Ervaringen met paardrijden na hernia operatie

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

ibbus

Ervaringen met paardrijden na hernia operatie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-26 10:54

Hoi Allemaal,

Omdat ik geen topic kon vinden die redelijk jong was ( wel oudere gevonden en gelezen) een nieuwe gestart.

Ik ben benieuwd hoe het gaat met rijden na een hernia operatie :
Interesse in waar de hernia zat , hoe lang je er mee hebt doorgelopen, hoe lang het herstel was en of er misschien ook een relatie bestaat tussen de ernst van de klachten en herstel erna.

Korte beschrijving van mijzelf;
Vanaf 25 jaar 6 x terugval van hernia gehad op S1/L5 niveau, steeds met tussenpozen van een jaar of 2 tot 5 jaar, na terug val steeds conservatieve behandelingen. Fysiotherapie/ TENS apparaat/ pijnstilling/ chiropractor/ epidurale prik/ in totaal 4 x door MRI geweest en röntgen gehad.
Hernia steeds op dezelfde plek en geen bijzonderheden aan mijn ruggenwervel.
De revalidatie met de conservatieve behandelingen duurden bij mij altijd een half jaar tot een jaar tot ik weer normaal kon rijden .

Sinds mijn 50ste grote terugval die eigenlijk ook niet meer echt goed is weggegaan, tussendoor wel kunnen rijden en zelf aan wedstrijden meegedaan.

Nu inmiddels 53 jaar
Klachten: Na twee weken hele erg pijn, nu als ik lig of zit op bed bijna geen pijnklachten, voel wel tintelingen been, voet en bil en soms ook warmte, maar ik kan niet lopen echt max 60 meter en dan ga ik door de grond van de pijn in been en moet ik zitten en dan ebt het langzaam weg.

Inmiddels al bij neuroloog en neurochirurg geweest en voor mij zit er nu niks anders op dan operatie.
Dit wordt een standaard hernia operatie ( niet de minst invasieve dus) . Dit komt omdat ze meer zicht nodig hebben op de hernia vanwege waar hij zit en omdat ze ook meteen de kalk gaan wegschrapen van de eerdere hernia's die genezen zijn door eigen lichaam en bij deze operatie geeft het beter zicht op wat ze doen.

Graag zou ik van jullie willen weten: rijden jullie weer (pijnvrij of niet)en hoe lang was de revalidatie , welke complicaties en strubbelingen zijn jullie tegengekomen tijdens het revalideren? hoe reageren Fysiotherapie en neuroloog als je zegt weer te willen rijden? Alle ervaringen welkom.

Ik wordt AS Dinsdag 24-03-2026 geopereerd en zal mijn revalidatie delen hier op bokt voor misschien toekomstige ruiters die er wat aan hebben. Het is voor mij erg spannend want ik heb tot nu toe wel altijd met tussenpozen goed kunnen rijden.

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-26 11:19

Beterschap!! :(:) Succes met de operatie, hoop dat het je verlichting geeft.
Ik heb op mijn 15e mijn eerste hernia gekregen. Mee doorgelopen tot mijn 17e, toen geopereerd.
Zat op niveau L4/L5 beide kanten.
Na 3 maanden deed ik alles weer, inclusief paardrijden.

Ik heb inmiddels weer een keer of 4/5 nieuwe hernia's gehad. Sommige zijn zelf verdwenen.
Op mijn 24e nogmaals geopereerd aan L4/L5 beide kanten.

Sindsdien nooit meer pijnvrij geweest maar met morfine was rijden mogelijk.
Na een ongeluk vorig jaar weer een hernia L4/L5 en een hele flinke op L5/S1.

Wandelen niet mogelijk, liggen en staan niet mogelijk, paardrijden absoluut ondragelijk.
Inmiddels sinds eind januari een zenuwblokkade gehad welke werkt.
Rijden is inmiddels voor een kortere tijd mogelijk.

Blijf na je operatie in beweging, en luister goed naar je lichaam. Opbouwen is belangrijk.
Ik kan tijdens het rijden zelf geen pijn hebben, maar een dag later wel veel pijn hebben.
De pijn komt bij mij altijd later.

ibbus

Re: Ervaringen met paardrijden na hernia operatie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-26 11:34

Dank je voor jouw verhaal, ik ben ook zeker van plan om goed op te bouwen. Ik lig nu al 8 weken thuis en loop elke dag een rondje om de rijbak 20x60 achter het huis met steeds om de 50 meter een stoel waar ik even op kan bijkomen, hahahaha.

ibbus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Vandaag, 08:06

Ik ben inmiddels afgelopen dinsdag geopereerd. De eerste dagen even bij komen, dus vandaar nu verder met verslag discectomie. Ik heb geen PTED gehad, dus een wat grotere wond.

De dag van de operatie: Ik had meteen geen pijn meer in mijn been en kon 4 uur na de operatie al lopen. Met strikte regels ( niet buigen, niet draaien, max 5 min).

1de dag na operatie: Ik mocht naar huis, fysiotherapeut, neuroloog en apotheek langs bed geweest en daarna ontslag.
Nog wel wondpijn en spierpijn. Mijn 3 tenen in rechtervoet zijn nog wel doof, dit zou pas na enkele weken misschien wel maanden wegtrekken zei de neuroloog, omdat de zenuw al zolang in de knel had gezeten en met wat pech komt het niet terug, maar er is heel goed mee te leven.

De 3de dag na operatie zou het ergst zijn qua pijn ( tot nu toe gaat het volgens het boekje, want dat klopt dus ook ) de zwelling in het gebied na de operatie is dan het grootst, maar nog steeds niet die erge beenpijn die ik eerst had. Wel wat meer irritatie van de wond en spieren en iets warmere rug en wat meer tintelingen in voet en wat last van de lies (dat had ik niet eerder gehad)

Ik loop ongeveer om het uur a 2 uur 5 min, ik zit niet langer dan 10 min, slaap nog veel tussendoor en ben echt werkelijk bekaf.
Maar tot nu toe een superblij mens, want ik kan dus weer lopen.

Vandaag de 4de dag na de operatie ga ik op de hometrainer 5 min fietsen erbij pakken 3 x per dag, naast het lopen max 10 min en zitten max 10 min.

Volgende verslag over 1 week, dan heb ik ook fysiotherapie opgestart.

Ps: ik mag voorlopig niet buigen en draaien, dus strakke rug houden de komende weken.

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 10:53

Ik ben 4 jaar geleden geopereerd.
4 weken in een revalidatie centrum geweest(redelijk normaal in duitsland na zon operatie).

In het begin absoluut niet te lang zitten/staan/lopen/liggen.
Echt optijd afwisselen en dit ook redelijk lang doen.
Zelfs nu na 4 jaar als ik merk dat mijn spieren moe zijn probeer ik eventjes te gaan liggen(wanneer mogelijk) zodat mijn spieren na een half uurtje er weer tegenaan kunnen.

Rijden heb ik na 4 maand ongeveer eerst nog wel gedaan. Dat ging vaak goed. Maar lange ritten toen nog niet gedaan.
Toen mijn tinker teveel last kreeg van haar artrose heb ik niet keer gereden. En na ca 4-5 maand heb ik haar zelfs laten inslapen (combinatie slechte longen + atrose).
Sindsdien niet meer in het zadel gezeten.
Ik zou graag willen, maar met teveel gewicht moet je dat niet doen.

Mij heeft de afgelopen 4 jaar wel erg duidelijk gemaakt dat je gewoon alles met mate moet doen. En een beetje met verstand en goed proberen je corespieren sterk te houden.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 11:14

Suuces met het verdere verloop, ik weet van vroeger iemand die ook een hernia operatie heeft gehad. Waar en hoe ernstig weet ik niet meer maar zijn fysio zei dat paardrijden juist goed was en dat heeft hij na enkele weken ook gedaan.

ibbus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Vandaag, 11:22

Hoi allemaal,

Ja ik ga zeker mijn core stabiliteit proberen te verbeteren. Zodra ik groen licht krijg van de fysiotherapeut wil ik met pilates gaan starten.
Ik ben nu bijna 10 kilo aangekomen van het niks kunnen doen en wil ook weer terug naar 70 kilo het liefst naar 66 kilo ( ik ben 53 hoef geen maatje 36 meer)

Ik mag de komende 3 maand geen contact sporten beoefenen dus de komende 3 maand niet paardrijden, die tijd ga ik besteden ik aan sterker worden en afvallen.

ibbus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Vandaag, 11:24

Leuk om van anderen te horen hoe die het hebben ervaren.