Longeren voor zadelmaker

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

VantLis

Longeren voor zadelmaker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-25 22:04

Hallo,

Mijn paard is sinds 2 weken op stal, net zadelmak. Morgen komt de zadelmaker einde middag en gaat er voor het eerst iemand op. Ik kan natuurlijk niet eerst longeren, als de zadelmaker wacht.. Is het een idee om in de ochtend te longeren? Zodat ze haar energie alvast kwijt kan, ze heeft namelijk wel veel spanning.

Hutcherson

Re: Longeren voor zadelmaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-25 22:10

Zou je niet kunnen longeren met je huidige zadel zodat zadelmaker kan zien hoe dat ligt in beweging? Of als er op stand een zadel goed lijkt te liggen even longeren voordat er iemand op gaat? Mijn zadelmaker heeft daar wel geduld in.

wortel115
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-25 22:13

Ik had een paar weken geleden een afspraak met de zadelpasser met mijn 3 jarige hij had een 8 keer gereden onder het zadel en was voor het eerst alleen op de trailer naar een andere locatie. Ze zadelpasser zei zelf loop hem eerst maar door de rijbaan en dan longeren we hem.

Dus overleg met de zadelpasser. Natuurlijk willen ze geen uren wachten. Maar veiligheid is ook belangrijk. Zeker omdat er nog niemand op je paard heeft gezeten.

Jasmijn159

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-25 22:23

Ik denk dat je zadelmaker best heel even kan meedenken en jou een paar rondjes kan laten longeren. Veiligheid gaat voor.
Moet geen 10 minuten duren, maar ik zou haar wel even laten longeren als je zegt dat ze spanning heeft.

VantLis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-25 22:28

Maar is het verstandig, want ze bouwt met longeren spanning op.. neemt ze de spanning dan niet mee onder het zadel. Kan het dan niet beter in de ochtend?
Laatst bijgewerkt door VantLis op 05-12-25 22:47, in het totaal 1 keer bewerkt

Yubine

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-25 22:46

Je kent je eigen paard het beste, als je verwacht dat je het beter in de ochtend kan doen, dan zou ik dat doen! Dan heb je er ook geen druk achter zitten dat de zadelpasser aan het wachten is.
Laatst bijgewerkt door Yubine op 05-12-25 22:48, in het totaal 1 keer bewerkt

Yubine

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-25 22:48

Excuses, dubbelpost

Jasmijn159

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-25 22:48

Ik snap het niet. Als je paard spanning krijgt van longeren, waarom zou je dan uberhaupt longeren?

VantLis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-25 22:51

Jasmijn159 schreef:
Ik snap het niet. Als je paard spanning krijgt van longeren, waarom zou je dan uberhaupt longeren?

Het begint met spanning, de eerste 10 minuten.

snorkel1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-25 22:54

Toen mijn jonkie net zadel mak was zadel op stand laten aan passen effe longeren links effe rechts en toen er pas effe op aan de lijn ivm eventueel reactie vond ze prima ( staan wel aan huis dus effe bakkie koffie voor haar tijdens longeren enten verder..) had haar ook gemeld jong paard moet effe slingeren.. dus de tijd was ook gepland door haar gelukkig hartstikke braaf toen *\o/*

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-25 08:36

Spanning is niet hetzelfde als energie, als ze verder voldoende buiten komt en daar haar energie kwijt kan dan zou ik gewoon even longeren als de zadelmaker er bij is.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-25 09:07

En dan een tip : laaaaaaamgzaam aan de longe.... Terugwerken..niet vooruit..
Leer ze maar dat ze mogen afvloeien...rust...regelmaat...mak an...

Maar dit had ik persoonlijk even vantevoren besproken met de passer, zodat er rekening mee gehouden kan worden.

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-25 09:15

Waarom kies je ervoor dat er voor het eerst iemand op gaat als de zadelmaker komt? Ik vind dat als trainer (van koudbloeden) echt heel apart, en vooral heel onverstandig…

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-25 09:21

Caily schreef:
Waarom kies je ervoor dat er voor het eerst iemand op gaat als de zadelmaker komt? Ik vind dat als trainer (van koudbloeden) echt heel apart, en vooral heel onverstandig…

Hier sluit ik me bij aan en ik zou dit helemaal niet doen.
Eerst zadelmak en ruitermak en dan er op voor zoiets.

Lotjeeuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-25 09:38

Heb je helemaal geen zadel? Of laat je je eigen zadel aanpassen?

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-25 10:07

Zeggende als iemand die ook zadels past, dit had je eigenlijk beter ff kunnen overleggen.
Als het gaat om net verse paarden onder het zadel kan je ook in overleg kiezen om überhaupt niet te rijden.
Ja, je wilt dat een zadel past, en nee, dit kan inderdaad niet volledig als je het paard niet onder zadel ziet.
Maar, je kan wel zien in stand en eventueel aan de longe of het zadel een complete mismatch is of niet.
Maar ik als passer kan ook niet beoordelen of jouw zadel past in de 10/15 minuten dat jouw jonkie nét vers onder zadel is.
Jonge paarden= geen balans, waarschijnlijk ook geen écht stuur en tempo controle etc, niet duidelijk of het beeld komt door het zadel of dat het nog het stadia van zadelmak-maken is(denk aan hoofd omhoog bij overgang, een bok of wegren-gedrag ).
Ideaal wil je ook meerdere zadels kunnen passen om te zien of het verschil maakt, dat is al helemaal geen optie.
Daarbij in deze fase van rijden kan de rug van je paard over een paar weken al compleet anders kan zijn door hoe die zichzelf draagt ohz
Een zadel wat nu stabiel ligt kan zodra hij lekker over zijn rug loopt beginnen te klapperen bij wijze van.

Mijn plan zou zijn: nu zonder rijden zadel beoordelen of het acceptabel of mocht alles "soepel" lopen mogelijk wel ff onder zadel.

Daarna na ca 4 a 6 weken weer afspreken tenzij je twijfels hebt of het zadel lekker ligt.
Na 4 a 6 weken kan je passer waarschijnlijk beter beoordelen of iets goed ligt
Vervolgens liefst elke 3 maand de passer laten komen om te boordelen hoe het gaat, ook afhankelijk van hoe goed je zelf ziet hoe een zadel past.

Als grondwerker en iemand die ook geregeld wel heeft zadelmak gemaakt wil ik ook wel zeggen dat als je paard nog zo weinig "controle" aan de longe laat zien ik überhaupt erg voorzichtig zou zijn met een volgende stap. Hier ging nergens een ruiter op als er geen controle vanaf moment 1 aan de longe was.
Tuurlijk een paard mag jong zijn, maar dan wacht ik wel tot hij mentaal er aan toe is om meer werk aan te kunnen.

Lotjeeuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-25 12:02

Ik heb voor mijn jonge paard een afspraak gemaakt met de zadelpasser. Ik had voor het zadelmak maken een tweedehands zadel gekocht. Een anky zadel met verwisselbare boom. Die heb ik bij hem aangeschaft. Zes maanden later zou ik een nieuw zadel aanschaffen. Indien het zadel in dezelfde staat zou verkeren, werd de aanschafwaarde verrekend met het nieuwe zadel. En dat is ook gebeurt.

VantLis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-25 12:40

Misschien was dit niet helemaal duidelijk. Ze is ruitermak en zadelmak! 12 weken onder het zadel. Alleen op de nieuwe locatie staat ze nu 2 weken en heeft er nog niemand op gezeten vanwege geen zadel.. Uiteraard wel gelongeerd met longeersingel etc

Bowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-25 12:57

Wat is precies je vraag?

Ik zou zeggen, bedenk wat voor jouw paard het beste werkt en mocht dat extra tijd kosten van de zadelmaker, dan informeer je of dat mogelijk is