Hoe lang buitenrit 4 jarige?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Quarterpony

Hoe lang buitenrit 4 jarige?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 15:17

Vinden jullie een rondje van 14 kilometer te lang voor een 4 jarige?

We rijden voornamelijk in stap met af en toe een drafje of galopje en ook wel wat pauzes. We staan wel in het heuvelland dus veel bergjes op en af..

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 15:53

Ik zou dan de helft van je stapperiode ernaast gaan lopen. Wat is het paard verder gewend?

Bowo

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 15:54

Hoe ziet de rest van het weekschema er uit? Hoe zien andere trainingen er uit?
14 kilometer klinkt wel een beetje aan de lange kant, maar als hij al redelijk goed getraind is en je neemt ook voldoende pauzes waarbij je ook af stapt, kan het denk ik wel

Piekosjj

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 17:38

Dat ligt er maar aan wat je paard gewend is. Rijd je anders nooit langer dan bijv een uur in stap, of alleen in de bak, ja dan is het te lang. Als je paard hier op is voorbereid en je doet het rustig aan, dan kan dat prima als je je verstand gebruikt en goed op je paard let. Ik reed met mijn paard in de nazomer dat ze vier was een 20 km rit in meest draf (voorbereiding op endurance een jaar later) en ging ze in het voorjaar al regelmatig mee voor 10-15 km ritten, maar .... mijn paard is een draver die al sinds jaar tweede in actieve training stond, á la 4x per week een 15-20 km aan een stuk draven voor de sulky. Dus ja, voor haar was dit peanuts :D

In de endurance zeggen we: it's not the distance, but the speed that kills the horse. Oftewel, als je paard gewend is aan (langere) ritten rijden, gewoon lekker gaan rijden en rustig aan doen :)

Ir111

Re: Hoe lang buitenrit 4 jarige?

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 17:46

Voor een gemiddelde vierjarige lijkt een buitenrit van 2 uur (want dat zal 14km wel ongv zijn) mij erg lang.

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 18:18

Het hangt van de opbouw af en wanneer je paard moe wordt.
En hoe je paard het mentaal doet, voor de één misschien een makkie, voor de andere na een kwartier echt wel genoeg.
Hoe sterk is je paard ook en hoe zwaar ben je...er speelt van alles mee.

SaraP83

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 18:45

Ligt echt aan hoe je paard getraind is en wat hij gewend is.

Voor een gemiddelde 4-jarige zou ik 14 km wel aan de lange kant vinden, zeker in heuvelachtig terrein. Maar als je het rustig aan doet, veel stapt en goed let op vermoeidheid, kan het soms prima.

Ik zou zelf eerder iets korter beginnen en langzaam opbouwen, zeker op die leeftijd.

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 19:03

De kilometers zijn niet echt een probleem, de vraag is meer of je paard het mentaal goed kan verwerken en de snelheid.
14 km is best een eind galopperen :P

Quarterpony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 19:42

Sintara schreef:
De kilometers zijn niet echt een probleem, de vraag is meer of je paard het mentaal goed kan verwerken en de snelheid.
14 km is best een eind galopperen :P

Ik denk dat we die hele route misschien 1 of 2 galopjes zouden doen, dus dat valt wel mee denk ik! Mentaal is voor haar echt geen probleem. Ze vind het allemaal wel prima en is altijd wel ontspannen buiten.

FleurVP

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 20:07

Quarterpony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 20:22

FleurVP schreef:
Een paard doet er ongeveer 2 jaar over om aan de belasting van ruitergewicht te wennen. Mij lijkt dit daarom teveel voor een vierjarige, tenzij je er deels naast gaat lopen.
https://www.dehoefslag.nl/instructie/in ... -munsters-

Ze is al sinds 3j onder het zadel, maar heeft dus wel een halfjaar vrij gehad tijdens de winter. Ik ga haar volgende week weer oppakken en dan wordt ze dus ook 4. Het is pas de bedoeling dat we over een aantal maanden de langere ritten gaan doen. En dan ook niet heel vaak, ik denk misschien 3 of 4 keer deze zomer echt 14 kilometer en voor de rest kortere buitenritten en trainingen. Klinkt dat oke? Of is dat ook teveel. Ik wil haar niet overbelasten

FleurVP

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 08:18

Ik ben geen expert, ik heb er het e.e.a. over opgezocht en gelezen omdat ik zelf net een bijna 3 jarige heb gekocht en ook heb gekeken naar onbeleerde fokmerries die al wat ouder waren. Wat Carolien Munsters zegt (maar ik denk wel dat het klopt) is best wat anders dan wat ik in eerste instantie zelf zou doen (bv juist pas met 4 jaar erop gaan zitten). Ik denk op basis van wat ik heb gelezen dat je zo'n half jaar vrij zo ongeveer van die 2 jaar af zou moeten trekken.
Hoe ik het interpreteer is dat je het beste wel vroeg/ op tijd kan beginnen maar wel met hele korte trainingen. Bv. 5-10 minuten een ruiter erop is minder belastend dan 20 minuten aan de longe met galopwerk. Geen periodes van rust/ vakantie langer dan 3-4 weken (want dan verliest een paard kracht en conditie) en dat je een paard zo in 2 jaar opbouwt naar volledige belastbaarheid. Ik zou het heel fijn vinden als ze een boek schrijft met alle wetenschappelijke inzichten :D

Overigens vind ik die van mij nog echt heel puppy, dus ik denk dat ik er toch eerder met 3,5 jaar op zit, qua bespiering/groei. Maar ook omdat ze echt nog niks kent, ze in een maand tijd 2 keer verhuist is, ze eerst even mag landen en ik de tijd wil nemen.
In de winter zal ze - ook ivm vroeg donker, slecht weer etc - misschien toch ook wel wat langer vakantie krijgen.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 08:52

Hoe vaak is hij al buiten geweest? Is het aantal kilometers opgebouwd? Ik heb gemerkt dat de eerste keren buiten best mentaal intensief kunnen zijn voor jonge paarden. Dit werd dan ook uitgebouwd met wandelingen. Soms was dan 1 km heen en 1km terug al genoeg om ze mentaal moe te maken. In 1x 14 km lijkt mij dan ook wel veel als het niet is uitgebouwd.

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 08:57

@VPFleur; ja de inzichten veranderen, in een vroeger stadium licht belasten en dat logisch opbouwen geeft een paard dat beter fysiek 'aangepast' is aan het werk dat ze later moeten doen. Het geeft het lichaam informatie over hoe het zich moet ontwikkelen. Als je niets weet van trainingsleer (dus opbouw pees/spier/skelet) dan is dat denk ik nog best lastig. Daarnaast nog het mentale aspect.

Terugkomend op vraag TS, er zijn veel factoren die meespelen maar ik zou zelf niet 2u lang op een 4 jarige gaan zitten. Als dit al perse wilt doen (maar waarom niet gewoon een jaar wachten) dan zou ik uitgaan van een tocht aan de hand waarbij je af en toe een stukje op de rug gaat zitten.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 09:08

Het is niet zozeer de afstand, maar de snelheid, is al gezegd.
Alleen, met een lage snelheid (in dit geval, vooral stappen) kom je gemiddeld misschien net op 6 km/u uit. Dat betekent dat je ruim 2 uur* de rug van je paard belast met je gewicht. Ook al hou je iedere driekwartier een kwartiertje pauze, of al loop je er een stukje naast (rijlaarzen, mul zand, hoe lang ga jij dat volhouden? 2 kilometer?), je gaat ruim 2 uur op je paard zitten.
En dat is - ook al vindt je paard het mentaal allemaal reuzeleuk - best lang voor een 4-jarige.

*Een paard stapt meestal maar nét 5 km/u, draf is meestal 12-14 km/u, galop 20 km/u.
Met alleen stappen zit je bijna 3 uur op je paard bij een afstand van 14 km en 5 km/u tempo. Stel dat je alles bij elkaar 3 kilometer draaft en 1 kilometer galoppeert. (En ik denk dat je in de praktijk zult merken dat dat tegenvalt, die afstanden. Een hele kilometer draven is best al ver, ook in het bos - dat is ongeveer 10 rondjes in de bak nl) Dan stap je van die 14 kilometer er dus 10 km (2 uur) en je bent alles bij elkaar naar beneden afgerond 15 minuten aan het draven en galopperen. Twee uur en een kwartier in totaal

Binck8

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 09:27

(sorry, verkeerde topic)

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 09:37

Denk dat het verstandig is om de kleine lettertjes van Ibbel te lezen.
Reken er daarbij op dat heuvelachtig gebied de gemiddelde snelheid ook wat zal doen dalen.

Kortom: je zit al snel twee en een half uur op je paard.
Zou misschien te doen zijn met een (lange!! ) middag pauze. Dus bv anderhalf uur rijden, anderhalf uur echt pauze en dan nog een uurtje.

En dan ga ik er vanuit dat je van stal af rijdt.. En je paard er niet ook nog een (lange) trailerrit bij heeft. Want ook dát is inspanning.

Kortom: al met al is het misschien toch wat veel

sterregoud

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 09:38

Het lijkt me veel 14 km voor een vierjarige. Ik zou daar een jaartje mee wachten, en deze zomer de wat kortere ritten maken.

DDDara

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 10:52

Dat kan makkelijk!!!

14 kilometer is echt niks, paarden lopen van nature de hele dag. Als je er de rest van de week maar rekening mee houd dus de dagen er voor en er na.

Dat is heerlijk voor je paard zal die echt van genieten!

Veel longeren is slecht, veel zwaar bak werk, en als je deze rit 3 keer in de week gaat maken. Maar een keer een leuke lange rit daar kan je je paard echt niet mee overbelasten hoor!
Mensen worden echt TE voorzichtig met hun paarden daarom zijn die beesten niets meer gewend. We laten onze jonge kinderen zelfs met de avondvierdaagse de 10kilometer lopen. Mijn 4 jarige paard loopt met 2 vingers in zijn neus een 14 kilometer rit!
Laatst bijgewerkt door DDDara op Vandaag, 10:59, in het totaal 1 keer bewerkt

Friesfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 10:57

DDDara schreef:
Dat kan makkelijk!!!

14 kilometer is echt niks, paarden lopen van nature de hele dag. Als je er de rest van de week maar rekening mee houd dus de dagen er voor en er na.

Dat is heerlijk voor je paard zal die echt van genieten!

14 kilometer vlak kan prima, is vele malen minder intensief dan 14 km in heuvelachtig gebied. Ikzelf vind het best een pittige afstand voor een 4-jarige..

DDDara

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 11:02

Ja het zijn heuvels (geen bergen) en ik zeg niet dat je paard er geen spierpijn van zou kunnen krijgen, maar daar hou je dan gewoon rekening mee bij de vervolgtrainingen in die week. Maar spierpijn is niet slecht spierpijn daagt een spier uit te groeien (mits je hem de tijd geeft te herstellen).

Mijn advies zou zijn: die buitenrit doen.

Dag erna paard lekker veel los buiten, en lekker 20 min aan de hand stappen en misschien klein drafje. Zo dat hij het melkzuur in de spieren kwijt raakt.

Dag 2 na de rit, rustige training 20 a 30 min echt voor de ontspanning en het oprekken van de spieren.

Dag 3 na de rit, rustdag. lekker buiten!

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 11:36

Je hebt ook nog tijd om een beetje op te bouwen :) maar doe lekker rustig aan, niet teveel galopperen. Kleine stukken draf voor de afwikkeling.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 11:42

Ligt imo een beetje aan het paard.
Zijn ze niet snel onder de indruk, en al redelijk goed in training en bespiering zou het met flink wat stapstukken geen enkel probleem moeten zijn.

Met Jam deed ik kortere ritten toen hij 4 was, maar die was ook wat later zadelmak gemaakt, dus was iets groener.

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13 min geleden

Ik vind het te lang voor een pony wat een halfjaar onder het zadel is

Quarterpony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 1 min geleden

Kabayo schreef:
Ik vind het te lang voor een pony wat een halfjaar onder het zadel is

Ivm het fysieke of bedoel je mentaal te veel?