Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola
DuoPenotti schreef:Doet hij het ook op kruisjes? Of andere kleine sprongetjes? De huppeltjes zoals jij ze noemt.
Die je wel mee kunt nemen in je dressuurtraining?
Zodat het springen voor hem dressuur mét een sprongetje wordt en springen geen losstaand onderdeel.
Ik zou wel kunnen proberen inderdaad om deze wat vaker mee te nemen in een dressuurtraining.Cioccolato schreef:En hoe is zijn energie? Kan hij dat nu voldoende kwijt? Extra koud, misschien minder biiten of buiten minder mogelijkheid vanwege sneeuw, harde bodem etc?
Krijgt hij teveel energie binnen via het voer?
Earth schreef:Het gaat allemaal om gehoorzaamheid en afstemming van de hulpen. Ik vind de oefening halthouden voor de sprong altijd nog de beste oefening hierin. Het is kul dat je hierbij een paard aanleert om te weigeren, het gaat puur om het goed afstemmen van de hulpen. Dat terug ook echt terug is. Dat het paard leert dat jij controle hebt voor de hindernis. Door een paar keer halt te houden voor de sprong gaat het paard beter op jou letten, mer wachten op jouw hulpen. Je maakt hem bewust daarvan, en zo leer je goed afstemmen.
DuoPenotti schreef:Stilzetten voor de sprong en idd ook het wegdraaien zou ik niet doen.
Wel na de sprong dressuur matig netjes terug rijden.
En daarin kijken hoe je dat steeds netter en sneller voor elkaar krijgt.
Earth schreef:DuoPenotti schreef:Stilzetten voor de sprong en idd ook het wegdraaien zou ik niet doen.
Wel na de sprong dressuur matig netjes terug rijden.
En daarin kijken hoe je dat steeds netter en sneller voor elkaar krijgt.
Maar het probleem zit hem toch niet na de sprong, maar ervoor?
Het is niet dat ik stil zetten zomaar aanraad, ik heb hier goede ervaringen mee. Met hete paarden, jonge paarden, etc.
Cioccolato schreef:Dan gelden dezelfde vragen ook voor de zomer. Komt die aan genoeg vrije beweging en speeltijd (sommige doen gewoon niks buiten, stapelt energie op en die kan op bepaalde momenten vrij komen: schrikken, enthousiasme..), krijgt die teveel voer dus energie.
Belangrijke aspecten om mee te nemen want je werkt jezelf en je paard tegen als je er teveel energie in stopt die je er dus niet uit krijgt op een goeie manier.
Het stilzetten of volges weg draaien is een lastig iets. En ik zou dat aanraden icm met wat anders, geen standaard ding. Dus doe iets wat hij niet van te voren kan raden.
Maar nogmaals zou ik eerst naar het eerste kijken.