Paard erg tegen het been

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Dduddel

Paard erg tegen het been

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 14:32

hey hoi.

Ik heb een PRE paardje die ik ben begonnen met inrijden ongeveer 3 kwart jaar geleden. Ik merk dat ze heel erg tegen het been is en totaal niet voorwaarts. Ze reageert slecht of zelfs niet op het been en zelfs als ik haar een tikje met de zweep geef reageert ze nergens op. Heeft iemand tips een paard meer voorwaarts te maken en meer op het been te laten reageren? ze is echt heel erg sloom. any questions, let me know. thankss :)

Marije112

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 14:37

Heb je een instructrice die kan helpen :)?

Dduddel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 14:38

Marije112 schreef:
Heb je een instructrice die kan helpen :)?

die heb ik zeker. Toch vraag ik nog wat extra tips :)

Earth

Re: Paard erg tegen het been

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 14:41

Ik zou als eerste willen weten of ze wel gezond is. Een jong paard zou van nature altijd een gezonde looplust moeten hebben. Hoe reageert ze op hulpen als je haar longeert?

Daarnaast kan het ook zijn dat ze het nog steeds niet snapt. Dan is het zaak dat je onderzoekt waar het mis gaat, en data is toch vaak de weg die je met je instructeur bewandelt.

Baileyi

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 14:43

Reageert ze aan de hand of aan de longe wel op voorwaartse hulpen? Misschien zo de voorwaartse hulp aanleren (bijvoorbeeld met een geluidje) en dit dan onder het zadel koppelen aan het been geven. Als ze dan doorheeft dat been geven = voorwaarts kan je de andere voorwaartse hulp weglaten.

Als ze nergens voorwaartse drang heeft zou ik ook even nakijken of ze niet ergens last van heeft.

Loopt ze in het bos wel door onder het zadel of gaan jullie niet op buitenrit?

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 14:48

Als eerste, is dit paard gekeurd?

En inderdaad, wel voorwaarts van nature zonder ruiter? En wat moet je doen van je instructeur?

Ingenting

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 14:56

Earth schreef:
Ik zou als eerste willen weten of ze wel gezond is. Een jong paard zou van nature altijd een gezonde looplust moeten hebben. Hoe reageert ze op hulpen als je haar longeert?

Daarnaast kan het ook zijn dat ze het nog steeds niet snapt. Dan is het zaak dat je onderzoekt waar het mis gaat, en data is toch vaak de weg die je met je instructeur bewandelt.

Dit inderdaad, als eerst kijken of het paard in de basis gezond is.

Mocht dit wel het geval zijn, dan zou ik denken aan dat je paard het (nog) niet snapt of vanuit bijv. een spanningssituatie zich afsluit voor externe factoren (freeze ipv fight/flight) mocht dit zich enkel onder het zadel voordoen.
In dat geval is het verstandig dit met een instructeur te bekijken en let er dan ook bij op dat de instructeur ook bij jullie samen aansluit.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 15:20

Best wat weinig informatie om er wat van te zeggen.
Inderdaad: is het paard gekeurd? (Dus is het een gezond paard?)
Hoe is haar "vooropleiding"? (Dus de opleiding voor je erop gaat zitten)
Is ze aan de longe beleerd, reageert ze goed op stem?

Een jong paard reageert namelijk niet automatisch voorwaarts op het been. Dat moet het leren. Dus met longeren bevestig je eerst je stemhulpen en daarna als je erop gaat zitten (nog aan de longe) kun je je stemhulpen weer gebruiken op het voorwaarts aan het been te verbinden. Als het voorwaarts op het been is bevestigt kun je los in de baan gaan rijden.
Het kan dus zijn dat je stapjes met beleren hebt overgeslagen. Of dat je paard niet gezond is of bv erg op hengstigheid reageert.

Friezenkind

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 16:14

Snapt ze de hulpen wel helemaal? Is ze met longeren wel voorwaarts?
Ben je zelf of je instructeur bekend met een paard inrijden?

koend

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 19:46

Toen ik lang geleden leerde rijden, kreeg ik van de eigenaar van de (ren)paarden maar 1 instructie:"Blijf uit zijn mond!”

Mooblie

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 20:42

Vind ze het werk wel leuk?
Misschien meer afwisselen met buitenritten, balkjes, sprongetjes.

En ook echt goed belonen als ze wél reageert!

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 20:48

Babootje schreef:
Best wat weinig informatie om er wat van te zeggen.
Inderdaad: is het paard gekeurd? (Dus is het een gezond paard?)
Hoe is haar "vooropleiding"? (Dus de opleiding voor je erop gaat zitten)
Is ze aan de longe beleerd, reageert ze goed op stem?

Een jong paard reageert namelijk niet automatisch voorwaarts op het been. Dat moet het leren. Dus met longeren bevestig je eerst je stemhulpen en daarna als je erop gaat zitten (nog aan de longe) kun je je stemhulpen weer gebruiken op het voorwaarts aan het been te verbinden. Als het voorwaarts op het been is bevestigt kun je los in de baan gaan rijden.
Het kan dus zijn dat je stapjes met beleren hebt overgeslagen. Of dat je paard niet gezond is of bv erg op hengstigheid reageert.

Dit :j

Dus uiteraard de vraag is ze gezond.

2e vraag hoe luistert ze op de stem met longeren.

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 20:51

Nou echt niet elk groen paard is voorwaarts van nature. Vooral die flegmatieke dieren niet. Die van mij ook niet. Aan de longe en los veel go, voor de kar en onder het zadel weinig. Dat is heel consequent rijden, met een zweepje als je geen reactie op been krijgt. Volgens de beleerder voor de wagen is dit nog puur kracht en zal dit tzt wel beter worden