[WN] méér voeren met Marstall?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Mac

méér voeren met Marstall?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-04 10:21

Ik ben ruim anderhalve maan geleden overgegaan op Marstall. Het bevalt me prima: de paarden doen het er uitstekend op. Ze glanzen, zijn energiek en de ogen staan helder. Ook vind ik ze mooier in model; de spieren lijken wel dichter onder de huid te liggen of zo Verward . Volume zonder vet, zeg maar. Alleen: toen ik over ben gegaan van brok op Marstall, ben ik meer gaan voeren, ipv minder wat ze hadden aangegeven. Nou is het wel zo dat ik twee drachtige merries (7 maanden en 6 maanden drachtig) heb en een paard in de groei (jaarling). Geen van mijn paarden levert enig werk van betekenis en ze krijgen allemaal type E.

De merries zijn van 2x1 schep brok en onbeperkt kuilgras gegaan naar 2x2 ruime scheppen Marstall met wat olie en onbeperkt kuilgras.
De jaarling zat op 2x 1/2 schep brok en onbeperkt kuilgras en die zit nu op 2x 1 schep Marstall per dag en onbeperkt kuilgras. Op de brok werd hij gewoonweg vet. Hij is qua model nu veel mooier, maar er moet wel meer in.

Wie heeft hier (ook) ervaring mee? Of ligt het echt aan mijn paardensamenstelling?

Nanouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-04 10:51

Wat ik me heb laten vertellen is dat de kans bestaat dat ze in het begin gaan afvallen van Marstall en dat dat later weer bijtrekt, ze moeten dus even omschakelen Clown .
Maar omdat in een schep Marstall meer lucht zit dan een schep brok geef je uiteindelijk niet echt veel meer.

BlackWych

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-04 11:11

Mijn 2 jarige heeft van de zomer op 2 x 1,25 gestaan maar heb ik nu (met tussenstap) teruggezet op 2 x 0,75. Ik zie 'm elke dag dus zodra ik het idee heb dat het te weinig is, krijgt hij er weer bij.

Mijn 14 jarige krijgt al sinds het begin 2 x 1 en doet het er prima op.

Ze zijn inderdaad droger van bespiering geworden en daar moest ik wel even aan wennen, dacht namelijk dat ze mager werden Haha!

Ze krijgen wel elke dag een schep luzerne erbij (als we ze hebben met wortels).

Het kan natuurlijk zo zijn dat je jaarling een groeispurt heeft en je merries eten natuurlijk ook niet alleen voor zichzelf.

=^.,.^=

Vera

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-04 11:35

Digger heeft ook een terugval gehad nadat ik overschakelde op Marstall (heb ik zelfs nog een noodoproep geplaatst omdat ik hem mager vond worden Bloos )
Maar als je hem nu ziet! Hij begin echt een beer te worden; hij krijg bijna onbeperkt hooi, 1 emmer lucerne en 2x 1 schep Marstall aangevuld met Horse Shine en Soul Mate. Hij wordt om de dag gereden.
Misschien moet je nog even geduld hebben want ik denk dat ik na een dikke twee maanden de kentering zag.

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-04 13:19

Je hebt het over 'scheppen'... dan is het logisch dat je meer voert, want één schep brok weegt veel meer dan één schep muesli. Je moet, om te kunnen vergelijken in gewicht rekenen. Dus 1 kilo brok tegenover 1 kilo muesli. 1 schep brok weegt gemiddeld 1 kilo, terwijl 1 schep Marstall muesli weegt ongeveer 6 of 700 gram (heb het wel gewogen maar weet het niet meer zeker en het verschilt per muesli, de Equisanum was weer zwaarder dan de Marstall).
Dot heeft het vanaf het begin goed gedaan, maar ik ben dus uitgegaan van het gewicht en niet van het volume. Dan blijkt ook dat je juist minder kunt voeren, want ze kreeg eerst 1 volle schep Equisanum per voeding en nu 1 volle schep Marstall en dat is dus in gewicht minder.

piggeljay

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-04 18:54

Wij voeren al 3 jaar marstall, en het bevalt ons enorm goed.
inderdaad in het begin heb je de neiging om meer te voeren maar dat is helemaal niet nodig.
marstall adviseerd ook om als je overstapt het eerst ½ om ½ tevoeren en dan het heel langzaam afbouwen naar alleen marstall na ong. 3 à 4 weken
zelf voer ik aan de paarden die weinig werk doen 2x dgs. ¾ schep en paarden die getraint worden 2x dgs 1 tot 1¼ schep en wedstrijd paarden die zwaar in de training staan 2x dgs 1½ tot 2 scheppen.
de veulens krijgen tot ze 6 tot 7 maanden zijn 2 scheppen veulen brok per dag en als ze ouder worden 3 scheppen per dag en als ze 10 maanden oud zijn meng ik 1½ veulen brok en 1½ E zonder door elkaar.

Ods
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-04 19:11

Mijn voermannetje heeft me van tevoren gezegd dat je in het begin meer voert en later je ze terug kan zetten op het voer. Ik kan wel uitgebreid gaan noteren wat ik mijn paarden voer maar ieder paard is verschillend, zo ook ook mijn knolletjes onderling.

Het is inderdaad wat Francis zegt, één schep Marstall is 700gr (ik heb het nog onthouden Haha! ).

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-04 23:07

Okiedook. Het is dus op zich normaal, ook gezien de omstandigheden van mijn paarden ...