Revalideren jong en fris paard in winter

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Koekie73

Revalideren jong en fris paard in winter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Vandaag, 08:39

Ik heb tips nodig die ik wellicht nog niet heb uitgeprobeerd :D

Mijn jonge merrie heeft nog niet al teveel kilometers vanwege operatie en blessures net na het zaldemak maken.
We mogen haar weer ohz oppakken en revalideren. Ze mag voorlopig niet op de volte, iets wat ik normaal gesproken juist doe met een jong paard voor we er op gaan.

Paard is lekker fris en door haar leeftijd nog wat onvoorspelbaar. Omdat longeren op de volte niet kan en ze vooral op de rechte lijn moet lopen en wat mag draven, heb ik op advies van de kliniek tranquigel.
Ik vind dat echter lastig te doseren; of het is net iets teveel (en ik geef al niet teveel) waardoor ze niet vooruit gaat :+ of ze is toch net zo fris dat ze domme dingen doet waardoor 1 van ons er af ligt (ze schikt van iets en doet een bok/steiger of draait zich uit het niets om)
Liefst zou ik haar even lekker vooruit in galop sturen maar dat mag ze nog niet.

Iemand nog andere tips?

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 09:32

Meenemen als handpaard naast een kalm ervaren paard waar ze respect voor heeft en dan lange lijnen pakken

Koekie73

Re: Revalideren jong en fris paard in winter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Vandaag, 09:50

Dat is een goede! Zeker voor de eerste keer weer. Even denken wie ik dan zou kunnen vragen.

Koekie73

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Vandaag, 09:56

Ik denk dat ik anders toch maar er naast ga rennen voor de stukken draf op de rechte lijn. Desnoods met zadel op zodat ze daar weer aan went. Totdat ze weer op de volte mag. Dat is natuurlijk ook een optie.
Voelt wel als de veiligste op het moment. Aan de hand kan ze ook wat gek doen soms, maar goed dat doet ze nu in de paddock ook.

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 10:18

Tranquigel is lastig doseren. Als je het niet vervelend vindt om zelf te spuiten zou je met je dierenarts kunnen overleggen voor een alternatief met injecties. Dat is preciezer en effectiever. Zeker bij een jong paard speelt het gewicht van de ruiter wel echt mee in je revalidatietraject en zou het fijn zijn als je erop kunt.

marleen_88

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 11:08

Is aan de hand met de fiets een optie?

Blacky94

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 12:51

Mag in de bak wel? Ik zit op een redelijk vergelijkbaar punt, alleen wij mogen gelukkig wel longeren. Anders zou je idd kunnen proberen te "longeren" of lange lijnen in de bak, waar je juist zoveel mogelijk op de hoefslag blijft zodat je zoveel mogelijk rechtuit kan. Of evt. buiten als je die optie hebt en ze braaf is. Maar dat wordt wrs zelf ook veel conditie kweken. En ik ben ook fan van grondwerk/aan de hand werken.

Zelf ben ik eigenlijk van plan het werk ohz volgend (voor)jaar pas op te pakken :o Ondanks dat de revalidatie hier eig een stuk vlotter gaat dan ik verwacht had. Het "uitstellen" is ook om het frisse maar ook omdat ik zelf een paar maanden terug geopereerd ben aan mijn knie. Ik mag nog niet (mee)rennen maar ook voorlopig nog niet rijden. Heb wel iemand die haar vorig jaar een paar maanden doorgereden heeft die ik er de eerste keren wrs op zet. Want komt die van jou wel gewoon buiten overdag, of mag ze dat nog niet?

prugelpiet

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 12:57

Katja schreef:
Tranquigel is lastig doseren. Als je het niet vervelend vindt om zelf te spuiten zou je met je dierenarts kunnen overleggen voor een alternatief met injecties. Dat is preciezer en effectiever. Zeker bij een jong paard speelt het gewicht van de ruiter wel echt mee in je revalidatietraject en zou het fijn zijn als je erop kunt.

Beetje raar advies, aangezien dat wettelijk verboden is.

Doet ze op het harde ook zo gek? Soms willen ze zich op straat wel wat beter inhouden. Ander braaf paard mee en gaan met die banaan, desnoods inderdaad eerst aan de hand.

En eerlijk, als er nu regelmatig iemand naast ligt, dan zou ik even een paar keer iemand erop laten die er niet zomaar af valt.

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 13:31

Als het zo lastig ligt kwa gedrag, dan er pas weer op als bochten of voltes niet meer zo’n grote no go zijn. Dus eerst nog ff verder revalideren. Dubbele lijnen/lange lijnen naar buiten op het harde?

Kidde

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 13:40

In een soortgelijke situatie kregen we muisjes van de dierenarts. Dat werkte toen wel fijn, dan was het scherpe er af

Koekie73

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Vandaag, 14:39

prugelpiet schreef:
Katja schreef:

Beetje raar advies, aangezien dat wettelijk verboden is.

Doet ze op het harde ook zo gek? Soms willen ze zich op straat wel wat beter inhouden. Ander braaf paard mee en gaan met die banaan, desnoods inderdaad eerst aan de hand.

En eerlijk, als er nu regelmatig iemand naast ligt, dan zou ik even een paar keer iemand erop laten die er niet zomaar af valt.

Ik zal mijn bericht zo even nalezen maar 'regelmatig iemand eraf' is geen sprake van hoor. Mijn dochter (19) is er 1 keer afgekletterd omdat het hard waaide, paard schrok, gaf een bok met daarna 360 draai.
De keren dat we er verder op zaten heeft er niemand afgelegen.
Maar we hoeven het niet op te zoeken toch?

Injecties ga ik niet aan beginnen.
Dubbele lijnen in de bak zou perfect zijn. Dat hebben we al eerder met haar gedaan met zadelmak maken, dus dat kent ze.
Tot nu toe mag dat niet in de bak. Maar ik denk dat ik het toch nog even een keer uitleg en vraag of het bij wijze van uitzondering nu wel even een paar weken mag.

Op het harde doet ze minder gek, maar hebben we geen egale bodem. ZO zijn we wel weer begonnen met stappen idd, heen en weer. Draf is echter geen optie (te weinig ruimte)
Naar buiten aan de hand is geen probleem, heeft ze wel eens wat uitspattinkjes omdat ze iets spannend vindt, maar niets wat we niet op kunnen vangen. Maar ohz hebben we dat nog niet gedaan en in de zomer had ik dat geen probleem gevonden. Misschien dat we dat ok wle kunnen doen, als er iemand mee kan met een braaf paard. Of mee het bos in, lekker lange paden. Alleen dat is niet 3x per week een optie.

Ze heeft de hele zomer 24/7 op de wei gestaan met vriendjes. Sinds vorige week staat ze 12 uur per dag (van 7 tot 19/20) op de paddock met een vriendje. Groot genoeg om een sprintje te doen, maar ik merk wel dat ze haar energie minder kwijt kan nu.

Overigens is het ook een optie om haar even een paar keer aan huis door iemand anders te laten rijden. Heb ik niet al te goede ervaringen mee tot nu toe (want die zijn door blijven rijden ondanks kreupelheid en wij waren er niet elke keer bij - dat doe ik dus niet meer) maar wellicht met iemand anders dat dat prima gaat.