Jong paard (te) enthousiast met springen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

davinci2412

Jong paard (te) enthousiast met springen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Vandaag, 11:36

Samen met mijn instructie zijn we hier natuurlijk al mee aan het werk, maar ik ben benieuwd of er bokkers zijn met creatieve ideeën waar we misschien nog niet aan gedacht hebben.

Even kort een situatie schets:
Ik ben mijn zelf gefokte, inmiddels 5 jarige, aan het opleidingen tot hopelijk mijn nieuwe eventing topper.
Nu is het in de basis een heel fijn, werkwillig en enthousiast paard. Dressuurmatig is de basis goed. Hij loopt op wedstrijden keurig zijn L1 proeven.

Met springen loop ik er echter tegenaan dat hij te enthousiast wordt.
Dit uit zich vooral in tempo overname en met veel kracht springen, soms ook in een vreugde bok. Dit doet hij zowel in het springparcours als tijdens de cross. In de crosslessen meer dan tijdens een volledige cross. Het is natuurlijk fijn dat hij gretig en enthousiast is, maar ik zou graag willen dat de samenwerking hierin wat beter is.

Het is niet persé dat hij kneiterhard door het parcours heen gaat, maar hij wordt wel makkelijk wat te sterk naar mijn zin.

Ik spring hem nu gemiddeld 1x in de twee weken op springles. Soms wekelijks als het de week ervoor niet lekker liep. Hij ging ook mee op oefenparcours, maar omdat de basis nog niet lekker is heb ik een stapje terug gedaan.
Ik probeer niet zelfstandig te springen, soms een huppeltje maar zeker geen hele parcoursen.
Ik probeer wel regelmatig balkjes te introduceren, maar daarbij heb ik toch minder last van bovengenoemd enthousiasme.

Zoals al aangegeven ben ik met mijn instructie hier ook mee aan de slag, maar wellicht zijn er aanvullingen of dingen waar we nog niet aan gedacht hebben, die wel kunnen bijdragen.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 12:06

Doet hij het ook op kruisjes? Of andere kleine sprongetjes? De huppeltjes zoals jij ze noemt. :D
Die je wel mee kunt nemen in je dressuurtraining?
Zodat het springen voor hem dressuur mét een sprongetje wordt en springen geen losstaand onderdeel.

Cioccolato

Re: Jong paard (te) enthousiast met springen

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 12:11

En hoe is zijn energie? Kan hij dat nu voldoende kwijt? Extra koud, misschien minder biiten of buiten minder mogelijkheid vanwege sneeuw, harde bodem etc?
Krijgt hij teveel energie binnen via het voer?

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 13:21

Het gaat allemaal om gehoorzaamheid en afstemming van de hulpen. Ik vind de oefening halthouden voor de sprong altijd nog de beste oefening hierin. Het is kul dat je hierbij een paard aanleert om te weigeren, het gaat puur om het goed afstemmen van de hulpen. Dat terug ook echt terug is. Dat het paard leert dat jij controle hebt voor de hindernis. Door een paar keer halt te houden voor de sprong gaat het paard beter op jou letten, mer wachten op jouw hulpen. Je maakt hem bewust daarvan, en zo leer je goed afstemmen.

davinci2412

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Vandaag, 13:27

DuoPenotti schreef:
Doet hij het ook op kruisjes? Of andere kleine sprongetjes? De huppeltjes zoals jij ze noemt. :D
Die je wel mee kunt nemen in je dressuurtraining?
Zodat het springen voor hem dressuur mét een sprongetje wordt en springen geen losstaand onderdeel.

Hij doet dit eigenlijk op alles wat meer dan 20cm boven de grond ligt :') Ik zou wel kunnen proberen inderdaad om deze wat vaker mee te nemen in een dressuurtraining.

Cioccolato schreef:
En hoe is zijn energie? Kan hij dat nu voldoende kwijt? Extra koud, misschien minder biiten of buiten minder mogelijkheid vanwege sneeuw, harde bodem etc?
Krijgt hij teveel energie binnen via het voer?

Hij doet dit ook als het warm is, zoals afgelopen zomer. At some point wordt hij moe en dan gaat het beter, maar dat is natuurlijk niet de weg.

Earth schreef:
Het gaat allemaal om gehoorzaamheid en afstemming van de hulpen. Ik vind de oefening halthouden voor de sprong altijd nog de beste oefening hierin. Het is kul dat je hierbij een paard aanleert om te weigeren, het gaat puur om het goed afstemmen van de hulpen. Dat terug ook echt terug is. Dat het paard leert dat jij controle hebt voor de hindernis. Door een paar keer halt te houden voor de sprong gaat het paard beter op jou letten, mer wachten op jouw hulpen. Je maakt hem bewust daarvan, en zo leer je goed afstemmen.

Eens, dit nemen we ook mee tijdens de springlessen. Net als na elke hindernis toch proberen iets dresuurmatig te rijden zodat hij de focus houdt.

Ik denk echt dat hij het goed bedoelt, hij vind het gewoon prachtig, het is voor mij alleen niet altijd even praktisch. _O-

Getup

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 13:31

Weet niet , of stilzetten de juiste oplossing is voor een jong paard. Net zoals vlak voor de Hindernis wegdraaien. Behalve als je echt denkt dat het gevaarlijk wordt.

Bij onze lekker hete pony hielp vooral veel dressuurmatig werk en gymnastiseren, spelen met lagere hindernisjes en balkjes.

Lees ook even mee , wij hebben ook een wat enthousiast, nog niet zo ervaren springpaard die het liefst alles groooot doet.

Edit: tegelijkertijd gepost, TS. Lees hier al wat antwoorden.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 13:48

Stilzetten voor de sprong en idd ook het wegdraaien zou ik niet doen.
Wel na de sprong dressuur matig netjes terug rijden.
En daarin kijken hoe je dat steeds netter en sneller voor elkaar krijgt.

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 13:52

DuoPenotti schreef:

Maar het probleem zit hem toch niet na de sprong, maar ervoor?
Het is niet dat ik stil zetten zomaar aanraad, ik heb hier goede ervaringen mee. Met hete paarden, jonge paarden, etc.

davinci2412

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Vandaag, 13:54

Earth schreef:
DuoPenotti schreef:

Maar het probleem zit hem toch niet na de sprong, maar ervoor?
Het is niet dat ik stil zetten zomaar aanraad, ik heb hier goede ervaringen mee. Met hete paarden, jonge paarden, etc.

Het "probleem" zit hem eigenlijk in het geheel. Hij wordt over het algeheel genomen gewoon te enthousiast. Een parcours is zeg maar 1 groot feest voor hem.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 13:55

Ik lees het als dat hij zo gauw er gesprongen mag worden in zijn geheel te enthousiast word.

Edit, dat dus :D

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 15:28

Dan gelden dezelfde vragen ook voor de zomer. Komt die aan genoeg vrije beweging en speeltijd (sommige doen gewoon niks buiten, stapelt energie op en die kan op bepaalde momenten vrij komen: schrikken, enthousiasme..), krijgt die teveel voer dus energie.
Belangrijke aspecten om mee te nemen want je werkt jezelf en je paard tegen als je er teveel energie in stopt die je er dus niet uit krijgt op een goeie manier.

Het stilzetten of volges weg draaien is een lastig iets. En ik zou dat aanraden icm met wat anders, geen standaard ding. Dus doe iets wat hij niet van te voren kan raden.
Maar nogmaals zou ik eerst naar het eerste kijken.

davinci2412

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Vandaag, 15:48

Cioccolato schreef:
Dan gelden dezelfde vragen ook voor de zomer. Komt die aan genoeg vrije beweging en speeltijd (sommige doen gewoon niks buiten, stapelt energie op en die kan op bepaalde momenten vrij komen: schrikken, enthousiasme..), krijgt die teveel voer dus energie.
Belangrijke aspecten om mee te nemen want je werkt jezelf en je paard tegen als je er teveel energie in stopt die je er dus niet uit krijgt op een goeie manier.

Het stilzetten of volges weg draaien is een lastig iets. En ik zou dat aanraden icm met wat anders, geen standaard ding. Dus doe iets wat hij niet van te voren kan raden.
Maar nogmaals zou ik eerst naar het eerste kijken.

In het verleden had hij te weinig ruimte om echt lekker zijn ei kwijt te kunnen buiten., Hij speelde wel met zijn maatje, maar kon niet even een sprintje trekken. Sinds kort staan we ergens anders, daar heeft hij meer ruimte. Ik heb hem nog niet gesprongen dit jaar, dus wellicht dat het iets beter gaat.

Qua voer, hij krijgt eigenlijk al niet zo veel. we voeren Florian, hij krijgt 3 handjes Basic Growth ( soort lucerne, 800 gram Fiber impact (oerbrok) en afhankelijk van het energie behoefte wordt dit aangevuld met slowfit (soort musli).

Ik train op dit moment dus eigenlijk alleen maar met instructie om te voorkomen dat we dingen doen die niet de bedoeling zijn.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 16:03

Ja je hoeveelheid voer is niet bijzonder veel. Jammer want dat is makkelijk te minderen _O-

Misschien eens losgooien in een droge longeer cirkel of bak of wat je er voor mag gebruiken. Of even lekker longeren aan een halster oid zonder bijzet of werk.
Hele makkelijke simpele oplossingen dke misschien kunnen helpen, als ze dat doen is het easy natuurlijk.
Het is een beetje niet geschoten is altijd mis. Al helpt t maar iets, ben je weer iets verder.

Rijden in een parcour zonder te springen is ook nog een goede optie. Hoe doet hij op gewoon balken werk?

Soepblik

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 16:06

Bij ons deden we dan losgooien voor de les als dit een bekend probleem was bij een paard. Even de scherpe randjes eraf.

crow

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 16:34

Ik moest denken aan de ervaring met mijn eigen paard, al is het in een heel andere discipline, working cowhorse.
Hij werd veel te enthousiast op de koe, kon hem er niet meer vanaf krijgen en probeerde ook te bijten.
In een trainingsessie hem consequent als hij dit deed, stop gezet en van de koe afgehaald.
Paar weken later werden we nederlands kampioen in de professionele klasse, en dit als amateur.
De training had dus super effect gehad.

Ik zou je paard dus ook als je merkt dat hij het initiatief overneemt, meteen stopzetten en gaan stappen, heel consequent en alleen als hij in jouw tempo en hulpen blijft een sprong nemen.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 29 min geleden

En terug naar stap voor de sprong ipv stil zetten. Of direct na de sprong..
Zodat het paard ,terug, gaat denken.

Ik roep maar wat, rij zelf Reining en als een paard bij ons bijv wat vlug op de wissel word moeten we het na de wissel direct terug zetten naar stap, belonen en even paar meter blijven stappen. Zelfs achterwaarts vragen als ze niet naar stap terug willen als je dat vraagt.
Het werkt echt, de wissel springen ze dan relaxter zonder er vandoor te willen rennen na die wissel.
Je moet dit wel consequent herhalen, herhalen en blijven herhalen.

Welicht zoiets ook voor het sprimgen gebruikt kan worden

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 7 min geleden

Ja het is ook niet dat je het paard 2 meter voor de sprong op de rem trekt, het gaat erom dat het paard ook leert terug te komen als je dat vraagt. Ik vind het acceptabel wanneer een paard voor het drafbalkje halthoud. Dat kun je op verschillende plekken doen, eerder, maar zeker niet heel veel later. Aanrijden, 6 meter voor de sprong halthouden of naar stap, daarna weer naar draf etc.