paard springt niet meer aan in de linker galop

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Shannak21

paard springt niet meer aan in de linker galop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-26 12:42

hoi allemaal,

mijn ruin van 5.5 jaar wil sinds 2 weken niet meer aanspringen in de linker galop onder het zadel. tijdens het longeren doet hij het wel maar wel pas na bijv 3 pogingen. als hij goed aanspringt beloon ik het wel gelijk uitgebreid. als ik hem in de wei zie galopperen pakt hij ook gewoon de linkergalop. ik had mijn instructrice al even ingelicht maar die is nu 3 weken op vakantie dus kan daarna pas weer langs komen..

is het slim om in de tussentijd een osteo of chiropractor te laten komen? kan het aan mijn houding liggen dat hij onder het zadel niet goed aanspringt? ik heb voorheen een tijdje gehad dat hij juist lastig in de rechter galop wilde aanspringen maar dat is naar loop van tijd ook weer over gegaan. misschien moet ik het de tijd geven? ik heb al verschillende dingen geprobeerd zoals op het verkeerde been rijden, op de volte, iets stelling naar buiten, verlichten zit maar niks werkt helaas.

Alja

Re: paard springt niet meer aan in de linker galop

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-26 12:44

Ik zou een osteo laten komen en vanuit daar verder kijken

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-26 12:45

Hij is jong. Hoe loopt hij verder? Trekt hij scheef? Kan goed. Een osteo/fysio laten komen kan geen kwaad.
Het kan ook komen omdat het zadel niet meer lekker ligt..

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-26 12:47

Past je zadel nog helemaal goed?
Misschien zit daar iets waardoor hij het onder het zadel wat minder makkelijk doet.
Osteo even laten checken kan ook nooit kwaad inderdaad.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-26 12:49

Nouvel schreef:
Past je zadel nog helemaal goed?
Misschien zit daar iets waardoor hij het onder het zadel wat minder makkelijk doet.
Osteo even laten checken kan ook nooit kwaad inderdaad.

Scheelt typen :D

Precies mijn gedachte.

Zadel controleren en Osteo kan zeker fijn zijn.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-26 22:21

Reageert je paard wel op tijd of loopt het dier stiekem een pas door om dan verkeerd aan te springen? Als jij op het juiste moment de hulp geeft en het paard reageert direct, dan springt het ook goed aan. Meestal begint het met net even doorlopen om dan verkeerd aan te springen.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-26 09:38

Shannak21 schreef:
hoi allemaal,

mijn ruin van 5.5 jaar wil sinds 2 weken niet meer aanspringen in de linker galop onder het zadel. tijdens het longeren doet hij het wel maar wel pas na bijv 3 pogingen. als hij goed aanspringt beloon ik het wel gelijk uitgebreid. als ik hem in de wei zie galopperen pakt hij ook gewoon de linkergalop. ik had mijn instructrice al even ingelicht maar die is nu 3 weken op vakantie dus kan daarna pas weer langs komen..

is het slim om in de tussentijd een osteo of chiropractor te laten komen? kan het aan mijn houding liggen dat hij onder het zadel niet goed aanspringt? ik heb voorheen een tijdje gehad dat hij juist lastig in de rechter galop wilde aanspringen maar dat is naar loop van tijd ook weer over gegaan. misschien moet ik het de tijd geven? ik heb al verschillende dingen geprobeerd zoals op het verkeerde been rijden, op de volte, iets stelling naar buiten, verlichten zit maar niks werkt helaas.

Als hij het bij het longeren ook pas na drie pogingen doet dan zou ik hem zeker eens laten behandelen. Fascia release is ook een fijne.

Het kan scheefheid zijn, jonge paarden wisselen nog weleens qua balans. Wat ohz goed kan helpen is eerst in draf wat meer gaan schakelen waardoor hij er achter meer onder komt en zo eens tijdens het schakelen per ongeluk in galop springt. Maar..omdat hij het aan de longe ook doet (zelfde principe kan daar ook goed werken trouwens) zou ik hem toch eerst even laten checken. En het zadel checken kan ook nooit kwaad.