Wat doen jullie als je paard spicy is?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Kimmie25501

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 17:09

Ik wilde deze vraag eigenlijk stellen aan ChatGPT, maar toen bedacht ik me dat dit waarschijnlijk leerzamer zou zijn.

Ik ging vandaag rijden in de buitenbak (binnen was springles) en ik merkte al vrij snel dat mijn paard nogal gestresst was. Ik ging vrij hard, er zat veel energie in en af en aan hinnikte ze. Ik merkte uiteindelijk dat ondanks al mn tools die ik inzette ik niet erg succesvol was. Daarom ben ik uiteindelijk maar weer afgestapt. Ik had vooral een tekort aan acties, vandaar dit topic.

Ook wel handig, wat heb ik gedaan maar werkte niet: even gelongeerd van tevoren en daarbij gefocust op ontspanning, wat grondwerkoefeningen gedaan, met heg rijden zelf heel veel figuren gereden, heel veel zelf gezucht/uitgeademd, overgangen terug gereden, overgangen naar voren gereden, kleine voltes gereden en haar daarop terug gevraagd in tempo, weer naar buiten geweken en vast nog wat dingen die ik nu vergeet. Ik wilde haar eigenlijk meer aan het werk zette, maar wilde ook niet aandraven als ze nog piafferend stapte. Dan ging ze er namelijk vandoor. In eerste instantie wel nog gedraafd en gegaloppeerd, maar ze verslechterde in haar stress.

Nu is het ook wel windkracht 800 vandaag en megakoud, maar ik had het tof gevonden als ik het beter had kunnen oplossen. Wel een enorme win dat ik geen seconde bang ben geweest, daarover wel heel content met mezelf.

Ik hoor graag hoe jullie dat aanpakken! Dan kan ik mijn toolboxje weer wat extra vullen :)

Goof

Re: Wat doen jullie als je paard spicy is?

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 17:28

Had ze stress of was ze gewoon fris? Dat is wel een verschil. En als het stress is, wat is dan de oorzaak?

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 17:40

Het ligt heel erg aan het paard zelf vind ik hoe je zoiets het beste op lost. De een heeft baat bij meer draven en galloperen om de spanning er uit te lopen. De ander weer juist meer aan stappen aan een lange teugel. Wat in ieder geval heel belangrijk is, is loslaten aan de voorkant. Niet vast blijven houden.. dat gebeurd snel onbewust en daar bouwen de meeste paarden alleen maar meer spanning door op.

Het klinkt alsof je in ieder geval al heel veel goed hebt gedaan. Soms is beseffen dat het vandaag de dag niet is, ook oke.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 18:13

De mijne is vaak spicy :')
Als het waait, als het heel koud is, of als er rondom stal wat geks gebeurt.
Je merkt het bij hem vaak al meteen, veel snuiven, oogwit aan beide ogen, beetje bol bij opstappen, echt fris. *\%/*

Los het bij hem altijd op door met instappen al redelijk wat figuren mee te pakken. Been er ook goed aan, als je met je been er af gaat zitten en dan opeens been geeft krijg ik een explosie :') dan ademt hij na een paar rondjes uit en kan je gewoon rijden.
Letterlijk, als hij fris is blijft hij namelijk heel hoog en snel in zijn ademhaling, daarna is de rust er en de ademhaling ook weer normaal.
Blijft dan wel wat snorken of hier en daar een piepje, maar dan is hij verder prima te doen.

En daarna goed aan het werk, veel tempo wisselingen en oefeningen mee pakken, zeker de wat lastigere oefeningen wordt hij rustig van, want dan moet hij nadenken en meer zijn best doen lichamelijk en dat geeft hem rust.
Met uitstappen komt na een paar rondjes het frisse vaak weer een beetje boven. Maar dan moet hij van mij altijd blijven stappen tot hij weer uit ademt, en dan gaan we buiten uitstappen. Daarmee is hij altijd wel relaxed.

Het is een beetje per paard verschillend. De mijne ontspant dus op kracht en hersenenwerk, terwijl andere het juist sneller los laten bij meer relaxed rijden en vooral op ontspanning. Dat is iets wat je even moet kijken welk type jij hebt en wat ze nodig hebben om uit te ademen.

Amiigo

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 18:17

Een schietgebedje doen en hopen dat ik blijf zitten :D
Nee klets, ik heb hele lieve paarden maar ze kunnen wel eens fris zijn. Ik probeer ze aan de voorkant niet te kort te pakken en wat ik vaak doe ik dom banketstaaf, dan begin ik maar te praten tegen ze zodat ik iig ontspannen blijf zitten :+

Cruise

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 19:29

Dat verschilt heel erg per paard. Die van mij doet het er bijvoorbeeld goed op om maar gewoon even een paar rondjes lekker te galopperen aan een lang teugeltje. Nu hebben wij een 60x25 baan, dus hij kan prima daar even de benen strekken, en stopt vanzelf wel weer als de energie eruit is. En dan begin ik weer van voor af aan in de training.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 19:44

Proberen van de voorkant af te blijven en hersenwerk verzinnen met veel voltes. Beetje slalommen om pionnen, balkjes. Niet dom laten rennen. Ik draaf vaak wel vrij vlot aan en ga slangenvoltes enzo rijden.

Juut

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 19:58

Als mijn pony weer eens van de pepertjes heeft geknaagd doe ik ook een schietgebedje :') Verder lach ik er om, pas de oefeningen beetje aan. Bij ons op stal zit langs 1 korte zijde een groep struiken incl eksters, daar direct achter ligt de camping. Komt de stoom uit dr oren dan blijf ik eerst beetje op afstand van die lijn, want anders is de kans op vliegles 80%. Mijn eerste uitgangspunt is gewoon in stap de rust terug brengen. Lukt dat niet, dan gaan we draven. Een enkele keer maakt ze van draf galop.

Staat er een buitenrit op de planning, dan zoek ik paden op waarbij ze moet nadenken waar ze dr hoeven neerzet. Ok heuvelop kan dan nog wel eens lomp hard gaan, maar ik krijg haar altijd terug. Vind ik dus niet zo spannend. Rijdt ik met een vriendin samen dan is het even kijken wat werkt. In de time out achteraan, of toch juist voorop en de kop laten gebruiken.

Mijn pony is vlug, maar niet gemeen. Ze maakt er ook geen complete rodeo van. Ik ben er wel vaker af gerold omdat ik dacht dat zonder zadel rijden een goed plan was, terwijl ze dan net wat te fris was. Maar ze heeft me er pas 1 x echt er af gebokt. (ekster in de beruchte struiken...) Dat maakt dat ik er wel om kan lachen als ze zo'n bui heeft.

Kimmie25501

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 20:06

Goof, beide. Stress omdat ze weg van haar vriendin was, maar normaal gezien kan ik haar wel wat afleiding geven als we aan het werk gaan, maar daar was ze vandaag te fris voor.

Over het algemeen werkt het voor mijn paard om ontspanning te krijgen met beweging, maar dat op een volte doen voelde vandaag nogal onveilig, ik ben dan ook weer niet zó’n grote held.

Verder bedankt voor al jullie ideeën! Die ga ik in m’n hoofd prenten om de volgende keren toe te passen

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 20:27

Tja, dan heb ik niet opgelet, heeft ze een paar dagen (veel) te weinig gedaan en met wat pech ben ik ook minder scherp op de magnesium geweest.

Wat helpt bij Tante Taart is voldoende magnesium en na enkele dagen rust, de dag ervoor laten werken aan de longe of los in de longeercirkel.

Wat ècht niet werkt: als de overburen met een hoogwerker een boom gaan slopen.....

Kimmie25501

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 20:32

Ivy heeft idd een paar dagen amper iets gedaan hoorde ik van mijn bijrijder, wel pas na dit debacle haha

Mooi die laatste toevoeging :D

Ladyson

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 21:02

Wat versta je onder grondwerkoefeningen? En is je paard dan ontspannen als je opstapt, of is ze dan ook nog gespannen?

Kimmie25501

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 21:13

Anne_GTI schreef:
Proberen van de voorkant af te blijven en hersenwerk verzinnen met veel voltes. Beetje slalommen om pionnen, balkjes. Niet dom laten rennen. Ik draaf vaak wel vrij vlot aan en ga slangenvoltes enzo rijden.

Zet jij dit dan van tevoren al neer als je weet dat je paard druk is ofzo?

Ladyson, in dit geval heb ik even gewerkt aan het recht achterwaarts gaan. Tussen het longeren en rijden in. Toen ik opstapte was ze niet ultiem ontspannen, maar ik vond haar ook niet mega gespannen. Ze bleef braaf staan, maar wilde wel meteen vertrekken toen ik erop zat.

Dahlia85

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 21:17

Mag ik de vraag van TS uitbereiden met de vraag hoe jullie dat aanpakken tijdens buitenritten?

Kimmie25501

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 21:18

Zeker Dahlia! Voor mij net zo interessant, hoewel ik dan vaak hulp zoek omdat ik daarin nog niet zo zeker ben

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 21:21

Dahlia85 schreef:
Mag ik de vraag van TS uitbereiden met de vraag hoe jullie dat aanpakken tijdens buitenritten?

Precies hetzelfde, overgangen, beetje heen weer zetten, aan het werk zetten dus, zonder enige vorm van druk (teugels niet te strak) maar been er wel goed aan.

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 22:03

ikke schreef:
Wat ècht niet werkt: als de overburen met een hoogwerker een boom gaan slopen.....

:D :D :D