Zoals ik het zie, correct me if im wrong;
Touwhalster is voor met name indirecte teugelhulpen, dus neckreining etc, perfect. Wil je daarop minder ruis en preciezer of scherper kunnen inwerken, dan kun je er voor kiezen om met een bosal te rijden. Je hebt dan een hefboomwerking, maar de optoming is niet perse bedoeld om op contact te gaan rijden. Een 'ingreep' is dan scherper en misschien kun je wel beargumenteren ook wel duidelijker.
Touwhalster bosal stijl is
niet met een ringetje. Een optoming
als deze komt daar wel bij in de buurt, omdat je dan een vergelijkbare hefboom hebt zoals bij bosal.
Je zegt; ze is gewend op losse teugel te rijden. Dus zonder blijvend contact. Is ze op indirecte teugelhulpen beleert? Wat je zegt klopt wel: dit is absoluut geen optoming om mee op contact te gaan dressuren.
In theorie hoeft het allemaal niet zo'n ding te zijn. Ik raad je aan om een fijne kaptoom, sidepull of hoofdstel te kiezen wat bij jou en haar past. Probeer niet gelijk dat contact te forceren, maar bouw dat langzaam op. Zoek een instructie uit die daar bij past. Die kan dan vanaf de grond jullie begeleiden.
Je plaatje over druk ben ik het niet mee eens. Over het algemeen is de druk bij beiden op dezelfde plek, alleen heeft een touwhalster een hele andere drukverdeling dan een kaptoom. Ik ga er namelijk vanuit dat je er eentje hebt die anatomisch gevormd is en mooie kussens heeft over de neus en achter de oren om de druk optimaal te verdelen. Een touwhalster heeft dat niet en werkt daarom vele malen scherper in. Op de punten van de knoopjes komt bij een touwhalster als eerste, de meeste druk binnen. Dat verdeelt zich dan over de relatief dunne touwtjes.
Een paard mooi om je binnenbeen heen zetten kan ook heel goed op 'losse teugel' of indirecte teugelhulp. Kijk maar eens bij western paarden.
Zoek vooral een leuke instructrice die bij jullie aansluit en die ervaring heeft met bitloze optomingen en dan komt het helemaaaal goed