[WN] Wissels

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

DWSS

Wissels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-04 13:20

Wie heeft er tips en ervaring ( goede en slechte ) hoe je een paard de wissel aanleert ? Wat kun je beter wel en beter niet doen ?

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-04 13:26

Begin niet met balkjes. Dan springen ze snel in twee stukken. Voor en achter dus Tong uitsteken

Roos1

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-04 13:31

Zorg ervoor dat je niet te veel spanning krijgt en je paard niet onder je vandaan rent. Verder niet te vaak op X wisselen en zorg ervoor dat je paard eerst netjes zijwaarts gaat in galop.

Maar het is per paard verschillend, heb je het al eens geprobeerd?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-04 15:14

De grootste instinker van allemaal is je paard omgooien de andere kant op. Jeweetwel, zoals je dat in 80% van de reiningproeven ziet Haha!

Ik ben er absoluut voorstander van om eerst de contragalop goed te bevestigen en dusdanig ver door te trainen dat je ook in galop totale heup- en schoudercontrole hebt.
Ik leer wissels op een rechte lijn aan op de binnenhoefslag. Absoluut niet op X en al helemaal niet over een balk. Redenen hiervoor zijn al genoemd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-04 15:17

Overigens verbaast het me steeds weer dat er maar zo weinig mensen zijn die de juiste timing kunnen zetten voor hun hulpen voor het changement. Vraag je trainer vooral om je hardop te laten tellen.
Wat heb ik een rondjes door de bak moeten rijden van Frenk, roepend: NU!, NU!, NU!, NU! alleen al om het juiste moment te leren vinden. En niks niet proberen te wisselen, maar doorrijden en ook na even wat anders WEER dat moment opzoeken. O wat baalde ik daar van, ik had 'm wel willen slaan Haha! maar wat heb ik er goed van geleerd! En nog altijd tel ik 5 tot 3 passen van te voren voor ik een wissel inzet mee; NU!, NU!, NU!, NU!

PeppySan

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-04 18:22

Leer ze NOOIT eerst wisselen door de draf. Als je een paard hebt die geen aanleg heeft voor een vliegende wissel maakt hij steeds gebruik van dat ene, penaltykostende, drafpasje!

Verder ga ik mee met het voorgenoemde.

Ik heb mijn paard eerst contra geleerd, toen wijken/appuyeren in galop en toen pas de wissel door gezet.
Mijn paard is geen natuurlijke wisselaar en vond wijken moeilijker dan wisselen, zodat hij blij was als hij eindelijk mocht wisselen.

Verder help het helemaal niets om je paard te straffen als hij wegrent na een wissel, of overkruist doordenderd. rustig terugnemen en overnieuw proberen werkt beter dan een paard wat bij voorbaat al wegvliegt omdat hij bang is op zijn donder te krijgen.

PeppySan

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-04 18:24

Nog wat vergeten, zelf niet naar voren gaan of zelfs uit je zadel komen met een wissel.
De meeste ruiters hebben de neiging om voorover te kiepen om de wissel kracht bij te zetten. Niet nodig en het verstoord het evenwicht waardoor je paard de achterhand makkelijker omhooggooit en je geen vlakke wissel krijgt.

amerigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-04 20:31

HET moment voor de hulp is (stel: je zit in de rechter galop), wanneer het rechter voorbeen de grond raakt. Exact dát moment geef je druk met het rechterbeen, en iets meer gewicht in de rechterbeugel zodat je als het ware ruimte schept voor de linkerkant om omhoog te komen.

Erg belangrijk is eerst goede verzameling voor je de wissel gaat doen. Alleen bij een goede verzameling kunnen voor- en achterhand tegelijk loskomen.

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-04 21:10

Leren dat ze vooral niet op X moeten wisselen, dus bijvoorbeeld halve volte bij A, overgaan op halve volte bij C, dan de lange zijde op en daar ergens proberen te laten wisselen. Tenminste zo moest ik beginnen jaren terug. Helaas was ik eigenwijs en nu zit ik met een paard dat geen contra meer kan/wil lopen...

PeppySan

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-04 21:11

Welke hulp geef jij dan precies om aan te galoperen en om te wisselen Amerigo?

Ik leg buitenbeen aan en geef daarmee het signaal aangaloperen of wisselen. Dan zet je automatisch de achterhand iets (fractie) naar binnen en galopeert een paard goed aan. Binnenbeen blijft ter ondersteuning als wakende hulp aan het paard om naar binnenvallen te voorkomen.

dirkje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-04 22:16

leuk onderwerp,ben er op dit moment ook mee aan het trainen.
de beenhulpen worden hier aangegeven,maar wat doe je met je handen?
ik lees het boek van o.a rieky,en zie by galopwissel staan:rechtergalopwissel,rechterhand omhoog,rechterbeen af,linkerbeen aanleggen.
kom ik op een wedstryd,denk ik even kykyen hoe ze het hier doen,zie ik:rechtergalopwissel,linkerhand omhoog,rechterhand open,linkerbeen hulp om tewisselen.
wat is juist??? Verward

Malabarista

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-04 22:33

Dat wat ze doen op een wedstrijd doen ze dan waarschijnlijk om het paard niet naar binnen te laten vallen. Dan blijft hij rechterop. Ik weet niet precies hoe ik het moet verwoorden. Iemand? Haha!

CounTree

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-04 22:44

amerigo schreef:
(stel: je zit in de rechter galop), wanneer het rechter voorbeen de grond raakt. Exact dát moment geef je druk met het rechterbeen, ....

Ahaaah das een goeie. Zo heb je het juiste moment! Slim zeg, hierna volgt uiteraard het zweefmoment. Dat ga ik eens uitproberen, want ik twijfel nog steeds als ik het al voel. Dit lijkt me een gemakkelijk controleerbaar extra hulpje, tot dat ik het echt goed voel! Helaas mijn paard is geen geboren changeerder. ...

Bedankt voor de tip. OK dan!

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-04 07:31

Dat is vergelijkbaar met Sonja's Nu! Nu! Nu! Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-04 08:37

Yep, je moet het VOELEN, niet zien. Als je naar de schouder gaat kijken om het moment te bepalen, zit je al niet recht meer boven je paard.

Wat betreft de handen-vraag: met aanleren neem ik wel weer even wat meer druk op het bit, soort van extra steun. Maar ik doe verder geen ingewikkelde op-en-neerdingetjes met m'n handen. Dat kan op 1 hand immers ook niet meer, dus ik maak daar uberhaupt zo weinig mogelijk gebruik van. Voor ik met een paard ga changeren is het al dusdanig ver in de africhting dat de schouder en heup goed beheersbaar is, dus dan is kunst en vliegwerk met de handen imo niet meer nodig/gewenst.

WenS

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-04 09:02

Niet heel lang in de verkeerde galop blijven scheuren.
Je ziet mensen die een paard de wissels willen leren die
gaan gewoon heel hard de andere kant op en blijven dan
schoppen (soms wel 3, 4 rondjes heel hard in de verkeerde galop)
totdat ie overspringt (of niet of soms alleen voor en niet achter)
Daar word je paard (en jij waarschijnlijk ook) alleen gestrest van
en het is nog gevaarlijk ook.
Ik zou niet te vroeg beginnen met de wissels. Zorg dat je de schouders
en achterhand onder controle hebt. Dat je opzij kan in de draf en galop.
Balkje heb ik ook welleens geprobeerd en werkte bij mij wel, maar
ligt denk ik ook aan het paard en hoe goed je 'm onder controle hebt.
Succes
*LOL*

amerigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-04 09:55

Hoi PeppySan, sorry dat ik zo laat reageer op je vraag, maar gisteravond vrij vroeg de pc uitgedaan.

Als ik aan galopeer in de rechtergalop: kusje en linkerbeen zachtjes druk, niets met mijn hand.
Als ik wissel: zie eerste bericht en met mijn hand (die ik iets hoger heb i.v.m. de extra verzameling) ietsje naar rechts. Dit om de linker schouder meer ruimte te geven.

Dit klinkt allemaal alsof ik kampioen western riding ben, maar dat is absoluut niet zo. Ik ben sinds kort hiermee begonnen en omdat ik ook nog moeite heb op exact het goede moment de hulpen te geven (en laat staan alles tegelijk), kan ik nog niet meer dan twee wissels op de lange zijde maken. En helaas versneld mijn paard toch ook dus daar moet ik ook nog meer rust in brengen.
Maar het is ontzettend leuk om te oefenen!

Irene K.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-04 10:51

Er staat hierover een heel stuk in de laatste BIT, met fotoos en uitleg, van Angelique Ferdinandez. Komt wel overeen met wat hier al geschreven is.
Irene

Nisan

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-04 17:07

Hallo ook ik heb erg veel moeite met mijn wissels. Nu heb ik vandaag de tip van Amerigo uitgeprobeert en dat was ook geen succes. Mijn vraag is dan ook wat te doen als dat niet lukt, wat kun je fout doen en hoe lang duurt het gemiddelt dat je paard dit snapt?? Ook met zijwaarts hebben we een beetje moeite, het gaat wel in draf maar ik moet best doorvragen bij hem. Nog meeer tips, Amerigo????

Ik hoor het wel.

Eva

XoNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-04 17:15

Waarom nemen mensen niet gewoon les voor dit soort problemen?

Nisan

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-04 17:21

Als ik even voor mezelf mag spreken...

Ik had les en we moesten nog aan dit onderdeel toe komen, toen hadden we zomerstop Verward Nu zijn we inmiddels weer bwgonnen en toen werd mijn paardje ziek, dus dan ben je er een maand uit. Nu ben ik weer een weekje ofzo aan het rijden om conditie op te bouwen en kan ik niet meteen meelessen dus ga volgende week weer beginnen Lachen

Maar tips van andere en uitproberen lijkt mij geen kwaad kunnen, daar is dit soort fora toch ook een beetje voor bedoelt?? Je kunt elkaar tips geven en helpen en misschien ook een beetje meer inzicht geven. Vind het dan ook jammer dat juist een moddie zo'n berichtje neerzet, of zie ik dat verkeerd?

Eva

XoNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-04 17:29

Ik begrijp het helemaal hoor, Eva Lachen Wat ik bedoel is dat het wel hartstikke leuk is om wat dingen die op het forum worden besproken te proberen, maar als je zelf weinig tot geen kaas van dit onderwerp hebt gegeten, lijkt me dat een aardig risico die je neemt. Ik heb weinig verstand van wissels en zal dan ook niet zomaar wat gaan proberen, dat doe ik graag samen met mijn instructrice/instructeur.

Maar eeh, berichtje van een moddie? Waar? Lachen

Nisan

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-04 17:35

Euhhhh Blond Laat geworden gisteravond zullen we maar zeggen, sorry verkeerd gelezen!

Ik heb natuurlijk ook niet alle verstand van de wereld, maar ik ben gewoon iemand van het uitproberen, daar leer ik van. Ik snap jou reactie ook wel hoor er zijn er genoeg die er helemaal geen verstand van hebben en les nemen is natuurlijk altijd goed. Maar goede tips blijven ook van harte welkom. Zal er met les meteen ook aandacht aan besteden aan de wissels Knipoog

dirkje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-04 18:09

he xono,les is altyd een pre Knipoog ,maar anders man ervaring kun je ook veel van leren.
en als je dan leest dat een ander zyn paard er ook heet van word,voel je je niet meer zoals remi Clown

XoNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-04 18:10

Haha, dat is ook zo dirkje Haha!
Nou, mijn paard wisselt niet Tong uitsteken Ik hoop dat dit een troost is voor mensen *LOL*