[WN] temmen van wintervacht voor (halter)wedstrijd?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Mac

temmen van wintervacht voor (halter)wedstrijd?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-04 09:58

Ik heb al van verschillende mensen gehoord dat ze hetzelfde probleem hebben, dus ik dacht: ik gooi 'm even in de groep Knipoog :

Het is behoorlijk gaan winteren en mijn jaarling reageert accuut met het aanmaken van haar, veeeeel haar. Nou moet hij volgend weekend mee naar de halterwedstrijd, dus dan moet ik proberen zo glad mogelijk voor de dag te komen met hem. Wat kan ik het beste doen (of laten) om hem presenteerbaar te maken? Ik ga met zo'n jong paard overigens niet met dekens in de weer voor die ene dag; hij heeft zijn haar de rest van de winter nog hard nodig ...

Wie heeft er tips?

DWSS

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-04 10:08

alleen de dag van te voren goed poetsen en daarna een dekentje op.
jury snapt ook wel dat het winter wordt en je een jong paard niet onder een deken zet.
Veel succes

Bonnigje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-04 10:29

DWSS: Geldt dat ook voor een 3-jarige Haha!

Ik wil niet scheren, ze moet ook de rest van het jaar naar buiten maar ik wil wel graag aan dezelfde wedstrijd mee doen.

Henriette

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-04 10:44

DWSS schreef:
alleen de dag van te voren goed poetsen en daarna een dekentje op.
jury snapt ook wel dat het winter wordt en je een jong paard niet onder een deken zet.

Precies!
In Nederland hebben we wel wat "Barn Babies", maar dat zijn de uitzonderingen. Een jury kijkt wel door dat dikkere vachtje heen.
Uiteraard moet je baby wel tiptop gepoetst zijn en getoilleteerd naar eigen opvatting. Vorig jaar heb ik bij m'n jaarling heel erg grote uitstekende plukken bij de oren weggeknipt, de tastharen allemaal op één lengte (ca. 4 cm.) geknipt en de manen kortgemaakt en daarin tientallen plukjes gemaakt. Oh ja, hoefjes gelakt.
Ben er toch 3e mee geworden Haha!

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-04 10:52

Ik heb uiteraard al wat topics doorgespit en daar werd gezegd (opmerking van Francis, meen ik) dat je moet uitkijken wat voor glansspray je gebruikt op een wintervacht. Die op oliebasis laten "strepen" achter in de vacht. Welke is goed?

Vera

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-04 10:52

Leg inderdaad de dag ervoor een dekentje op en eventueel een sleezy om de hals mooi plat te krijgen. Voor de rest....big smile and show!!! Rock-on, dudes!

Bonnigje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-04 10:54

Mac schreef:
Ik heb uiteraard al wat topics doorgespit en daar werd gezegd (opmerking van Francis, meen ik) dat je moet uitkijken wat voor glansspray je gebruikt op een wintervacht. Die op oliebasis laten "strepen" achter in de vacht. Welke is goed?

Ik heb CowBoy Magic gekocht omdat hij volgens velen het stof boycot...

Zit ook te twijfelen of ik nog moet wassen met die kou... er zit nu wel heel veel stof in, dat zie je zo goed op zwart.

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-04 10:56

Bonnigje schreef:
Zit ook te twijfelen of ik nog moet wassen met die kou... er zit nu wel heel veel stof in, dat zie je zo goed op zwart.

Dat probleem herken ik idd ook. Door die lange haren is het heel moeilijk "ontstoffen". Ik ga Shane iig niet wassen. Veel te koud en ik wil zijn haar nog wel een béétje waterproof houden ... iemand hier nog tips voor??

DWSS

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-04 11:07

Voor het stof de simpele oplossing : stofzuigen Haha! , eerst paardje goed poetsen met een rosborstel zodat de haren goed uit elkaar gaan , daarna stofzuigen , paar keer herhalen , daarna dekentje erop.
Je moet van je paard geen barbie maken , paard blijft paard en men kijkt vooral naar de bouw van je paard , stand van benen etc. etc. , dus ook bij een 3 jarige kijken ze wel door de haren heen.
Pling

Vera

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-04 11:12

Voor de paarden die bang zijn van een stofzuiger;
Leistner stof borstel, dan schapenvacht handschoen en vervolgens CM en niet meer aanraken!

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-04 11:16

vera schreef:
Leistner stof borstel,

Wat is dat voor iets? Is dat speciaal voor paarden? Waar haal ik dat?

Ik heb nl. een donkerbruin vermoeden dat ik Shane in anderhalve week niet stofzuigerproof krijg Scheve mond ..

Paintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-04 11:27

Mac schreef:
Wat is dat voor iets? Is dat speciaal voor paarden? Waar haal ik dat?
Paardendrogist heeft er een hele collectie van! Van basic tot wonderborstel Lachen !

Spikers

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-04 12:09

Ik had verleden jaar een fles Super body shine, dust control van Cowboy magic gekocht en spoot het op mijn paard in de nek nou dat heb ik geweten en toen maar snel op een doek gespoten en zo op het paard gewreven dat was beter. Mijn paardje heeft de hele dag op de NK rondgelopen met een streep in d'r nek die echt niet weg ging hoe vaak ik er ook met een doek overheen wreef. Tip; spuit dit soort spul eerst op een doek en wrijf er dan je paard mee in.

Vera

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-04 12:14

Paintje schreef:
Paardendrogist heeft er een hele collectie van! Van basic tot wonderborstel Lachen !

Ik ben langzaam aan het sparen, het zijn geen goedkope borstels maar ik vind ze echt super. Ik heb de wonderborstel ook en het werkt echt Tong uitsteken
Ik haal ze inderdaad bij de www.paardendrogist.nl

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-04 12:20

We zitten inderdaad allemaal in hetzelfde schuitje, dus 1 ding scheelt, we zijn geen van alle de enige op show met een winter vacht Haha! !

Ik ga Senna wel wassen, maar die heeft ook een deken om, ik ga haar zo "licht mogelijk" en alleen de witte plekken, met warm water natuurlijk, wassen, 2 a 3 dagen van te voren, maar zeker niet de dag van te voren. Als je ze kort tevoren wast dan gaan de haren nog meer overend staan omdat ze hun natuurlijke vet kwijt zijn. Daarna lekker schoonhouden met deken en equishine.

Als je niet wilt wassen wil het ook helpen om al een weekje van te voren te beginnen met CM of Equishine, vooral equishine houdt de haren erg glad waardoor je het zand en vuil er makkelijk uitborsteld.

Ik toilleteer verder wel helemaal, alleen de binnenkant van de oren niet, en niet zo hoog de neus op als ik in de zomer doe.

Verder wil ik zeggen dat de jury uiteraard door een vacht heen kan kijken, maar wanneer er ook een paar paarden in de ring staan die helemaal "slick" zijn, waarom zou ze dan? Het verschilt enorm per jury, maar de meeste zullen dan toch voor een "slick" paard gaan, wat logisch is, want dat maakt nu eenmaal een mooie, strakke indruk!

Wat voor de Paintshow wel scheelt is dat het een Europese jury is, die zijn wel wat wintervachtjes gewend Knipoog .

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-04 19:40

Als je niet wilt wassen is er maar 1 echt goed middel... elbow greace! D.w.z. borstelen, borstelen, borstelen en nog eens borstelen. Meerdere keren per dag (ik ben nu weer wat laxer omdat ik niet mee doe in Bunschoten, maar voor en tijdens het showseizoen wordt Dot 2 keer per dag echt grondig gerost en gepoetst) zodat de huid goed gemasseerd wordt. Hierdoor wordt de huid goed doorbloed waardoor je een gezond haardek krijgt, het huidvet wordt goed door de vacht verdeeld wat een natuurlijke glans oplevert en alle stof en haren worden verwijdert voordat ze zich aan de haren kunnen gaan hechten. Op die manier lijkt een paard zelfs 'vuilafstotend' te worden (klinkt maf, maar is echt zo. Als Dot 's zomers in de mest heeft gelegen o.i.d. hoef ik het alleen maar af te poetsen en de vlek is helemaal weg, spierwit haar er voor in de plaats).
Omdat de haar gezond is en bedekt met een natuurlijk vetlaagje trekt het vuil niet in de haar maar blijft aan het oppervlak. En zo voorkom je dus gele pies/mest plekken...
Vlak voor de show zijn er genoeg 1e-hulp-bij-mestvlek-ongelukken, een waasje Utlra/Peppi of wat-dan-ook-spray en dan een nylon dekentje er over om het mooi glad te laten liggen... Zo kan ook een wintervacht mooi glad en 'slick' lijken.
Inderdaad oppassen met glansspray's, van een afstand spuiten zodat je een nevel krijgt en geen 'strepen' of 'vlekken', want die zijn op een wintervacht juist extra zichtbaar.

Veel plezier en succes allemaal, misschien kom ik zondag nog even kijken.

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-04 20:18

Thanks allemaal OK dan! ! Heb vandaag alvast "spraytraining" gedaan dus da's alvast stap 1 op weg naar een glanzend paard Knipoog .

Nu nog een mooi showhalstertje vinden voor de kleine meneer ... iemand nog tips voor een goed adresje waar ik een niet al te belachelijk duur halstertje kan krijgen?

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-04 20:29

Ebay.com Knipoog

Ik heb de mijne ook bij me, ik weet niet wat voor maar die is vergeleken met die van Chris die we laatst geprobeerd hebben, maar, als ie past, mag je hem uiteraard lenen!!

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-04 20:35

jeddah"]
Ebay.com Knipoog
[/quote]
Heb ik ook al zitten neuzen Haha! . Leuke dingen voor niet al te veel Euri Geld, geld! . Ben alleen bang dat ik dat niet ga redden voor volgende week Bloos! !

[quote="jeddah schreef:
Ik heb de mijne ook bij me, ik weet niet wat voor maar die is vergeleken met die van Chris die we laatst geprobeerd hebben, maar, als ie past, mag je hem uiteraard lenen!!

Maar die heb je nodig voor Senna, toch?
Erg jammer dat die van Chris niet paste (en Christien: die gaatjes erbij maken vind ik ECHT zonde hoor, dat gaan we niet doen!)!

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-04 20:37

Ja, maar Senna en Shane hoeven niet samen de ring in, dus dat kan best!!

Ebay moet lukken als je bereidt bent het via een snelle post service te laten versturen!

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-04 21:52

ik zou geen goede jury zijn, want ik vind een paard met wintervacht juist mooier dan een geschoren paard... Haha!

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-04 22:58

SmithsGirl schreef:
ik zou geen goede jury zijn, want ik vind een paard met wintervacht juist mooier dan een geschoren paard... Haha!

Geschoren vind ik ook meestal niet mooi maar een wintervacht ook niet. Wat mij betreft gaat er niks boven een lekker dunne, zachte, glanzende zomervacht Vingers aflikken ! Zucht. Was het maar altijd zomer Cool ...

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-04 06:55

Mac schreef:
Geschoren vind ik ook meestal niet mooi maar een wintervacht ook niet. Wat mij betreft gaat er niks boven een lekker dunne, zachte, glanzende zomervacht Vingers aflikken ! Zucht. Was het maar altijd zomer Cool ...

Daar kan ik het alleen maar mee eens zijn... Haha!