[WN] Wat is reining??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

majorca88

Wat is reining??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-04 19:46

Hallo Allemaal,

Ik heb nu eindelijk een wetsernstal in de buurt gevonden met hulp van fritsie!!!!!!
Ze geven daar les in reining maar ik weet niet echt precies wat dat is!!
Zijn er misschien mensen die er meer vanaf weten en het mij misschien uit zouden willen leggen?? en misschien tips kunnen geven!!

cornelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-04 19:49

Ga eens bij een les kijken, dan krijg je meteen een idee wat het is.

joepy46

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-04 19:56

kijk op internet en er zijn boeken hierover te koop!

Linda

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-04 20:02

www.westernriding.nl

Reining

Reining is een onderdeel, dat je het best kunt vergelijken met de Engelse dressuur.
Belangrijk is dat je paard steeds ontspannen is en geen verzet toont (mond open, onrustig met het hoofd) en dat je met lange teugels rijdt, waarbij je toch continue een goede controle over je paard hebt.

In totaal zijn er 10 patterns, waaruit gekozen kan worden door de jury. Deze bestaan uit:
- cirkels; een grote snel, een kleine langzaam en andersom. Dit noemen we speedcontrol.
- galopwissels (changementen).
- stops (sliding stops).
- rollbacks (snelle draai om de achterhand van 180 graden).
- spins (vliegende draai om het binnenachterbeen, waarbij de voorbenen ruim overstappen).
- hesitate (aarzeling).

De deelnemende combinaties leggen de proef één voor één af. Iedere beweging buiten de controle wordt als fout beoordeeld. Bij soepele, mooie, snelle en foutloze uitvoeringen krijgt men pluspunten. De basis van de puntenverdeling ligt tussen 60 en 80, waarbij 70 het gemiddelde is.

Diskwalificatie volgt bij:

overspinnen: meer dan 1/4 spin;
gebruik van verboden uitrusting;
opzettelijke mishandeling van het paard in de arena;
gebruik van de teugel als zweep;
meer dan een vinger tussen de teugels bij split reins en meer of een vingers tussen de teugels bij een romal;
beide handen aan de teugel (de vrije hand mag na de spin gebruikt worden om de teugels te verlengen indien daardoor geen beïnvloeding van het paard plaatsvindt);
val van ruiter of paard;
twee weigeringen bij een manoeuvre.
Tevens zijn er vaste richtlijnen voor het geven van plus- en minpunten.
Na afloop moet de ruiter naar de jury toe stappen, zodat deze, indien gewenst, het hoofdstel kan verwijderen om het bit te inspecteren.

majorca88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-04 20:09

Cornelie ik heb maandag mijn eerste les gehad en wil er graag wat meer over weten aangezien ik er net mee begin!!
Laatst bijgewerkt door majorca88 op 17-11-04 20:13, in het totaal 1 keer bewerkt

majorca88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-04 20:10

Ludo heel erg bedankt met je informatie!!

cornelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-04 20:14

Het was wat kort maar zeker niet banketstaaf bedoeld hoor Lachen Maar vaak als je eens bij een les gaat kijken dan hoor je e.e.a., kan je vragen stellen en zie je ook wat het allemaal inhoudt. En wat heb je zelf in de les allemaal gedaan? En heb je hiervoor engels gereden of ben je helemaal een beginneling?

majorca88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-04 20:18

Ik heb nu bijna 10 jaar engels gereden!! in februari zouden het 10 jaar geweest zijn!! maar door omstandigheden op de manege wilde ik er weg en toen dacht ik van waarom zou ik dan niet eens een andere tak van de sport proberen!

Ik heb maandag eerst vanuit de draf de stop en daarna rollback en meteen weer aandraven geoefent!! en daarna het zelfde in galop. Daarna ben ik bezig geweest om het spinnen eerst maareens in stap onder de knie te krijgen:D vond het toch erg ingewikkeld!! want je moet een heleboel anders doen dan bij het engelse rijden. maar gelukkig waren de instruteur en het paard hier rustig onder:D het paardje was zelfs pas 4!!

majorca88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-04 20:45

rijd jij zelf ook western cornelie??

cornelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-04 20:48

Op dit moment even niet. Wel gedaan, maar ik rijd nu met mijn amerikaantje engelse dressuurwedstrijden o.a.

Brendageene

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-04 21:47

Citaat:
Ik heb maandag eerst vanuit de draf de stop en daarna rollback en meteen weer aandraven geoefent!! en daarna het zelfde in galop. Daarna ben ik bezig geweest om het spinnen eerst maareens in stap onder de knie te krijgen:D vond het toch erg ingewikkeld!! want je moet een heleboel anders doen dan bij het engelse rijden. maar gelukkig waren de instruteur en het paard hier rustig onder:D het paardje was zelfs pas 4!!

Zo dat is een hoop voor 1 les, ik heb zelf ook net 1 privelesje westernriding gehad, maar ik heb alleen maar achtjes gereden en 1 keer halthouden. Het ging bij mij vooral om te kijken hoe ik rij (heb hiervoor ook 10 jaar engels gereden) om aan het paardje te wennen en om te leren sturen met een losse teugels (sturen vanuit je lichaam en met neckreining)
Zaterdag heb ik mijn eerste groepsles op een echte quarter Lachen want ik ben uitgenodigd voor een clinic cutting en nou krijg ik daarvoor een leenpaardje Haha!

Om maar ontopic te gaan: reining is idd een soort van dresuur alleen dan western, maar dat wist je nu wel Clown Ik ben zondag voor het eerst bij een wedstrijd wezen kijken en dat is zeker een aanrader, weet je ook eens wat het in de praktijk betekend.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-04 11:25

ik vind dat ook wel wat veel om te leren spinnen in je 1e les???!!! Mag ik vragen bij wie je bent wezen lessen? (antwoord via PB graag)

missgoldy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-04 13:21

Ik zou ook voor manege 2 gaan. rustig aan beginnen.
Voor een eerste les roll-backs maken en spinnen lijkt mij ook wat vreemd.
Volgens mij wordt de, o zo belangrijke, basis nogal eens vergeten en kicken mensen op de "kunstjes"

Marjan

Adrienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-04 14:26

missgoldy schreef:
Ik zou ook voor manege 2 gaan. rustig aan beginnen.
Voor een eerste les roll-backs maken en spinnen lijkt mij ook wat vreemd.
Volgens mij wordt de, o zo belangrijke, basis nogal eens vergeten en kicken mensen op de "kunstjes"

Marjan

Nou dat is niet echt vreemd hoor. Vaak willen trainers je gewoon even de eerste les aan alles laten proeven zodat je een idee krijgt wat de bedoeling is. Pas in de lessen daar na begint het "serieuze" werk.

piggeljay

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-04 15:04

welke trainer wil dat? het lijkt mij helemaal niet zo verstandigom een ruiter die voor het eerst op een western les komt met een paard waar ze nog nooit zelf western gereden heeft al direct te laten stoppen rollbacks maken en spinnen.
wat ik vermoed is dat ze iets heeft gedaan dat er op lijkt, maar een paard hard laten spinnen? op je eerste les?
in iedergeval majorca88 veel plezier met het rijden het is de leukste sport die je kan bedenken. en tot ziens op de wedstrijden dan maar.

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-04 15:07

Ff een off topic vraagje hoor Knipoog ; Waarom wordt reining vaak/meestal als de 'tegenhanger' van de dressuur gezien? Ik vind dat echt teveel eer voor cirkels galopperen, stops, roll backs en een spin. Vind eigenlijk dat andere western onderdelen eerder voor de term 'western dressuur' (als er al iets dergelijks zo genoemd zou moeten worden) in aanmerking zouden komen.

Adrienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-04 17:12

sflj"]
Ff een off topic vraagje hoor Knipoog ; Waarom wordt reining vaak/meestal als de 'tegenhanger' van de dressuur gezien? Ik vind dat echt teveel eer voor cirkels galopperen, stops, roll backs en een spin. Vind eigenlijk dat andere western onderdelen eerder voor de term 'western dressuur' (als er al iets dergelijks zo genoemd zou moeten worden) in aanmerking zouden komen.
[/quote]

Dan heb jij waarschijnlijk nog nooit echt een goede reining proef uitgevoerd of ook zelfs maar goed bekeken Cool

[quote="piggeljay schreef:
welke trainer wil dat? het lijkt mij helemaal niet zo verstandigom een ruiter die voor het eerst op een western les komt met een paard waar ze nog nooit zelf western gereden heeft al direct te laten stoppen rollbacks maken en spinnen. wat ik vermoed is dat ze iets heeft gedaan dat er op lijkt, maar een paard hard laten spinnen? op je eerste les?

Ik schrijf toch niet dat het perfect zal gaan. Het gaat er gewoon om dat je een keer hebt kunnen proeven aan de verschillende onderdelen van bv de reining. Ze laten gewoon alles een keer proberen, een stop een spin enz. Gewoon om een beeld te kunnen vormen van waar je naar toe gaat werken en wat het inhoud.
Je moet dat niet zo zwaar zien, gewoon een kort overzichtje voor de nieuweling. Vaak is dat dan al super indrukwekkend en hebben die mensen het idee weet ik wat te hebben moeten doen. Alleen maar leuk toch

Ik heb dit al vaker gezien en van al die mensen te horen gekregen dat het geweldig is om een idee te hebben van wat er allemaal gaat komen.

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-04 17:18

Adrienne schreef:
Dan heb jij waarschijnlijk nog nooit echt een goede reining proef uitgevoerd of of zelfs maar goed bekeken

Nee, heb ik niet. Je hebt helemaal gelijk! Rolleyes

Iemand anders nog een mening hierover?

fritsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-04 19:58

ik wou nog even wat zeggen over de trainer(s) van haar.

Ik ken hun goed genoeg om te weten dat ze goed met hun klanten en vooral hun paarden omgaan. Ik ben niet bij de les geweest, maar denk dat ze gewoon de basis heeft geleerd.
Ik ken ook het paard waar ze op heeft gereden en die kan nog niet alles maar loopt wel heel braaf zijn rondjes en doet heel erg zijn best. Dus hard spinnen zal het niet geweest zijn, misschien gewoon beetje, overstappen en naar binnenstappen maar meer ook niet. Ook zal ze geen stops gemaakt hebben van 6 meter.
Als ze zien dat een "leerling" het goed doet dan gaan ze gelijk al stapje verder en waarom niet?

horsea

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-04 20:16

sflj schreef:
Nee, heb ik niet. Je hebt helemaal gelijk! Rolleyes

Iemand anders nog een mening hierover?

Ik ben het eigenlijk wel met je eens, ik vind reining wel iets weg hebben van dressuur maar ik zie toch meer vergelijking met de Horsemanship aangezien je hier moet laten zien hoe je gangen zijn, of je je paard goed kan sturen en of je hier en daar ook een "hindernis" kan overwinnen Lachen

Ik zeg natuurlijk niet dat dat bij reining, trail, pleasure, westernriding e.d. niet zo is, maar ik vind de Hm in het uiterlijk meer op een dresuurproefje lijken dan de eerder genoemde onderdelen.

missgoldy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-04 00:15

Tuurlijk snap ik ook best dat het leuk is om te "proeven" van allerlei onderdelen als nieuweling.
Maar ik blijf het vreemd vinden. Je gaat toch ook niet direct de snelweg op als je net je eerste rijles hebt?
Of direct in het diepe bij je eerste zwemles?
Potje judo tegen een zwarte band op je eerste les??
Of ben ik nu gek?

Ik vind het fijn voor Mallorca88 dat ze zo'n leuke les heeft gehad. Ik hoop dat ze nog veel plezier beleeft aan het westernrijden Het zou alleen niet mijn manier zijn om te starten.

En Adrienne, jij hebt echt lange tenen hoor!!
Je praat zelf nogal neerbuigend over beginnende (westernruiters).
Dat was in ieder geval niet mijn bedoeling.

Marjan

radicalM

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-04 10:13

Versatile horse, toppunt van dressuur vind ik! OK dan!
Alle onderdelen van de western verenigd in een proef...
Zijgangen, changementen, tempowisselingen, stukje reining..van alles dus. Mensen die dat kunnen...petje af! *LOL* Geweldig om naar te kijken!!

Adrienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-04 10:17

missgoldy"]

Maar ik blijf het vreemd vinden. Je gaat toch ook niet direct de snelweg op als je net je eerste rijles hebt?
Of ben ik nu gek?
[/quote]

Je vergelijk met een eerste autorijles, zwemmen en Judo is ook wel erg ver gezocht en dat vergelijk gaat totaal niet op.

Mallorca88 rijdt al tien jaar paard schrijft ze als ik me niet vergis. Als jij als 10 jaar zwemt wil je toch ook niet meer in het pierenbadje beginnen omdat je aan bv waterpolo wil gaan doen? Of als je je E achter B wil halen verwacht je toch ook niet dat je docent weer over" hoe je moet schakelen" gaat beginnen voor je een karretje achter de auto krijgt.
Het zelfde geldt voor je Judo verhaal.
Dus ik zal maar aannemen dat je vraag aan het eind retorisch is? }>

[quote="missgoldy schreef:
En Adrienne, jij hebt echt lange tenen hoor!!
Je praat zelf nogal neerbuigend over beginnende (westernruiters).
Dat was in ieder geval niet mijn bedoeling.
Marjan

Ik schat een beginner als Mallorca88 blijkbaar heel wat hoger in dan jij. Wie is er hier dan neerbuigend ? Nu blijft de vraag over wie er lange tenen heeft. Ik met mijn maatje 38 niet in elk geval Knipoog

radicalM

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-04 10:30

Het aantal jaren dat je rijdt is niet zo doorslaggevend vind ik. Je kan rustig 10 jaar rondhobbelen en weinig leren. Als ik les zou willen krijgen in een voor mij onbekend rijstijl, zou ik eerst even willen laten checken hoever ik ben, de les opbouwen in vaardigheden tot het niveau waar mijn kennis ophoudt. Een goede instructeur kan dat goed inschatten. Vanaf dat punt verder.
Overigens lijkt het me leuker om eerst eens te kijken wat je eigenlijk van Reining vindt. Misschien vindt je er wel geen bal aan en lijkt een ander onderdeel je leuker. Dat is het prettige van westernrijden, er zijn zoveel onderdelen. En eerst eens de basis verder opbouwen. Daar ben je zowiezo al een tijdje zoet mee. Kreeg je niet het gevoel, toen je gelijk die sliding en spin moest doen, dat je een beetje teveel tegelijk op je bord kreeg. Als ze aan mij zouden vragen even een piafje of passage te doen omdat ik op een top-dressuurpaard zou rijden die het "al kan" ...poeffff, nou nee dank je!

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-04 10:33

Citaat:
Of ben ik nu gek?

dan ben ik ook gek, want dat dacht ik dus ook gelijk... Verward

Je kan toch ook aan de kant kijken naar een gevorderden les of naar een trainingssessie om te zien wat er allemaal mogelijk is?
Ik had voor dat ik begon met lessen al uren aan de kant gezeten en wedstrijden bezocht en mn ogen uitgekeken voordat ik uberhaupt op een westernpaard had gezeten. Moet zeggen mn eerste les ging alles fout!! ik was engelse ruiter op een doorgetraind westernpaard, die combi ging niet helemaal goed ...

Ik vind reining wel degelijk dressuur, een goede reiningproef vergt toch enige training en controle over je paard. Eigenlijk is alles wat je met je paard doet wel dressuur als je er goed over nadenkt, alleen niet iedereen is even 'skilled' in het trainen van de moeilijkste oefeningen.