Paard weer aan het werk zetten

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

ali_cla

Paard weer aan het werk zetten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 16:47

Hallo!

Ik heb een 13 jarige, half Spaanse merrie die al een tijdje niets heeft gedaan.

Vorig jaar heb ik niet veel gereden omdat ik mijn motivatie was verloren en door het slechte weer in de winter kon ik weinig doen, maar nu heb ik mijn motivatie weer terug en het weer is ook beter.

Ik weet alleen niet zo erg goed waar ik aan moet beginnen.
Ik doe dagelijks wel wortel-nek stretches met haar, en af en toe vrijheidsdressuur, maar ik wil haar weer aan het werk zetten en conditie opbouwen (niet alleen voor haar maar ook voor mij :+ _O- ).

Elisa2

Re: Paard weer aan het werk zetten

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 17:22

Ik zou beginnen met twee keer per week 15 minuutjes rustig longeren en het dan opbouwen. Is ze beleerd ohz? Anders zou je kunnen beginnen met rustige stapritjes.

ali_cla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 17:50

Elisa2 schreef:
Ik zou beginnen met twee keer per week 15 minuutjes rustig longeren en het dan opbouwen. Is ze beleerd ohz? Anders zou je kunnen beginnen met rustige stapritjes.

Ja ze is beleerd onder het zadel :j

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 18:02

Jokonootje

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 18:30

Waarom niet gewoon beginnen en van daaruit kijken en luisteren naar je paard?
Stap er eens op, begin met wat losrijden in stap. Pak wat stukjes draf mee en een paar stukjes galop. En breid dat gedurende de dagen uit.
Niet meteen 7 dagen in de week geef je paard voldoende rust (afhankelijk van de intensiteit)

Ik ben nooit zo van de schema's want ieder paard is anders.

Ingeborgx

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 18:36

Ook een tijdje eruit geweest :D . Eerst ik met mijn rug en hierna paardje hoefzweer en andere malaise 8)7 ,ben begonnen met longeren 2*per week eerst 15 min en daarna 30 min. Ook de oefeningen elke keer wat moeilijker maken. Gisteren voor het eerst er weer op *\%/* *\o/* . Goed luisteren naar je paard en genieten!

ali_cla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Vandaag, 15:21

ali_cla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Vandaag, 15:23

Dank jullie wel voor jullie reacties :D

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 17:01

Ik doe altijd een schema vergelijkbaar met hoe veel paarden zadelmak gemaakt worden. Maar dan kan je uiteraard wat sneller, want het paard is al zadelmak.

Dus ik begin de eerste week met wat longeren en ander grondwerk. Aan een halster of een bitje. Niet te ingewikkeld. Eigenlijk vooral om weer een beetje werkdiscipline te krijgen (ik vooral :+ ). Dan de tweede week ga ik aan het hoofdstel licht bijgezet longeren, om de buik en rugspieren weer een beetje aan het werk te zetten. Dit bouw ik op door steeds wat meer nageeflijkheid te vragen en week 3 leg ik eerst een longeersingel en later het zadel op. Ook weer een keer met de beugels naar beneden (die ik altijd wel even aan elkaar knoop met een touw onder de buik langs). Eventueel een keer met een bandage om de achterhand voor wat extra begrenzing.
Ben je handig aan de dubbele longe, kan je die ook een keertje gebruiken.
Ik werk dan 3-4x in de week, ca. 20 minuten.

Als dit allemaal fijn verloopt, dan stap ik week 4 weer op. Eerst longeren en eventueel eerst in de longeercirkel erop en even stappen en draven.
Is het gevoel dan goed, dan de bak weer in en het werk weer opbouwen. Eerst 15-20 minuten bakwerk: alle gangen op beide handen en wat afwenden en grote voltes. En van daaruit opbouwen.
Kijk naar je paard en volg je gevoel.

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 17:15

Heb je het paard al wel langer? En voorheen ook wekelijks gereden? Hoe is ze gehuisvest? Als ze veel bewegingsruimte heeft overdag en ook rustig een sprintje kan trekken met andere paarden scheelt het wel.
In de winter deed, en reed ik veel minder wegens geen binnenbak, en zodra het weer beter werd maakte ik eerst wat kortere rustige ritjes, en na een paar weken steeds langere. Je paard zal ook wel aangeven wat kan en wat te veel is. Als ze het erg warm krijgt in de (nog) dikke vacht) zou je een stuk kunnen scheren. Ik scheer altijd de borst, helemaal met dit weer. Je kunt een schema maken als je dat prettig vindt en niet weersafhankelijk bent.