Paard sprint weg na de sprong

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

KatieRoelofs

Paard sprint weg na de sprong

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-25 18:01

Sinds kort heb ik een nieuw bijrijdpaard, een grote merrie van 1,75. :) Ze is van een oudere meneer die twee paarden heeft en elke dag 1 van de 2 rijdt, maar vanwege zijn leeftijd niet meer in zijn eentje meer wil rijden, want als hij valt is het menens.
De merrie die ik rij is, naast superlief, redelijk voorwaarts. Wel prima te rijden normaal gesproken.
Belangrijk om te weten; de bak staat vol met sprongen en is aardig klein (in elk geval voor zo'n groot paard). Ik denk dat de eigenaar de sprongen altijd laat staan, door zijn leeftijd. :o

Nu moest ik haar afgelopen keer over een balkje draven, en ze sprong er gigantisch hoog overheen. Daarna was ze best snel terug, dus nog een paar keer gedaan en ookal was ze elke keer weg even een paar passen in draf of galop, ze kwam goed terug.
Daarna moest ik er een erg laag steiltje achterna doen (40-50 cm?) en waar ze ook hier groot overheen sprong en daarna even weg was, kwam ze ook hier weer redelijk snel terug. :)

Tot dat ik het voor de vierde keer deed ofzo. Toen was ze weg in galop, en ik kreeg haar niet terug. Ik heb alles geprobeerd: zit, stem, teugels... Ik kan geen voltes rijden omdat de bak ZO vol staar, dat ik nergens echt goed tussendoor pas, tenzij ik perfect aanrijd. Dit vind ik lastig omdat ze tijdens mijn bocht wel weer op een andere sprong gemikt wordt en daar hard op af gaat sprinten. Hierom ga ik alleen maar rondjes over de hoefslag.
Tegen de bakrand werkt ook niet, hand veranderen ook niet. Alleen maar gevaarlijk, omdat ze uit volle vaart heel hart opzij springt last minute en de andere kant op er vandoor gaat. :(

Uiteindelijk kwam ze wel, maar het is daarna (gewoon door draven) nog 2x gebeurd.

Normaal vind ik een keer wegrennen niet erg, kan gebeuren. Maar dit is gevaarlijk: ze vliegt zo hard door de bak dat we schuin door de bocht gaan en met hoe lomp ze zich gedraagt zie ik ons zomaar een keer onderuit gaan... :( :(

Tips? Longeren ofzo gaat niet, daar is nergens plek voor.. Oh, en ze heeft al een martingaal om (niet dat ik zeg dat dat de oplossing is, maar misschien wel nuttige informatie).

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-25 18:04

Ik zou gelijk na de sprong ( ja oké niet gelijk gelijk zodat ie wel op 4 benen blijft) een volte draaien. Dan kunnen ze niet zo hard
Maar lees dat dat niet kan? Ook geen kleine volte?

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-25 18:06

Kabayo schreef:
Ik zou gelijk na de sprong ( ja oké niet gelijk gelijk zodat ie wel op 4 benen blijft) een volte draaien. Dan kunnen ze niet zo hard

Ja dat moet dan wel kunnen als er hindernissen in de weg staan :P

Ik zou zeggen neem eens een springlesje. Dan kan je instructie zien wat er mis gaat.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-25 18:08

Ze zegt dat daar geen ruimte voor is.
Maar dat kan ik mij bijna niet voorstellen.
Meestal kun je wel om een sprong heen of er voordoor op de volte.

En voor nu misschien bij die balkjes houden.
Want daar zit al uitdaging genoeg zo te zien.

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-25 18:11

Ze zal blij zijn de benenen eens flink te kunnen strekken als hij altijd op rustig tempo rijdt?
Hindernissen verzetten? Ze weet precies waar ze staan als ze nooit verzet worden. En les nemen hoe dit op te lossen lijkt me handig.

KatieRoelofs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-25 21:32

Kabayo schreef:

Ja, in principe een goed idee, maar het staat echt wel bommetje vol in de bak. Ergens tussendoor als ze zo aantrekt naar alle sprongen is lastig... maar ik zal eens kijken! Bedankt voor het meedenken in elk geval!

DuoPenotti schreef:
Ze zegt dat daar geen ruimte voor is.
Maar dat kan ik mij bijna niet voorstellen.
Meestal kun je wel om een sprong heen of er voordoor op de volte.

En voor nu misschien bij die balkjes houden.
Want daar zit al uitdaging genoeg zo te zien.

Ga het inderdaad even bij balkjes houden, maar na de balkjes was ze wel enthousiast maar goed terug te rijden. Pas na de 4e of 5e keer over de sprong ging de motor aan en was ze weg.. Ik hoop dit inderdaad te verbeteren met het vaker doen van balkjes e.d., zodat het minder speciaal hopelijk wordt voor haar ;)

Lindsey_99 schreef:
Ze zal blij zijn de benenen eens flink te kunnen strekken als hij altijd op rustig tempo rijdt?
Hindernissen verzetten? Ze weet precies waar ze staan als ze nooit verzet worden. En les nemen hoe dit op te lossen lijkt me handig.

Ja, och, de eigenaar rijdt wel gewoon stap, draf, galop. Maar misschien inderdaad niet de paarden echt aan het werk en denken zetten.
Hindernissen verzetten is wel een goeie! En misschien haal ik er eentje gewoon helemaal uit, dan heb ik net een doorgangetje ergens voor een ruimere volte.

Les ga ik zoiezo ook wel nemen, dat lijkt me verstandig. Maar ik vroeg me vooral af wat de Bokkers voor een oplossingen/tips hadden :D

Dankjulliewel voor het meedenken allemaal!

Lithya

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-25 22:05

Het is geen reactie op pijn? 1,75 is niet echt groot. Juist tussen de hindernissen doorrijden. Als je alleen maar over de hoefslag rijdt, dan is ie blij eens wat anders te mogen doen. Vaak denk je meer ruimte nodig te hebben dan je werkelijk hebt, en je gaat secuurder rijden.

KatieRoelofs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-25 22:10

Lithya schreef:
Het is geen reactie op pijn? 1,75 is niet echt groot. Juist tussen de hindernissen doorrijden. Als je alleen maar over de hoefslag rijdt, dan is ie blij eens wat anders te mogen doen. Vaak denk je meer ruimte nodig te hebben dan je werkelijk hebt, en je gaat secuurder rijden.

Ik zal het komende keer tijdens het dressuurmatig rijden eens proberen. Kijken of ik gewoon in alle gangen tussen de hindernissen heen kan sturen.. goede oefening denk ik :D
Reactie of pijn denk ik zelf niet, met de nadruk op denk. Dit vooral omdat ze pas na enkele keren versnelt. En ze trekt juist enorm aan op de sprong, met de oortjes erop en alles.. ik denk dat ze het gewoon superleuk vindt eigenlijk.

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-25 22:13

Springt de eigenaar er zelf ook mee (of met die andere)? Want zo niet zou ik zeggen, vraag eens of je alle hindernissen mag weghalen voor een tijdje.
Dan heb je de ruimte om eerst aan je dressuur te werken met dit paard.
Wat je omschrijft klinkt mij als balans problemen en/of stress na de sprong, dat kan door verschillende dingen komen, negatieve associaties, pijn of onzekerheid over wat er verwacht wordt.

Beste is denk ik de hindernissen aan de kant en les nemen zodat iemand jullie basis kan verbeteren. En van daaruit het springen dan weer oppakken. Voordat het paard al te veel een gewoonte gaat maken van plat door de bak sjezen en niet reageren op de ruiter.

fakeredhead

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-25 22:24

Marigold schreef:
Springt de eigenaar er zelf ook mee (of met die andere)? Want zo niet zou ik zeggen, vraag eens of je alle hindernissen mag weghalen voor een tijdje.
Dan heb je de ruimte om eerst aan je dressuur te werken met dit paard.
Wat je omschrijft klinkt mij als balans problemen en/of stress na de sprong, dat kan door verschillende dingen komen, negatieve associaties, pijn of onzekerheid over wat er verwacht wordt.

Beste is denk ik de hindernissen aan de kant en les nemen zodat iemand jullie basis kan verbeteren. En van daaruit het springen dan weer oppakken. Voordat het paard al te veel een gewoonte gaat maken van plat door de bak sjezen en niet reageren op de ruiter.

Als ts er dressuurmatig ook last van heeft zeker, maar ik lees het alsof het echt een issue met springen is?

Hoe lang heeft de merrie al niet gesprongen ts?

Dit is misschien een iets minder vriendelijke reactie, maar trekt d'r eens kei- en keihard op de rem na de sprong. En dan niet lief een beetje druk geven, maar echt remmen!
Ik heb zelf een tijdje zo'n paard gereden bij wie het echt puur enthousiasme was, en voltes rijden werkte voor geen meter. Het doel hebben om binnen 3 galopsprongen na de hindernis stil te staan heeft wel geholpen ;) En dat lukte echt niet vanaf dag 1 natuurlijk haha, maar echt heel heel streng zijn.

scrabbel

Re: Paard sprint weg na de sprong

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-25 02:47

Het klinkt mij meer in de oren als angst. Veel te hoog over een balkje en er daarna snel weg willen. Goed terug te nemen totdat de emmer vol was. Als je met losse teugel stapt, durft ze dan over de balken heen te stappen?

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-25 03:06

Hoe hard kom jij terug in het zadel na de sprong?
Het kan heel goed een reactie op pijn zijn of angst voor pijn.
Wanneer ze bijvoorbeeld last van haar rug heeft en jij komt redelijk hard terug in het zadel, dan is het logisch dat ze naar voren schiet.
Ik zou haar rug en zadel na laten kijken.

Lithya

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-25 05:58

KatieRoelofs schreef:
Ik zal het komende keer tijdens het dressuurmatig rijden eens proberen. Kijken of ik gewoon in alle gangen tussen de hindernissen heen kan sturen.. goede oefening denk ik :D
Reactie of pijn denk ik zelf niet, met de nadruk op denk. Dit vooral omdat ze pas na enkele keren versnelt. En ze trekt juist enorm aan op de sprong, met de oortjes erop en alles.. ik denk dat ze het gewoon superleuk vindt eigenlijk.

Het is een hele goede oefening, want paard zal de aandacht bij jou moeten hebben.

Als een paard op een balkje hoger en hoger gaat springen, kan het zijn dat het een reactie is op wat jij boven of vlak na het balkje doet. Dat kan zeker pijn of ongemak zijn. Als ruiter doen we ook genoeg onbewust.

nevica

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-25 08:23

Als de eigenaar ze niet gebruikt kun je gewoon vragen of jij wat kan weg halen toch? Misschien is hij daar wel heel blij mee. Laat je er 1 of 2 of 3 staan voor als jullie wel willen springen en dan is er nog genoeg ruimte voor volges.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-25 09:22

Denk als ik het zo lees dat dit paard gewoon heel enthousiast wordt omdat ze denkt een parcourtje te gaan springen. Ik denk ook, wat hindernissen weghalen, les nemen en gaan werken aan tempo controle en controle over het algemeen. En weer even terug bij 0 beginnen, sprongetje maken, werken aan gehoorzaamheid etc. en het dan steeds weer wat uitbouwen.

Fly_high

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-25 10:02

Een fanatiek paard gaat niet ongecontroleerd wegrennen na de sprong, ineens keihard wegschieten na de sprong is meestal spanning, pijn of angst.

Als het paard niets mankeert enz zou ik een stapje terug doen en eerst focussen op ontspannen en in balans ergens overheen gaan. Balkjes parcours rijden en op de eigen houding focussen, klein sprongetje uit lang teugeltje draf - en echt rustig aan, een paard van 172 hoeft niet hard om 40cm te springen :)

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-25 10:52

Het kan echt allebei zijn. Als ze al een tijd niet gesprongen heeft kan het onwennigheid icm enthousiasme zijn (je kunt het ook stress noemen maar dat heeft altijd een negatieve bijklank, het kan prima genuanceerder zijn)
Of het kan echt fysiek toenemend ongemak zijn.

Als meneer het al heel lang zo doet zou ik niet meteen vragen alle hindernissen weg te halen. Ga eerst eens dressuurmatig sturen tussen die hindernissen. Ik kan me bijna niet voorstellen dat je nergens kunt draaien. Als je dan 'de route' al weet, is het daarna veel makkelijker sturen als ze weer hard gaat.
Eventueel kun je dan strategisch wat balken uit een hindernis halen om wat meer bewegingsvrijheid te krijgen. Maar grote kans dat je de hindernissen ook juist in je voordeel kunt gebruiken om 'af te remmen' omdat ze je aan de binnen of buitenkant begrenzen. Maar dat je in een mikado bak wel eerst moet zien waar je heen kunt snap ik ook wel.

En je opbouw wat langzamer doen. Pas een kruisje bouwen als jullie echt fijn aan de hulpen (wat niet perse traag is....) over een grondbalk kunnen gaan, een rechte lijn kunt rijden van en naar de hindernis en het paard niet het tempo overneemt.

Speel eens wat met het tempo. Sommige paarden hebben (in het begin) iets meer tempo nodig voor zelfvertrouwen (en balans). Sommige ruiters willen juist er langzaam voor zelfvertrouwen (en overzicht). Dan kún je elkaar ook gek maken. Soms gaan paarden dáár juist van rennen.

Daarna weer verder met kruisjes.

koend

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-25 20:11

Die bak staat bomvol hindernissen en die meneer rijdt zijn paarden elk om de 2 dagen. Springt elk paard dan om de 2 dagen? Dat lijkt me toch wel speciaal? Hoe gaat dat bij die meneer?

Of misschien kan hij je wel beter raad geven dan heel bokt samen want hij kent de situatie.
Ik zou eens bij hem gaan spieken en ermee praten.

Verder heb ik niets toe te voegen aan wat de anderen al schreven. Alles is al gezegd.

KatieRoelofs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-25 21:40

Ik ga niet iedereen specifiek antwoorden want daar is te veel voor gereageerd :) In elk geval dankjulliewel allemaal voor de goede hulp.

Nog wat informatie:
Ze doet dit ook als ze puur dressuurmatig gereden wordt. Maar alleen bij mij, en niet bij de meneer en de andere bijrijder, dit is het bruine paard.
Ik weet zeker (100%) dat mijn been eraf is als ze gaat rennen, dus het ligt daar niet aan. Maar misschien doe ik onbewust wel iets anders fout natuurlijk.

Wéér een andere bijrijder rijdt met het paard waar de meneer op rijdt wanneer ik de bruine rijd, namelijk de schimmel. Zij springt ook af en toe, dus ik kan niet de sprongen weghalen oid. Misschien wel één of twee, daar ga ik eens naar kijken.

Vandaag buitenrit gehad, ik had geen rem. Meneer vond het een leuk idee dat ik met mijn paard een stukje alleen verderop ging waarna ze dan omdraaide en keihard over het grasveld naar de schimmel heen galoppeerde, zonder dat ik er iets over te zeggen had. Dat hij dit al had voorspelt/dit zijn bedoeling was wist ik pas toen ik bij hem aankwam en hij zat te lachen.
Ik vond dit een superdom idee. Ten eerste, je leert het paard dat hij zo kan omdraaien en weg mag sjeezen. Ten tweede, ik had 0 controle en als er een gat in het grasveld had gezeten had ze zo kunnen vallen door het ongecontroleerde tempo waarop we gingen.

Meneer is slechthorend, dus conversaties hierover houden is lastig. Elke zinuitwisseling is best een struggle, dus dingen aankaarten vind ik lastig.

En ik zeg jullie heel eerlijk: ik begin het steeds spannender te vinden. Ik wilde een bijrijdpaard om meer ervaring op te doen in het échte paardrijden. Maar dan wil je wel een paard waarmee je oké de baan rond komt. De laatste rit ging ze zelfs zónder sprongen al vanuit draf ongewenst in galop wat ik ongeveer 50/50 wist te voorkomen, maar de keren dat ze ging ging ze en was het voor mij maar uitzitten.
Ik pak tegenwoordig maar met een hand haar martingaal (die zo los zit dat hij absoluut 0 effect heeft) vast aan de bovenkant om meer houvast te hebben en niet in haar mond te gaan zitten trekken. Dat werkt namelijk ook helemaal niet.

Ik heb geen klik en vind het een vervelend paard worden, omdat ik niks in de hand heb als ik erop zit. Maar ik wil niet stoppen, want voor ik weer iets vind wat bij me past... ik ben namelijk wél een ambitieuze ruiter, en kan best rijden, maar dit lijkt ineens te hoog gegrepen?..

Ik wil niet opgeven, maar ik word banger en banger en dit aankaarten bij de meneer vind ik zo lastig. Dus grinnik ik ook maar als ik in ongecontroleerde rengalop bij hem aankom.

En les nemen... goed idee, maar die meneer (ookal heb ik het nog niet gevraagd) lijkt te vinden dat hij me zelf genoeg kan ondersteunen omdat hij het paard al 10 jaar kent. Nou, het helpt niet meneer!

Maargoed. Dankjulliewel voor jullie tips. Ik ben inmiddels gewoon alles van me af aan het schrijven. Dankjulliwel.

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-25 21:45

Rennen ...

ver weg van dit paard en die meneer en op zoek naar een bijrijdpaard waarmee je wel een klik hebt en fijn rond kunt sturen. Dit is funest voor een aantal dingen, maar vooral voor je zin in paardrijden en zelfvertrouwen daarin. Paardrijden doe je voor de lol weet je wel.

Freya6

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-25 22:28

Zoek eens op right brain extrovert als type paard, om haar beter te leren lezen.
Maar klinkt als gewoonte die erin is geslopen, als meneer erom gaat lachen.. misschien verlatingsangst vh paard.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-25 00:09

Ik zou een ander verzorgpaard zoeken.
Deze is duidelijk geen match, of heeft wellicht ergens last van.
En dan ook nog een eigenaar die het allemaal grappig lijkt te vinden en les onzin...
Ik denk niet dat je hier iets aan over gaat houden naast steeds onzekerder worden.

Klein dingetje wat me opviel in je tekst. Je zei dat je je benen er zeker "vanaf" had met rennen.
Benen afsteken kan soms ook het tegenovergestelde effect hebben dan je zou denken. Zeker bij een loperig paard.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-25 00:40

Citaat:
Ik heb geen klik en vind het een vervelend paard worden, omdat ik niks in de hand heb als ik erop zit. Maar ik wil niet stoppen, want voor ik weer iets vind wat bij me past... ik ben namelijk wél een ambitieuze ruiter, en kan best rijden, maar dit lijkt ineens te hoog gegrepen?..

Angst is niet altijd een slechte raadgever. Het klinkt ook wel risicovol.
Steeds banger worden gaat jou niet helpen je ambities te verwezenlijken.
Je kunt talent en ambitie hebben, maar ook dan heb je de juiste begeleiding nodig.

fakeredhead

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-25 00:42

Hoe jammer ook, ben ik het helemaal eens met de bokkers hiervoor: Lekker op zoek naar een ander bijrijdpaard!

Je geef aan dat je bang begint te worden, dat is het moment om te stoppen voordat straks echt al je plezier weg is en er alleen nog angst over blijft...

Je vind wel weer wat leuks, komt vanzelf op je pad :)

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-25 07:48

Hoewel stoppen een goede kán zijn als je nu té ver buiten je comfort zone komt.
Kan ook juist 'los laten' en je gewoon een beetje mee laten nemen in de wat lossere manier van doen van de eigenaar een geweldige leerschool zijn.

Ik lees nog geen heel schokkende dingen. Het klinkt als een zeldzame ouderwetse plek. En hoewel vroeger niet alles beter was, zijn er zeker ook voordelen.
En bij jou lees ik wel een aantal redelijk typische voorzichtige teksten (zoals de gaten in het gras). Het kan ook een geweldige leerschool gaan zijn die je horizon wat verbreed. Ik had mijn 'wilde' tijd met toenmalige bijrijdpaarden nooit willen missen. Dat heeft me echt een beter ruiter en paardenmens gemaakt.

Wat voor jou de beste keuze is, kun jij alleen beslissen na wat rustig nadenkwerk. Te veel en te vaak buiten je comfort zone kan ook averechts werken natuurlijk. Wij krijgen hier natuurlijk ook maar een half plaatje mee.

Misschien kun je eens op een dag van een andere bijrijder gaan kijken om te zien hoe dat gaat en hoe zei dingen oplossen? dat kan ook heel leerzaam zijn.