[WN] WRODL*-deel 1: nummer 278.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

WRODL*-deel 1: nummer 278.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-04 20:56

*WRODL = WRAN-Regel Onder De Loep
Haha!
Een korte serie regels die me opvallen, waar ik iets over te vragen heb, of waar ik serieuze vraagtekens bij heb.
Citaat:
Om vandaag te beginnen een milde: nummer 278:
Het afscheren van tastharen (op/onder neus en boven ogen) en uitscheren van oren is niet gewenst. Dit is belangrijk voor de bescherming van het paard. Het starten van zodanig behandelde paarden op WRAN-wedstrijden is niet gewenst.

Ik heb een koudbloed die ik per winter meerdere keren moet scheren om haar gezond door dit seizoen heen te helpen. Ik rij voornamelijk 's avonds na 21 uur en anders zou ze nat op stal moeten. Door haar heel kort in de vacht te houden, kan ik na het rijden/uitstappen volstaan met een kwartiertje fleece-zweetdeken, en dan kunnen de staldekens op voor de nacht.

Mooi scheren (dus bv voor een wedstrijd) betekent voor mij het paard helemaal scheren. Dus inclusief benen en hoofd. Maar als je het hoofd scheert, scheer je ook de tastharen af.
Persoonlijk vind ik dat niet erg, ik heb totaal niet de indruk dat onze gedomsticeerde paarden die dingen nog nodig hebben. Maar het mag dus niet.
Hoe dien ik mijn paard op de juiste wijze te scheren voor een wedstrijd?
En wat gebeurt er als ik haar helemaal scheer, dus inclusief neus- en oogstreek?

Volgende keer weer een nieuw WRODL Knipoog

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-04 20:59

Het mag wel, het is alleen niet gewenst. Ik start zelf geen WRAN, maar vrienden van mij wel, en die starten ook Paint/App/Quarter shows waar vooral bij de Halter en bij Amerikaanse jury's het scheren van de tast haren wel gewenst is.
Dat ik weet hebben ze er ook nooit commentaar op gehad, maar ik ben wel benieuwd of er mensen met andere ervaringen zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-04 21:03

Daar is het JUIST wel gewenst? Wat maf Verward

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-04 21:05

Ja, vind ik ook, in de zin van dat ik niet snap dat het bij de WRAN niet gewenst is. Het is daar zeker geen regel, maar haast "not done' om met een paard met tast haren in de halter te showen.
In Duitsland is het niet toegestaan, misschien dat daarom de WRAN het ook liever niet wil zien, omdat ze bijna dezelfde regels hebben als de Duitsers?

PeppySan

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-04 21:37

Is er een jury die daarop let?

Het is misschien een regel en als het heeeeel erg kritiek wordt tussen nr 1 en 2 kunnen ze heel misschien, als ze eraan denken, eens kijken of die tastharen en oren geschoren zijn.
Maar ik denk dat een jury het niet eens ziet als je je proef rijd.

regeltje van niks, schrappen maar, moet iedereen voor zichzelf weten.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-04 21:42

Bedoeld ter bescherming van het paard? Tastharen nodig om te voelen als uitgangspunt. Oren helemaal uitscheren vergroot meen ik wel het risico op medische oorproblemen. Ik denk dat dat achter die regel zit.

Ik knip de tastharen nooit bij en de oren knip ik alleen het uitstekende haar weg. Maar Lanna wordt dan ook niet geschoren. Die zit heerlijk dun in de vacht. Ik vind inderdaad dat ieder het voor zich moet weten. Ik vind zelfs dat je dit niet voor kan schrijven. Dit wel of niet willen doen is heel persoonlijk.

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-04 21:44

Maar als het echt om de bescherming ging mogen ze wel heel wat regeltjes gaan stellen... dan zijn sporen imo zieliger en die mogen ook gewoon door een beginner gedragen worden, iets waar ik veel meer problemen mee heb en nu even puur als voorbeeld gebruikt.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-04 21:45

jeddah schreef:
Maar als het echt om de bescherming ging mogen ze wel heel wat regeltjes gaan stellen... dan zijn sporen imo zieliger en die mogen ook gewoon door een beginner gedragen worden, iets waar ik veel meer problemen mee heb en nu even puur als voorbeeld gebruikt.

helemaal mee eens

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-04 21:45

De oortjes uitscheren doe ik niet (krijg ik ook echt geen kans voor) maar ik heb haar hoofd wel al meerdere keren echt helemaal geschoren, dus ook de oren aan de buitenkant, rond de neus en ogen etc. en dan gaat dus echt alles eraf.
In het wild ben ik ook overtuigd van het nut van de tastharen, maar in hun veilige stalletje Verward

Ik kan me ook niet goed voorstellen dat een jury hier een punt van maakt, maar hij viel me wel op in het regelboekje.

Voor de zekerheid het hoofdje maar scheren tot op het bakstuk? Ziet er ook keurig verzorgd uit, maar geeft een zeer groot kleurverschil tussen lijf en hoofd Haha! Soort Fjainthorse Haha!

Jos

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-04 22:46

gewoon scheren zoals je altijd doet, en dan zorgen dat je hard genoeg rijdt zodat de jury niet kan zien dat je de tastharen er af geschoren hebt. Clown

en niet hier op bokt zeggen. nisschien leest er wel een jury mee Cool

Frayba

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-04 23:51

@Sonja: Kijk eens op http://www.paardnatuurlijk.nl en wat ze daar schrijven over "bezwete paarden". Als je toch wilt scheren (geen van onze paarden worden geschoren, ook onze haflinger niet), is het voor het zweten niet nodig om te scheren waar de tastharen zitten. Onder het hoofd in de keelgang is dan meer dan genoeg. Met de "oren uitscheren" wordt echt de binnenkant van de oorschelp bedoeld, dát is niet gewenst. De uitstekende haren (hoewel die ook een functie hebben) mogen wel bijgewerkt worden.

De regel is indertijd overgenomen van de EWU. Daar is in Duitsland bij wet verboden om die haren af te scheren. Dus ook op AQHA/APHA/ApHC wedstrijden in Duitsland, hoewel er amper controle is. De EWU diskalificeert echt ruiters die dit afscheren, maar de ledenvergadering van de WRAN vond dit indertijd te ver gaan, en besloot tot een verzachting van de regel tot "niet gewenst".

Toen deze regel werd ingevoerd, was er in Nederland volop discussie over de nieuwe wet op het dierenwelzijn. Die wet draaide de hele situatie om: was vroeger alles toegestaan wat niet in de wet apart verboden werd, nu is alles verboden wat niet in de wet apart is toegestaan. Tot op heden is nog steeds niet precies duidelijk wat allemaal wel of niet mag, maar het afscheren van dit soort haren is zo'n grensgeval (misschien leest er een jurist mee die wat meer licht op de zaak kan werpen?).

Het is bij de WRAN een regel waar je als jury niets mee kunt, behalve vertellen aan een "kale" deelnemer dat dat niet gewenst is. Domweg schrappen ligt voor de hand, hoewel ik dat kaalscheren persoonlijk wel een erg slechte zaak vind en deze regel als "statement" wel onderschrijf.

In alle halter-klassen die we met bijv. Darla bij de AQHA hebben gestart, hebben we haar nooit kaal geschoren en werden we altijd goed geplaatst. Dus ook hiervoor is dat kaalscheren tamelijk overdreven: een lelijk paard wordt er nooit mooi van, en een mooi paard wint het ook wel mét een paar tastharen. Het is maar net of wat je belangrijker vind: een barbie-paard of het welzijn van je dier, maar daarover is hier al eerder discussie geweest met de conclusie dat ieder dat zelf maar moet uitmaken.

Groeten,

Chris.

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-04 23:55

Frayba schreef:
In alle halter-klassen die we met bijv. Darla bij de AQHA hebben gestart, hebben we haar nooit kaal geschoren en werden we altijd goed geplaatst. Dus ook hiervoor is dat kaalscheren tamelijk overdreven: een lelijk paard wordt er nooit mooi van, en een mooi paard wint het ook wel mét een paar tastharen. Het is maar net of wat je belangrijker vind: een barbie-paard of het welzijn van je dier, maar daarover is hier al eerder discussie geweest met de conclusie dat ieder dat zelf maar moet uitmaken.

Groeten,

Chris.

Natuurlijk is dit waar Chris, het zal je de plaatsing misschien ook niet kosten, net als het je de plaatsing waarschijnlijk niet zal kosten als je in de pleasure met een "gewone" spijker bloes rijdt, maar het staat wel verzorgder, geeft zeker een ander indruk, en je kan absoluut een "lelijk hoofd" een heel, heel stuk mooier, chiquer, maken door te scheren.

Frayba

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-04 00:08

Niet alle jury's waarderen het! Een heleboel wordt veroorzaakt door de deelnemers zelf in een soort hype om te doen wat de winnaar van vorige keer ook deed. Zo verafschuwen bijv. zo'n beetje alle jury's die ik spreek die aardbeien- bosvruchten- citrus- en andere geurtjes die om sommige paarden hangen en "maniertjes" zoals het "knikje met het hoofd naar de grond" bij het omlopen in de showmanship at halter. En toch doen steeds meer deelnemers dit...

Verzorging wordt gewaardeerd, jawel, maar zoals bij kleding "overdressed" ook niet bepaald in je voordeel werkt: doe het met mate.

Groeten,

Chris.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-04 00:20

Frayba schreef:
Zo verafschuwen bijv. zo'n beetje alle jury's die ik spreek die aardbeien- bosvruchten- citrus- en andere geurtjes die om sommige paarden hangen Chris.
hahaha bestaat dat? geweldig Scheve mond

Chantalleke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-04 02:32

Anya schreef:
hahaha bestaat dat? geweldig Scheve mond
En het stinkt Scheve mond

Monnik

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-04 08:01

Ik scheer de tastharen niet weg en ook de oren niet uit (wel knip ik ze netjes bij) als ik ga halteren. Mijn paard staat overdag buiten en de haren in haar oren heeft ze m.i. (correct me if I'm wrong) nodig om te voorkomen dat er regen en straks sneeuw in haar oren komt.
Haar tastharen zorgen ervoor dat ze rondom het stroomdraad wat voorzichtiger is.
Daarnaast vind ik een 'kaal' gezicht niet mooier staan, maar dat is een hele persoonlijke mening.
Wanneer je je hele paard scheert ontkom je er inderdaad niet aan om de tastharen van het gezicht te scheren. En als je paard er geen last van heeft en het kost je geen plaatsing, nou dan valt het allemaal wel mee.

Jos

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-04 08:12

ik scheer alleen spooky.
die krijgt altijd heel lang haar
en dan ook nog wit Boos!
en het liefst ligt hij dan precies op die ene plek waar hij ook poept Haha!

hij krijgt dan een heel mooi 'palominopaint' kleurtje Haha!

ik scheer alleen zijn lijf en de onderkant van zijn hoofd.
buitenkant van zijn oortjes met een opzet stukje.
pluisharen in zijn oren laat ik zitten, want anders komt er te veel wind en geluid in.

dan krijgt hij zijn terroristenmutsje op en klaar is spook.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-04 09:38

Chantalleke schreef:
En het stinkt Scheve mond
het goorste lijkt me al die geuren door elkaar als die paarden beurtelings langskomen. Verdrietig

arme arme juryleden Ach gut

Ik stel een jury-protectie-regel voor: gij zult de neus van de jury niet beledigen

Emmy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-04 13:28

"Het knikje met het hoofd naar de grond" bij de showmanship at halter is, het controleren of je paard nog correct staat, dus vierkant staat.
De amerikaanse en duitse jury's die soms clinics geven, raden dat altijd aan in hun clinics!!
Weten waar je mee bezig bent, zeggen ze dan.

Waarom is dit dan weer niet gewild bij de WRAN???

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-04 16:42

Emmy, da's een mooie voor een volgende WRODL Haha! Ga je gang! Effe nieuw topic maken!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-04 16:43

Maar als ik het goed begrijp zit ik dus goed zoals ik het op dit moment heb: lijf en benen geschoren en op het hoofd tot het bakstuk. Zo blijven de tastharen ongeschonden maar hangt er geen grote baard onder het hoofd.

Okidoki, so it will be.
Allemaal bedankt, en OP naar de volgende WRODL!

Frayba

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-04 18:39

@Emmy: goed lezen! Ik beweer helemaal niet dat het bij de WRAN wel of niet gewenst zou zijn! Ik beweer dat niet alle jury's dit op prijs stellen!

Het waren juist 2 amerikaanse AQHA jury's die mij vertelden daar zo'n vreselijke hekel aan te hebben ("I really háte it when they do that" was de letterlijke tekst).

Het lijkt me verder dat als je zo moet controleren of je paard nog goed staat, je nog wel wat "showmanship" te leren hebt. Een goed "showman" kan bij wijze van spreken aan de neus van z'n paard zien of-ie een been bewogen heeft, waarmee het naar-de-grond kijken juist een teken is van wat minder vertrouwen in de opvoeding van het paard.

Maar doe het gerust als je dat nodig hebt, want het is nergens verboden.

Groeten,

Chris.

jeanette

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-04 19:36

Ik scheer Seven niet. Dus ook de tastharen blijven zitten. Ik knip wel haar oren bij. Alle haartjes die buiten de oren steken knip ik af. Ik denk dat een paard die tastharen niet voor niets heeft. Dus ik zou ze niet snel verwijderen.

XoNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-04 11:00

Sorry, maar ik vind het toch wat overdreven dat jury's het háten wanneer je tijdens de showmanship controleert of je paard vierkant staat, waar men zich niet allemaal druk om kan maken. Misschien moet je jury zijn om dit te begrijpen, begrijp me dus niet verkeerd, maar for now vind ik het een tikje raar Vork

Verder scheer ik mijn paard zijn hoofd ook kaal, dat wil zeggen oren uitscheren, tastharen eraf en zijn baard eraf. Ik vind het net een tinker (no offence people Tong uitsteken) als ik dat niet doe. Hij heeft al een beetje een geinig clownshoofd en als ik zijn hoofd een beetje bijwerk, dat komt hij er een stuk mooier en serieuzer uit. Ik heb er nog nooit commentaar op gehad. Misschien dénken jury's er wel anders over, maar dat hoor ik niet en merk ik ook niet aan mijn plaatsing. Mijn plaatsing vind ik toch nu toe altijd correct Lachen

calemity_jane

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-04 18:32

ik hou van mijn wolleje met lekker haar Haha!
heb ik tenminste nog wat te doen als ik kom Cool