Op buitenrit rond het vriespunt

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Joltsje

Op buitenrit rond het vriespunt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 19:02

Hi,

We hebbe voor zaterdag een buitenrit gepland in Drenthe. Het is/wordt koud. Snachts vriezen en overdan net boven het vriespunt.

Stappen en op buitenrit ka natuurlijk. Maar een 15-20km en alle gangen? Wat zouden jullie doen?

Ik moet ook 45-60 minuten met de trailer, dus niet dat ik van het erf af rij.

Eigenlijk ben ik gewoon klaar met dit weer haha. Steeds met de trailer naar de binnebak en al dat getwijfel. Klaagmodus: uit

Keell94

Re: Op buitenrit rond het vriespunt

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 19:04

Ik denk dat het ook ervan afhangt of het windstil is en of de zon schijnt. Dan kan een buitenrit met de kou best lekker zijn, jij en je paard blijven toch wel warm door beweging (en anders lekker een uitrijdeken opdoen, billen van je paard warm en jouw bovenbenen :D)

Mjetterd

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 19:06

Ja ik zou lekker gaan, vanmorgen nog 1,5 uur buiten gereden in alle 3 de gangen. Ik had handschoenen en warmere laarzen besteld, maar die waren helaas nog niet binnen. Dus wel koude handen en tenen gehad, maar voor de rest een heerlijke rit gereden. Ook niet het idee gehad dat het paard het koud had :). Bodem was hier niet hard dus ook de galop kon prima.

Edit: Mits het droog is natuurlijk, met regen zou ik er totaal geen zin in hebben :')
Laatst bijgewerkt door Mjetterd op Gisteren, 19:31, in het totaal 1 keer bewerkt

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 19:12

Ik weet niet of ik op een knuppelharde ondergrond zou galopperen
Maar stap en draf, waarom niet

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 19:20

Temperatuur voor mezelf zit ik niet zo over in. Hebbeen goeie jas. Handschoenen als t nodg is.

Gaat me meer om de ondergrond

billy3105
Ik hou van poffertjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 19:22

Het is afhankelijk van de ondergrond. Het bos als het echt goed dik bos met van zichzelf losser zand, dan bevriest dat niet zo snel met een klein beetje vorst. Een Agterberg bodem die vrij ligt voor de wind en waar simpel weg veel water in het zand zit bevriest een stuk sneller

Chantalla

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 19:28

Ik heb vanmiddag een rondje Drents-Friese Wold (Diever-Hoogersmilde kant) gedaan en vond het behoorlijk tegenvallen, de grond was al behoorlijk hard. Na de sneeuw is het niet heel lang heel warm geweest, dus de grond is nog relatief koud en wordt snel hard. Wij hebben mede daardoor besloten om een rit bij Ruinen zondag niet te doen.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 19:30

Ik las dat er zaterdag vanaf de middag weer een aantal cm sneeuw wordt verwacht hier in het noorden. Dat zou ik ook even goed in de gaten houden. Ik weet niet of je dan met een trailer onderweg wilt zijn.

Jokonootje

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 19:36

Ik zou het niet doen.
De ondergrond (ook in het bos) is heel hard.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 19:37

Ik rijd bijna altijd buiten in het bos, als de grond hard is wordt het wat meer stap en wat minder of geen draf en galop.
Eerste kerstdag was het s ochtends bij vertrek -5 en had het in de nacht -7 of -8 gevroren, maar de paden in het bos waren toen nog goed, dus heb ik 2 uur heerlijk gereden inclusief draf en galop.

Maar met de trailer op pad bij mogelijke gladheid is een ander verhaal. Dus dat zou voor mij eerder een reden zijn om het niet te doen, dan de kou zelf.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 19:51

Ik zou het alleen doen als je op vlakke paden een beetje rustig kunt rijden. Wat stappen en draven.

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 20:41

Met sneeuw ga ik niet met de trailer op pad voor de lol.

En ik houd het inderdaad in de gaten.

SandraWierda

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 20:52

Zo ben ik laatst op buitenrit geweest, ivm de sneeuw en rijmaatje toen alleen stap gedaan.

Afbeelding

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 21:02

Qua bodem ligt het echt aan het type bos/omgeving, wij hebben hier in de regio veel duin, dat is vrij droge losse grond dus bevriest niet snel.
Ook dichter begroeide bossen vallen vaak wel mee.
Maar een park hier in de buurt is altijd wel vrij snel bevroren, dus daar kan je als het even vriest alleen stappen.

AnnoNiemand

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 21:06

Ongeacht de temperatuur ga ik gewoon op buitenrit. Thermokleding aan en gaan. :) Ik ben gerust 1,5 uur weg met dit weer en dan zit ik ook nog stil want ik men. Onder het zadel moet i.m.o. dus helemaal wel te doen zijn, want dan beweeg je.

Jokonootje

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 21:13

c_alsemgeest schreef:
Qua bodem ligt het echt aan het type bos/omgeving, wij hebben hier in de regio veel duin, dat is vrij droge losse grond dus bevriest niet snel.
Ook dichter begroeide bossen vallen vaak wel mee.
Maar een park hier in de buurt is altijd wel vrij snel bevroren, dus daar kan je als het even vriest alleen stappen.

Maar ze schrijft in Drenthe.
Wij hebben hier niet heel veel duin zand in Drenthe. :D

chamion
Huisheks

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 22:39

Ik zit hier aan (ehum in) de veluwe en ik eigenlijk altijd naar buiten toe. Ik kies er wel voor om paden te nemen die ik een beetje ken bij vorst en sneeuw zodat ik niet verrast wordt door eventuele ongelijke bodems. Nu is dit vooral zodat ik niet van de menwagen tril of hups, want die pony is erg zeker op haar voeten en kiest goed haar eigen pad. Ik laat haar daar dan ook vaak vrij in