar uitval per paard.
als ik by een van myn paarden vlecht,vallen er vele haren uit,(manen dan he,staart niet)terwyl by myn andere paard,geen centje pyn.
staartzakken heb ik trouwens niks mee,ze blyven nooit zitten,en zyn altyd vies.

ieks

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-04 10:22

bedankt voor de link !! ik geloof dat ik maar op zoek ga naar zo'n tail-tube oftewel invelcht staartzak.
Iemand een idee waar die te halen zijn??

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-04 11:08

bij bijna elke western 'ruitersport' zaak, kijk maar eens bij de sticky onder shops bovenaan dit forum

ilseb

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-04 11:37

Ik heb een witte arabier gehad en die had eerst een heel klein, kort staartje. Ik heb hem toen een vlecht ingedaan met een staartzak er omheen en na de winter had hij een prachtige volle staart die zo lang was dat ik er een stuk af moest knippen.

Van haaruitval heb ik niks gemerkt; volgens mij is het erger als er geen vlecht in zit, want dan breken de haren als je de klitten eruit probeert te halen.

Je bevestigt een staartzak met klittenband. Je haalt het klittenband door de vlecht heen en bevestigt het aan de andere kant. Het is wel zo dat als de vlecht loskomt aan de bovenkant de staartzak eraf valt en je hem in de box of in de wei kunt gaan zoeken (felle kleur uitkiezen is aan te bevelen). Je kunt best om de paar dagen opnieuw vlechten.

piggeljay

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-04 15:12

misschien een sugestie?. vlecht de staart niet te strak in en niet te dicht bij de staart wortel daar kan het ook van komen dat de haren afbreken.
dat heb ik zelf als ervaring door te strak in vlechten heb ik een staart naar de kl... geholpen. tot ik deze tip kreeg van een kennis en nu ik het wat losser doe blijven de staarten wel mooi en vol

Merel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-04 13:10

de staartzak kan er niet uitvallen als je een zogenaamde 3-way-tube neemt.
Ook schuren de haren van de vlecht niet tegen elkaar aan, waardoor ze afbreken.

bij zo'n staartzak heb je 2 tubes zeg maar waar je in elke tube een pluk haar doet. Dan vlecht je de tubes gewoon zoals een normale vlecht (dus eigenlijk vlecht je de staart gewoon normaal in, maar zit er dus per streng een zak omheen ipv 1 zak om de uiteindelijke vlecht.

hierdoor schuren de haren niet tegen elkaar aan, en je hoeft geen elastiekje te gebruiken (waar de haren ook vanaf kunnen knappen).
werkt ideaal en omdat je de zak meevlecht zeg maar, kan deze ook niet uitvallen of afzakken.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-04 13:26

Citaat:
bij zo'n staartzak heb je 2 tubes zeg maar waar je in elke tube een pluk haar doet.
3 tubes toch zeker? anders rottig vlechten hoor...

Hoe lang laat je de vlechten erin? dat hangt er van af hoe strak je vlecht, het materiaal van je staartzak en de frequentie van zwiepen van de staart. Gewoon af en toe even checken en anders gewoon wekelijks even een kwartiertje staartonderhoud inplannen.

missgoldy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-04 13:42

De mijne is een echte Houdini.
Zelfs met een staartzak met 3 tubes zwaait ze zo krachtig dat ie eruit schiet.
Of zou het aan een te grote hoeveelheid cowboy magic liggen Cool ?

marjan

dirkje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-04 13:48

jep,zo gaat het by my ook....,geen succes helaas.

cornelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-04 16:49

Hier nog een Haha!
Maar............ sinds ik er wat minder CM indoe lijkt het beter te gaan.

smarty

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-04 00:00

Ik zou als ik jou was, niet teveel gaan vlechten en staart zakken frommelen. Heel handig voor een wedstrijd natuurlijk, hoewel ik er een paar heb die het een sport vinden om te kijken hoe snel ze de staartzak af kunnen krijgen, vervolgens zo moe daarvan zijn dat ze direkt gaan slapen waar ze net gemest hebben (zucht Verward )
En ja ik heb ook alle soorten staartzakken met de meest ingenieuze sluitingen gehad!
Je trekt er altijd haren uit, vanwege het elastiekje, en je wil niet weten hoe snel je dan een paard hebt met ineens een veel dunnere staart en/of manen!
Palomino's staan al niet erg bekend vanwege hun dikke maan/staart haren, bij ons op stal hebben ze allemaal op een na van die dunne sliertjes. Helaas wij palomino baasjes zijn dus veroordeeld tot het vaker wassen van staart en manen, als je dat een beetje bij houd dan hoef je voor een wedstrijd of zo maar 2x te wassen en wit is het staartje... Pling
mijn ervaring dan... *LOL*

cornelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-04 16:23

Welk elastiekje bedoel je? Als ik een enkele staartzak gebruik heb ik inderdaad onderin de vlecht een elastiekje maar als ik die losmaak trek ik er geen enkele haar mee uit. Ik vind ze juist ideaal.

DJQuarter

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-04 17:42

Nou Mijn Palo-staart is aardig geel en ik heb hem al 6 keer gewassen met blauw shampoo... Ze is twee jaar en in die twee jaar is er niks met de staart gedaan en nu ze weer op stal staat ben ik gaan tutten met 'r, daar ze nu er een leeftijd voor heeft. Maar na die 6 keer met blauw shampoo is hij nog steeds niet wit en ik heb wel met een staartzak gewerkt, zit er nu nog om. Ook daar ondervind ik geen problemen aan behalve dan dat iedereen van stal met hun kortzichtige dressuurinstelling me raar aan staan te kijken dat ik mijn paard mishandel Verward ... Het is ook ZO zielig zo'n staartzak... Verward Dus ik heb ervaren dat het wel nodig is om de staart goed bij te houden en die van mij zo te lezen de mooiste en volste palo staart van Nederland... (Nou is ze ook wel veredeld met Paint bloed Tong uitsteken ...)

XoNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-04 18:00

DJQuarter, dan heb je Generals Golden Boy en Im So Brio nog niet gezien Knipoog Ook allebei Palo's met een staart waar je zelfs 2 keer u tegen zegt *LOL*

missgoldy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-04 18:20

DJ, ik had hetzelfde probleem met de staart.
Sinds de tip om hem in de (groene pak) biotex te wassen ben ik er vanaf.
Werkt perfect OK dan! .

Marjan

DJQuarter

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-04 20:38

Thanx! Ga ik vandeweek meteen proberen!

@ Xono... Nou... Uhm... Mijn meisje heeft anders een heel mooi palomino meisjes staart hoor... Tong uitsteken

XoNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-04 21:15

Ik geloof je meteen Haha! Maar vast niet zo dik als Brio en Golden Boy Haha!

cornelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-04 23:51

Hoe blijft de staart met het wassen met Biotex?
Krijg je dan zo'n dode pluisstaart of blijven de haren goed?

Ods
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-04 00:11

Nee Cornelie, de haren blijven goed! Ik heb mijn Haflingers toen altijd met Biotex gedaan, superspul voor smerige staarten en manen!! Het geeft bijna licht in het donker Haha!

missgoldy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-04 10:22

De staart blijft inderdaad goed van kwaliteit zal ik maar zeggen.
Ik was hem zo ong. eens in de maand.

Marjan

ieks

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-04 21:29

Die biotex ga ik ook eens proberen maar ik heb wel het geluk dat mijn palo aardig wat zwarte plukken in haar staart heeft