[WN] roestende bitten

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

EbbyT

roestende bitten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-04 14:58

Hallo,
Ik ben totaal niet bekend met western maar vind het wel erg interesant Lachen. Ik had ergens opgepikt dat western ruiters zweren bij roestendende bitten. Waarom? En dat dat is omdat je paard daar zo lekker van gaat schuimen. Klopt dat? En als ze dat doen, kouwen ze dan ook echt of gaan ze alleen maar heel erg schuimen? Ik wil het gewoon eens controleren, kijken of wat ik hoor waar is Knipoog. Ik heb de zoekmachine al gebruikt maar hij gaf geen resultaten (of ik heb het verkeerd gespeld natuurlijk...)

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-04 15:04

Schuimen associeer ik niet direct met een gewenst bij-effect van een bit. Het is wel zo dat paarden de smaak van roest lekker schijnen te vinden. Vandaar dat veel bitten koperen mondstukken of koperen deeltjes in de mondstukken hebben.

EbbyT

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-04 15:05

Waarom word de conclusie dan aan roestend ijzer gekoppeld dat ze het lekker vinden?

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-04 15:07

EbbyT schreef:
Waarom word de conclusie dan aan roestend ijzer word gekoppeld dat ze het lekker vinden?

DAT weet ik niet! Daar zullen wel onderzoekjes naar zijn gedaan ... geen idee (rijd zelf met een roestvrijstalen westernbitje en heb geen verschil gemerkt met het bitje met het koperen mondstuk dat ik voorheen had)!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-04 15:07

Kijk eens bij de zoekmachine bij sweet iron...

Combinatie van niet-roestend en zwart staal kan ook:
Afbeelding

Alleen zal het staal wat in de mond van het paard ligt niet zo snel gaan roesten.

Als je een sweet iron bit weghangt doe je er goed aan om het goed schoon te maken en in te smeren met olijfolie of zo. Voorkomt ook het vastroesten van de ringen. Voordat je een verroest bit weer gaat gebruiken controleren of er scherpe haken aan zitten van de roest en deze verwijderen.

En roest is oxidatie van ijzer, en juist dat ijzeroxide smaakt zoet voor het paard.

EbbyT

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-04 15:15

Mac schreef:
DAT weet ik niet! Daar zullen wel onderzoekjes naar zijn gedaan ... geen idee

Jammer dat je dat neit weet. Onderzoek, hoe wil je onderzoek doen naar zo iets subjectiefs als lekkerheid? Welke criterea zou je dan moeten hanteren? Het kan natuurlijk wel, maar ik vind dat je je dan op glad ijs gaat begeven. Maar goed, bij economie gebruiken ze ook de subjectieve term welvaart bijvoorbeeld...
Cassidy, ik zal eens gaan zoeken. Het is toch altijd een questie van de juiste zoekwoorden weten...

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-04 15:21

Wie kan er zeker weten dat een paard dit roest lekker vind Verward Misschien vinden ze het wel zo vies dat ze gaan schuimen om de smaak weg te werken (met het tegenovergestelde resultaat, maar zo nadenkend is een paard niet tenslotte Haha! )

Niet voor niets is in de engelse sport een bit met 2 metalen verboden, dit zou nl kleine elektrische schokjes geven in de mond. Iets wat ik ook nog wetenschappelijk bewezen wil zien Haha!

EbbyT

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-04 15:30

Sugarmiss, hoe bedoel je die eerste zin? Als iets naar mij toe of gewoon een algemene vraag? Zelf denk ik niet dat een paard denkt dat ie moet gaan schuimen om het niet lekkere weg te halen. Eerder dat hij het uit zou willen gaan spugen, als dat niet lukt omdat het vast zit met allerlei tuig zou ik ook niet weten wat hij dan zou gaan doen. Maar schuimen lijkt me niet. Cassidy, ik heb gezocht en gezien dat het idd klopt wat ik heb gehoort, maar nu wil ik graag weten op wat "men" beseert dat een paard het lekker zou vinden. Waarom is men op die gedachte gekomen?
Een bit met 2 metalen verboden bij de engelse sport? Ik weet het niet, ik rijd recreatief, en weet helemaal neits van wedstrijdsport af. Heb zelf een Ijslander (naja, heb maar dat praat wat makkelijker) en die had bij de vorige eigenaar een bit in met een koperen (of iig roodkleurig) middenstukje erin en voor de rest was het van een ander metaal (aurigaan geloof ik maar dat weet ik neit zeker). Word vrij veel gebruikt bij ijslanders. En voor zover ik weet (of wat ik me nog van mijn natuurkunde lessen kan herinneren Knipoog ) is electrischiteit met positieve ionen en negatieve en het uitwisselen of iig verandering van hun tenopzichte van elkaar. Wat heeft dat met verschillende soort metaal te maken? Maar goed, dààr gaat het nu neit over. Ik wil graag weten waar men op baseert dat een paard een roestend bit lekker zou vinden. En hoe dat nou zit met dat schuimen.

PridesRanch

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-04 15:32

Pride is gek op roestende bitten, gaat ze ontspannen op kauwen. Het feit dat ze ontspant zegt een hoop vind ik. Leg ik daarentegen hetzelde bit in Baduhs mond, dan vind ie er niks aan en loopt ie dwars door het bit heen. Vermoed dat ie het zelfs vies vind! Sweet Iron vind ie ook niks, en Pride is daar dan wel weer gek op. Ik denk dat de roest stimuleert tot kauwen en dat daardoor meer schuim ontstaat. Niet door de roest zelf. Schuimen is trouwens geen "doel" van dit bit, het gaat er meer om dat paarden het makkelijker aannemen.

Nienke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-04 15:34

valt wel mee hoe 'western' dat is hoor ebby, ik heb een sweet iron bitje bij icy-spirit vandaan Knipoog Mijn paard lijkt het ook lekker te vinden, ze pakt het bit minder vast en neemt het makkelijker aan.
Echt zeker weet je natuurlijk nooit of ze het lekker vinden.

EbbyT

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-04 15:37

Nienke, dat bedacht ik me nu net ook. Misschien dat dit nu naar VMR moet? Want waarschijnlijk was dat rooiige middenstukje in Stella's bit ook geroest. Bubbels, waar ik nieuwschierig naar ben, ik vind je uitleg best goed Lachen , is of ze echt gaat kauwen of dat er meer schuim komt dan dat er hoort in verhouding met het kauwen ( snap je hem?)

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-04 15:49

Ik heb voor m'n paard ook een bitje dat roest, maar schuimen doet ze er niet van. kauwen wel trouwens Knipoog

steeffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-04 15:52

Ik heb ook een sweet iron, en sher vind het volgens mij wel lekker, ze probeert hem altijd op te eten Haha! Maar ze schuimt nooit heel erg eigenlijk..

loeskim

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-04 16:36

Mijn bit is met de tijd ook gaan roesten..
Toeni k hem dus kocht nog niet.
OK heb ik er van die vlakjes opzitten...

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-04 16:45

Op het moment dat een paard vrijwillig aan roestende dingen gaat likken kan ik me voorstellen dat je de indruk krijgt dat het paard het lekker vindt (en niet omdat het, zoals in het geval van het bit, het maar accepteerd omdat hij toch niet anders kan.)

XoNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-04 16:48

Ik ga er gewoon vanuit dat de mijne het lekker vindt. Stop het bitje er morgen weer in Haha!

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-04 17:11

Kan me nou eigenlijk echt niet voorstellen dat ze dat lekker vinden... Bloos

PridesRanch

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-04 17:12

EbbyT schreef:
Nienke, dat bedacht ik me nu net ook. Misschien dat dit nu naar VMR moet? Want waarschijnlijk was dat rooiige middenstukje in Stella's bit ook geroest. Bubbels, waar ik nieuwschierig naar ben, ik vind je uitleg best goed Lachen , is of ze echt gaat kauwen of dat er meer schuim komt dan dat er hoort in verhouding met het kauwen ( snap je hem?)

Nee, ze gaan écht kauwen. Het is niet dat door de roest automatisch de speekselproductie op gang komt.

XoNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-04 17:34

Iris82 schreef:
Kan me nou eigenlijk echt niet voorstellen dat ze dat lekker vinden... Bloos

Nee, maar ze ruiken ook aan de mest van andere paarden, zie ik mezelf ook niet zo gauw doen. Wat dat betreft is het niet te vergelijken hoor Knipoog

PridesRanch

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-04 17:47

Ik ken paarden die mest eten. En zand. En conifeer. En hun eigen deken. Dus WAAROM geen roest? Haha!

EbbyT

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-04 18:57

Elk paard reageert dus anders op roestende bitten... Logisch natuurlijk. Maar wat ikzelf had bedacht, dat hoeft niet elke situatie te gelden maar is misschien iets om over na te denken:
Bij roesten komen er meestal wel stukjes roest los. Behalve dat me dat niet bepaalde goed lijkt voor een paard (wat ik in een onderwerp las bij zoeken was dat het bij een bit niet erg is -uhh, waarom?- maar dat je het niet door je voer moet doen want dna is het wel slecht -en waarom dan wel?-) zou dat de speekselklieren niet kunnen irriteren waardoor een paard gaat kauwen (vanwege geirriteerdheid en niet fijn) en er speeksel komt. Misschien iets om over na te denken?
Bubbels, ik had ergens gehoort dat voor paarden de gewone huis, tuin en keuken (alheowel, een conifeer in je keuken...) conifeer giftig is voor een paard. Niet extreem maar toch wel wat. Maar goed, ik dwaal af Knipoog. Mest eten, heeft meestal wel een reden, ene verstoorde darmflora of nog iets anders. Zand hetzelfde. Hun eigen deken eten ze waarschijnlijk niet omdat ze het lekker vinden maar ookal weer een andere reden. Maar waarom zouden ze roest eten?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-04 19:23

EbbyT schreef:
Sugarmiss, hoe bedoel je die eerste zin? Als iets naar mij toe of gewoon een algemene vraag? .
Het is zeer algemeen bedoeld Haha!
Ik vond het wel antropomorfistisch Cool

Nickolay

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-04 10:26

Ik weet bijna zeker dat ze zo'n bitje lekker vinden.

Als je het verschil zag hoe hij reageerde als ik met mijn hoofdstel aan kwam. Bij mijn westernhoofdstel, met sweet iron bit, stond hij al te happen naar het bit.
En bij mijn dressuurhoofdstel moesten we af en toe echt met ons duim er tussen om zijn mond open te krijgen.

joepje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-04 14:56

Sugarmiss schreef:
Wie kan er zeker weten dat een paard dit roest lekker vind Verward Misschien vinden ze het wel zo vies dat ze gaan schuimen om de smaak weg te werken (met het tegenovergestelde resultaat, maar zo nadenkend is een paard niet tenslotte Haha! )

Niet voor niets is in de engelse sport een bit met 2 metalen verboden, dit zou nl kleine elektrische schokjes geven in de mond. Iets wat ik ook nog wetenschappelijk bewezen wil zien Haha!

uuuuhmm...ik denk dat als een paard iets heel erg vies in z'n mond heeft niet ontspannen en relaxt z'n werk zal doen!
Dus het zal wel meevallen, ik zal het zelf eens in m'n mond doen, kijken of het vies is.. Knipoog

PBill

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-04 22:26

Op internet gevonden.. verklaart misschien meer..

De engelse bitten zijn over het algemeen van roestvrij staal met een koperen inleg. Roestvrij staal roest niet en beschadigd moeilijker de koperen inleg bevorderd de speekselproductie van een paard.

De combinatie en western en bitten worden over het algemeen gemaakt van sweet iron met een koperen inleg. Sweet iron roest(oxideert). Dit is een langzaam proces en geheel onschadelijk voor paarden. Het roesten van het bit zorgt voor een zoete smaak waardoor de aanmaak van speeksel bevorderd wordt, de koperen inleg moedigt het paard aan een vochtige zachte mond te hebben.

In het western rijden wordt sweet iron al langer gebruikt in plaats van roestvrij staal omdat dit een bittere smaak heeft en de mond droog kan maken. Voor de beste resultaten droogt men een sweet iron bit af na het rijden. Dit houdt het bit schoon maar vertraagt het roestproces. Het mondstuk gaat jaren mee mits het niet op donkere, vochtige plaatsen wordt bewaard. De scharnierende delen zijn wel van roestvrij staal zodat deze soepel blijven en een lange levensduur garandeert.