Oog in oog met een ree: Verstoren we de rust door de zomertijd?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Lomax123

Oog in oog met een ree: Verstoren we de rust door de zomertijd?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Vandaag, 08:21

Hoi allemaal,

Gisteravond ben ik lekker op buitenrit geweest met een stalgenootje. Sinds kort kan ik met mijn merrie voorop rijden; ze is dan natuurlijk wel wat kijkeriger, maar over het algemeen heel relaxed.

Tot we gisteren een smal bospaadje indraaiden... Uit het niets schoot ze keihard naar links. Ik hing er half naast/voor, maar omdat mijn rechtervoet nog in de beugel zat, kon ik mezelf gelukkig weer in het zadel trekken. Mijn merrie bleef even druk, maar ik had haar snel weer bij me. En toen zagen we waarom: we stonden letterlijk oog in oog met een ree!

Het arme dier was vlakbij ons aan het rennen en had ons waarschijnlijk ook te laat opgemerkt. De ree spurtte voor onze neus van links naar rechts voordat hij er vandoor ging. Mijn merrie is de rest van de rit nog wel wat schrikkeriger gebleven dan normaal.

Achteraf voel ik me eigenlijk best wel schuldig tegenover de ree (en alle andere dieren wiens rust we misschien verstoord hebben). Nu we weer in de zomertijd zitten, zijn wij natuurlijk op andere tijden in het bos dan de afgelopen maanden.

Mijn vraag aan jullie:
Hanteren jullie een soort 'richtlijn' om de eerste periode na het ingaan van de zomertijd even niet het bos in te gaan, zodat de dieren kunnen wennen aan onze nieuwe structuren/tijden? Of rijden jullie gewoon direct op de nieuwe tijden?

Ik ben benieuwd hoe jullie hierin staan!

haha1995

Re: Oog in oog met een ree: Verstoren we de rust door de zomertijd?

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 08:33

Ik kom reeen eerlijk gezegd ook overdag tegen,en ze zullen best wel eens van mij schrikken....maar dat doe ik soms ook van hun...zolang je op de paden blijft en ze alle ruimte hebben om weg te komen lijkt het me geen kwaad kunnen...ik ga nu zelfs vaak net voor het donker even naar het bos ....dat vind ik heerlijk ik kom dan niemand tegen...

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 08:38

Niet geheel toevallig kom ik nu ook inderdaad vaker ergens een ree tegen. Al ben ik het jaar rond veel te vinden in het bos en ben inderdaad wel gewend en regelmatig een ree tegen te komen.

Nee ik houd er geen rekening mee. Ik ben de minst onnatuurlijke verstoorder in het bos. En reeën zijn nu eenmaal vluchtdieren. Dus gaan rennen als ze iets zien is nu eenmaal natuurlijk gedrag en niet iets wat we perse moeten voorkomen voor ze.
Nu woon ik aan een heel rustig bos. Dus maak ik me weinig zorgen over te weinig rust voor de reeën. Ze moeten alleen weer even wennen aan tijden waarbij ze mensen tegen gaan komen en zich er weer wat op aanpassen qua locaties waar ze verblijven.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 08:41

Nee joh, dat is echt niet nodig!
Ze hebben honderd keer meer last van loslopende honden als van de zomertijd.
Ik kom ze ook geregeld overdag tegen en dan blijven ze meestal gewoon even staan kijken en grazen dan rustig verder.

marleen_88

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 08:42

Ze lopen hier ook gewoon overdag op straat aan de rand van de woonwijk. Krijg regelmatig foto's van mijn schoonmoeder ervan. Dus nee, de zomertijd heeft hier niet mee te maken.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 08:47

Ik kwam woensdagmiddag om een uur of 15.00 een gezin wild zwijn tegen.
Dat is dus niet vlak rond zonsopkomst of -ondergang. Daar valt dan geen rekening mee te houden.
Ook reeën en herten kom ik regelmatig overdag al tegen, zolang het maar niet in het weekend is.
Dan zou ik dus eigenlijk nooit door de week het bos in kunnen. Ik denk dat het inherent is aan wild in de Nederlandse natuur dat ze "last" ervaren van ons mensen.

Ik moet met de auto ook door bepaalde gebieden met wild.
Ik kan mijn werktijden niet aanpassen, dus als het wintertijd of zomertijd wordt, kan ik niet veel anders doen dan alert zijn op wild, maar vermijden kan ik het niet.
Mijn opdrachtgever ziet me aankomen, ja ik kon niet om 6.30 uur bij je zijn want het wild loopt nog op de weg.

Esther

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 09:27

Ik zag gisteren rond 13 u nog 3 reeën, ze stonden een meter of 10 van me af achter het struweel. En ik liep met 6 loslopende honden, die gelukkig de reeën niet zagen of roken, ben maar snel doorgelopen.

Dus weinig invloed van de zomertijd, zie ze daar wel vaker lopen.

Myfairytale

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 09:43

Als je gewoon de dieren verder met rust laat is er niets aan de hand.
Ze hebben veel meer last van loslopende honden (zeker in het voorjaar met jonge reekalveren!), mensen die van paden af gaan, etc.

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 09:50

Die ree heeft geen horloge om, ik kwam ze overdag met paardrijden ook tegen.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 09:58

Hier 's middags om 14:30 via mijn wei de dorpsstraat oversteken ...
Reeen zijn idd wel even van slag van de sprong in ritme qua menselijk gedrag met dat zomer en wintertijd gedoe van ons, maar de andere 50 weken van het jaar komen ze ons net zo goed tegen en schrikken er van.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 10:16

Oh, hier zitten 5 reetjes DIRECT naast de bak! Niet altijd, maar het is hun rustplaats. Ik kan namelijk de kuiltjes zien waar ze in liggen en soms zie ik ze ook tijdens het rijden. Ik laat vaak de paarden even los in de bak voordat ik opstap, want dan weet ik of ze er zitten of niet. Want de reetjes zitten tussen de bomen en ik zie ze niet, of te laat. Ze gaan ook niet weg als ik aan het rijden ben. Maar wil ik een camera pakken, dan zijn ze wel weg. De paardengeur overstemt de mensengeur.
Laatst stond ik oog in oog met eentje tussen de bomen teerwijl ik aan het rijden was. Het reetje leek te denken dat ik het niet doorhad. Ik zei ook niets, stond gewoon vanaf het paard te kijken. Dat was een jong mannetje.
Ik vind ze gezellig. Ook zitten er 2 paartjes ganzen in het weiland aan de andere kant direct naast de bak. Hoop herrie, maar gezellig.

Je verstoort ze niet hoor zo. De bak waar mijn paard staat ligt vlakbij (10m) een pingoruine, dus een klein vennetje. En aan de lange zijde zit een stuk bos. Tja, dan kun je natuurlijk dieren verwachten. Ook wel eens hazen gezien en ook wel eens hazen in de bak gehad. En eekhoorns. Maar die zijn weg helaas, vorig jaar een dode in de bak gevonden en nr 2 lijkt vertrokken.
Ik hou er wel van.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 10:32

Ik kom het hele jaar door reeën tegen overdag eigenlijk.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 12:13

Voor wij een wolfwerende omheining hadden kwam er altijd een ree in ons weiland.
Zowel in de winter als in de zomer.
Zelfs 1 keer gehad tijdens de bronst dat 2 reeën achter elkaar aan het rennen waren en ik stond op dat moment uit te mesten in de wei.

In het bos kom ik niet veel tegen, juist altijd in de wei of maislanden langs het bos.

Henrike5

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 12:17

Eerder ging ik juist rond zonsondergang/opkomst het bos in. Prachtig een kudde edelherten of zwijnen. Gewoon rustig in stap en ze blijven vrijwel altijd rustig of even een sprintje en waren weer rustig.

Je verstoort ze echt niet zo maar hoor. Bij ons in het bos gaat de boswachter met groepen het bos in om wild te spotten en zelfs met een soort golfkarren dus een paard zullen ze niet zo heel snel erg vinden. Tevens heeft een paard een andere lucht als ons mensen en blijven ze vaak meer hun dingen doen omdat ze het paard ruiken

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 28 min geleden

Hier in de bossen kom ik ze veel tegen, tijdstip maakt niet uit, jaargetijde ook niet. Ze zijn soms net als wij in gedachten of druk bezig met iets waardoor ze minder alert zijn op hun omgeving, plus de paardengeur is voor hun geen geur om direct te denken gevaar.
Vorig jaar gehad dat er een edelhert pal naast een zwijnwerend raster naar eten aan het zoeken was. Ik liep met mijn honden aan de andere kant van dat raster in een losloopgebied voor honden. Zowel het hert als ik schrokken eigenlijk van elkaar. Hij had niets door, ging echt een siddering door zijn lijf en weg was hij het bos in. De honden schrokken ook, gingen niet het raster over dus iedereen kon veilig zijn eigen weg vervolgen. Mooi om te zien dat dieren zo op hun gemak in het bos kunnen scharrelen. Op een veilige afstand heeft hij nog even gekeken naar ons, het was een mooi moment.
Met mijn vorige merrie kon ik heel dichtbij wild komen, herten en zwijnen, dat was altijd bijzonder, ze gingen er zelden vandoor.