veel moeite met de linkerhand

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

csmister

veel moeite met de linkerhand

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-25 14:51

Hey iedereen,

Mijn paard, fries van 13j, heeft super veel moeite met de linkerhand.

Rechtsom gaat alles prima; stap, draf, galop, stap-galop, noem het maar op. Maar vanaf dat ik linksom wil, dus stel ik wissel met een cirkel van hand, (wat bovendien ook mijn slechte kant is dus het zal ook een beetje mentaal zijn) gaat hij direct stilstaan of blijven vertragen totdat hij stilstaat. Hij is sowieso niet een paard dat bokt of stijgert en hij heeft ook zeker geen slechte bedoelingen, het is puur een kwestie van niet willen.
Soms krijg ik hem er wel doorheen met een keer streng te zijn, maar als dit herhaaldelijk blijft gebeuren vindt ik het uiteindelijk ook wat zielig— het rijden moet ook juist leuk worden voor hem, zoals op de rechterkant.

En hier komt dan het ‘probleem’ met zijn verleden: hij is nogal hardhandig behandeld geweest met de zweep. Niet dat hij er nú schrik van heeft, maar het doet hem juist niets (uiteraard heeft hij nog schrik voor de pijn, maar hij uit dit op een andere manier). Hij sluit zich compleet af (negeert alles wat je vraagt) en ik ben ook niet het type persoon van blijven slaan totdat ze lopen… ;)
Zweep kan dus enkel als hij zachtjes gebruikt wordt, en dat helpt hem soms ook, maar vanaf dat het bij hem nee is, is het nee. Ik denk dat hij ook weet dat ik hem niet ga slaan…

Hij is nagekeken voor maagzweren, die had hij (voordat deze problemen optreden, leg ik zometeen verder uit) maar zijn nu volledig weg. Hij wordt om de 3 maanden volledig behandeld door een fysiotherapeut, die wel heeft bevestigd dat zijn linkerkant zijn mindere kant is, vooral aan zijn schouder. Ik heb geluk met een zadelmaker op stal, hij kijkt regelmatig het zadel na.
Op de grond lukt alles prima (longeren, lange lijnen, grondwerk, …), moeilijker, maar het lukt zeker.

Hij heeft een aantal jaar op een manege gelopen en heeft daar helaas ook lang maagzweren gehad— het rijden is dus voor hem niet zo positief. Ik ben er al in geslaagd om het voor hem leuk te maken (koekjes, met stel belonen, interessant maken) maar nog niet aan de linkerkant. Bovendien kan ik hem in het algemeen niet genoeg motiveren, dus ik zoek wat meer inspiratie.

Trouwens, ik weet vrij zeker dat het zal liggen aan mijn houding of vraag— ik heb ook al snel de neiging om naar de teugels te grijpen ipv mijn zit en benen. Maar daarom oefen ik nu ook met sturen enkel op mijn zit, en dan slaag ik er wel in om hem in stap op de linkerhand te krijgen— maar echt niet meer als dat.

Ik zoek nu eigenlijk wat tips om hem hierdoor te krijgen, op een vriendelijke maar ook consequente manier. Ik sta open voor veel; ik ben ook bekend met clickertraining en pressure-release. Hij kent dit ook.
Ook graag wat tips om hem te motiveren— helaas is op wandelingen gaan geen optie omdat ik niet graag alleen ga (veiligheid) maar ik heb ook niemand om regelmatig mee te nemen. Motivatie gaat bij hem de sleutel zijn vermoed ik.
En daarnaast nog wat tips om zelf kalm hierin te zijn. Ikzelf vind het lastig om rustig te blijven, zeker omdat ik minstens even koppig als hem ben, maar dit gaat totaal tegen mijn principes in (boos worden). Hierdoor wordt de situatie ook enkel negatief, en dat hoort het totaal niet te zijn!
We doen het nu al 1,5 jaar rustig aan, opbouwen vanaf de basis, maar het wordt nu wel stilaan tijd om het wat ‘serieuzer’ op te pakken, zoals op de rechterhand.

Waarschijnlijk zal ik niet antwoorden (behalve op rechtstreeks vragen) maar ik lees alle tips en ik sta ook echt open voor alles. :j
Ik hoop dat ik niks vergeten ben, en dat het niet te ingewikkeld is uitgelegd… <3

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-25 15:11

Hoe scheef is je paard?
Hij zal op de rechterhand waarschijnlijk wel prettiger te rijden zijn.
Je zult hem dan moeten rechtrichten, daar kun je les in nemen. Beginnen vanaf de grond, dat ervaart snel hoe scheef hij is want het verschil is dan goed te merken.

Bielsje

Re: veel moeite met de linkerhand

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-25 15:33

Hoe gaat longeren linksom?

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-25 16:26

Gezien de bevindingen (scheefheid heup) van de fysio, heb je foto's laten maken? Behalve het rijtechnische stuk kan het ook zeker uit compensatie komen en Friezen zijn niet onbekend met artrose.
Ik zou zelf deze medische zaken uitsluiten voordat ik rijtechnisch aan de gang zou gaan met een goede instructeur.

csmister

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-25 18:29

Bielsje schreef:

Longeren linksom gaat bijna perfect, enkel de galop is moeilijker maar dat is altijd zo geweest :)

csmister

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-25 18:31

Lindsey_99 schreef:
Hoe scheef is je paard?
Hij zal op de rechterhand waarschijnlijk wel prettiger te rijden zijn.
Je zult hem dan moeten rechtrichten, daar kun je les in nemen. Beginnen vanaf de grond, dat ervaart snel hoe scheef hij is want het verschil is dan goed te merken.

Klopt inderdaad, hij vindt rechtrichten moeilijk. Ik zal met mijn trainster het erover hebben om het ook op de grond te oefenen. Bedankt!

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-25 18:32

csmister schreef:
Bielsje schreef:

Longeren linksom gaat bijna perfect, enkel de galop is moeilijker maar dat is altijd zo geweest :)

Dat is toch typisch. Een gezond paard van deze leeftijd zou moeiteloos beide kanten op moeten galopperen.

csmister

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-25 18:41

c_alsemgeest schreef:
Gezien de bevindingen (scheefheid heup) van de fysio, heb je foto's laten maken? Behalve het rijtechnische stuk kan het ook zeker uit compensatie komen en Friezen zijn niet onbekend met artrose.
Ik zou zelf deze medische zaken uitsluiten voordat ik rijtechnisch aan de gang zou gaan met een goede instructeur.

Neen, foto’s heb ik niet laten maken. De fysio heeft wel enkel vermeld dat zijn linkerschouder wat vaster zat dan zijn rechter, maar zijn heupen zijn sinds de eerste behandeling (na jaren in de manege lopen, opspannen door pijn, …) zeer goed verbeterd en eigenlijk ‘in orde’. Zijn schouder is ook verbeterd.
Hij toont aan de longe, ook linksom, geen weerstand en hij kan daarin wel buiging en ontspanning vinden.

csmister

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-25 18:45

csmister schreef:
Bielsje schreef:

Dat is toch typisch. Een gezond paard van deze leeftijd zou moeiteloos beide kanten op moeten galopperen.

Heeft te maken met zijn verleden ;).
Galop was altijd met nogal veel zweep geven, en het is voor hem vooral beseffen van ‘ah, eigenlijk is dit makkelijk’ en dat het geen pijn meer doet. Dan gaat het super goed.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-25 20:56

Heb je les?

Ik denk ook dat je paard vooral heel scheef is. Zou het eerst met grondwerk en longeren gaan oppakken onder begeleiding. En de zweep anders gaan gebruiken, nooit hard slaan maar snel kietelen op de juiste timing zeg maar. Wat je weer kunt leren van een instructeur.

En verdiep je zelf in de theorie van het rechtrichten. Het helpt als je snapt wat je doet.

BanjerLief

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-25 09:40

En wat gebeurd er als je contrastelling rijdt op de rechterhand? Misschien dat je dat een keer kan proberen met je instructie erbij. Mogelijk dat dat helpt om langzaam in kleine stukjes ook de linkerhand wat te oefenen.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-25 10:44

Lekker gaan slalommen en continue van hand veranderen. Grote acht, kleine acht, slangenvoltes etc. Niet vast blijven hangen op 1 hand. Laat even los dat de stelling altijd de juiste kant op moet zijn. Eerst maar eens daadwerkelijk die andere kant op gaan en even accepteren dat die kant nog niet zo gaat als het moet.
Als je 2 weken erop let dat je beide kanten even veel meepakt zal er al duidelijk verschil komen in de scheefheid ten opzichte van nu.

Dan kan je gaan proberen om wat je rechtsom voor elkaar hebt mee te nemen naar linksom. Elke meter dat dat lukt is winst. Uiteindelijk komt het goed maar focus je dus niet op 1 kant maar train beide kanten even veel.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-25 12:24

csmister schreef:
c_alsemgeest schreef:

Neen, foto’s heb ik niet laten maken. De fysio heeft wel enkel vermeld dat zijn linkerschouder wat vaster zat dan zijn rechter, maar zijn heupen zijn sinds de eerste behandeling (na jaren in de manege lopen, opspannen door pijn, …) zeer goed verbeterd en eigenlijk ‘in orde’. Zijn schouder is ook verbeterd.
Hij toont aan de longe, ook linksom, geen weerstand en hij kan daarin wel buiging en ontspanning vinden.

Hij doet linksom aan de longe (dus onbelast) toch ook lastiger galopperen? Dat vind ik best een duidelijke weerstand.
Een gezond paard van die leeftijd moet alles beide kanten makkelijk kunnen imo