Een korte serie regels die me opvallen, waar ik iets over te vragen heb, of waar ik serieuze vraagtekens bij heb.
Citaat:Om vandaag te beginnen een milde: nummer 278:
Het afscheren van tastharen (op/onder neus en boven ogen) en uitscheren van oren is niet gewenst. Dit is belangrijk voor de bescherming van het paard. Het starten van zodanig behandelde paarden op WRAN-wedstrijden is niet gewenst.
Ik heb een koudbloed die ik per winter meerdere keren moet scheren om haar gezond door dit seizoen heen te helpen. Ik rij voornamelijk 's avonds na 21 uur en anders zou ze nat op stal moeten. Door haar heel kort in de vacht te houden, kan ik na het rijden/uitstappen volstaan met een kwartiertje fleece-zweetdeken, en dan kunnen de staldekens op voor de nacht.
Mooi scheren (dus bv voor een wedstrijd) betekent voor mij het paard helemaal scheren. Dus inclusief benen en hoofd. Maar als je het hoofd scheert, scheer je ook de tastharen af.
Persoonlijk vind ik dat niet erg, ik heb totaal niet de indruk dat onze gedomsticeerde paarden die dingen nog nodig hebben. Maar het mag dus niet.
Hoe dien ik mijn paard op de juiste wijze te scheren voor een wedstrijd?
En wat gebeurt er als ik haar helemaal scheer, dus inclusief neus- en oogstreek?
Volgende keer weer een nieuw WRODL

) als ik dat niet doe. Hij heeft al een beetje een geinig clownshoofd en als ik zijn hoofd een beetje bijwerk, dat komt hij er een stuk mooier en serieuzer uit. Ik heb er nog nooit commentaar op gehad. Misschien dénken jury's er wel anders over, maar dat hoor ik niet en merk ik ook niet aan mijn plaatsing. Mijn plaatsing vind ik toch nu toe altijd correct