[WN] antwoord van de WRAN! (leasecontract of niet?)

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

laukjefreak

antwoord van de WRAN! (leasecontract of niet?)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-04 13:07

naar aanleiding van een topic over het starten van een paard van een ander in de WRAN wedstrijden heb ik een brieg naar de WRAN gestuurd, ik heb zonet antwoord gekregen op de brief!
hier het antwooord:
Citaat:
Ervan uitgaande dat je een beginnende wedstrijd ruiter bent, geeft het tweede gedeelte van regel 308 al antwoord op je vraag. Als beginner mag je op het paard van een ander starten zolang dit paard niet geplaatst is geweest in een amateur of hogere klasse.

Het wordt anders als je in de amateur klasse wil gaan starten. Dan moet je eigenaar van het paard zijn of een lease contract van het paard hebben. Even ter verduidelijking, het lease contract wat bij de WRAN in gebruik is, staat alleen op dat de eigenaar van het paard dat paard aan jouw leased. Het is ook alleen bij de WRAN geldig. Je kunt er b.v. geen rechten richting de eigenaar aan ontlenen. Maar een gevolg van het lease contract is wel dat de eigenaar niet mag starten in de amateur klasse, omdat hij niet meer de eigenaar is voor de lease periode.

Het klopt dat we vanaf 1 januari startnummers uit gaan geven via de Federatie. Iedere combinatie (ruiter/paard) krijgt een eigen startnummer. Dus in jouw geval krijg je dus twee sets startnummers. De kosten van deze startnummers zijn nog niet bekend.

kortom:
je mag als beginner wel ,et het paard van een ander stuuren zonder lease contract in de beginners wil je met dit zelfde paard in de amateur of open dan moet je een leasecontract hebben waar op staat dat de eigenaar niet met dit paard naar wedstrijden gaat.

Rob_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-04 13:14

Ja en??? Hier staat toch gewoon wat al tot in den treure is uit gelegt.

westernworld

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-04 13:27

de regel wat juridisch wat krom ligt is deze:
een leasepaard is eigendom van diegene die least??????en de eigenaar is in die periode geen eigenaar??????????????????????
dat gaat mij even de pet te boven!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
dus als ik een paard,mijn eigen paard,zeg maar verleast,ben ik geen eigenaar meer,dat strookt niet met de wet hier in nederland,
.

rinus

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-04 13:35

Zo gek is het niet Rinus. Als jij een huis verhuurt aan iemand, ben jij wettelijk nog wel eigenaar, maar heb je niet meer het recht het huis zonder toestemming van de huurder te betreden.

piggeljay

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-04 13:46

het is gewoon een verkapt koopcontract, met die uitzondering dat aan het eind van het lease contract het paard terug gaat naar de oude eigenaar. het paard staat geregistreerd in amerika of een nederlands stamboek als verleased, maar dat houd wel in dat je als eigenaar niets meer te zeggen hebt over je eigen paard, maar degene die het van jou leased kan het paard niet stiekem verkopen want hij staat dan bij het stamboek geregistreerd als zijnde niet verkoopbaar.
het enigste risico dat je als eigenaar loopt is dat je 1. niet meer zelf op je paard mag starten. 2. als je pech hebt rijdt zo'n ruiter je paard helemaal aan gort en kan je daar zelf niets tegen doen want hij of zij is op dat moment het baasje van het paard en die mag er meedoen en laten wat die wil.
ik zelf zou nooit een paard verleasen om een ander er wedstrijden op laten starten of je moet 100% vertrouwen in de ruiter hebben.

westernworld

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-04 13:46

dat begrijp ik best sm,maar die vergelijking gaat niet op,ik ben en blijf eigenaar,zeker bij levende have,er zijn een paar rechtzaken geweest,waarbij de rechter geconcludeerd heeft dat,in de periode vanleasen de eigenaar het gebruiksrecht behoudt als eigenaar,geadviseerd wordt deze regel op te nemen in het contract:
als de resultaten in de ogen van de eigenaar,achterwege blijven,zal het gebruiksrecht terugvallen naar de eigenaar.
(misschien niet helemaal letterlijk) maar hier komt het wel op neer.

laukjefreak

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-04 13:55

Blaze schreef:
Ja en??? Hier staat toch gewoon wat al tot in den treure is uit gelegt.
ja klopt! aangezien een aantal mensen in de war raakte door de uitleg van anderen waar onder ik zelf heb ik de WRAN maar een brief gestuurd met vraag om uitleg. en je raad het al!
ik snap het nu
en aangezien er meerdere mensen waaren (na mijn idee) dacht ik dat het wle handig ozu zijn om het hier neer te zetten.

Rob_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-04 17:22

piggeljay schreef:
het is gewoon een verkapt koopcontract, met die uitzondering dat aan het eind van het lease contract het paard terug gaat naar de oude eigenaar. het paard staat geregistreerd in amerika of een nederlands stamboek als verleased.

Dat hoeft niet de wran vraagt om een lease contract,dat wil niet zeggen dat je bij het stamboek dit moet aangeven.

maar dat houd wel in dat je als eigenaar niets meer te zeggen hebt over je eigen paard, maar degene die het van jou leased kan het paard niet stiekem verkopen want hij staat dan bij het stamboek geregistreerd als zijnde niet verkoopbaar.

Klopt ook niet,(gelukkig),als eigenaar heb je plichten maar ook rechten die je in een contract moet zetten.Het recht om je paard om moverende redenen terug te claimen is een hele belangrijke.

het enigste risico dat je als eigenaar loopt is dat je 1. niet meer zelf op je paard mag starten.

Dit klopt,als leaser moet je op papier het exclusieve recht krijgen van rijden .
2. als je pech hebt rijdt zo'n ruiter je paard helemaal aan gort en kan je daar zelf niets tegen doen want hij of zij is op dat moment het baasje van het paard en die mag er meedoen en laten wat die wil.

Absolute onzin,(gelukkig), een contract geeft de ruiter en de eigenaar bepaalde plichten en rechten,die moet je goed afstemmen en laten toetsen door een advocaat.

ik zelf zou nooit een paard verleasen om een ander er wedstrijden op laten starten of je moet 100% vertrouwen in de ruiter hebben.

Gelukkig denkt de eigenaar van Hicky daar anders over Cool
Laatst bijgewerkt door Rob_H op 16-11-04 17:53, in het totaal 1 keer bewerkt

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-04 17:26

piggeljay"]
het enigste risico dat je als eigenaar loopt is dat je 1. niet meer zelf op je paard mag starten
[/quote][quote="Blaze schreef:
Dit klopt,als leaser moet je op papier het exclusieve recht krijgen van rijden

klopt niet helemaal. Je mag als eigenaar altijd op je paard starten, zolang je het maar OPEN doet. Of dit door de lease-"eigenaar" gewenst is is een 2e Haha!.

Rob_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-04 17:30

Nee als de eigenaar start op zijn paard dan mag je als leaser geen amateur meer starten(en daar is dat lease contract voor)

laukjefreak

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-04 17:33

piggeljay

hicky?'
heet de eigenaar toevallig rob??
want dan heb ik zo net jullie lease contract gestuurd gekregen van hem!

sorry maar moets ff oftopic

wildwestwill

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-04 18:34

Hoe zit het dan met een beginner als ruiter met een paard wat geen beginner is en bij de vorige eigenaars wel al wedstrijden gelopen heeft ????

laukjefreak

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-04 18:42

hey!
ik denk niet dat dit mag aangezien dit paard al meer kan, maar weet dit niet zeker.