[WN] Sliding plates wanneer goed?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

bleuberta

Sliding plates wanneer goed?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-04 20:16

Hoe kan ik nou goed zien of zijn sliding plates goed onder de hoef zitten?
Mijn trainer zegt dat mijn paard zijn ijzers niet goed liggen....
En hij heeft gelijk de nagels zitten er niet netjes is en zijn niet mooi vlak gemaakt onder de hoef.
Ik bedoel dat kan ik zelf ook nog bedenken maar wat is nou nog meer belangrijk ?
Waar kijken jullie naar als de smid geweest is?

sonita

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-04 20:37

Ik kijk als de smid bezig is,en vraag wat ,en hoe en waarom hij het zo doet.Geen geheim van de smid dus.Vraag alleen om plates als je ze gaat gebruiken en dus niet standaard zoals veel 'western'ruiters.

Donjaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-04 20:43

Hoi,
Volgens mij is er niets moeilijker dan naar een hoef / de smid zijn of haar werk / en de ijzers kijken! Vooral als je er zelf (nog) geen kijk op hebt.

Ook wij werden pas wakker nadat er twee (!) trainers ons vertelden dat een van de paarden wel erg vreemd op de plates stond. Waren het wel plates, vroeg de ene zich zelfs af, of waren het "verbouwde" normale ijzers?
Toen ons ook nog opviel, dat er een rare bocht in de plates was gevormd, zijn we maar eens op zoek gegaan naar een andere smid.
't Was even zoeken hoor, maar nu we haar gevonden hebben........alles helemaal weer in orde.
Ze heeft de opleiding in Nederland (Deurne) afgerond EN een opleiding in de V.S. gedaan. Erg kundig en vriendelijk persoon.
Paard blij, da's toch het belangrijkst, trainer blij....en deze smid is nog 5 euro goedkoper dan de oude smid! OK dan! Wij ook blij!!!

Succes - en wijsheid Tong uitsteken - toegewenst,
Donjaja.
Haha!

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-04 21:03

Grr. Praat me niet van plates. Zeker niet bij een paard met grote hoeven. Mijn zeer goedwillende hoefsmid heeft het er erg moeilijk mee gehad. Het laatste experiment is een paar plates, waar nu een stuk tussen is gezet om ze passend te krijgen om Lan's grote hoeven. Dat voelt i.i.g. een stuk beter!

bleuberta

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-04 21:09

Kijken ja dat doe ik inderdaad....Ik vraag ook hoe en waarom.
Als de hoefsmid mijn verteld klinkt het allemaal vrij logisch, maar toch schijnt het niet goed te zijn.
Misschien wat tips waar het ijzer nou precies moet liggen of juist niet?

Semmie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-04 23:04

Hoor vooral je trainer goed uit. Laat hij je maar zien wat goed/fout is aan je ijzers en ook vooral wat goed is aan het beslag van zijn eigen paarden. Als hij kommentaar op het beslag heeft moet hij je ook kunnen vertellen waar je bij de hoefsmid op moet letten en welke aanwijzingen je hem moet geven.

smarty

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-04 00:29

Toevallig vandaag fijn mogen ondervinden wat er kan gebeuren als je paard niet correct op zijn plates staat.
Gelukkig vermelde ik het feit dat mijn paard dezelfde dag nog bij de smid was geweest aan mijn trainer, zodat hij direct nog even controleerde hoe hij op zijn ijzers stond. Gelukkig maar bleek!
De hoef zat over de rand van het ijzer, dus in plaats dat de plate bij een stop het achterbeen begleid, door tijdens het inzetten als eerste de "weg" om het zo maar te zeggen vrij maakt en het glijden zo soepel mogelijk te maken, veroorzaakte het nu het effect dat de hoef als eerste tijdens de inzet de grond in gaat, waarna het ijzer als een "obstakel" de vloeiende beweging stropt, en mijn paard dus helemaal niet meer kon stoppen. Het ergste is dat als je dat niet weet je je paard de meest gemene blessures kunt bezorgen (Door de klap die hij dan dus opvangt met heel zijn been).
Ik ben heel blij dus dat mijn trainer direct dus kon ingrijpen!
Hij heeft mij ook nog verteld dat de "takken" ook niet verder dan de kogel mogen uitsteken.
Vind het wel triest dat een hoefsmid die beweert het "western" beslag onder de knie te hebben en ook nog opleiding geeft, dit soort fouten maakt! Verward
Bij het beslag op de voor benen mag de hoef wel iets over het ijzer zitten , omdat het effect wat het achter veroorzaakt, het paard dan dus weer helpt met doorlopen tijdens een stop. (om het even simpel te maken hi hi)
Gelukkig mijn paard behoed voor (onnodige) blessures, alleen wel weer zoeken naar een goeie smid!

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-04 00:38

hmm dat doet mijn smid dan nu wel goed gelukkig Lachen
Toch nog iets. Maar ik wacht even met stops proberen tot ik weer les heb (nieuwe ijzers zitten er net onder). Kan ze eerst even kijken of het goed zit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-04 11:24

we hebben op stal nu ook een goede smid, maar kan volgens mij beter...ik ben niet 100% tevreden. Ben eigenlijk wel benieuwd of jullie goede smeden weten in de omgeving van [plaats]-Ede...

piggeljay

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-04 18:16

wat belangrijk is bij het kiezen van een smid is dat het een smid is die bekent is met western beslag en geen smid die in het dagelijks leven alleen dravers beslaat en er dan omdat jij het vraagd er maar iets van wat hij denk een western ijzer is er onder plakt, neem ook geen smid die een gewoon ijzer wel even verbouwd tot een western ijzer door er stukken tussen te plakken of van een gewoon ijzer dat iets groter is dan je paard zijn hoef een slidingplate maakt want dat zijn geen slidingplate's (sliding plate's worden speciaal besteld) en durf tegen je hoefsmid te zeggen dat je niet tevreden bent met zijn werk.
geloof me ik heb het zelf allemaal al een keer meegemaakt en aan mijn paarden komt alleen nog een smid die alleen nog maar western beslag doet

broke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-04 18:31

Bij ons op stal, heeft de eigenaar zelf de opleiding gedaan in Nederland en Amerika.
De ijzers maken is geen probleem, maar kant en klaar ijzers zijn wel zo makkelijk.
Volgens mij is het "stellen", ook belangrijk. En is het wel makkelijk als de smid het paard ziet lopen en stoppen.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-04 19:23

piggeljay schreef:
wat belangrijk is bij het kiezen van een smid is dat het een smid is die bekent is met western beslag en geen smid die in het dagelijks leven alleen dravers beslaat en er dan omdat jij het vraagd er maar iets van wat hij denk een western ijzer is er onder plakt, neem ook geen smid die een gewoon ijzer wel even verbouwd tot een western ijzer door er stukken tussen te plakken of van een gewoon ijzer dat iets groter is dan je paard zijn hoef een slidingplate maakt want dat zijn geen slidingplate's (sliding plate's worden speciaal besteld) en durf tegen je hoefsmid te zeggen dat je niet tevreden bent met zijn werk.
geloof me ik heb het zelf allemaal al een keer meegemaakt en aan mijn paarden komt alleen nog een smid die alleen nog maar western beslag doet

Slidingplates in de maat van de hoef van mijn paard bestaan gewoon niet. Er is geen fabriek in Nederland, Duitsland of de VS die die maat levert. Een hoefsmid die bekend is met westernbeslag is in mijn regio niet voorhanden. Mijn hoefsmid is wel gecertificeerd in allerlei beslag en is na de eerste niet gelukte poging speciaal voor mij langsgegaan bij een gecertificeerde westernhoefsmid in Duitsland. Het op deze manier oplossen is hem door die smid aangeraden. De las is ook zo bewerkt dat er geen naad o.i.d. meer te zien is. Dit is gewoon het beste wat ik ik deze regio kan krijgen...

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-04 19:25

broke schreef:
Bij ons op stal, heeft de eigenaar zelf de opleiding gedaan in Nederland en Amerika.
De ijzers maken is geen probleem, maar kant en klaar ijzers zijn wel zo makkelijk.
Volgens mij is het "stellen", ook belangrijk. En is het wel makkelijk als de smid het paard ziet lopen en stoppen.

De eigenaar van jouw stal kennen wij toch als ruiters?
En zij zou een opleiding westernsmid hebben gedaan Verward Scheve mond

Chantalleke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-04 20:19

Iedereen heeft het erover dat de diverse smeden naar Amerika zijn geweest voor een opleiding terwijl ze daar de paarden helemaal krom op de ijzers zetten. Waarom reist er een vrij populaire hoefsmid uit Nederland dan eens in de zoveel tijd af naar Amerika om langs diverse Reining stallen te gaan om daar de paarden te beslaan/ Verward

Jos

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-04 20:27

om ze weer recht te zetten Verward