[WN] als ik voorzitter van de Wran was dan zou ik....

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anya

als ik voorzitter van de Wran was dan zou ik....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-04 17:51

Blaze schrijft het al in de quote hieronder....Wat zou je willen veranderen?
Ik heb er een topic van gemaakt.

Stel je bent voorzitter en je hebt van het bestuur de bevoegdheid gekregen om alles wat je wilt te veranderen. Wat zou je dan doen?

Let op: alleen klagen mag niet, het gaat om een daadwerkelijk voorstel tot verandering. Voorstellen tot verandering van regels, wedstrijden, wedstrijdlokaties, noem maar op.

Zie het als een heel grote brainstorm. En voor de niet-Wran-leden als mogelijkheid om toch hun ideeen in te brengen.

Blaze schreef:
Het is gezien de weinige reacties blijkbaar toch moeilijk om een volledige profiel schets te maken (of het is niet interessant genoeg Tong uitsteken )

Misschien is het makkelijker om op een later tijdstip door mensen ,die al bezig zijn te brainstormen hoe het verder moet cq kan , een profiel schets te maken met ook al een stukje inhoudelijke invulling.

Maar zonder hulp gaat dat erg moeilijk lijkt mij .

Als alle western ruiters op Bokt (leden en geen leden,wedstijd ruiters en ooit eens wedstrijd ruiters,beginners gevorderden en profs) nu eens de aandachtspunten vermelden waarvan zij vinden dat de wran te kort in is geschoten of knelpunten die door regelgeving niet aangepakt kunnen worden.

Ik begrijp dat al deze punten allemaal al eens aan de orde zijn geweest op Bokt
maar ik denk dat als we dat hier enigsinds overzichtelijk kunnen herhalen er uiteindelijk een nog duidelijker beeld kan worden gevormd van wat er leeft en waar de knel punten zitten.

Op deze manier kan de nieuwe kandidaat voor het voorzittersschap zich al een beeld scheppen van wat hem te wachten staat Cool

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-04 17:56

Ik zal zelf beginnen:

Ik zou de 'eigen paard regel/leasecontract regel' zo aanpassen dat een gewone ruiter (amateur of beginner) die bijvoorbeeld bijrijder is niet open hoeft te starten met dat paard.

XoNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-04 17:59

Ben het ten eerste eens met het punt van Anya.
Ten tweede zou ik de kwalificatieregels aanpassen voor het NK. Niet meer kwalificeren bij het starten van zoveel WRAN wedstrijden, maar kwalificeren op aantal punten die behaald moeten worden.
Verder standaard toezicht op de inrijbak, door iemand die kundig genoeg is om te bepalen of iemand zijn paard corrigeert of gewoonweg mishandelt. Wat er in de wedstrijdbak gebeurt, is de verantwoordelijkheid van de jury.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-04 18:12

Op wedstrijden proberen een strak schema aan te houden zodat je niet 's morgens al paraat moet staan voor een onderdeel dat om twee uur verreden wordt en uiteindelijk pas om een uur of zes 's avonds word gehouden.

De lijst sluiten als er een bepaald aantal starters is bereikt, met reservelijsten gaan werken als er mensen uitvallen. Mensen een dag van tevoren duidelijke tijdstippen noemen wanneer onderdelen gehouden worden.

Duidelijke regels hanteren in de inrijbak en er voor zorgen dat deze worden nageleefd (en dan niet alleen maar de onaangenaam opvallende personen aanspreken, maar cirkel linker galop, cirkel rechter galop, spinnen niet op x maar in het midden van de cirkel. Niet fencen als er wordt gecirkeld, en geen picknickfeestjes houden met opa, oma en een sloot kinderen er omheen.

Yv_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-04 18:13

Anya schreef:
Ik zal zelf beginnen:

Ik zou de 'eigen paard regel/leasecontract regel' zo aanpassen dat een gewone ruiter (amateur of beginner) die bijvoorbeeld bijrijder is niet open hoeft te starten met dat paard.

Juist! Daar ben ik het mee eens!

En dat je niet per se op je eigen paard hoeft te starten, ook al ben je geen
professional.
Ik had namelijk geen bijrijdpaard, en geen eigen paard, maar wilde graag
wat wedstrijdjes rijden. Dat kon dus niet, behalve onderlinge wedstrijdjes.
Nu heb ik mijn eigen paard die er nog niet aan toe is, maar ik denk dat er
meer mensen izjn die dat probleem hebben ,wat ik eerst had!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-04 18:25

Vergaderingen openstellen voor geïnteresseerden, met een
'open' vragenronde (dus oa bedoeld voor deze niet-leden).

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-04 18:26

Anya schreef:
Ik zal zelf beginnen:

Dan wel met een maximaal van 1 paard per jaar waar gestart mee mag worden.
Ik denk dat je dit niet moet "los gooien". Je zou dan nogal wat mensen kunnen krijgen die er juist gebruik van maken, bijvoorbeeld Prof X die 4 paarden in training heeft staan en die paarden allemaal de Amatuer/beginners klasses in stuurt met meiden uit de buurt die leuk kunnen zitten. Dat zou niet eerlijk zijn tegenover de echte amateur/beginner die 1 lesje in de week rijdt en waarvan het paard niet prof getrained wordt.

Ook zou je denk ik wat meer Amateurs krijgen die paarden voor anderen uit gaan brengen, in de hoop dat het paard daardoor meer waard zal zijn voor de verkoop of daardoor zelfs verkocht zal worden.

De regel is er imo niet voor niets. Dus wat mij betreft mag het dusdanig veranderd worden dat je wel aan het begin van het jaar het paard moet opgeven, en dat je niet elke wedstrijd op een ander paard mag zitten.

Ook zou ik Cassidy's regel over de maximale aantal deelnemers meteen weer schrappen. Persoonlijk vind ik dat juist 1 van de mooie dingen in de Western Sport! Als je last minute wil starten, dan kan dat!! Geen wachtlijsten en pietje precies gedoe zoals bij de dressuur sport.

Natuurlijk is het altijd handig richt tijden te hebben, maar vaak is het juist alleen gezellig als het wat uitloopt en na wat wedstrijden kan je op een gegeven moment heel goed zelf een beetje bepalen hoe lang alles gaat duren.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-04 18:30

jeddah schreef:
Ook zou ik Cassidy's regel over de maximale aantal deelnemers meteen weer schrappen. Persoonlijk vind ik dat juist 1 van de mooie dingen in de Western Sport! Als je last minute wil starten, dan kan dat!! Geen wachtlijsten en pietje precies gedoe zoals bij de dressuur sport.

Natuurlijk is het altijd handig richt tijden te hebben, maar vaak is het juist alleen gezellig als het wat uitloopt en na wat wedstrijden kan je op een gegeven moment heel goed zelf een beetje bepalen hoe lang alles gaat duren.

Het probleem in de westernwedstrijden zonder exacte tijd is dat je toch vaak wat verder weg moet om de wedstrijd te kunnen rijden en er doorgaans toch een dag voor uit moet trekken. En dat heb je met dressuurwedstrijden veel minder. Je weet wanneer je moet rijden, doet je dingetje, en kunt weer weg.
Natuurlijk, is gezellig zo, met zijn alleen verplicht blijven hangen op een wedstrijd... (voordeel is dan wel weer dat je de nodige mensen weer eens ziet en spreekt...)

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-04 18:31

Als je er toch een dag voor uit moet trekken, dan maakt het toch ook niet zoveel uit als het wat uitloopt??

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-04 18:33

Maar wil ik er wel een dag voor moeten uittrekken? (om 5 Minuten ergens te kunnen starten?)

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-04 18:34

Oh, dan begrijp ik je verkeerd Bloos! ! Je wil dus juist zoals bij Dressuur je dingetje doen en weer weg? Tja, dat wordt lastiger in de Western Sport. Veel mensen starten ook meerdere onderdelen en trekken er dus inderdaad echt een dag voor uit,l euk juist! Vind ik tenminste!

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-04 18:45

Ik heb wel een voorkeur voor redelijk bekende starttijden. Zo exact als bij de dressuur hoeft niet. Maar als pakweg de pleasure en horsemanship na de trail zijn en je gaat zadelen bij de laatste 10 van de trail om er eenmaal te paard achter te komen dat er een extra pauze van een half uur wordt ingelast...... Die dan ook nog uitloopt...... Terwijl de pleasure in twee groepen moet omdat er heel veel bijgeschreven is in het laatste half uur.... Dan zit je opeens wel heel lang op je paard voor je kunt starten.... Dat vind ik dus wel irritant.

Ik zou zelf zijn voor een maximum van 1 niet-eigen-paard kunnen starten (dus los van je eigen paard eventueel) vooropgesteld dat dat paard niet ergens in training bij een Prof staat. Zo zou bijvoorbeeld mijn bijrijdster kunnen starten op mijn paard en gewoon bij de beginners, waar ze qua rijden ook thuishoort. Zo zou ik de gezellige haf van mijn pensionhouder die ik ben gaan rijden omdat hij alle kleine kindjes eraf gooide een keer kunnen uitbrengen zonder het gevoel te hebben helemaal af te gaan in de open. Gewoon een keer starten omdat ik dat leuk vind... (en fool em scool em's hebben wij niet in onze regio).

NotNice

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-04 20:13

Als ik voorzitter van de WRAN was zou ik helemaal scheel worden van alles wat iedereen wil, denk ik

XoNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-04 20:19

Anya, ben het met je eens. Zo zijn er ook wel paarden die ik ooit misschien nog een keer wil uitbrengen, zonder dat ik meteen open MOET gaan starten. Ik verdien er immers helemaal niets mee. Ik doe het voor de lol en voor die bekende waar het paard van is, als vriendendienst.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-04 07:58

jeddah schreef:
Oh, dan begrijp ik je verkeerd Bloos! ! Je wil dus juist zoals bij Dressuur je dingetje doen en weer weg? Tja, dat wordt lastiger in de Western Sport. Veel mensen starten ook meerdere onderdelen en trekken er dus inderdaad echt een dag voor uit,l euk juist! Vind ik tenminste!
Niet iedereen heeft zeeën van tijd, en menig Prof heeft ook een tent thuis te runnen. Nee, ik ben geen prof. Maar je kunt je nu eenmaal niet een tweeën splitsen (hoe vaak ik het ook zou willen) en ieder uur dat ik op een wedstrijd rondhang, is er een die ik ergens anders heel goed voor zou kunnen gebruiken.

piggeljay

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-04 11:23

ik zou van de amerikaanse regels afstappen, eigen regels gaan maken wat wel en niet mag. het de ruiters zo gemakkelijk mogelijk maken om wedstrijden te starten, e.v.t. van te voren naar de ruiters toe stappen om te vragen of de paterns niet te moeilijk zijn. en als ze iets te moeilijk vinden mogen ze zelf een patern uitstippelen,de jury vragen om niet te kijken of iemand nu wel of niet op twee handen rijdt of van hand verwisseld, het niet meer verplicht stellen dat je dure show kleding moet aanschaffen maar dat je b.v. bij zeeman een broek mag kopen en bij skapino laarsjes. als je in een korte broek wil rijden zomers is dat jou keuze.
dan pas kunnen we leuk wedstrijden rijden

XoNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-04 11:42

Piggeljay, ik vind dat jij nu iets te ver gaat Haha! Korte broek in de zomer? Ik vind een hoop goed, maar dat gaat me te ver. Het blijft een wedstrijd en ik vind dat je er netjes uit moet zien. Zelf een pattern uitstippelen gaat me ook te ver. De jury maakt een pattern (of keurt hem goed) en alle ruiters rijden dan pattern. Is eerlijk genoeg toch?

Jos

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-04 12:05

piggeljay schreef:
het niet meer verplicht stellen dat je dure show kleding moet aanschaffen maar dat je b.v. bij zeeman een broek mag kopen en bij skapino laarsjes. als je in een korte broek wil rijden zomers is dat jou keuze.

ik denk dat we dan bij de mannelijke jury leden hele leuke creaties in de showring zien verschijnen Clown
Ik ga alvast lijnen Haha!

westernworld

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-04 12:33

ik had de indruk dat de tp serieus de vraag stelde,en dit om te zien wat er bij westernrijdendvolk leefde,ten aanzien van de wedstrijd regelgeving.
eigen regels??en dan geen amerikaanse jury's meer?dus afwijken van de internationale regels, en geen nederlandse deelname bij b.v. de olympische spelen?
dit zal toch niet de bedoeling zijn!
kledingvoorschriften zijn er om er niet uit te zien als chaos!
we kunnen natuurlijk wel een lijst maken,van wat we willen met wedstrijden,zolang het er maar niet uit gaat zien als een eisenpakket.
ik heb een al eerder een topic gestart,en daar zou een team uit komen,maar daar heb ik niets meer van vernomen,de resultaten dan.
als zo'n opzet binnen de wran zou opereren??misschien....................

en zouden we niet eerst de regelementen erbij moeten nemen en aan de hand daarvan deze bijstellen,in de vorm van voorstellen,dat zou eigenlijk de volgorde moeten zijn,is makkelijker dan zomaar losse flodders afvuren!

rinus
Laatst bijgewerkt door westernworld op 31-10-04 12:37, in het totaal 1 keer bewerkt

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-04 12:34

Rinus ik bedoelde het inderdaad serieus Lachen

DJQuarter

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-04 12:46

piggeljay schreef:
ik zou van de amerikaanse regels afstappen, eigen regels gaan maken wat wel en niet mag. het de ruiters zo gemakkelijk mogelijk maken om wedstrijden te starten, e.v.t. van te voren naar de ruiters toe stappen om te vragen of de paterns niet te moeilijk zijn. en als ze iets te moeilijk vinden mogen ze zelf een patern uitstippelen,de jury vragen om niet te kijken of iemand nu wel of niet op twee handen rijdt of van hand verwisseld, het niet meer verplicht stellen dat je dure show kleding moet aanschaffen maar dat je b.v. bij zeeman een broek mag kopen en bij skapino laarsjes. als je in een korte broek wil rijden zomers is dat jou keuze.

Dit gaat voor mij ook echt te ver moet ik zeggen, maar goed als dat de dingen zijn die jou dwars zitten... Ik denk dat er weinig van het westernrijden over blijft...

Ik rijd nog geen wedstrijden dus ik kan moeilijk oordelen en ben dus ook nog geen rotte regels tegen gekomen...

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-04 12:48

piggeljay schreef:

Mijn vraag aan jou piggeljay is, wat is voor jou het doel van een wedstrijd? Als ik lees hoe jij het graag zou willen zien, denk ik eerder aan een gezamelijke training dan aan een wedstrijd.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-04 13:05

Ik denk dat piggeljay in zijn post óf deze Clown óf deze Cool vergeten is Knipoog

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-04 13:06

oh...........okee, dat verklaart dan een hoop!

Sandra_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-04 13:59

Sugarmiss schreef:
Ik denk dat piggeljay in zijn post óf deze Clown óf deze Cool vergeten is Knipoog

Laten we dat dan maar hopen Haha!