[WN] nieuw paard met passend westernzadel?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Iduna

nieuw paard met passend westernzadel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-04 10:25

Hoi allemaal,

totaal onbekend in de westernwereld heb ik jullie hulp nodig.
Ik heb sinds vrijdag een nieuw paard, ik heb haar gekocht compleet met westernzadel. Dat was voor mij de eerste keer op een westernzadel en ik moet zeggen het zit heerlijk! Nu heb ik er absoluut geen verstand van of het goed ligt, de vorige eigenaar reed niet meer vlak na aanschaf van het zadel. Het is een vrij breed paard met redelijk hoge schoft, en ik vind dat het zadel nogal behoorlijk aansluit tegen de zijkant van de schoft.Is dit normaal? Boven de schoft heb ik 4 vingers vrij tot het zadel(de bar?)en het kleppert niet. Maar moet het echt zo aansluiten aan de zijkant van de schoft?
Ik hoop dat jullie willen helpen, vind het zadel nml erg lekker zitten, maar dat moet het ook voor mijn paard!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-04 10:30

Gefeliciteerd en welkom in het westernwereldje Haha!
Of een zadel goed past in vanaf afstand haast niet te zeggen. Een foto van paard met zadel zou al een stukje schelen Lachen

Een zadel moet weliswaar goed aansluiten op de schouder, maar mag daar niet klemmen.
Persoonlijk vind ik dat je met je vlakke hand (vingers) nog tussen zadel en paard langs de schouder moet kunnen glijden zonder klem te lopen.

Heb je je zadel als eens zonder pad op je paard gelegd (+ aangesingeld), want dit geeft een beter beeld wat niet passen betreft.

Iduna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-04 13:16

Bedankt Sugarmiss!

De foto's zal helaas wel even duren, ik doe het nog op de ouderwetse manier met een spiegelreflexcamera Haha!
Ze loopt het zadel ook naar achteren, volgens de oude eigenaar deed ze dat ook met een engels zadel en hebben ze daarom een western genomen.Ze heeft nml nogal vetkwabben achter haar schouder die het zadel naar achteren duwen....Volgens een kennis moet het zadel stijf tegen de zijkanten van de schoft drukken ?!
Als ik hem aangesingeld pas zonder pad ligt hij vrij stijf tegen de zijkanten van de schoft aan over bijna de hele hoogte, doe ik dat met een hele dikke pad dan kan ik makkelijk met mijn handen tussen de schoft en het zadel. Alleen trekt het pad dan weer strak over de schoft. Moet ik die soms net als bij een engels zadel in de kamer trekken?
Bovendien ligt het zadel nu net voor haar heupen, waar hij trouwens niet raakt of druk uitoefent door de dikke pad.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-04 14:17

Het is sowieso lekkerder voor een paard als de pad niet strak óp de schoft drukt, maar niet elke pad laat zich zo lekker ín de pommel omhoog halen.

Een dikke pad is geen oplossing voor een zadel wat al redelijk strak ligt. Vergelijk het met een dikke sok in al te krappe schoenen Haha!, de schoenen gaan er bepaald niet lekkerder mee zitten.

Een paard wat nu 'vetkwabben' heeft zal door training die misschien wel kwijtraken, maar als je zadel niet goed past dan heb je straks een paard met 'kuilen' achter zijn schouders. En dat is ook niet de bedoeling.

Het feit dat het zadel nu al naar achteren gewerkt wordt is al geen goed teken dat het goed ligt.

Laat een goede zadelpasfiguur langskomen om je paard en zadel op te meten, dit kost een paar centen, maar dan weet je iig zeker dat je zadel nú wel of niet goedligt. Ook kun je vragen in hoeverre het zadel nog gaat passen als je paard straks meer spieren heeft door training ipv vet Haha!

Iduna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-04 15:06

Die kuilen heeft ze nu al, waarschijnlijk door het engelse zadel aangezien er met dit zadel niet is gereden. Daarom verschuiven ook beide zadels aangezien die naar het smalste punt "zoeken".
Bedankt voor je advies, volgens de eigenaar is het zadel opgemeten, ik denk dat ik er maar iemand anders naar laat kijken. En ja , die sokken,heb je gelijk in Haha! .Wel vreemd dat ik er met pad mijn handen beter tussen krijg dan zonder Verward

Liesbeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-04 12:22

Een ander hulpmiddel is te kijken naar de zweetplek na het rijden.
Zitten er op de schouders drukplekken (ziet er meestal uit als een droge ovale plek) dan klemt hoogstwaarschijlijk daar het zadel.
Door de hoge druk heb je op die plekken geen zweetonwikkeling.
Verder moet de ruggegraat droog zijn, dit heeft niet met druk te maken maar komt dan doordat de rug vrijligt.
Miscchien helpt dit een beetje om te bepalen of een zadel goed ligt.
succes,
liesbeth

joepy46

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-04 14:45

Ben ook niet zo lang geleden begonnen met western rijden en moest dus ook met zadels en zo aan de gang. Knipoog Laat een deskundig iemand iemand komen of ga er desnoods zelf naar toe. Geeft een hoop duidelijkheid OK dan!

Adrienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-04 15:07

Liesbeth schreef:
Een ander hulpmiddel is te kijken naar de zweetplek na het rijden.
Zitten er op de schouders drukplekken (ziet er meestal uit als een droge ovale plek) dan klemt hoogstwaarschijlijk daar het zadel.
Door de hoge druk heb je op die plekken geen zweetonwikkeling.
liesbeth

Dit klopt dus totaal niet. Die plekken blijven net als bij de rug droog als het zadel daar juist niet klemt. Dit heb ik van een echte western zadel expert

Maar laat er gewoon even een expert naar kijken. Dan weet je zeker of het goed past.

XoNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-04 16:12

Iduna schreef:
En ja , die sokken,heb je gelijk in Haha! .Wel vreemd dat ik er met pad mijn handen beter tussen krijg dan zonder Verward

Dat verandert wel als je paard er een minuutje of 10 mee loopt, dan zakt het zadel steeds verder naar beneden, waardoor het dus steeds krapper komt te liggen. Succes met het vinden van je zadel Lachen

Wat voor paardje heb je gekocht?