Intussen wonen mijn man en ik sinds juli vorig jaar met onze honden in de regio Alicante, in een heerlijk huurhuis, middenin de natuur, wat vorig jaar toevallig op ons pad kwam. Eigenlijk een jaar te vroeg, maar we hebben besloten om het toch te doen, want het is moeilijk om hier een huurhuis te vinden waar je 6 honden mee mag nemen. We wilden namelijk eerst huren om te kijken of de regio ons zou bevallen. Het is ook handiger om naar een koopwoning te zoeken als je al in Spanje woont, zeker als je 6 honden hebt
Dat idee van een eigen paard had ik om verschillende redenen van me af gezet, totdat ik zag dat er hier gewoon wordt paard gereden en er ook verschillende stallen en maneges zijn die pension bieden. Een paard wil ik wel, maar niet bij mijn eigen huis. Langzaam begon het idee weer in mijn hoofd te kruipen en ben ik eerst op zoek gegaan naar een goede stal. De stallen in Spanje zijn echt heel anders dan bij ons in Nederland. Geen groene weides, soms alleen een soort afdak als stal of een afgesloten binnenplaats vol opgedroogde mest als paddock.
Na veel stallen te hebben bezocht (je vindt ze ook niet zomaar online
) ben ik op ongelooflijk toevallige manier bij een prachtige stal terechtgekomen, gerund door een Engelse dame en haar dochter, die er super professioneel uitziet. Mooie stallen, ruime paddocks en het ziet er gewoon top uit. Ze bieden ook volpension aan en de verzorging is ook veel meer volgens de Noord-Europese normen. Het grappige is dat ze bij mij in het dorp zitten, op 3 minuten fietsen bij ons huis vandaan
Ik had in de tussentijd ook verschillende paarden bezocht, maar ik had bij geen van hen een echte klik. Wel qua uiterlijk, maar dat is natuurlijk totaal onbelangrijk verder. Via de eigenaresse van de stal ben ik in contact gebracht met iemand die zijn paard wilde verkopen wegens gebrek aan tijd en na het bekijken van talloze video's en foto's, ben ik gaan kijken, gaan rijden en heb hem onder voorbehoud goede uitslag keuring gekocht
Voor de meeste paarden heb ik echt heel wat kilometers moeten maken, maar deze stond ook gewoon op 10 minuten afstand bij ons vandaan. Het is een PRE (Lusitano/Andalusier) ruin van 7 jaar oud, een ijzerschimmel (of hoe je het wilt noemen) en hij is 1.68m. Hij is goed bereden (meestal door 2 meisjes van 11 en 15) maar hij is ook ingezet voor de zogenaamde romeria's (optochten) en ik zag zelfs foto's van hem voor een kar. Het is een heerlijk rustig (als in niet schrikachtig) paard en erg lief. Precies wat ik zocht, want ik ga hem voornamelijk gebruiken voor buitenritten in mijn eigen buurt, maar wat lessen kan ik ook wel gebruiken. De stalhoudster is gediplomeerd instructeur, dus dat komt wel goed. Voor de medische keuring heb ik op advies van velen (Nederlandse paardenkenners) een goede dierenarts gevonden en komende maandag of dinsdag wordt hij gekeurd. Er wordt ook bloed afgenomen om hem te controleren op piro en er zullen 39 (!) röntgenfoto's worden gemaakt. Allemaal bij de stal, heel bijzonder.
Overigens spreek ik intussen een prima bekkie Spaans. Ons Nederlandse huis gaat binnenkort in de verkoop en we hebben besloten om hier voorlopig lekker te blijven zitten in ons heerlijke huurhuis. Het is lekker groot, 4 slaapkamers en gelijkvloers, een zwembad en de honden kunnen de hele dag buiten rondrennen. Als ik de deur uitga, laat ik de keukendeur open, want die komt uit op een riant ommuurd binnenterrein waar ze lekker kunnen spelen/in de zon liggen bakken.
In de zomermaanden kan het hier natuurlijk wel echt bloedheet zijn, maar dan ga ik of helemaal niet rijden of alleen in de ochtend of avond. De honden komen dan ook nauwelijks buiten, alleen als de zon onder is. Het grootste deel van jaar is het hier gewoon heerlijk.
Ik ben nu aan het duimen dat hij door de keuring gaat komen

Wel leuk, zo'n toverbal
? Ik gok PRE want Spanje. En zou zuiver kunnen zijn want brandmerk.