Wat doen jullie als je paard spicy is?
Ik ging vandaag rijden in de buitenbak (binnen was springles) en ik merkte al vrij snel dat mijn paard nogal gestresst was. Ik ging vrij hard, er zat veel energie in en af en aan hinnikte ze. Ik merkte uiteindelijk dat ondanks al mn tools die ik inzette ik niet erg succesvol was. Daarom ben ik uiteindelijk maar weer afgestapt. Ik had vooral een tekort aan acties, vandaar dit topic.
Ook wel handig, wat heb ik gedaan maar werkte niet: even gelongeerd van tevoren en daarbij gefocust op ontspanning, wat grondwerkoefeningen gedaan, met heg rijden zelf heel veel figuren gereden, heel veel zelf gezucht/uitgeademd, overgangen terug gereden, overgangen naar voren gereden, kleine voltes gereden en haar daarop terug gevraagd in tempo, weer naar buiten geweken en vast nog wat dingen die ik nu vergeet. Ik wilde haar eigenlijk meer aan het werk zette, maar wilde ook niet aandraven als ze nog piafferend stapte. Dan ging ze er namelijk vandoor. In eerste instantie wel nog gedraafd en gegaloppeerd, maar ze verslechterde in haar stress.
Nu is het ook wel windkracht 800 vandaag en megakoud, maar ik had het tof gevonden als ik het beter had kunnen oplossen. Wel een enorme win dat ik geen seconde bang ben geweest, daarover wel heel content met mezelf.
Ik hoor graag hoe jullie dat aanpakken! Dan kan ik mijn toolboxje weer wat extra vullen