Hoe lang buitenrit 4 jarige?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Quarterpony

Hoe lang buitenrit 4 jarige?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Vandaag, 15:17

Vinden jullie een rondje van 14 kilometer te lang voor een 4 jarige?

We rijden voornamelijk in stap met af en toe een drafje of galopje en ook wel wat pauzes. We staan wel in het heuvelland dus veel bergjes op en af..

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 15:53

Ik zou dan de helft van je stapperiode ernaast gaan lopen. Wat is het paard verder gewend?

Bowo

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 15:54

Hoe ziet de rest van het weekschema er uit? Hoe zien andere trainingen er uit?
14 kilometer klinkt wel een beetje aan de lange kant, maar als hij al redelijk goed getraind is en je neemt ook voldoende pauzes waarbij je ook af stapt, kan het denk ik wel

Piekosjj

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 17:38

Dat ligt er maar aan wat je paard gewend is. Rijd je anders nooit langer dan bijv een uur in stap, of alleen in de bak, ja dan is het te lang. Als je paard hier op is voorbereid en je doet het rustig aan, dan kan dat prima als je je verstand gebruikt en goed op je paard let. Ik reed met mijn paard in de nazomer dat ze vier was een 20 km rit in meest draf (voorbereiding op endurance een jaar later) en ging ze in het voorjaar al regelmatig mee voor 10-15 km ritten, maar .... mijn paard is een draver die al sinds jaar tweede in actieve training stond, á la 4x per week een 15-20 km aan een stuk draven voor de sulky. Dus ja, voor haar was dit peanuts :D

In de endurance zeggen we: it's not the distance, but the speed that kills the horse. Oftewel, als je paard gewend is aan (langere) ritten rijden, gewoon lekker gaan rijden en rustig aan doen :)

Ir111

Re: Hoe lang buitenrit 4 jarige?

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 17:46

Voor een gemiddelde vierjarige lijkt een buitenrit van 2 uur (want dat zal 14km wel ongv zijn) mij erg lang.

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 18:18

Het hangt van de opbouw af en wanneer je paard moe wordt.
En hoe je paard het mentaal doet, voor de één misschien een makkie, voor de andere na een kwartier echt wel genoeg.
Hoe sterk is je paard ook en hoe zwaar ben je...er speelt van alles mee.

SaraP83

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 18:45

Ligt echt aan hoe je paard getraind is en wat hij gewend is.

Voor een gemiddelde 4-jarige zou ik 14 km wel aan de lange kant vinden, zeker in heuvelachtig terrein. Maar als je het rustig aan doet, veel stapt en goed let op vermoeidheid, kan het soms prima.

Ik zou zelf eerder iets korter beginnen en langzaam opbouwen, zeker op die leeftijd.

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 19:03

De kilometers zijn niet echt een probleem, de vraag is meer of je paard het mentaal goed kan verwerken en de snelheid.
14 km is best een eind galopperen :P

Quarterpony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 42 min geleden

Sintara schreef:
De kilometers zijn niet echt een probleem, de vraag is meer of je paard het mentaal goed kan verwerken en de snelheid.
14 km is best een eind galopperen :P

Ik denk dat we die hele route misschien 1 of 2 galopjes zouden doen, dus dat valt wel mee denk ik! Mentaal is voor haar echt geen probleem. Ze vind het allemaal wel prima en is altijd wel ontspannen buiten.

FleurVP

Link naar dit bericht Geplaatst: 17 min geleden

Quarterpony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 2 min geleden

FleurVP schreef:
Een paard doet er ongeveer 2 jaar over om aan de belasting van ruitergewicht te wennen. Mij lijkt dit daarom teveel voor een vierjarige, tenzij je er deels naast gaat lopen.
https://www.dehoefslag.nl/instructie/in ... -munsters-

Ze is al sinds 3j onder het zadel, maar heeft dus wel een halfjaar vrij gehad tijdens de winter. Ik ga haar volgende week weer oppakken en dan wordt ze dus ook 4. Het is pas de bedoeling dat we over een aantal maanden de langere ritten gaan doen. En dan ook niet heel vaak, ik denk misschien 3 of 4 keer deze zomer echt 14 kilometer en voor de rest kortere buitenritten en trainingen. Klinkt dat oke? Of is dat ook teveel. Ik wil haar niet overbelasten