Paard erg tegen het been

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Dduddel

Paard erg tegen het been

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-25 14:32

hey hoi.

Ik heb een PRE paardje die ik ben begonnen met inrijden ongeveer 3 kwart jaar geleden. Ik merk dat ze heel erg tegen het been is en totaal niet voorwaarts. Ze reageert slecht of zelfs niet op het been en zelfs als ik haar een tikje met de zweep geef reageert ze nergens op. Heeft iemand tips een paard meer voorwaarts te maken en meer op het been te laten reageren? ze is echt heel erg sloom. any questions, let me know. thankss :)

Marije112

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-25 14:37

Heb je een instructrice die kan helpen :)?

Dduddel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-25 14:38

Marije112 schreef:
Heb je een instructrice die kan helpen :)?

die heb ik zeker. Toch vraag ik nog wat extra tips :)

Earth

Re: Paard erg tegen het been

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-25 14:41

Ik zou als eerste willen weten of ze wel gezond is. Een jong paard zou van nature altijd een gezonde looplust moeten hebben. Hoe reageert ze op hulpen als je haar longeert?

Daarnaast kan het ook zijn dat ze het nog steeds niet snapt. Dan is het zaak dat je onderzoekt waar het mis gaat, en data is toch vaak de weg die je met je instructeur bewandelt.

Baileyi

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-25 14:43

Reageert ze aan de hand of aan de longe wel op voorwaartse hulpen? Misschien zo de voorwaartse hulp aanleren (bijvoorbeeld met een geluidje) en dit dan onder het zadel koppelen aan het been geven. Als ze dan doorheeft dat been geven = voorwaarts kan je de andere voorwaartse hulp weglaten.

Als ze nergens voorwaartse drang heeft zou ik ook even nakijken of ze niet ergens last van heeft.

Loopt ze in het bos wel door onder het zadel of gaan jullie niet op buitenrit?

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-25 14:48

Als eerste, is dit paard gekeurd?

En inderdaad, wel voorwaarts van nature zonder ruiter? En wat moet je doen van je instructeur?

Ingenting

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-25 14:56

Earth schreef:
Ik zou als eerste willen weten of ze wel gezond is. Een jong paard zou van nature altijd een gezonde looplust moeten hebben. Hoe reageert ze op hulpen als je haar longeert?

Daarnaast kan het ook zijn dat ze het nog steeds niet snapt. Dan is het zaak dat je onderzoekt waar het mis gaat, en data is toch vaak de weg die je met je instructeur bewandelt.

Dit inderdaad, als eerst kijken of het paard in de basis gezond is.

Mocht dit wel het geval zijn, dan zou ik denken aan dat je paard het (nog) niet snapt of vanuit bijv. een spanningssituatie zich afsluit voor externe factoren (freeze ipv fight/flight) mocht dit zich enkel onder het zadel voordoen.
In dat geval is het verstandig dit met een instructeur te bekijken en let er dan ook bij op dat de instructeur ook bij jullie samen aansluit.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-25 15:20

Best wat weinig informatie om er wat van te zeggen.
Inderdaad: is het paard gekeurd? (Dus is het een gezond paard?)
Hoe is haar "vooropleiding"? (Dus de opleiding voor je erop gaat zitten)
Is ze aan de longe beleerd, reageert ze goed op stem?

Een jong paard reageert namelijk niet automatisch voorwaarts op het been. Dat moet het leren. Dus met longeren bevestig je eerst je stemhulpen en daarna als je erop gaat zitten (nog aan de longe) kun je je stemhulpen weer gebruiken op het voorwaarts aan het been te verbinden. Als het voorwaarts op het been is bevestigt kun je los in de baan gaan rijden.
Het kan dus zijn dat je stapjes met beleren hebt overgeslagen. Of dat je paard niet gezond is of bv erg op hengstigheid reageert.

Friezenkind

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-25 16:14

Snapt ze de hulpen wel helemaal? Is ze met longeren wel voorwaarts?
Ben je zelf of je instructeur bekend met een paard inrijden?

koend

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-25 19:46

Toen ik lang geleden leerde rijden, kreeg ik van de eigenaar van de (ren)paarden maar 1 instructie:"Blijf uit zijn mond!”

Mooblie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-25 20:42

Vind ze het werk wel leuk?
Misschien meer afwisselen met buitenritten, balkjes, sprongetjes.

En ook echt goed belonen als ze wél reageert!

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-25 20:48

Babootje schreef:
Best wat weinig informatie om er wat van te zeggen.
Inderdaad: is het paard gekeurd? (Dus is het een gezond paard?)
Hoe is haar "vooropleiding"? (Dus de opleiding voor je erop gaat zitten)
Is ze aan de longe beleerd, reageert ze goed op stem?

Een jong paard reageert namelijk niet automatisch voorwaarts op het been. Dat moet het leren. Dus met longeren bevestig je eerst je stemhulpen en daarna als je erop gaat zitten (nog aan de longe) kun je je stemhulpen weer gebruiken op het voorwaarts aan het been te verbinden. Als het voorwaarts op het been is bevestigt kun je los in de baan gaan rijden.
Het kan dus zijn dat je stapjes met beleren hebt overgeslagen. Of dat je paard niet gezond is of bv erg op hengstigheid reageert.

Dit :j

Dus uiteraard de vraag is ze gezond.

2e vraag hoe luistert ze op de stem met longeren.

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-25 20:51

Nou echt niet elk groen paard is voorwaarts van nature. Vooral die flegmatieke dieren niet. Die van mij ook niet. Aan de longe en los veel go, voor de kar en onder het zadel weinig. Dat is heel consequent rijden, met een zweepje als je geen reactie op been krijgt. Volgens de beleerder voor de wagen is dit nog puur kracht en zal dit tzt wel beter worden

Dduddel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-26 11:44

Kabayo schreef:
Nou echt niet elk groen paard is voorwaarts van nature. Vooral die flegmatieke dieren niet. Die van mij ook niet. Aan de longe en los veel go, voor de kar en onder het zadel weinig. Dat is heel consequent rijden, met een zweepje als je geen reactie op been krijgt. Volgens de beleerder voor de wagen is dit nog puur kracht en zal dit tzt wel beter worden

Super bedankt nog! ter update. We zijn een hele stap terug gegaan door haar weer eens te berijden tijdens het longeren. Om haar te leren dat been ook echt wat betekent. Ze is zeker nog geen pro maar kleine stapjes zijn we vooruit gegaan. op buitenrit of aan de longe is ze meestal wel lekker voorwaarts dus misschien is het idd nog de kracht..

Petunia27

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-26 13:36

Naast dat er medisch misschien wat mee zou kunnen spelen dacht ik nog aan de volgende dingen:

- Hoe is jouw eigen houding en zit? Kun je volledig onafhankelijk zitten, je handen dragen ipv leunen aan de teugels, zonder knijpen met je (boven)benen? Ik heb meerdere paarden gereden die niet meer goed aan het been werden doordat ik onbewust de handrem erop hield met mijn hand en zit.

- Rij je bewust van achter naar voor? Als jij je paard aan de voorkant met (onbedoelde) druk rijdt om hem nageeflijk (rond) te houden, kan het zijn dat je paard niet meer goed door het lijf naar voren kan lopen, vaak zie je dat de achterkant dan ook wat omhoog komt ipv de reactie naar voren. Als je heel bewust je paard van achter de energie opwekt en deze weer (licht) kan opvangen in je hand dan krijg je een betere aanleuning en wordt je paard automatisch veel beter aan je been.

- Je paard is waarschijnlijk scheef. En bij flegmatieke paarden zie je vaker dat een paard moeilijk naar voren gaat als de achterbenen niet goed kunnen doortreden omdat je paard misschien de buitenschouder inloopt. Rechtrichten is dus van belang om een paard goed door het lijf te kunnen laten lopen

- Daarnaast wat meerdere bokkers al zeiden, consequent blijven met je hulpen. Begin altijd met een lichte hulp (zelfs als je weet dat je geen reactie krijgt). Daarna de hulp herhalen en als laatste kom je met zo'n duidelijke hulp dat je paard niet anders kan dan naar voren. Belangrijk om daarna weer met een lichte hulp te beginnen, anders blijf je dus iedere pas drijven en leer je je paard dat tie eigenlijk helemaal niet op je hulp hoeft te reageren.

Dduddel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-26 10:57

Yes dankjewel.

Het paard is nog heel erg jong. Ik ben dus nog niet zo veel bezig met het rond rijden. Teugels heb ik om deze reden vaak wat losser.

Door haar leeftijd rijd ze zeker nog niet recht. ze gooit vaak haar hoofd naar buiten. Maar mijn instructrice zegt dat wanneer het gas erop zit, dat ze vanzelf al makkelijker iets rechter lopen. naast natuurlijk nog andere hulpen.

En wat voor mij moeilijk is met de hulpen is dat zelfs als ik haar met het zweepje tik ze niet echt erop reageert. Dus soms weet ik dan niet goed wat te doen. Een hulp waarvan ik denk ze kan niet anders, daarbij negeert ze het vaak nog steeds. Lastig haha.

ook wil ik er voor iedereen bij zeggen dat Ze helemaal gezond is.

Dduddel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-26 10:57

Yes dankjewel.

Het paard is nog heel erg jong. Ik ben dus nog niet zo veel bezig met het rond rijden. Teugels heb ik om deze reden vaak wat losser.

Door haar leeftijd rijd ze zeker nog niet recht. ze gooit vaak haar hoofd naar buiten. Maar mijn instructrice zegt dat wanneer het gas erop zit, dat ze vanzelf al makkelijker iets rechter lopen. naast natuurlijk nog andere hulpen.

En wat voor mij moeilijk is met de hulpen is dat zelfs als ik haar met het zweepje tik ze niet echt erop reageert. Dus soms weet ik dan niet goed wat te doen. Een hulp waarvan ik denk ze kan niet anders, daarbij negeert ze het vaak nog steeds. Lastig haha.

Koekie73

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-26 13:21

Hoe lang is jouw paard onder het zadel? Ik lees dat je 3kwart jaar geleden bent begonnen met inrijden maar ook dat je nog niet veel bezig bent met rijden. Hoe vaak wordt hij gereden per week?
Heb je ook hulp vanaf de grond?

Dduddel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 19:23

Koekie73 schreef:
Hoe lang is jouw paard onder het zadel? Ik lees dat je 3kwart jaar geleden bent begonnen met inrijden maar ook dat je nog niet veel bezig bent met rijden. Hoe vaak wordt hij gereden per week?
Heb je ook hulp vanaf de grond?

Jazeker ben ik er al veel mee bezig. Ik heb alleen vermeld dat ik nog niet bezig ben met rond rijden. Dus anders gezegd: aan de teugel. Ze rijd ongeveer 2-3 x per week en de andere dagen ben ik voornamelijk bezig met grondwerk, wandelingetjes, spelletjes en buitenritjes. depends on the week.

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 19:31

Dduddel schreef:
Yes dankjewel.

Teugels losser houden heeft volgens mij geen zin.
Je hebt dan geen verbinding meer en je laat je paard maar zo'n beetje zoekende zijn.
Je paard lijkt op een bepaalde manier al 'dood' voor je hulpen.

Is je paard lichamelijk wel helemaal in orde?
Als dit wel het geval is, zou je denk ik echt een goede trainer moeten zoeken.
Iemand die weet hoe je een jong paard goed beleert en in kan rijden.
Daar zul je echt profijt van hebben.

Sosha

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 19:41

Mijn paard vertraagt als het (te) spannend is. Dan is rust en vertrouwen geven het enige wat helpt.
En dat het gas er op moet om ze rechter te krijgen, sorry maar ik zou andere instructie zoeken.

koend

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 21:11

Sosha schreef:
Mijn paard vertraagt als het (te) spannend is. Dan is rust en vertrouwen geven het enige wat helpt.
En dat het gas er op moet om ze rechter te krijgen, sorry maar ik zou andere instructie zoeken.

Met het eerste, daar kan ik in komen. Vertrouwen is absoluut nodig. Sommige vertragen, kruipen zelfs in elkaar en sluiten zich af als ze geen vertrouwen hebben.
Het tweede vind ik kort door de bocht. Ik veronderstel dat de instructie bedoelt dat een normaal voorwaarts tempo ( dus voorwaartser dan nu) helpt bij natuurlijk rechter lopen ( akkoord dat is nog niet het echte rechtrichten, maar dat is nu nog niet aan de orde). De instructie veroordelen zonder dat je alles in realiteit gezien hebt, vind ik er over.

Verder nog wat bedenkingen
- je schrijft steeds dat hij nog jong is, maar ik kan niet terugvinden hoeveel jaar hij dan wel is.
- Blijf uit zijn mond, (kwam van mij) daarmee bedoelde ik, rijd met een vriendelijke contactteugel. Ik bedoelde niet dat je de teugels moest los gooien, want dan laat je hem eigenlijk een beetje in de steek qua begeleiding. (Nageeflijk, rond rijden ... is wel allemaal voor een volgende fase. )
- ik lees dat je best wel veel doet met hem. Er mag best af en toe een totale rustdag bij om alles te laten bezinken. Dan moet hij wel naar buiten kunnen.
- buitenrit met een jong paard, daar ben ik 100 % voor. Het helpt vlot vooruit lopen en het helpt ook om wat rechter te lopen. 1 beperking. Op buitenrit ben je al snel te lang bezig, opgelet ook nu mag je hem niet leeg rijden. 30 min. voor een driejarige bijvoorbeeld, daar ben je op buitenrit héél snel aan. Probeer je buitenritje in "een rondje" te maken. Na een paar keer weten ze dat doorgaan zorgt dat ze weer thuis komen. Neem de eerste keren een paardenmens fietser mee.
Ikzelf rijd met mijn 4jarige meer buitenritjes dan dat ik bakwerk geef.
- Longeren zonder enige bijzet, mag best regelmatig in dit stadium. Dikwijls, maar ook nu niet lang. Ikzelf zet altijd mijn timer op 20 minuten, dat vind ik het max. Bij een flegmatiek paard moet je veel overgangen vragen en kordaat zijn. Bv: 3 rondjes stap, 3 rondjes draf, 2 rondjes stap, 2 rondjes draf, 2 rondjes galop, 2 rondjes draf, 2 rondjes stap. Knuffeltje. Van hand veranderen en de hele reeks opnieuw. Knuffeltje. Eventueel nog een km aan de hand stappen langs de straat en klaar voor vandaag.
Bij het longeren, zelf niet blijven impuls geven ( wel je goede positie houden). Je geeft het bevel, eventueel een tweede keer met ondersteuning van de longeerzweep en dan moet hij in die gang blijven anders tikje van de longeerzweep.
Uiteindelijk doen ze alles op stem, daarvan kun je profiteren bij het rijden.

Instructie vind ik een moeilijke. Je kan er veel van leren, maar jammergenoeg werken veel instructeurs per uur, wat meestal gewoon te lang is voor een jong paard. Als je iemand hebt waar je een half uurtje les kunt nemen is dat volgens mij veel beter.
Ikzelf volg met mijn 13 jaar oud paard les. Met mijn 4jaartje niet zodat ik al mijn aandacht bij mijn paardje kan houden. Ik heb moeite om 100 % met mijn paard bezig te zijn en tegelijk naar mijn instructie te luisteren. Multitasken is niet mijn ding.

Offtopic: een oproep aan alle instructeurs om niet aan 1 stuk door te babbelen. Geen advocaat spelen a.u.b.
"Lesgeven is gedoseerd zwijgen ... en op het juiste moment het juiste zeggen. (Ik gaf mijn hele leven les, maar wel niet aan ruiters :D )