Met welk nivo in de dressuur vinden jullie dat je reining beginners / amateur en open kunt vergelijken en waarom.
Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Blaze schreef:Ben benieuwd wie zich hier aan waagt
en mijn vriend heeft altijd reining gereden. Je kunt naar mijn mening geen vergelijk maken omdat de oefeningen van reining en dressuur geheel verschillend zijn. Maar als je absoluut een vergelijk wilt maken moet je de top van de prof. reining ruiters op het niveau van de G-P. dressuur zetten. De top van de amateur op ZZ-licht niveau en beginners bij de reining op B to Z2 niveau. Het ligt er natuurlijk ook aan hoe dat deze ruiters het doen op wedstrijden. Als je bij de reining kijkt zijn de proeven of paterns zoals jullie ze noemen bij alle klassen hetzelfde. Bij de dressuur zijn deze proeven op alle klassen anders en hoe hoger je komt hoe moeilijker het wordt. Als je het mij vraagt is reinig als alles goed wordt uitgevoerd net zo moeilijk als dressuur, wij vragen andere dingen op andere manier uitgevoerd als jullie.
Nou omdat mijn vriend dus reining reed heb ik ook eens een poging gewaagd en er is inderdaad bij de basis niet zoveel verschil. Het paard moet nageefelijk zijn en van achter naar voren lopen. Alleen als je bij de M aangekomen bent wil ik bij de dressur oprichting en hem meer gesloten onder me hebben. Bij jullie moet het paard meer naar beneden gereden worden zonder aanleuning. Bij dressuur is de aanleuning van super belang want met een goede juiste aanleuning kun je bijna alles.
Bij het western is het paard dusdanig getraind (als het goed is) dat hij meer op zichzelf is. Mijn ervaring is dat als je de basis verlaat werstern geheel iets anders is dan dressuur en daarom ook eigenlijk niet met erlkaar te vergelijken is. Als dressuurruiter was mijn ervaring dat het paard van mijn vriend andere dingen deed dan dat ik bedoelde. En ik heel veel moeite het paard los te laten dus begreep hij van mij niets en ik van hem niet. Mijn vriend heeft wel eens geprobeerd om dressuur te rijden en wat mij opviel was dat hij het paard juist te los liet waardoor mijn alleen maar langer en langer werdt omdat hij dat niet gewendt was. Dus er is wel degelijk verschil.