[WN] bosal?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

bosal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-04 08:51

Een vraagje van een totale leek.
Is een bosal geschikt om met een jong paard mee te beginnen?Ook de ruiter heeft weinig ervaring met een bosal.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-04 09:00

Een bosal is ZEER geschikt om met een jong paard mee te beginnen.
Maar green and green makes black and blue, dus ik denk dat het handig is dat de ruiter dan eerst zelf wat meer ervaring opdoet.

shana

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-04 09:39

een bosal is zeker geschikt om een jong paard te beleren , nog beter is een side -pull !
maar als de ruiter er geen ervaring mee heeft zou ik er toch mee opletten !

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-04 14:45

Het paard is nog wel jong,maar reageert dus gewoon niet op de hulpen.Als we naar links wilt gaat ze daar dus ook gewoon heen.Terwijl mijn eigen paard wat normaal met bit gereden word perfect reageert op een touwhalster.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-04 15:12

HO maar wacht even, je hebt dus eigenlijk een heel andere vraag dan je in eerste instantie stelde.
Bedoel je nu te zeggen dat je twijfelt of een bosal wel geschikt is omdat het paard dus nu niet naar de hulpen luistert?
In dat geval: je geeft zelf al aan dat de ruiter geen of weinig ervaring ermee heeft. Ik zou persoonlijk eerst twijfelen aan de ruiter, en daarna pas aan de bosal. Daar worden wereldwijd namelijk miljoenen paarden al eeuwen lang keurig netjes mee aangereden.

piggeljay

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-04 15:24

dan vraag ik me af of het met een bosal wel lukt. beter zou zijn als je er iemand met ervaring bij haalt?
het paard heeft weleens waar ong. 110 zenuwen op de neus zitten waar je bosal op rust en die signalen naar die zenuwen stuurt, maar als je paard er met een bosal vandoor gaat heb je echt niets in handen vooral niet als je er zelf geen ervaring mee hebt richt je misschien meer kwaad aan als dat je goed doet.
ik zelf zou ook voor een side-pull gaan, maar hulp vragen heeft nog niemand kwaad gedaan. er zullen genoeg mensen met ervaring in je omgeving zijn die je helpen willen.
je paard is nog jong en de eerste ervaringen zijn bepalend voor zijn verdere leer processen, gaat er in de eerste ervaringen al iets fout blijft die fout er voor zijn of haar verdere leven zitten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-04 19:30

Het is mijn paard niet maar ik zie dat de combinatie paard en ruiter niet bepaald goed samenwerken.Kijk zelf zou ik gewoon niet aan een bosal beginnen omdat ik gewoon niet weet hoe het werkt.Dit paard is door iemand anders ingereden, en dan in handen van dit meisje gekomen .Een bit vind ze zielig, maar met die bosal kan ze dus eigenlijk niet om.En hier in de buurt heeft ze nog geen hulp kunnen vinden van mensen die met Bosal rijden.Aangezien ik ze altijd zie modderen vroeg ik me gewoon af of dit inderdaad wel gebruikelijk was voor een jong paard.Toen ik het aan het meisje vroeg gaf ze mij inderdaad als antwoord dat in Amerika alle paarden met bosal werden ingereden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-04 10:20

Misschien kun je haar eens subtiel vertellen dat correct gebruik van een trens zeker zo vriendelijk is dan foutief gebruik van een bosal?
Ik vind dat heel veel mensen zich vergissen in de vriendelijkheid van een bosal. In de verkeerde handen is het een rotding voor het paard (zoals dat eigenlijk voor alles geldt).

Eerlijk gezegd word ik een beetje simpel van al die mensen die een trens zielig vinden, en vervolgens hun paard verkloten omdat eigenlijk alles toch best wel zielig is. Kunnen die mensen niet gewoon gaan schaken ofzo?

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-04 10:34

Sonja schreef:
Eerlijk gezegd word ik een beetje simpel van al die mensen die een trens zielig vinden, en vervolgens hun paard verkloten omdat eigenlijk alles toch best wel zielig is. Kunnen die mensen niet gewoon gaan schaken ofzo?

Dan kunnen ze iig alleen met twee houten paardjes schade aanrichten bij de tegenpartij Clown ...

sonita

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-04 19:22

OK dan! OK dan!
hier sluit ik me volledig bij aan!