Anderen kunnen niet op mijn paard rijden?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Des_sie

Anderen kunnen niet op mijn paard rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Vandaag, 01:04

Hoi allemaal!

Ik ben sinds een tijd opzoek na een bijrijder voor mijn lieve ruin.
Nu heb ik 2 mensen gehad die zijn komen kijken. Eerst rustig kennis gemaakt ect toen hem een rondje voor gereden en bij mij is hij altijd super braaf!
Toen stapte de ander op en die zitten nog amper en dan doet hij direct zijn oren in zijn nek. En begint hij te bokken toen toch maar even vast gehouden aan de longeer lijn want ik wil geen ongelukken uiteraard. Na een kwartier stappen en steeds weer opnieuw proberen te bokken word hij iets ontspannender maar zodra ze willen aandraven begint het hele riedeltje opnieuw. Ik zou het zo fijn voor hem/ ons vinden als we een bijrijder zouden vinden maar op deze manier gaat dat natuurlijk niet lukken.
Heeft iemand enig idee waar dit gedrag weg zou kunnen komen? Op de grond is hij soms ook wat afwachtend na vreemden maar dat is vaak snel weer voorbij maar zodra ze erop zitten is het een totaaal ander paard en herken ik hem helemaal niet meer terug.
Heeft iemand tips/ideeën?

En voor degenen die mijn oude topics hebben gelezen toen ik nog twijfelde aan maagzweren, pijn, zadel, fysio, tandarts ect. Dit is allemaal onderzocht en mijn paard heeft dan ook 100% geen pijn!
Dit gedrag komt bij mij dan ook helemaal niet meer voor behalve toen ik hem net had.. toch een kwestie van vertrouwen? Eenkenning?
Ik weet het soms ff niet met hem verder issie zo lief <3

boedjang

Re: Anderen kunnen niet op mijn paard rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 05:14

Ik zou zeggen, waarom meteen erop
Hij heeft blijkbaar vertrouwen nodig
Zoek een fijn persoon die bij jou. Je paard en jouw visie past.
Gaat diegene eerst een band opbouwen vanaf de grond

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 06:53

Des_sie schreef:
Ik zou het zo fijn voor hem/ ons vinden als we een bijrijder zouden vinden maar op deze manier gaat dat natuurlijk niet lukken.

Voor hem hoeft zo'n bijrijder misschien helemaal niet :D
Kun je niet op zoek naar iemand die grondwerk met hem wil doen? Of gewoon verzorgen en wandelen? Zodat hij beweging en afleiding krijgt zonder dat hij gereden wordt?

CobCowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 07:03

Ik heb dat wel vaker meegemaakt met paarden, zowel paarden die ik zelf in het begin net had als paarden die ik ging verzorgen/bijrijden, maar ook mijn eigen paarden waarop dan iemand anders ging rijden na een tijd.

Ik zou idd beginnen met vertrouwen vanaf de grond: in omgang (verzorging) en grondwerk. Paarden kunnen door elke kleine verandering al ander gedrag vertonen dan je gewend bent, een andere ruiter is echt wel een grote verandering. Vind het best logisch dat je paard daar even aan moet wennen.

Fortitude

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 07:40

Die van mij had het ook, alleen uitte zich dat niet in bokken maar rennen / ontwijken / telgang / krabbelen en draaien. Zelfs mijn partner kon er eigenlijk niet op, terwijl hij by far de betere ruiter is. Ik heb er meerdere mensen op gehad, ook stalgenootjes. Er was er maar 1 die er een normaal rondje op kon rijden. Klinkt allemaal hartstikke penny, maar het is dus echt heeeelemaal niet handig.

Ik ben per ongeluk tegen iemand aangelopen die meteen met mijn paard klikte. Zij heeft mijn paard toen een hele tijd bijgereden. Paard liep als een zonnetje :)

Uiteindelijk heb ik mijn paard verkocht, gelukkig ook aan iemand waarbij de klik er meteen was.

Bij mijn paard maakte vertrouwen niet uit. Mijn partner kon er vanaf de grond alles mee maar erop? Nope. Zelfs na 8 jaar niet :')

'Moet' je echt een bijrijder? Zo niet dan zou ik het gewoon laten. Anders zou ik zou zeggen, probeer het inderdaad eens vanaf de grond op te bouwen. Wie niet waagt wie niet wint :)

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 07:46

Omdat het nog maar 1 keer gebeurd is, zou ik het nu houden op mismatch. Heb je geen stalgenoten/paardenkennissen die wel goed kunnen wegrijden met verschillende paarden? Zet hen er eens op, dan zie je meteen waar het aan ligt. Ik gok dat het aan de ruiter ligt, is meestal wel zo.

Dorien66

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 07:50

Gini schreef:
Omdat het nog maar 1 keer gebeurd is, zou ik het nu houden op mismatch. Heb je geen stalgenoten/paardenkennissen die wel goed kunnen wegrijden met verschillende paarden? Zet hen er eens op, dan zie je meteen waar het aan ligt. Ik gok dat het aan de ruiter ligt, is meestal wel zo.

Des_sie schreef:
Nu heb ik 2 mensen gehad die zijn komen kijken.

haha1995

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 07:56

Is het niet gewoon uit proberen? Mijn merrie deed dat bij iedereen die vreemd is of het nu een hoefsmid of een bijrijder was..tot ze even op haar plaats gezet was door de gene...en dan was het over...maar altijd even de grenzen aftasten hoever ze kon gaan...

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 08:05

Dorien66 schreef:
Gini schreef:

Des_sie schreef:
Nu heb ik 2 mensen gehad die zijn komen kijken.

Ah, ik las dat als 1 gebeurtenis, dat twee mensen, vriendinnen bv., tegelijk waren komen kijken. Maar dat heb ik dan verkeerd gelezen. Excuseer :o

Nu, mijn advies blijft ook dan hetzelfde: zet er iemand op waarvan je weet dat die toch wel degelijk en vriendelijk kan rijden. Kan zijn dat hij wat gevoeliger is en daardoor geen weg weet met onzekere, misschien op dat moment zelfs wat gestresseerde mensen.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 46 min geleden

Ben het wel met Gini eens, maar zou nog willen toevoegen..iemand met ervaring maar ook voldoende gevoel. En met aandraven, bokken..gelijk been er bij, rijden en naar voren rijden.

callippo

Link naar dit bericht Geplaatst: 6 min geleden

Ben je mijn buurvrouw? ;-)
Echt toevallig, gisteren precies hetzelfde gehoord van mijn buurvrouw die 2 bijrijders had geprobeerd voor haar merrie, waarbij deze vanaf het begin liet merken niet door hen gereden te willen worden.

Ben jij toe nu toe de enige die op jouw paard heeft gereden?
Zou kunnen dat het voor je paard heel anders aanvoelt en daarop reageert, niet om "uit te proberen" maar omdat het gek voelt en onzeker maakt (aangezien je dat ook schrijft over zijn karakter).

Ik zou het wat meer tijd geven. Eerst op de grond meer vertrouwen en connectie opbouwen met een nieuw persoon. Wellicht een nieuwe ruiter aan de longe erop, zodat hij het vertrouwen heeft van jou op de grond terwijl hij went aan een nieuw gevoel op zijn rug.