Inwerkingen verschillende optomingen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Earth

Inwerkingen verschillende optomingen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Vandaag, 12:11

Van de week had ik een interessante discussie. Sinds kort heb ik weer een nieuw bijrijdpaard. Zij is zadelmak gemaakt met rijden op een touwhalster bosal stijl zeg maar. Met een losse ring aan de onderkant die opzij kan meebewegen. Zie onderstaand halster. (dit is een voorbeeld van google)
Afbeelding

Echter voelde dat voor mij niet fijn, het voelt alsof er teveel ruis ontstaat. Nu hoef ik niet per se een bit erin, dus stelde ik voor om dan met een kaptoom te trainen. Echter is ze een contactteugel nog niet gewend, want ze is enkel op een losse teugel gereden. Dus ik ben dit vanaf de grond gaan trainen. Ik werk hierbij dus vanuit een zacht contact, maar wel met verbinding.

Nu kwam ik dus in discussie met de eerdere trainster van dit paard en die was ervan overtuigd dat je dressuurmatig net zo fijn kunt rijden met een touwhalster zoals hierboven, dan met een bit of kaptoom. En daar ontstaat bij mij even error. Want de druk op de neus is natuurlijk heel anders als je werkt met stelling en buiging.
Dus om daar meer kennis over te krijgen ben ik benieuwd naar jullie ideeën hierover. Hoe werken verschillende optomingen in en wat doet dat met het paardenlichaam.

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 12:35

Goed om overna te denken, de eerste 'regel' van inwerken is wel hoe dunner de optoming hoe scherper deze inwerkt (2 kilo gewicht over totaal 20 vierkante cm of over 80 maakt nogal een verschil)
Ik zou daarom niet zo snel op bovenstaande optoming met een contactteugel willen trainen.
Ik kijk naar wat mn paard aangeeft, ik heb kaptoom met en zonder ketting, bij het ene paard is zonder ketting 100x prettiger(diezelfde zou ik ook oorlog krijgen op een dun touwhalster weet ik uit ervaring) bij de ander kan ik beter met ketting gebruiken.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 15:34

In mijn optiek zijn de meeste bitloze hoofdstellen juist bedoeld om niet op contactteugel te rijden maar met presure release. Op enkele uitzonderingen na..maar zeker die jij omschrijft is niet bedoeld om met contactteugel te rijden.

Hoe verschillende optomingen werken hangt af van de "drukpunten'. Die hebben ze allemaal, bit of bitloos. Wat het doet met het paardenlichaam heeft denk ik te maken met hoe een hoofdstel gebruikt wordt en hoe het paard verder gereden wordt.

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Vandaag, 16:22

De optoming zoals hierboven wordt dan met een losse teugel gereden. Zelf rijdt ik dus het liefst met een contactteugel en dan met een kaptoom.

Nou ja stel je wilt buiging in het lichaam. Dan wil ik dat mijn paard op twee teugels om mijn binnenbeen heen buigt. Bij de optoming hierboven werk je dan denk ik meer vanuit de teugel op de hals, maar je plaatst je binnenhand naar binnen. Dan gaat de ring mee en je krijgt dan druk recht op het neusbot en verder naar buiten. Bij een kaptoom doe je qua hand niet veel anders, maar dan wordt de druk op de kaptoom wat meer aan de buitenkant van de neus?

Even met onderstaand plaatje.
Blauw= touwhalster
Roze= inwerking touwhalster
Rood= Kaptoom
groen= inwerking kaptoom

Afbeelding

Lara

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 16:50

Zoals ik het zie, correct me if im wrong;

Touwhalster is voor met name indirecte teugelhulpen, dus neckreining etc, perfect. Wil je daarop minder ruis en preciezer of scherper kunnen inwerken, dan kun je er voor kiezen om met een bosal te rijden. Je hebt dan een hefboomwerking, maar de optoming is niet perse bedoeld om op contact te gaan rijden. Een 'ingreep' is dan scherper en misschien kun je wel beargumenteren ook wel duidelijker.

Touwhalster bosal stijl is niet met een ringetje. Een optomingals deze komt daar wel bij in de buurt, omdat je dan een vergelijkbare hefboom hebt zoals bij bosal.

Je zegt; ze is gewend op losse teugel te rijden. Dus zonder blijvend contact. Is ze op indirecte teugelhulpen beleert? Wat je zegt klopt wel: dit is absoluut geen optoming om mee op contact te gaan dressuren.

In theorie hoeft het allemaal niet zo'n ding te zijn. Ik raad je aan om een fijne kaptoom, sidepull of hoofdstel te kiezen wat bij jou en haar past. Probeer niet gelijk dat contact te forceren, maar bouw dat langzaam op. Zoek een instructie uit die daar bij past. Die kan dan vanaf de grond jullie begeleiden.

Je plaatje over druk ben ik het niet mee eens. Over het algemeen is de druk bij beiden op dezelfde plek, alleen heeft een touwhalster een hele andere drukverdeling dan een kaptoom. Ik ga er namelijk vanuit dat je er eentje hebt die anatomisch gevormd is en mooie kussens heeft over de neus en achter de oren om de druk optimaal te verdelen. Een touwhalster heeft dat niet en werkt daarom vele malen scherper in. Op de punten van de knoopjes komt bij een touwhalster als eerste, de meeste druk binnen. Dat verdeelt zich dan over de relatief dunne touwtjes.

Een paard mooi om je binnenbeen heen zetten kan ook heel goed op 'losse teugel' of indirecte teugelhulp. Kijk maar eens bij western paarden.

Zoek vooral een leuke instructrice die bij jullie aansluit en die ervaring heeft met bitloze optomingen en dan komt het helemaaaal goed

BoktVerlaten

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 18:17

Lara schreef:
Zoals ik het zie, correct me if im wrong;

Touwhalster is voor met name indirecte teugelhulpen, dus neckreining etc, perfect. Wil je daarop minder ruis en preciezer of scherper kunnen inwerken, dan kun je er voor kiezen om met een bosal te rijden. Je hebt dan een hefboomwerking, maar de optoming is niet perse bedoeld om op contact te gaan rijden. Een 'ingreep' is dan scherper en misschien kun je wel beargumenteren ook wel duidelijker.

Touwhalster bosal stijl is niet met een ringetje. Een optomingals deze komt daar wel bij in de buurt, omdat je dan een vergelijkbare hefboom hebt zoals bij bosal.

Je zegt; ze is gewend op losse teugel te rijden. Dus zonder blijvend contact. Is ze op indirecte teugelhulpen beleert? Wat je zegt klopt wel: dit is absoluut geen optoming om mee op contact te gaan dressuren.

In theorie hoeft het allemaal niet zo'n ding te zijn. Ik raad je aan om een fijne kaptoom, sidepull of hoofdstel te kiezen wat bij jou en haar past. Probeer niet gelijk dat contact te forceren, maar bouw dat langzaam op. Zoek een instructie uit die daar bij past. Die kan dan vanaf de grond jullie begeleiden.

Je plaatje over druk ben ik het niet mee eens. Over het algemeen is de druk bij beiden op dezelfde plek, alleen heeft een touwhalster een hele andere drukverdeling dan een kaptoom. Ik ga er namelijk vanuit dat je er eentje hebt die anatomisch gevormd is en mooie kussens heeft over de neus en achter de oren om de druk optimaal te verdelen. Een touwhalster heeft dat niet en werkt daarom vele malen scherper in. Op de punten van de knoopjes komt bij een touwhalster als eerste, de meeste druk binnen. Dat verdeelt zich dan over de relatief dunne touwtjes.

Een paard mooi om je binnenbeen heen zetten kan ook heel goed op 'losse teugel' of indirecte teugelhulp. Kijk maar eens bij western paarden.

Zoek vooral een leuke instructrice die bij jullie aansluit en die ervaring heeft met bitloze optomingen en dan komt het helemaaaal goed

Bosal heeft absoluut geen hefboomwerking

Lara

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 18:41

BoktVerlaten schreef:

Bosal heeft absoluut een hefboomwerking. Milder dan een traditionele/mechanische hackamore, maar het is wel degelijk een hefboom.

Bij het aannemen van de teugels op directe hulp bij een bosal heb je een hefboomwerking omdat je het zwaartepunt onder de kaak omhoogbrengt en daarmee de bosal op de neus kantelt en hiermee druk aanbrengt.

Het doel van een bosal is niet op dergelijk contact te rijden, maar dat betekent niet dat het niet kan.

BoktVerlaten

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 19:01

Lara schreef:
BoktVerlaten schreef:

Bosal heeft absoluut een hefboomwerking. Milder dan een traditionele/mechanische hackamore, maar het is wel degelijk een hefboom.

Bij het aannemen van de teugels op directe hulp bij een bosal heb je een hefboomwerking omdat je het zwaartepunt onder de kaak omhoogbrengt en daarmee de bosal op de neus kantelt en hiermee druk aanbrengt.

Het doel van een bosal is niet op dergelijk contact te rijden, maar dat betekent niet dat het niet kan.

Bosal is geen hefboomwerking, het feit dat je een zwaartepunt omhoog brengt en daarmee iets kantelt en druk aanbrengt, is geen hefboomwerking. Kracht wordt namelijk niet vergroot, zoals bij de scharen van een bit of mechanische hackamore.

Nog los van het feit dat een bosal niet op dat principe ontworpen is, bij aannemen van de mecate zorgt juist deze kanteling ervoor dat de druk op de neus niet te direct is. Sturen en stoppen doe je niet door aan de mecate te trekken. Het is daarbij een echte signaal-optoming

Maar los van hoe je een bosal correct gebruikt…..

Door hefboomwerking kan de kracht meervoudig toenemen. Bij scharen worden de scharen gebruikt om de kracht op het bit te vergroten.

De hefboomwerking bij optomingen zoals een hackamore of een scharenbit draait om hoe kracht van de teugel wordt versterkt via een hefboom (net als bij een wip of tang). Daardoor kan een kleine handbeweging van de ruiter een grotere druk op het paardenhoofd geven.

Dit is absoluut niet het geval bij een bosal!

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 19:02

Earth schreef:
De optoming zoals hierboven wordt dan met een losse teugel gereden. Zelf rijdt ik dus het liefst met een contactteugel en dan met een kaptoom.

Nou ja stel je wilt buiging in het lichaam. Dan wil ik dat mijn paard op twee teugels om mijn binnenbeen heen buigt. Bij de optoming hierboven werk je dan denk ik meer vanuit de teugel op de hals, maar je plaatst je binnenhand naar binnen. Dan gaat de ring mee en je krijgt dan druk recht op het neusbot en verder naar buiten. Bij een kaptoom doe je qua hand niet veel anders, maar dan wordt de druk op de kaptoom wat meer aan de buitenkant van de neus?

Even met onderstaand plaatje.
Blauw= touwhalster
Roze= inwerking touwhalster
Rood= Kaptoom
groen= inwerking kaptoom

[ Afbeelding ]

Heel eerlijk, bij de optoming hier boven (eerste post) denk ik nooit dat je correcte buiging kan krijgen in het lijf. Er is niet voldoende begrenzing aan de buitenkant waardoor het paard het hoofd zal kantelen of de schouder er uit zal drukken. Met kaptoom of sidepull zou het wel moeten kunnen maar dan gewoon op dezelfde manier als dat het met het bit ook werkt. Door met het binnenbeen naar de buitenteugel te rijden.