[WN] Met of zonder zadel western rijden ??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Sammy_Jo

Met of zonder zadel western rijden ??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-04 22:39

Rijd jij het liefst met zadel of zonder ?

Waarom wel en waarom niet, en is dat wel
goed om zonder zadel te rijden ?

Wat vinden jullie ?

PridesRanch

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-04 23:00

Ik rij wel eens zonder zadel op Pride. Ze heeft heerlijke "vlakke" gangen dus dan zit ik als een huis. Bovendien heeft ze echt zo'n vlakke Quarter-rug, net een relaxte stoel. Dan is het lekker warm en zacht, en leuk voor de afwisseling. Bij mijn eigen paard Baduh zal ik hooguit stappen op zijn blote rug. Het is een flinke opgooier en hij heeft een behoorlijke schoft, dus dat zit voor geen meter als ik ga draven.

vrolijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-04 06:48

ben meestal aan het trainen en dat gaat toch het beste met zadel Lachen

maar als face een dagje rustig aan mag doen rijd ik wel is zonder zadel.
met dat idee van rustig aan doen en een beetje rondhobbelen ga ik er ook op
maar helaas heeft dat toch geen zin want ik hou het niet lang vol ,gewoon niks te doen
en ga dan vanzelf weer dingen aan hem vragen *LOL*
arm paard Ach gut *LOL*

zonder zadel rijden is ook goed voor je evenwicht

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-04 07:17

Buitenritjes doe ik soms zonder zadel. Als het heel warm is.
Of de keren dat Lanna heel drachtig was en het zadel niet meer pastte.
En sinds ze op vakantie in Drente maar lekker ging liggen in het water met mij erop, haal ik voor ik een meertje inrij bij voorkeur ook mijn zadel er even af.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-04 07:24

Hobbelen/spelen zonder zadel (en dan alleen een touwtje om de hals) vind ik een enkele keer wel leuk.
Maar trainen zonder zadel vind ik niks, ook niet voor het paard. Ik zit netter en stabieler met zadel, dus dat is voor Mileen ook prettiger.

Kornelius

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-04 10:50

Ja, zadels zijn ook voor het paard. Daarmee wordt het gewicht van die hobbelende mensen een beetje gelijkmatig verdeeld.

PridesRanch

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-04 10:58

En mocht je eraf glijden, bij voorkeur NIET de manen als handvat gebruiken. Gaat er zo slordig uitzien. Haha! Valt me wel op dat zowel Pride als Baduh veel voorzichtiger zijn als ik er zonder zadel op zit. Ze weten dat ik dan continu mijn evenwicht opnieuw zoek denk ik. Vind ik wel lief.

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-04 10:59

Ik rijd noodgedwongen al een half jaar zonder zadel. In de kliniek hebben ze nl. ontdekt dat het (speciaal aangemeten!) zadel op haar schouders drukte, waardoor ze niet lekker liep. Ander zadel is in gbestelling en heeft (veel) vertraging opgelopen Boos! . Ik rijd nu dus altijd op een "dood schaap" (barebackpad/schapenvachtje) en ik moet zeggen dat het me uitstekend bevalt! Helemaal zonder zadel vind ik toch iets minder prettig en ik heb het idee dat mijn paard dat ook niet helemaal top vindt. Maar met het schaapje, echt OK dan! !!

XoNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-04 11:02

Ik rijd eigenlijk nooit zonder zadel Vind het zelf niet zo fijn Haha!
Doe op Bud weleens stappen wanneer hij alleen zijn dekentje omheeft (zit toch al wat fijner), maar dat doe ik ook niet meer na een keer dat ik er finaal afgepleurd ben en een wedstrijd moest overslaan omdat ik mijn stuitje gekneusd had *LOL*

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-04 12:00

bubbels schreef:
Valt me wel op dat zowel Pride als Baduh veel voorzichtiger zijn als ik er zonder zadel op zit. Ze weten dat ik dan continu mijn evenwicht opnieuw zoek denk ik. Vind ik wel lief.

Ik geloof nooit dat een paard zo ver kan denken.
Volgens mij loopt hij 'voorzichtiger' (lees minder soepel) omdat de ruiter zit te storen en dus het paard hindert.

PridesRanch

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-04 12:09

Hmmm, geen idee. Feit is dat toen ik een keer van Baduh af viel hij behoorlijk in paniek was omdat zijn "ruiter" weg was. Hij kwam aangehobbeld en kroop nog net niet onder mijn trui. Haha! Maar goed, ik heb wel eens op Pride gezeten in de paddock, en toen beet Baduh haar in ene in haar kont. Ik leek wel een zandsculptuur. Knipoog

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-04 12:10

Sonja schreef:
Ik geloof nooit dat een paard zo ver kan denken.
Volgens mij loopt hij 'voorzichtiger' (lees minder soepel) omdat de ruiter zit te storen en dus het paard hindert.

Je haalt de woorden uit mijn mond Sonja.

Ik rij met Jeddah regelmatig zonder zadel en vooral in galop met bochtjes door het bos heeft Jeddah eigenlijk meer werk mij op mijn plek te houden, niet omdat ze mij zo lief vindt, maar omdat ze dan fijner kan bewegen.

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-04 12:12

bubbels schreef:
Hmmm, geen idee. Feit is dat toen ik een keer van Baduh af viel hij behoorlijk in paniek was omdat zijn "ruiter" weg was. Hij kwam aangehobbeld en kroop nog net niet onder mijn trui. Haha! Maar goed, ik heb wel eens op Pride gezeten in de paddock, en toen beet Baduh haar in ene in haar kont. Ik leek wel een zandsculptuur. Knipoog

Dat zou kunnen komen omdat hij zijn "leider" niet kon vinden, om te overleven heb je een leider nodig, zonder leider is hij natuurlijk onzeker.

Zo kan ik met Jeddah in het bos wandelen, haar los laten lopen want weglopen doet ze niet, ze blijft echt wel bij mij in de buurt, alweer niet uit liefde (al is het wel erg schattig Lovers ) maar puur uit kudde drang.
Laatst bijgewerkt door Jeddah op 01-11-04 12:14, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-04 12:13

Is ook niet onlogisch, want dit is een basisprincipe dat niemand hier onbekend voor zal komen:
Een paard zal proberen om recht onder het ruitergewicht te blijven. Daarom valt een paard naar binnen als je zelf naar beneden kijkt in je circels. En met aanleren van bv je sidepasses maak je daar op positieve manier gebruik van.

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-04 12:20

Sonja schreef:
Een paard zal proberen om recht onder het ruitergewicht te blijven. Daarom valt een paard naar binnen als je zelf naar beneden kijkt in je circels. En met aanleren van bv je sidepasses maak je daar op positieve manier gebruik van.

Grappig vind ik dat hierin twee leerscholen zijn: de 1 maakt het een paard "makkelijker" door naar binnen te leunen, waardoor het paard zijn gewicht onder de massa zal proberen te plaatsen terwijl de ander juist op de buiten bil gaat zitten en daarmee de binnenkant "vrijmaakt" waardoor het paard dus moet wijken voor druk van de buitenkant. Ik weet niet wat voor mijn paard het meest logisch is. Wat beter werkt is op de buitenbil gaan zitten (dan blijft ze ook beter rechtop), maar dat komt waarschijnlijk omdat ze zo getraind is (overigens niet door mij!).
Laatst bijgewerkt door Mac op 01-11-04 12:23, in het totaal 1 keer bewerkt

XoNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-04 12:22

Bud raakt ook in paniek als je eraf valt (is me nog maar 1 keer gebeurd, thank god Tong uitsteken), ook puur omdat hij de leiding dan kwijt is

Aan de andere kant vraag ik me dan weer af of hij me wel zou volgen als we bijvoorbeeld in het bos wandelen, of dat meneer er dan op uit gaat... >;)

EmmaK

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-04 12:35

omdat dana best een moeilijke pasmaat heeft als het om zadels gaat, heb ik in het begin vaak zonder zadel moeten rijden. Dana is dan vaak gespannen, maar dat zal wel te maken hebben met het gewicht dat leunt dan heel anders op de rug dan met zadel.
Ik rijd nu altijd met zadel, je zit word wel heel goed als je zonder zadel rijd, vind ik, en je evenwicht, ik kon ook gewoon sliding-stops maken zonder zadel, en galoperen

smax

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-04 13:23

Ik rijd met is ff gezonder voor mij Knipoog, rijd ook in een auto met gordel Haha!

Uriah

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-04 19:28

ik rij ook al een half jaar zonder zadel ,maar binnen een week heb ik een BM zadel ! Als je echt serieus wilt gaan trainen heb je toch echt een zadel nodig ,vooral met gewichts hulpen heb je het een stuk moeilijker zonder zadel. ik vond het voor een tijdje heeeerrrrrlijk zonder ,maar ben nu toch wel blij dat ik eindelijk weer een zadel heb straks en weer lekker kan gaan trainen. rij je recreatief dan gaat het prima zonder zadel maar wil je echt serieus gaan westernen dan toch beter met.

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-04 19:53

Uriah schreef:
rij je recreatief dan gaat het prima zonder zadel maar wil je echt serieus gaan westernen dan toch beter met.

Vooral als je een beetje serieus genomen wilt worden door de judges Schijnheilig ...

smax

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-04 23:18

klopt je word al snel gediscwalifiseert als je een riempje vergeet, laat staan een compleet zadel Clown

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-04 09:03

Wel een mooie test om de 'stevige zitters' er uit te halen Haha!
Ik doe dan zeker niet mee iig Cool

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-04 10:09

Vooral Bareback Cutting lijkt me een mooi onderdeel Haha! !

sablou

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-04 14:46

Ik heb Diane ruim 1 1/5 jaar zonder zadel gereden.

Op allerlei manieren en bij allerlei activiteiten. In de training, buiten in het bos. Ik ben zelfs 14 dagen met haar zonder zadel door de Eifel gereden, berg op (in galop) berg af. Ik heb er heel veel van geleerd, vooral in mijn evenwicht.

Toch is zonder zadel rijden niet zo goed voor de rug van je paard, de druk komt te veel op 1 punt....Daarom rijd ik haar nu weer met zadel.....

MVG Louis

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-04 14:52

Wilde hetzelfde neerzetten als Sablou. Doe je paard een lol en rijdt met zadel (mits het past, en anders zorg voor een passend zadel)
En Sablou, ik dacht dat Diane helemaal geen zadel verdragen kon?