[WN] probleempje met sporen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

_mistique_

probleempje met sporen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-04 15:21

ik heb een probleem met mijn sporen.
ik had eerst gewoon timberland schoenen daar bleven ze op zitten maar als ik ging rijden vielen ze uit of gingen ze omhoog of omlaag staan (ze bleven dus niet zitten)
toen heb ik nieuwe riempjes gekocht en toen vielen ze er nog steeds af Verward

nu heb ik western laarzen gekocht en daar blijven ze ook niet zitten (heb ze nog niet uitgeprobeerd met rijden ) maar op voorhand blijven ze al niet zitten Verward

wat me wel opvalt is dat de spoor aan mijn linkervoet wel blijft zitten(of in ieder geval beter) dan de rechter daar blijft die heel vaak niet zitten (en ik spin er niet mee dus dat kan het niet zijn dat ik mijn rechtervoet meer gebruik)

ik ga proberen om ze te buigen om mijn laars heen.

maar iemand anders nog andere tips?

en o ja het zijn echt western sporen(geen dressuur ofzo) dus het kan er ook niet aan liggen dat ik de verkeerde sporen heb Tong uitsteken ze zijn wel erg zwaar.

ik hoop op reakties
want ik ben echt helemaal radeloos Verdrietig

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-04 15:27

Dat sporen zwaar zijn is alleen maar goed. Je laarzen moeten een opstaande rand hebben waar je spoor op kan rusten, verder kun je ze idd wat bijbuigen als ze over je hak heenzakken.

Een westernspoor hoort zo te zitten:

Afbeelding

De bijbehorende sporenriempjes moeten zo vast worden gemaakt dat ze de spoor niet omhoog trekken, maar ook niet zo los dat de spoor over de hak heen kan zakken. Op het moment dat een spoor omhoog kruipt, kun je proberen met een postelastiek, een leren veter of deze speciaal voor de western gemaakte rubbers de spoor op zijn plek te houden.

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Cassidy op 09-11-04 15:37, in het totaal 1 keer bewerkt

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-04 15:35

Sporen horen precies te passen om de hak van je schoen/laars. Als er ruimte is is er dus ruimte voor beweging.
Voorzichtig buigen zou een oplossing kunnen zijn.

_mistique_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-04 15:57

Cassidy schreef:
Dat sporen zwaar zijn is alleen maar goed. Je laarzen moeten een opstaande rand hebben waar je spoor op kan rusten, verder kun je ze idd wat bijbuigen als ze over je hak heenzakken.

Een westernspoor hoort zo te zitten:

[image]

De bijbehorende sporenriempjes moeten zo vast worden gemaakt dat ze de spoor niet omhoog trekken, maar ook niet zo los dat de spoor over de hak heen kan zakken. Op het moment dat een spoor omhoog kruipt, kun je proberen met een postelastiek, een leren veter of deze speciaal voor de western gemaakte rubbers de spoor op zijn plek te houden.

[image]

zo zitten ze ook

alleen als ik ze te strak doe kruipen ze omhoog.
en als ik ze te los doe(zakt die bij mijn rechtervoet eraf)

_mistique_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-04 15:58

Sugarmiss schreef:
Sporen horen precies te passen om de hak van je schoen/laars. Als er ruimte is is er dus ruimte voor beweging.
Voorzichtig buigen zou een oplossing kunnen zijn.

bij mij zit er ruimte in(maar als ik ze strakker doe kruipen ze omhoog) en als ik ze te los doe(1 gaatje verschil op het riempje heb ik het over zakt die rechts onder mijn hak)

en ik heb de nieuwe riempjes vorige week vrijdag gekocht en zij zei dat ze goed zaten(en na het rijden vroeg ze ook of ze waren blijven zitten)

maar dat deden ze niet

Irene K.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-04 16:05

Ik buig de sporen altijd iets naar elkaar toe als ik met mijn laarzen rijd en als ik mijn bergstappers aan heb dan moeten ze weer wat breder. Ik doe dat niet te vaak dus, maar vlak voor de wedstrijd rijd ik met mijn laarzen en dan buig ik ze dus. Daarna weer terug op de bergstappers!! (die mogen lekker vies worden en daar kan ik lekker mee op de mesthoop en door de koeiendrek heen lopen hihihihih).
Het heeft volgens mij niet zo veel met het riempje te maken.
Succes, Irene

Kornelius

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-04 16:06

Bij mij blijven ze het best zitten als de spoor zelf heel strak zit (bijbuigen) en het riempje juist vrij los.

_mistique_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-04 16:20

Kornelius schreef:
Bij mij blijven ze het best zitten als de spoor zelf heel strak zit (bijbuigen) en het riempje juist vrij los.

oke bedankt OK dan! ik ga ze vrijdag buigen(want dan ga ik naar de manege en op de manege zit een westernstore )

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-04 17:19

Even gekke vraag hoor, maar ik heb iets dergelijks bij een ex-stalgenoot gezien:
drijf je wel op de juiste manier met je spoor? Dus van beneden naar boven rollen zeg maar?
Een stalgenoot van me had hetzelfde maar die dreef nogal ruw en van boven naar beneden, waardoor ze zelf eigenlijk de spoor al van haar hak af trapte. Het wieltje ging daardoor richting haar achillespees.

Klinkt wat wazig, maar snap je wat ik bedoel?

_mistique_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-04 17:48

Sonja schreef:
Even gekke vraag hoor, maar ik heb iets dergelijks bij een ex-stalgenoot gezien:
drijf je wel op de juiste manier met je spoor? Dus van beneden naar boven rollen zeg maar?
Een stalgenoot van me had hetzelfde maar die dreef nogal ruw en van boven naar beneden, waardoor ze zelf eigenlijk de spoor al van haar hak af trapte. Het wieltje ging daardoor richting haar achillespees.

Klinkt wat wazig, maar snap je wat ik bedoel?

ja dat kan best zijn Verward

ik drijf gewoon met mijn hak met het wieltje gewoon in de buik.

is dat verkeerd???

Skuye

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-04 20:49

Kornelius schreef:

Uhhh moet dit niet precies andersom zijn ???
Mijn sporen zelf zitten juist vrij los ( ze klappen op mijn rijlaars hak als ik loop )( juist met de wat zwaardere sporen )
en de riempjes gewoon zo strak ( niet afbindend !! ) dat de spoor niet over de hak kan glijden, dit is volgens mij ook de enige juiste oplossing.

Als je rijd en je hebt je spoor eens wat heftiger nodig dan anders ( of uberhaupt ) en ze zitten zo strak blijven ze toch juist helemaal naar boven wijzen ??
En als je riempje los(ser) zit dan kan die juist sneller over je hak glijden.

Cilian

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-04 07:11

Ik had hetzelfde probleem met mijn sporen. Rechts bleef goed zitten, links ging steeds omhoog. Ik heb mijn sporenriemen een tijd in de slaolie gelegd, zodat ze goed soepel waren en toen om mijn laarzen gedaan. Daarna heb ik ze er niet meer afgehaald. Ik kan nu rijden zonder dat mijn sporen verkeerd gaan zitten.
(leerolie kan ook maar dit geeft vaak verkleuring van het leer)

Liesbeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-04 09:03

Dames, hebben jullie toevallig geen herensporen gekocht? die zijn namelijk een stuk wijder dan damessporen, de sporen die ik heb heb ik echt als damessporen gekocht en passen zonder te buigen gewoon op alles (Laarzen en schoenen)
Persoonlijk vind ik een ruiter die met van die loshangende en op en neer wippende sporen rijd geen gezicht, nog apart van het feit dat als je je spoor een keertje wilt gebuiken deze ergens in het luchtledige hangt, op die manier is de plaats en dosering van je spoor volledig onbekend.
Ik zou de boel dan inderdaad vastzetten/buigen/rubbertje erom.
Groetjes,
Liesbeth

_mistique_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-04 12:36

ik heb ze van een man gekocht.
en ik heb echt geen verstand ervan.dus ik zei zouden ze passen bij mij? hij zei ja je kan ze verstellen (ja dmv de bandjes Verdrietig )

maar als ik ze dan alleen buig (hoeft er dan geen rubbertje om?)

en dat ze op elke schoen passen is ook niet zo.
er zijn vaak mensen die sporen lenen van de manege(of ze om moeten bij een bepaalde pony of paard)

en dan schuiven ze ook omhoog of richting de achilles pees Verward

maar erg bedankt voor al uw reakties Haha!

cornelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-04 13:08

Hier mag je wel JE zeggen hoor ipv U Lachen
Bij lichte sporen had ik ook vaak dat probleem maar deed ik knopenelastiek onder mijn laars door.
Later had ik zware damessporen en heb ik het probleem eigenlijk niet meer gehad. Gewoon even wat gaan knutselen en uitproberen Lachen

Skuye

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-04 13:12

Liesbeth schreef:
Dames, hebben jullie toevallig geen herensporen gekocht? die zijn namelijk een stuk wijder dan damessporen, de sporen die ik heb heb ik echt als damessporen gekocht en passen zonder te buigen gewoon op alles (Laarzen en schoenen)
Persoonlijk vind ik een ruiter die met van die loshangende en op en neer wippende sporen rijd geen gezicht, nog apart van het feit dat als je je spoor een keertje wilt gebuiken deze ergens in het luchtledige hangt, op die manier is de plaats en dosering van je spoor volledig onbekend.
Ik zou de boel dan inderdaad vastzetten/buigen/rubbertje erom.
Groetjes,
Liesbeth

Als je dus met de beweging van je paard meegaat, en een losse zit hebt zul je altijd je sporen kunnen gebruiken wanneer je ze nodig hebt, als je sporen " vast " op je schoenen zitten zullen ze inderdaad negen van de tien keer in de lucht steken op het moment dat je ze wilt gebruiken, de ( echte ) western spoor is niet voor niets zo zwaar !! deze komt door zijn eigen gewicht weer op de plaats te liggen waar hij hoort, mits de spoor dus niet te strak zijn !!
Laatst bijgewerkt door Skuye op 10-11-04 13:16, in het totaal 1 keer bewerkt

Skuye

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-04 13:15

n.b. sporen zijn er voor hun functionaliteit niet voor het "mooie" dus ...

z0rr0

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-04 19:32

hoihoi
ik draag geen sporen maar volgens mij is het beste om gewoon een niew paar sporen te kopen
groties zor

Skuye

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-04 22:31

zucht .....

charene

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-04 23:12

Whiz schreef:
zucht .....

hahahahah Haha!

Cilian

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-04 08:06

Ik weet zeker dat ik geen herensporen gekocht heb. Ik heb ze zelfs nog iets wijder moeten buigen toen ik ze de eerste keer om mijn laarzen deed.
Het probleem zat hem bij mij echt in de riempjes die nogal stug waren en dit probleem heb ik opgelost met wat olie. Ze werken nu zoals ze moeten doen, ze vallen nu ook altijd terug in de positie waarin ze moeten zitten en kan ik ze gebruiken op het moment dat ik ze nodig heb.

_mistique_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-04 11:27

Cilian schreef:
Ik weet zeker dat ik geen herensporen gekocht heb. Ik heb ze zelfs nog iets wijder moeten buigen toen ik ze de eerste keer om mijn laarzen deed.
Het probleem zat hem bij mij echt in de riempjes die nogal stug waren en dit probleem heb ik opgelost met wat olie. Ze werken nu zoals ze moeten doen, ze vallen nu ook altijd terug in de positie waarin ze moeten zitten en kan ik ze gebruiken op het moment dat ik ze nodig heb.

ik heb volgens mij echt herensporen.

en ik dacht eerst ook dat het aan de riempjes lag maar dat kan nu niet meer want heb nieuwe Haha!

sil

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-04 11:33

ik heb mijn sporen altijd om de hak zitten en niet er boven!!!, gevolgs is wel dat je jinkelbels van ver hoort aankomen en ik altijd moet controleren of er geem bramen aan mijn wieltjes zitten maar op deze manier heb ik geen enkel last van de problemen die beschreven worden.
riempjes ziten niet stark en mijn spoor kan weg klappen zoals het ook bedoelt is. Ik rij met heren sporen, breed en lekker zwaar dus dat kan het ook niet zijn.
Als ik mijn onderbeen naar voren schut dat komt mijn spoor los van mijn hak en belandt weer op de zelfde plek,( hihi sta hier voor de computer het te doen!!)Rechts en links zitten ook even strak/los. hoop dta je er wat mee kan, groeten sil

Skuye

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-04 13:05

sil schreef:
ik heb mijn sporen altijd om de hak zitten en niet er boven!!!, gevolgs is wel dat je jinkelbels van ver hoort aankomen en ik altijd moet controleren of er geem bramen aan mijn wieltjes zitten maar op deze manier heb ik geen enkel last van de problemen die beschreven worden.
riempjes ziten niet stark en mijn spoor kan weg klappen zoals het ook bedoelt is. Ik rij met heren sporen, breed en lekker zwaar dus dat kan het ook niet zijn.
Als ik mijn onderbeen naar voren schut dat komt mijn spoor los van mijn hak en belandt weer op de zelfde plek,( hihi sta hier voor de computer het te doen!!)Rechts en links zitten ook even strak/los. hoop dta je er wat mee kan, groeten sil

heb ongeveer hetzelfde beschreven sil, maar geloof dat er hier het 1 en ander genegeerd word, vandaar mijn eerdere zucht .....
hopelijk is jou betoog wat beter te snappen, we zullen zien.