[WN] Western met een draver,wat voor problemen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

ruitje

Western met een draver,wat voor problemen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-04 10:45

Hoi!

Op dit moment ben ik wat actiever bezig met mijn 5 jarige dravermerrie.Ze is net gestopt met koersen en ze was al wel onder het zadel maar veel meer dan 'zitten' deed ik nog niet.Op dit moment rijd ik op een endurancezadel.Tenminste,dat denk ik Haha! !Het lijkt in ieder geval op het onderstaande plaatje Lachen

Afbeelding

Ik rijd gewoon engels op dit zadel(dus ook lichtrijden) en dat gaat allemaal super!Maar ik zit te twijfelen of ik toch niet western wil gaan rijden.Nu vraag ik me af of dit zowiezo mogelijk is met een draver,lijkt me van wel.Maar dan vooral,wat voor problemen kom je tegen.Ik denk namelijk dat ze moeilijk in Jog zal gaan & de langzame galop zal ook wel niet zo snel gebeuren Schijnheilig !Ik vroeg me dus af of er mensen zijn met ervaringen en tips.(Over western beleren in het algemeen en graag over dravers in het bijzonder).

Alvast bedankt!

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-04 10:48

Ruitje, dat kan. Jip (jeanette op bokt) heeft een paard dat volgens Prom waarschijnlijk een draver is. Seven is inmiddels western gereden. En ze doet het prima. Ze heeft voor de westernsport passende redelijk vlakke gangen en kan bijvoorbeeld erg netjes joggen. Wel was het niet eenvoudig haar enigszins ontspannen en rustig te krijgen. Ze was een echte renner. Maar inmiddels is dat opgelost en heeft Jip aan Seven een heel leuk westernpaardje.

Belangrijk is wel dat je er goede les/training bij zoekt.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-04 10:55

Anya schreef:
Ruitje, dat kan. Jip (jeanette op bokt) heeft een paard dat volgens Prom waarschijnlijk een draver is. Seven is inmiddels western gereden. En ze doet het prima. Ze heeft voor de westernsport passende redelijk vlakke gangen en kan bijvoorbeeld erg netjes joggen. Wel was het niet eenvoudig haar enigszins ontspannen en rustig te krijgen. Ze was een echte renner. Maar inmiddels is dat opgelost en heeft Jip aan Seven een heel leuk westernpaardje.

Belangrijk is wel dat je er goede les/training bij zoekt.

Rhythm is gelukkig geen heethoofd Lachen....juist een beetje een luiwammes Haha! !

Qua training/les heb ik het een tijdje geleden wel aan Banish hier op Bokt gevraagd maar dat is zo lang geleden dat zou ik nog eens moeten vragen.Wat kost een gemiddelde 'echte'(niet rot bedoeld tegenover Banish hoor Lachen ) les in de Western sport en misschien nog aanraders?Ik woon in ieder geval in het westen Lachen

appie_rulez

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-04 01:17

ik denk de dingen die je zelf al aangeeft...
jog en lope....

maar deze dingen zijn met een hoop tijd en geduld denk ik best wel recht te zetten hoor... Haha!

gewoon langzaam aan beginnen en niet te snel willen... rustig aan, komt het vandaag niet dan morgen wel... is altijd mijn instelling met jack's en dat werkt super...is geen draver, maar een paard is een paard Tong uitsteken

Judibo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-04 09:27

Ik weet dat superstarry hier op bokt ook met een draver western rijdt. Die heeft het niet altijd gemakkelijk, maar er zitten leuke stukjes tussen.
En inderdaad is het wel verstandig les te nemen...

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-04 12:36

ik heb met gino ook western gereden,hij had ook op de baan gelopen.

eerst is hij van mijn vriendin geweest en zij heeft hem de dressuur bij gebracht.
toen ik hem na 6,5jr overnam ben ik western gaan rijden.

dat is prima gegaan en joggen kon hij als de beste,alleen op strand kwam het draversgevoel weer naar boven.
maar ook dat zit lekker hoor met zo`n zadel.
ik had wel een diepe zit!

ook spinnen kan je een draver heel goed leren,en de rustige galop ook al heeft dat wel even geduurd.

het ligt er misschien ook aan hoelang het baanverleden is,gino had tot zijn 6jr op de baan gelopen.

Rhaia

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-04 12:40

Een vriendin van mij rijdt met haar draver inmiddels al een tijdlang western en dat gaat super. Het is belangrijk dat jíj gaat aangeven hoe hard je paardje mag lopen. Rust kweken is het belangrijkste, anders zit je een aardig partijtje te stuiteren. Voor jou niet lekker en voor het paard ook niet.

En inderdaad zoals iedereen hier altijd al aangeeft: les nemen!

Iemand die ernaast staat ziet weer andere dingen dan als je erop zit.

Succes!

banish

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-04 13:08

ruitje schreef:
Qua training/les heb ik het een tijdje geleden wel aan Banish hier op Bokt gevraagd maar dat is zo lang geleden dat zou ik nog eens moeten vragen.Wat kost een gemiddelde 'echte'(niet rot bedoeld tegenover Banish hoor Lachen ) les in de Western sport en misschien nog aanraders?Ik woon in ieder geval in het westen Lachen

Ik weet best hoe je het bedoelt Knipoog

En mijn aanbod staat nog steeds hoor!
Ik wil je best helpen met Rhythm. Ik denk dat ze het zeker goed zou kunnen doen. En wat die gangen betreft, denk ik dat dat best nog wel eens mee kan vallen.
Mijn enige manko op het moment is dat ik niet kan "rondhangen" opstal, stilstaan gaat nog steeds niet, maar daar is wel wat op te verzinnen.
(Ik kan wel weer buiten rijden heb ik gemerkt, dus we gaan de goeie kant op!)
(Ik ben iig 28 nov. op stal voor de polocrosse meeting, maar dat is op zondag.. Schijnheilig )

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-04 13:33

Rhythm heeft van haar 3e tot en met 5e gelopen op de baan Lachen .Maar we hebben haar zelf gefokt/getraind/gereden en verzorgd Lachen .....Het gaat me dus echt niet om hoe 'druk' ze is(dat is ze niet Lachen ).....maargoed Lachen!Ik neem hierbij het aanbod van Banish aan Haha! ...ik weet niet of ik er zondag ben(duindigt) maar anders PB ik je daar nog wel even over Lachen !

Trouwens,nu een hele andere vraag Lachen ...kan ik op het zadel wat ik nu heb gewoon western gaan rijden?Of moet ik dan toch echt een ander zadel aanschaffen?

banish

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-04 13:37

Western rijden is een maníer van rijden. Je rijdt echt niet beter of slechter western op een "écht" westernzadel hoor!

Kijk nou maar gewoon waar jij en zij lekker mee rijden, dat is veel belangrijker.

horsea

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-04 16:48

hoi ruitje, zo ver ik weet zijn er geen problemen met western rijden die specifiek over dravers gaan Lachen ik heb zelf een draver gehad en daar heb ik altijd western mee gereden. vooral trail ging haar erg goed af en ook de reining ging niet slecht Lachen
het enigste waar ze af en toe moeite mee had was de jog.

groetje en veel plezier hier op bokt!

Rhaia

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-04 16:27

Wat ook een probleem kan zijn met paarden die op de baan hebben gelopen is dat ze scheef zijn geworden, omdat ze altijd dezelfde kant op lopen. Soepel maken is dus een must!

banish

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-04 08:06

Bij ons op stal trainen ze beide kanten op, dus misschien valt dat nog mee dan. En ze worden ook gelongeerd, twee kanten op.
En daarbij komt dat dit niet een paard is wat al 10 jaar op de baan heeft gelopen. Het is natuurlijk gewoon nog een jong dier.
Maar soepel maken is natuurlijk altijd een goed idee!