Overstap bitloos naar bit

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Quarterpony

Overstap bitloos naar bit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-26 18:08

Ik heb mijn paard bitloos ingereden. Ze is nu een jaar onder het zadel en ik wil haar met bit gaan rijden, alleen ik weet niet zo goed welk bitje ik moet gebruiken.

Mijn andere paard rij ik met een enkelgebroken bustrens, maar er zijn zoveel andere opties dat ik het even niet zo goed weet.

BarbaLala

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-26 18:31

Ik geef zelf de voorkeur aan een dubbelgebroken trens als eerste bit, dat vind ik een vriendelijke en fijne optie. Maar; zoveel mensen, zoveel meningen. Dus als ik jou was zou ik gewoon gaan lezen en dan gaan uitproberen wat voor jullie het beste werkt!

Muze

Re: Overstap bitloos naar bit

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-26 19:21

Ik vrees dat het trial and error is.
Mijne vindt dubbelgebroken bijvoorbeeld juist veel te wiebelig.
Rijd hem nu met een enkelgebroken snaffle, en heb ook een Myler look alike.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 08:26

Mijn voorkeur heeft ook een simpele anatomische gevormde watertrens, maar belangrijker is dat een bit bij de mond past. Heeft hij veel ruimte in de mond of niet? Daarop kun je een dunner of dikker bitje uitkiezen. Voor jonge paarden zijn bij een watertrens bitringen handig, die voorkomen dat het bit teveel door de mond heen gaat. Maar bij een bustrens zou je dat dus niet nodig hebben. Busstrens moet wel echt goed passen. Wil je volledige zekerheid dan kun je een bitfitter laten komen of je pakt dit op met een instructeur die er een beetje verstand van heeft.

Lara

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 08:40

Ik weet niet wat voor bitloos hoofdstel je gebruikt?
Ik zou namelijk een bit vastmaken (met de betreffende riempjes) aan mijn sidepul. Het bit moet een makkelijk en rustig bit zijn, zoals al genoemd; bijv een dubbelgebroken bustrens. Hierbij maak ik mijn teugels nog wel aan de sidepul vast en ga ik eerst rijden terwijl het paard kan wennen aan het bit. Vervolgens eens (a la stang en trens) met dubbele teugels rijden zodat je hulpen kan geven met bit, en als het paard het niet begrijpt deze kan ondersteunen/hulp verfijnen met je reguliere (bitloze) hulp.

Als je paard gewend is aan het rijden met bit zou ik wel aanraden een bitfitter langs te laten komen. Zoveel paarden zoveel monden en elke mond is anders. Elk paard heeft weer andere voorkeur en maar een bitfitter kan er pas echt iets van zeggen wanneer je paard natuurlijk wel met bit gereden kán worden.

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 12:42

Muze schreef:
Ik vrees dat het trial and error is.
Mijne vindt dubbelgebroken bijvoorbeeld juist veel te wiebelig.
Rijd hem nu met een enkelgebroken snaffle, en heb ook een Myler look alike.

Hier ook eentje die een dubbel gebroken bit niks vind. Heb nu bij haar een enkel gebroken bit met rolletjes en hier loopt ze goed mee.

Ik weet niet of je in je buurt iemand hebt waarvan je een paar bitten mag proberen. Maar als die mogelijkheid er is, zou ik dat doen. Of een afspraak maken met een goede bitfitter. Waar je verschillende bitten mee kunt uitproberen.

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 12:46

Ik heb de overstap toevallig laatst gemaakt en heb hiervoor een bitfitter laten komen. Mijn paard vindt druk op de tong heel vervelend dus ik ben gegaan voor een trust met tongboog

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 12:50

Zoals bij alle paarden is het kijken wat is de voorkeur.
En dan uiteraard ook kijken dat je geen rijtecnische dingen zit te verbloemen en dan zeggen, daar loopt hij goed op.

Ik begin standaard met een dubbel geboken bit.
Bustrens omdat je meestal met een jong paard zit die nog moet leren sturen. Maar dat zal in jou geval minder van toepassing zijn.

Werkt dat niet ga ik naar ongebroken, want dan vinden ze vaak het gewiebel in de mond niet fijn.

Enkel gebroken sla ik geloof ik al 30 jaar over.
Al moet ik zeggen met de anatomische bitten van tegenwoordig zoals een Sprenger turnado het wel anders kan zijn.

Bitten met een extra rolletje zoals bijvoorbeeld de Sprenger WH Ultra sla ik over.
Dan moet je bit zo perfect passen aan de zijkanten, want anders schuift juist dat smalle deel van links naar rechts over de tong en ben je alle vriendelijkheid weer kwijt.

l_bs

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 17:22

Ik heb zelf een tinkermerrie met een enkelgebroken kneveltrens die ik van haar oude eigenaar heb gekregen. Nu weet ik niet zo goed wat de werking hiervan is. Zijn er mensen die ervaring hebben met dit bit?