D13 -> Epony of klein paard kopen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Byffie

D13 -> Epony of klein paard kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-25 15:17

Hallo bokkers, hier een dochter van 13 jaar die heel graag een eigen pony/paard wil. Wij hebben de mogelijkheid daarvoor.
Ze is 1.70 en rond de 50 kilo.

Maar wat doen we dan epony of klein paard (qua lengte lijkt me een kleinere pony niet handig).

Ze wil er mee lessen, springen, dressuur en buiten rijden. Af en toe een wedstrijdje/tochtje. Allround dus.

Wat zouden jullie doen/adviseren?

Earth

Re: D13 -> Epony of klein paard kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-25 15:23

Ik zou niet teveel afgaan op hoogte, maar kijken waar jullie de beste klik mee hebben.
Een klein paard tot 1.65 mtr zou ook nog kunnen, maar een stevige D-pony ook.
Zelf ben ik op die leeftijd over gegaan naar de paarden, maar ik heb wel het gevoel dat ik soms het plezier van de pony's gemist heb. Nu was ik fanatiek wedstrijdruiter, maar dan nog.
dus ik zou persoonlijk kiezen voor een pony.

fleurtjeuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-25 15:27

Met deze lengte op deze leeftijd, zou ik zeker voor een klein tot normaal formaat paard gaan.
Ze is nog maar 13 en nu al 1.70, zou je nu iets kopen waar ze net aan netjes op past, is de kans volgens mij aanzienlijk dat het binnen een paar jaar niet meer past

Jokonootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-25 15:35

Mijn dochter(1,69m) heeft nu op haar 12e net een flinke E pony gekregen.
Ronde pony boven in de E maat (1,55m)

Wij zaten ook te puzzelen wat qua maat paste. Maar uiteindelijk gezocht van 1,50m tot 1,65m. En ze kon het beste uit de voeten met deze pony, die klik en vertrouwen was er vanaf moment 1.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-25 16:15

Wil je het dier 'voor altijd' kopen of is verkopen geen probleem?

Bij ons kon je alleen met een pony bij de ponyclub rijden. En de ponyclubtijd is echt mijn favoriete jeugdherinnering. Dat had ik echt niet willen missen. Dus vanuit daar zeg ik een grote e pony. En met een beetje geluk groeit ze er niet uit. Ik had zelf een grote c pony en ben uiteindelijk gestopt met rijden toen ik niet meer paste. Verkopen is voor mij nooit een optie geweest

Wil je echt een maatje voor het leven dan zou ik op safe spelen en voor een paard gaan. Of als ze sowieso niet bij een ponyclub gaat rijden.

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-25 16:19

Ik heb als volwassen man van ruim 1.80 een Haflinger van 1.48 op wedstrijden uitgebracht. Geen enkel probleem. Gezien de leeftijd van je dochter zou ik ook voor een (E) pony gaan.

Het oog is zo gewend aan dames van 1.65 op een paard van 1.80 dat het bijna lijkt alsof andersom echt niet kan. Maar dat gaat perfect, mijn huidige paard is ongeveer die maat en we zijn een prima combinatie

Jokonootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-25 16:21

capopjekop schreef:

Bij ons kon je alleen met een pony bij de ponyclub rijden. En de ponyclubtijd is echt mijn favoriete jeugdherinnering. Dat had ik echt niet willen missen. Dus vanuit daar zeg ik een grote e pony. En met een beetje geluk groeit ze er niet uit. Ik had zelf een grote c pony en ben uiteindelijk gestopt met rijden toen ik niet meer paste. Verkopen is voor mij nooit een optie geweest

Wil je echt een maatje voor het leven dan zou ik op safe spelen en voor een paard gaan. Of als ze sowieso niet bij een ponyclub gaat rijden.

Maar niet overal zijn er ponyclubs.
Hier zijn die in de wijde omtrek niet te vinden

Dressage1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-25 16:23

Jokonootje schreef:
capopjekop schreef:

Maar niet overal zijn er ponyclubs.
Hier zijn die in de wijde omtrek niet te vinden

Als ts wilt starten kan ze bij de paarden of pony’s, zelf zou ik ook kiezen voor een e pony, zo kan ze nog bij de pony’s starten en later ook bij de paarden. De sfeer voor kinderen is toch leuker bij de pony’s op die leeftijd.
Tevens zijn e pony’s vaak wat goedkoper.

LaDonna75

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-25 16:25

Ik zou ook voor een pony gaan. Ponywedstrijden zijn net even wat sympathieker dan bij de paarden en bij een ponyclub is meestal ook leuker dan bij een rv. En inderdaad past ze prima op een pony.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-25 16:57

Ik zou voor een paard gaan. Ze is lang genoeg.
Ik ben met 13 ook bij de paarden gaan rijden.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-25 17:11

Ik denk dat beide prima kan, zou gewoon kijken wat jullie het meest aanspreekt.

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-25 17:33

Als er een leuke ponyclub in de buurt is zou ik zeker gaan voor een grote E.

Zo niet dan zou ik voor een paard gaan

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-25 17:38

Ik zou een grote D pony kopen. Pony wedstrijden is veel leuker dan tussen de grote mensen en grote namen. Ik vond mijn pony tijd geweldig en heb er leuke herinneringen aan :j

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-25 17:44

Ik ben ook team pony tijd uitrijden bij de ponys als het mogelijk is.
Maar zou het perfecte paard ook niet gelijk afschrijven..

Kelan

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-25 17:49

Dat hangt er denk ik ook een beetje van af of er een leuke ponyclub in de buurt is en of ze wedstrijd ambities heeft?

Als ik zie hoe leuk ze het hier (ze is ook 13) op de ponyclub hebben, zou ik voor een E-pony gaan.
Ook als ze bv springwedstrijden wil gaan rijden, dan is het bij de pony's toch net leuker en makkelijker.

Maar als dat niet zo is, dan is een paard ook een prima optie denk ik.
Voordeel daarvan is dat de pool waar je in zoekt weer veel groter is.

Byffie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-25 20:02

Ooh ik met blij met jullie reacties!
Zal ze met mijn dochter bespreken.

Er is hier idd een ruiterclub en ook een manege waar je met eigen paard/pony heen mag.

Het zal dan uitkomen op gevoel en wedstrijden (je mag niet met een paard meedoen aan ponywedstrijden toch)?

Jokonootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-25 20:04

Nee je mag niet met een paard bij de pony's starten .
Maar wel met een pony bij de paarden

fleurtjeuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-25 20:06

In nederland kennen we de e-pony, dit is technisch gezien een paard maar mag in nederland nog meedoen aan pony wedstrijden.

Maar je mag met alle maten ponys aan paardenwedstrijden mee doen