Revalideren jong en fris paard in winter

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Koekie73

Revalideren jong en fris paard in winter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Vandaag, 08:39

Ik heb tips nodig die ik wellicht nog niet heb uitgeprobeerd :D

Mijn jonge merrie heeft nog niet al teveel kilometers vanwege operatie en blessures net na het zaldemak maken.
We mogen haar weer ohz oppakken en revalideren. Ze mag voorlopig niet op de volte, iets wat ik normaal gesproken juist doe met een jong paard voor we er op gaan.

Paard is lekker fris en door haar leeftijd nog wat onvoorspelbaar. Omdat longeren op de volte niet kan en ze vooral op de rechte lijn moet lopen en wat mag draven, heb ik op advies van de kliniek tranquigel.
Ik vind dat echter lastig te doseren; of het is net iets teveel (en ik geef al niet teveel) waardoor ze niet vooruit gaat :+ of ze is toch net zo fris dat ze domme dingen doet waardoor 1 van ons er af ligt (ze schikt van iets en doet een bok/steiger of draait zich uit het niets om)
Liefst zou ik haar even lekker vooruit in galop sturen maar dat mag ze nog niet.

Iemand nog andere tips?

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 09:32

Meenemen als handpaard naast een kalm ervaren paard waar ze respect voor heeft en dan lange lijnen pakken

Koekie73

Re: Revalideren jong en fris paard in winter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Vandaag, 09:50

Dat is een goede! Zeker voor de eerste keer weer. Even denken wie ik dan zou kunnen vragen.

Koekie73

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Vandaag, 09:56

Ik denk dat ik anders toch maar er naast ga rennen voor de stukken draf op de rechte lijn. Desnoods met zadel op zodat ze daar weer aan went. Totdat ze weer op de volte mag. Dat is natuurlijk ook een optie.
Voelt wel als de veiligste op het moment. Aan de hand kan ze ook wat gek doen soms, maar goed dat doet ze nu in de paddock ook.

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 10:18

Tranquigel is lastig doseren. Als je het niet vervelend vindt om zelf te spuiten zou je met je dierenarts kunnen overleggen voor een alternatief met injecties. Dat is preciezer en effectiever. Zeker bij een jong paard speelt het gewicht van de ruiter wel echt mee in je revalidatietraject en zou het fijn zijn als je erop kunt.

marleen_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 22 min geleden

Is aan de hand met de fiets een optie?