[WN] Poging wagen tot omscholing

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Tallie1979

Poging wagen tot omscholing

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-04 11:22

Kim ( Winnie zijn tweede vriendinnetje ) en ik zijn van plan om te kijken of we Winnie volgend jaar een beetje om kunnen gaan scholen zodat hij een beetje op zijn "westerns" kan worden gereden. Begin van het nieuwe jaar kom ik weer uit het gips en medio voorjaar ben ik van plan om een westernzadel te kopen.

Kim lest nu al bijna wekelijks op de Greup in Oud Beijerland en ik wil daar dan zelf ook eens per week of eens per 2 weken gaan lessen.

Winnie is een fjord van 10 ( dan bijna 11 ) en heel leergierig. Waar moet ik op gaan letten als ik ga proberen hem om te scholen en waar moet ik rekening mee houden?

Jullie hebben vast goede tips

Groetjes,

Tal

vrolijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-04 12:20

neem prive les met je fjord bij een western instrecteur.

en die helpt je veder

als je 1 keer in de week western les hebt is nooit genoeg om een paard om te gaan scholen (als je het goed wilt doen dan Knipoog )

een probleem waar je dan tegen aan zal lopen is dat het moeilijker is dan het lijkt, maar voor alsnog als je hem echt western wilt gaan rijden

je kan natuurlijk ook het western zadel opgooien en zegen ik rij western Tong uitsteken

ik weet namelijk niet wat je met een beetje western rijden bedoelt Verward

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-04 13:37

ik wil wat grondbeginselen leren, en uiteraard ga ik daar priveles voor volgen. Wellicht in het begin meer als later, maar ik moet eerst maar eens kijken of hij het enigsinds wil oppikken Lachen

Een superwesternknol zal het nooit worden, maar dat boeit me verder niet.

vrolijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-04 07:43

je weet maar nooit Knipoog

waar je misschien tegen aan zal lopen is misschien wel het rijden zonder contackt.

veel mensen die dressuur hebben gereden vind het eng om hun paard te laten lopen aan een losse teugel , omdat ze dan het gevoel hebben dat ze geen controlle meer hebben.

en een paard wat dressuur heeft gelopen vind het ook vaak moeilijk aan een losse teugel en gaat zwalke en somige hebben ook echt moeite om op hun eigen benen te lopen.

dit zou kunnen gebeuren maar hoeft natuurlijk niet
ik weet namelijk ook niet hoe je rijd Haha!
misschien rij je ook wel vaak met losse teugel en is dit helemaal niet van toepassing Haha!
het is dus ook maar een voorbeeld waar je tegen aan zou kunnen lopen.

leer je paard met zo min mogelijk hulpen in een gang te gaan en te blijven , dus niet telkens drijven 1 keer aandrijven en klikje moet genoeg zijn om je paard aan te laten draven.
een zoempje en beendruk zal voldoende moeten zijn om je paard aan te galoperen.
als je paard terug valt of tempo verliest geef je pas weer been.
en natuurlijk wel bijdrijven als je hem nagevelijk wilt maken maar dat komt later Knipoog

en dan het terug komen proberen zonder teugel druk te leren zodat ie gewoon op je zit terug komt en als ie niet terug komt teugel druk gebruiken wel meteen weer loslaten als ie doet wat je zegt.

tip: leer hem nekreining erg handig Knipoog

voor de rest denk ik gewoon proberen en dan zie je wel waar je tegen aan loopt Haha!

succes en als je nog vragen hebt stel ze maar Haha!

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-04 08:09

het belangrijkste doen jullie eigenlijk al: les nemen... Lachen

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-04 09:10

Jaja, ik kan dat paard natuurlijk niet omscholen zonder les Tong uitsteken

Dus in het voorjaar ga ik zelf op les met hem Lachen

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-04 12:53

Waarom zou het geen super westernknol kunnen worden? ligt toch voor een groot deel aan de kunde van de ruiter...

Ik ga de M-dressuurfjord van een stalgenootje in de reining starten, rij nou toch al regelmatig op hem en hij vind het helemaal geweldig! Hij is er in de dressuur alleen maar beter van geworden dat ik western met hem rij. Hij is nu ook 9 dus omscholen van jullie fjord kan best hoor, goede begeleiding zoeken en lekker avonturen!
Hou er wel rekening mee dat ie door zn bouw sommige oefeningen wat minder snel zou kunnen uitvoeren, maar talent doet ook een hoop. Kijk maar op het andere topic over fjorden in de westernwereld, daar staan wat leuke foto's van reining fjorden in.
http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?t=308305
succes!

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-04 13:54

Kijk, wie weet gaat het met Winnemans ook lukken Lachen De reden dat ik er rekening mee hou is omdat ik echt niet zou weten of hij het op kan pikken, hij is onwijs slim en heel leergierig, maar het zal hem wel moeten liggen.

En als ik geen hoge eisen aan mijn mannetje stel kan het alleen maar meevallen Haha!

Kim1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-04 19:25

Ik denk best dat Winnemans een beetje western kan. Ik ben al bezig met hem nekreining te leren en ik moet zeggen dat hij dat best snel oppikt. Het grootste probleem zal worden aan de losse teugel lopen. Dan word hij drammerig en wil alleen maar hard en gaat dan zwalken. Maar oefening baart kunst..toch?? Verward Nog tips met wat voor bitje we moeten beginnen??? D-Bitje of een snaffle bitje?? Daarbij moet ik even vermelden dat hij erg sterk is.

spettic

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-04 21:25

Kim1980 schreef:
Ik denk best dat Winnemans een beetje western kan. Ik ben al bezig met hem nekreining te leren en ik moet zeggen dat hij dat best snel oppikt. Het grootste probleem zal worden aan de losse teugel lopen. Dan word hij drammerig en wil alleen maar hard en gaat dan zwalken. Maar oefening baart kunst..toch?? Verward Nog tips met wat voor bitje we moeten beginnen??? D-Bitje of een snaffle bitje?? Daarbij moet ik even vermelden dat hij erg sterk is.

Een D-snaffle van sweet iron!! Echt een super trainingsbitje. Wel erg scherp dus een zachte hand is wel een vereiste. Maar met western zit je toch niet steeds aan het paard zn mond.

XoNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-04 21:48

spettic schreef:
Een D-snaffle van sweet iron!! Echt een super trainingsbitje. Wel erg scherp dus een zachte hand is wel een vereiste. Maar met western zit je toch niet steeds aan het paard zn mond.

Zoals al in een ander topic wordt gezegd: bij western begin je met aanleuning om je paard op zijn eigen benen te leren lopen. Je hebt je handen dus wel nodig. Het is niet dat je je paard zo los kunt gooien en dan western rijdt. Bovendien is een snaffletje niet erg scherp...scherper dan een iets dikker snaffletje misschien, maar erg scherp vind ik wat over the top Knipoog

spettic

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-04 22:24

XoNo schreef:
Zoals al in een ander topic wordt gezegd: bij western begin je met aanleuning om je paard op zijn eigen benen te leren lopen. Je hebt je handen dus wel nodig. Het is niet dat je je paard zo los kunt gooien en dan western rijdt. Bovendien is een snaffletje niet erg scherp...scherper dan een iets dikker snaffletje misschien, maar erg scherp vind ik wat over the top Knipoog

Ik reed mijn paardje altijd met een gewone D-trens, dus in vergelijking daarmee is het wel erg scherp Haha!
Ben het verder wel met je eens hoor Knipoog

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-04 23:48

Kijk, ik mag me dus wel gaan verdiepen Haha! Ik heb nml geen idee waar jullie het over hebben met die bitten Bloos Gelukkig weet Kim meer dan ik en kan ik veel van d'r leren Haha!

vrolijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-04 12:15

als je winnie gewoon goed op het bitje kan laten lopen wat je nu hebt
zal het voor western denk ik ook geen probleem zijn Haha!

ik ben met mijn paard begonnen met een simpel trensje weet niet eens meer wat voor 1 het was Bloos *LOL*

XoNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-04 17:08

Tallie, gewoon op het bitje blijven rijden die je er nu in hebt, als hij er lekker op loopt Lachen

Kim1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-04 17:46

Dat is dus het probleem. Hij loopt niet goed op een normaal bitje. Een passoabit gaat redelijk, maar als je dan inderdaad iets "losser" wilt gaan rijden, gaat hij met jou aan de haal. Dus een ander bitje is altijd wel het proberen waard. Vandaar de vraag, wat nou het beste om te proberen zou zijn. Dus we gaan het maar eens proberen met een D- snaffel. Gaat dat niet..dan hebben we ff pech gehad, toch?! Zijn die trouwens duur die bitten?? Zie zoveel prijsverschil. Iemand een goed (goedkoop) adresje?

XoNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-04 17:52

Een sweet iron D snaffletje kost bijna niets. 15 euro heb je er al één voor. Je kunt het natuurlijk zelf zo duur maken als je wilt, ik heb gewoon een van 15 euro en die doet het prima Haha!

Zou ik het eerst daarop proberen, doet hij het er niet goed op, dan kun je altijd eerst een schaartje proberen...maarja, overleg maar even met je instructeur Knipoog