[WN] Hebben Quarters meer beengebreken?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Margee

Hebben Quarters meer beengebreken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-04 17:50

Voordat ik iemand op mijn nek krijg, ergens heb ik iets gelezen dat bij Quarters meer beengebreken voorkomen dat bij andere rassen. Is dat zo en wat voor gebreken zijn dat dan? Artrose oid?

XoNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-04 18:04

Misschien wordt er bij Quarters meer gekeken naar beengebreken? Lachen Misschien een heel naief antwoord, maar het lijkt mij een beetje raar. Ze hebben de Quarters van mijn kennissen nog nooit bekeken bijvoorbeeld Lachen

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-04 18:14

Waar heb je dit gelezen??
Ik weet dat er AQHA-gefinancierde onderzoeken lopen bij UC Davis en vorig jaar heeft een artikel van een NL-DA bekendheid gekregen over dit onderwerp.

Margee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-04 18:16

Hier op Bokt. En volgens mij zei toen iemand dat Quarters in Nederland gefokt, bekend stonden daarom.

Adrienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-04 18:19

Nee quarters hebben niet meer beengebreken dan andere rassen. Er zijn alleen in het begin veel "bagger" paarden geimporteerd uit de VS. Die Amerikanen dachten dat ze makkelijk die paarden hier konden afzetten omdat niemand echt veel verstand van afstamming had, als het maar een quarter was.................
Vandaar dat skeptisie dat soms zeggen. Maar waar is het zeker niet.

Niet dat wij hier in Europa heilig zijn hoor wat betreft paarden export. Ik ben betrokken bij een onderzoek naar een bepaald medicijn voor hoefkatrolontsteking.
Ik kreeg van de gene die dit op heeft gezet in de VS meer dan eens de vraag of ik echt zeker wist dat het geen normale zaak was dat nederlandse en duitse warmbloed paarden heel veel been problemen hebben. Hij kreeg met name veel (heel veel)hoefkatrol en verder vaak OC(D) en arthrose op zijn buro. Rolleyes

Die gebreken zijn toch ook niet de regel, maar meer een getuige van de"bagger" die wij europeanen de Amerikanen bij de been duwen.
Cool
Laatst bijgewerkt door Adrienne op 20-10-04 18:21, in het totaal 1 keer bewerkt

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-04 18:21

Ik denk dat het te kort door de bocht is om per definitie te zeggen dat NL-gefokte Quarters meer beenproblemen zouden hebben dan die uit het buitenland.
Ik ken genoeg geïmporteerde handelspaarden die achter elkaar niet door de verkoopkeuring kwamen.

Wel is het zo dat er erg makkelijk gefokt wordt en als het basismateriaal niet voldoet kun je idd been- en andere problemen doorfokken.

Adrienne schreef:
Ik kreeg van de gene die dit op heeft gezet in de VS meer dan eens de vraag of ik echt zeker wist dat het geen normale zaak was dat nederlandse en duitse warmbloed paarden heel veel been problemen hebben. Hij kreeg met name veel (heel veel)hoefkatrol en verder vaak OC(D) en arthrose op zijn buro.
Uit andere topics op Bokt heb ik begrepen dat dit mede veroorzaakt wordt door de hoogte van die paarden.
De beenderen schijnen die groei niet aan te kunnen en hierdoor ontstaan dus veel problemen, deels door erfelijkheid, deels door verkeerd opfokken.

EmmaK

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-04 18:44

toch zie je wel veel Quarters met been problemen, maar ik weet niet of dat door het ras komt, maar ik zou bij de aankoop van een Quarter er wel goed naar laten kijken, maar volgens mij doe je dat sowieso wel als je een paard koopt

Adrienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-04 18:45

Klopt als een bus dat van dat te groot fokken en de opfok. Teminste dat zeggen de onderzoekers.
Maar de rede dat ze het in de VS veel zien, vaker nog dan hier, heeft denk ik gewoon met kwalitatief slechte paarden te maken die worden geexporteerd.

Een vriendin van mij probeerd al een jaar een goed paard te kopen( hier in Nederland), een KWPN paard of ander warmbloed. Tot nu toe heeft ze alleen maar bagger gezien en bijna gekocht. Dus inderdaad je moet bij alle paarden goed oppassen voor je wat koopt.
Laatst bijgewerkt door Adrienne op 20-10-04 18:48, in het totaal 1 keer bewerkt

XoNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-04 18:48

Ik denk dat je ook veel andere rassen ziet met veel beenproblemen, maar daar hoor je niets over, omdat die paard allemaal pas op 7 jarige leeftijd worden ingereden en geen belastende dingen doen zoals sliden, spinnen enz Tong uitsteken *LOL*

EmmaK

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-04 18:49

kunnen er ook beenproblemen komen, als een paard heel erg overbouwd is? want dan komt alle druk toch op de voorhand?

XoNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-04 18:53

Dat valt wel mee emma, alleen overbouwd zijn betekent niet meteen dat een paard meer op zijn voorhand loopt. Daar komen meer factoren bij kijken.

Adrienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-04 19:02

Klopt, dit wordt vaak aangedragen dat overbouwd zijn voor problemen zorgt.
Maar vaak hebben die mensen niet door dat Quarters ook vaak nauwelijks schoft hebben. Dus dat dat overbouwd zijn meer lijkt dan dat het werkelijk is. Als je er een "normale" schoft op zou projecteren blijken ze totaal niet overbouwd te zijn.

Precies XoNo er komt inderdaad veel meer bij kijken OK dan!

XoNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-04 19:07

Bovendien heeft de gemiddelde Quarter ook meer spier bovenop de heupjes, waardoor ze achter al snel hoger lijken.

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-04 19:11

XoNo schreef:
Bovendien heeft de gemiddelde Quarter ook meer spier bovenop de heupjes, waardoor ze achter al snel hoger lijken.

Haha! Hmm, zou Senna, dus gewoon veeeeeeeeeeeels te zwaar gespierd zijn???? Knipoog Haha!

(grapje natuurlijk, want je hebt helemaal gelijk hoor Xono!!)

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-04 19:14

Bij een overbouwd paard kunnen er zeker beenproblemen gaan voorkomen.
Alles waar 'te' voor staat is niet goed.
@Adrienne: elk paard heeft een schoft, de ene wat meer dan de ander. Als een paard een lage schoft heeft blijft dat IMO het punt waar de achterkant niet bovenuit mag komen.
@Xono: ook dat van die spieren op de achterhand is weer zo'n drogreden waarmee een hoop wordt goedgepraat. Als je achter een paard gaat staan en hij staat horizontaal hoort ook dan het hoogste punt van de ruggegraat gelijk te zijn aan het hoogste punt van de schoft.

@Adrienne: natuurlijk exporteren wij ook 'bagger' net zoals we ook 'bagger' importeren. Maar eea zal toch zeker ook met de prijs te maken hebben.
Of is het dat men bij een duur paard eerder geld stopt in de kontrole op goed beenwerk ??

@Xono: natuurlijk heeft een verkeerde/zware belasting zeker op jongere leeftijd er mee te maken. Maar dit verklaard niet het erfelijke gedeelte.
Dat zit in de bloedlijnen waarmee gefokt wordt.

Bijvoorbeeld:
Citaat:
None of the pasterns here are intended to be anatomically accurate representations, they just illustrate a principle. For the sake of discussion let's say that pastern "A" is "normal", or close enough. It is desirable that a horse have "good short pasterns", but too short is a serious fault. I don't presume to tell you where that difference lies, here again, in my eye, it just "looks right", or not. Length and angle not only determine much about characteristics of travel, but are critical in regard to soundness.
http://haystackhill.com/PastrnNorm.jpg[/img]

Pastern "B" is short and upright, and illustrates a fault sometimes found in quarter horses, particularly in some older bloodlines. This greatly increases concussion, there being almost no "spring" in it, it is conformation prone to osselets, ringbone, and navicular.
Afbeelding

The long upright pastern is a fault more common in Thoroughbreds and racing quarters. This fetlock also lacks shock absorption, and is a candidate for arthritic and navicular problems. Be sure not to trim the heel down too far, as the resulting break in angle increases likelihood of trouble with the navicular.
Afbeelding

Long and low equals likely damage to flexor tendons, sesamoids, and suspensory ligament.
Afbeelding

Kijk eens naar de benen van je eigen paard (of bij anderen Haha!) .
Veel Q/P/A staan met de achterbenen onder hun lichaam (te ver naar voren dus).
Ik heb wel eens horen vertellen dat dit voor reiners een graag geziene 'afwijking' is. Of het ook het ontstaan van beenproblemen in de hand werkt...

XoNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-04 19:17

SM, ik probeer niets goed te praten, het is nu eenmaal zo dat sommige paarden nu eenmaal 2 van die billetjes hebben bovenop en dat is echt GEEN bot

jeddah schreef:
:D Hmm, zou Senna, dus gewoon veeeeeeeeeeeels te zwaar gespierd zijn???? Knipoog Haha!

(grapje natuurlijk, want je hebt helemaal gelijk hoor Xono!!)

Daar houden we het gewoon op Schijnheilig

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-04 19:21

Natuurlijk zijn er paarden met lekkere dikke billen (ook bovenop) en ja dat kan een vertekend beeld geven. Maar op de ruggegraat zitten geen spieren. je moet dus gewoon even ergens anders gaan staan voor een goed beeld Haha!

XoNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-04 19:25

Je hebt ook paarden waarvan de rugspieren dermate ontwikkeld zijn dat ze twee van die banen hebben lopen en een geultje hebben lopen waar hun ruggegraat zit Haha! Kijk maar naar Mills Intimidator Knipoog

stormpje

Ik denk dat het een goede zaak zou zijn om de hengsten net als bv de kwpn hengsten te laten keuren op bv atrose,o.c.d misschien ook een zoveel dagen onderzoek voor karakter e.d!

Je fokt tenslotte om een ras te verbeteren en niet om er bepaalde afwijkingen in door te fokken!
Laatst bijgewerkt door stormpje op 20-10-04 19:26, in het totaal 1 keer bewerkt

XoNo

Ik denk zeker dat een hengstenkeuring geen slecht idee is stormpje

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-04 19:27

XoNo schreef:
Je hebt ook paarden waarvan de rugspieren dermate ontwikkeld zijn dat ze twee van die banen hebben lopen en een geultje hebben lopen waar hun ruggegraat zit Haha! Kijk maar naar Mills Intimidator Knipoog

JA!! Die heeft Senna ook!! Van die lekkere brede "dingen" langs haar ruggegraat!! Heerlijk om in te knijpen Knipoog Bloos! !

XoNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-04 19:27

Kijk eens aan Lachen Ik vind het altijd lekker om ze erop te slaan Bloos! Haha!

Margee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-04 19:28

Is het niet zo dat ook de Quarter dekhengsten tegenwoordig rondom op de foto komen? Dus alle gewrichten?

XoNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-04 19:29

Nee, niet persé Margee. Iedereen kan dekken met hun Quarter hengst zonder dat hij rontgenologisch goedgekeurd is.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-04 19:31

Hier zijn al meer items aan gewijd.
Tegenstanders willen graag zelf een hengst kunnen kiezen en niet vastzitten aan 'goedgekeurde' hengsten, want ook keuren is deels mensenwerk en dus ondergeschikt aan smaak/voorkeur.

Ik ben ook wel voorstander van keuren, maar je zou als je een hengstensprong wilt van een bepaalde hengst dit aan kunnen kaarten bij de eigenaar en afzien van dekken als aan deze keuring niet wordt tegemoet gekomen.

Verder heb ik ook eens een item geopend over het prokken van merries, want de hengst is tenslotte maar de helft van een veulen Haha!