vraag, maar je kunt er maar mee zitten
... Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
vraag, maar je kunt er maar mee zitten
... Sugarmiss schreef:Wat Lusitana schrijft zou dus in kunnen houden dat er jeugdigen met hengsten staan te showen (of andersom)
Me dunkt dat een wedstrijdleiding c.q. jury hier attent op moet zijn.
Ods schreef:Het is inderdaad bekend dat men de veelbelovende veulens nog wel eens laat castreren in de 'angst' dat de nieuwe eigenaar ermee gaat fokken. .
Ods schreef:Hoe bedoel je Mac? Mensen die het doen zijn vaak de eigenaar van de hengst, castreren daarom die hengstveulens. Het zijn ook niet alleen maar veel belovende dieren waarbij het gebeurd. Maar als ik een prachtig hengstveulentje zie met de nodige winnings, krab ik me wel even achter de oren![]()
Als je een gave hengst ziet lopen, maar zijn vader leeft en dekt ook nog, ga je in de meeste gevallen naar zijn vader toe, neem ik aan. 
XoNo schreef:Ik vind het allemaal een beetje overtrokken eigenlijk Als je een gave hengst ziet lopen, maar zijn vader leeft en dekt ook nog, ga je in de meeste gevallen naar zijn vader toe, neem ik aan.
... vraag staat nog steeds hoe die ukkies nu gecastreerd worden
...
: ik wilde Shane op de traditionele manier laten castreren toen hij nog geen jaar was, maar dat feestje ging niet door omdat hij maar 1 bal had. Tot de dag van vandaag heeft hij nog steeds maar 1 bal, dus ik ben sowieso aangewezen op een operatie in een kliniek. Eigenlijk vind ik dat ook helemaal niet zo verkeerd. Op de paardenkliniek hier in Heerde castreren ze via de lies en kunnen ze de niet-ingedaalde bal ook verwijderen.
. Pas vanaf twee jaar moet een hengst in de halter twee ingedaalde ballen hebben. Is de hengst jonger, dan gaan ze ervan uit dat de bal nog in kan dalen. En ja, de ballen zijn (vluchtig) gecheckt tijden de halter.
Maar ze komen iedere keer weer terug. Ods schreef:Ballen zijn bij de geboorte al aanwezig Mac, als een veulen net geboren is en je wilt weten of het een hengst of merrie is.....til ik altijd een achterbeen op en als daar wat zit voel ik gelijk of de ballen er zitten en hoeveel. Ik heb er altijd twee gevoeld.
. Eén gaatje: dus hengst
. Mac schreef:Ah kijk! Dat wist ik dus niet! Weer wat geleerd! Ik heb als eerste handeling alleen de "gaatjes" geteld van achteren. Eén gaatje: dus hengst
.
!
! jeddah schreef:Zo deed ik het ook! Vervolgens de hengsten houder op gebeld en verteld dat Simply een hengst veulen had!
Kennelijk kan ik geen gaatjes tellen, want Senna is toch echt een meisje!