Kan een paard van 12 nog zadelmak gemaakt worden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Madiba

Kan een paard van 12 nog zadelmak gemaakt worden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-25 19:45

Ik kreeg afgelopen zaterdag het traumatische telefoontje dat één van mijn 2 paarden dood in de stal lag. Mijn andere paard staat nu dus helemaal alleen wat natuurlijk niet kan (en tegenwoordig zelfs niet meer mag). Ze is heel flink, maar ik merk dat ze heel erg onder de indruk is. Elke keer als ik ze uit de stal haalde wilde ze naar haar dode vriendje, die in de buurt lag tot hij werd opgehaald. Ze heeft hem uitgebreid besnuffeld en zelfs afgelikt.

Nu ben ik dus op zoek naar een nieuw vriendje, maar ik moet er rekening mee houden dat zij best wel een bazige merrie is, naar sommige paarden is ze echt stout terwijl ze bij andere paarden dan weer de liefste is.

Eén van de opties is een paard dat ik al jaren ken en waar ze nog naast heeft gestaan, zowel op stal als in de wei, die vindt ze erg leuk. ik ben het helemaal eens met haar want ik ben ook fan van dit paard; hij heeft uitstekende papieren, hij beweegt super vooral zn galop is adembenemend en hij is werkelijk nergens bang van. En ook nog eens een plaatje om te zien. Het is een paard met karakter maar wel heel eerlijk. Maar hij is niet zadelmak en al 12 jaar oud. Hij loopt mee aan het halster en kent longeren maar verder heeft hij gewoon in de wei gelopen en op stal gestaan.

Ik zou het wel leuk vinden om ook op het tweede paard eens te kunnen rijden, dus vraag ik me af of het kan om op deze leeftijd een paard nog zadelmak te (laten) maken. Wat vindt Bokt?

Konstantine

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-25 19:46

Gecondoleerd met het verlies van je paard. Wat een rotsituatie om met haast een nieuw vriendje te moeten zoeken.

Weet je waarom het paard niet zadelmak is?
Is het geprobeerd en niet gelukt, of is het nooit belangrijk geweest?
Laatst bijgewerkt door Konstantine op 13-10-25 19:48, in het totaal 2 keer bewerkt

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-25 19:47

Is dit een paard wat je anders ook zou zoeken of denk je enkel dat dit een geschikte keuze is omdat je merrie hem kent en je beter kan inschatten hoe het inschatten gaat?

Waarom is hij niet zadelmak gemaakt?

Madiba

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-25 19:50

Zadelmak maken is nooit geprobeerd. Hij was van een eigenaar die verschillende paarden had en grootse plannen, maar die later zn interesse in paarden wat is verloren. Heel erg zonde want mits goede opleiding was het een uitstekend dressuurpaard. Ik had hem in andere omstandigheden ook wel willen kopen, heb het altijd een pareltje gevonden.

Bieden

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-25 19:55

Leuk toch kan prima ..tenzij dat het paard iets heeft waardoor het niet gereden kan worden.

Madiba

Re: Kan een paard van 12 nog zadelmak gemaakt worden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-25 19:58

Ik heb hem nooit ziek of kreupel geweten, dat was niet de reden om hem niet zadelmak te maken, het was gewoon desinteresse.

nastyexplosive

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-25 19:59

Allereerst gecondoleerd met het verlies van je paard.

Om antwoord te geven op je vraag: mijn inmiddels ingeslapen merrie is pas op haar zestiende ingereden. Ze kwam op mijn pad nadat ze niet meer geschikt was voor de fok en eicel-spoeling. Ik ben heel rustig begonnen met de basis en grondwerk, Longeren kende ze ook niet. En toen in overleg met m'n instructrice en na een fysieke check is zij alsnog ingereden (nadat ze eerst aan de dubbele lijnen sterker was geworden en geleerd had zichzelf te dragen). Dit betrof een Arabisch Volbloed

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-25 20:01

Kort antwoord op je vraag: ja.

Met meer nuance, allereerst gecondoleerd met het plotselinge verlies van je paard, ook voor je andere paard.

Als het paard fysiek en mentaal gezond is, kan hij gewoon leren om bereden te worden. het kan meer tijd kosten maar zelfs dat hoeft niet per se.
Als je merrie dan ook nog eens gecharmeerd is van dit maatje en jij ook, dan zou ik het heel serieus overwegen; voorop gesteld dat de zakelijke kant ook binnen je mogelijkheden past.

Madiba

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-25 20:09

ok, dat is hoopvol, bedankt voor jullie snelle antwoorden. Ik dacht altijd dat een paard jong ingereden moet worden omdat ze dan nog wat 'kneedbaarder' zijn, maar volgens jullie maakt dat dus niet uit?

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-25 20:22

Zeker maakt het uit. Bij een jong paard kom je makkelijker weg met overdonderen. De old-school 'erop zitten en laten uitbokken' techniek. Want die jonkies zijn nog niet zo sterk en sneller moe en onzeker. En daarmee dus kneedbaarder. Een ouder dier vraagt meer respect en geduld. Eigenlijk moet je die beleren zoals je een jonkie ook hoort te beleren.

Madiba

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-25 20:37

'erop zitten en laten uitbokken' zou denk ik bij hem ook op jonge leeftijd niet gewerkt hebben, daarvoor had hij toen al te veel karakter. De enige manier om dit paard voor je te winnen is hem respectvol maar correct behandelen. Ik heb ook gehoord toen ik mijn merrie kocht dat ze last hebben gehad om haar in te rijden, die was al op jonge leeftijd heel sterk, fysiek en mentaal. Als haar iets niet bevalt zal ze het laten weten, dus die zal ook wel op 'old school'-wijze zijn ingereden.

Svadilfari1

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-25 20:46

Als je gewoon rustig begint, grondwerk. Lang teugelen. Hangen etc alles in een slowmotion tempo,dan bouw je vertrouwen op. Een team. Ook voor jonge paarden vind ik dat fijner dan overdonderen.
Liever een goede basis aanleggen om op terug te vallen.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-25 02:16

Oef dat is schrikken.... :(:)

Uit je berichten haal ik dat dit een prima keuze lijkt te zijn, en je best wel eens alle 3 veel plezier aan elkaar kan gaan hebben....wellicht heeft het zo moeten zijn :)

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-25 07:35

Verdrietig dat je andere paard zo plotseling is overleden!

Ik heb net een 11-jarige draver gekocht. Die heeft op de baan gelopen en was dus ook net pas zadelmak.
Heel veel dravers die van de baan komen worden pas op latere leeftijd zadelmak gemaakt en omgeschoold. Met de bijkomende 'handicap' dat ze ook echt nog moeten leren dragen ipv stuwen.
Daar hoor je zelden van dat beleren onder het zadel niet lukt. Hooguit dat de galop nooit echt makkelijk er uit komt - maar dat is na 6-8 jaar op de baan niet zo heel gek en speelt bij jou iig niet.

Als je de geschiedenis van het paard kent en zeker weet dat er nooit een poging tot inrijden is gedaan en er ook geen medische redenen zijn geweest om niet te starten met dit paard, dan klinkt het als een goed plan.

Overigens, er is in NL nog steeds geen wet die zegt dat een paard niet alleen mag staan. Het mag dus nog steeds, alleen heeft 'de sector' in de richtlijnen staan dat het niet goed is. Dat is iets anders dan dat het in de omgevingswet oid zou staan.
Je hoeft je dus niet druk te maken dat je qua wetgeving 'in overtreding' bent omdat je paard nu alleen staat. Maw, je hoeft er om die reden geen haastklus van te maken. Dat je je misschien moreel wel in overtreding voelt mag en kan natuurlijk, maar de NVWA of de dierenpolitie zal niet bij je op de stoep staan.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-25 07:40

Veel sterkte met het verlies van je paard!

En zadelmak maken op 12 kan prima, zoals al gezegd wordt..zolang er maar niet al mee "gekloot" is.

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-25 08:06

troi schreef:
Zeker maakt het uit. Bij een jong paard kom je makkelijker weg met overdonderen. De old-school 'erop zitten en laten uitbokken' techniek. Want die jonkies zijn nog niet zo sterk en sneller moe en onzeker. En daarmee dus kneedbaarder. Een ouder dier vraagt meer respect en geduld. Eigenlijk moet je die beleren zoals je een jonkie ook hoort te beleren.

Gelukkig komt dit tegenwoordig wel wat minder vaak voor, die old school manier, omdat we wel wat bewuster met dieren om gaan dan ‘vroeger’

Antwoord op ts, ja dit kan zeker! Ik heb nog een 7 jarige Groninger beleerd. En dit ging destijds heel goed. Erg braaf makkelijk paard, ook onder het zadel. Was wel een beetje een drammer/liep wat over je heen. Maar na wat sessies grondwerk was het al een stuk beter. Zo te lezen klinkt het echt als een paard voor jou. Je bent er al zo lang gek op zo te horen :D

Enorm veel sterkte gewenst met het verlies van je paard :knuffel: Y;(

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-25 09:53

Sterkte met het verlies van je paard :knuffel:

En ja het kan zeker nog.
Maar precies wat de rest als zegt, niet als het al geprobeerd is en niet gelukt, dan heeft het onderliggende redenen.

En die cowboy verhalen van perse heel vroeg....
Gelukkig gebeurde dat op de goede trainingsstallen vroeger al niet.
Die het wel zo doen zijn een stelletje schijters die te bang zijn een paard in te rijden.
Want je wilt juist een paard dat wel in staat is een ruiter in balans te dragen.
En als je ziet dat een paard er met de 3 nog jong uitziet wacht je een jaar.
Zelfs 40 jaar terug al... Tenminste als je op een plek komt waar het geen schijters zijn.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-25 11:25

Ik heb twee zestienjarige ponies ingereden. De een was kindproef, de andere niet, door hun verschillende karakters, maar het was eigenlijk makkelijker dan met drie jarigen, omdat ze fysiek sterk genoeg zijn en daarom niet snel last krijgen van problemen als spierpijn door zwakte die jonge paarden laten opspelen en hun geduld is groter en ze kunnen zich langer concentreren.

Gyselle

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-25 11:47

Veel sterkte met het verlies van je paard.

Lijkt mij inderdaad ook dat dit geen probleem hoeft te zijn - mits het dier geen fysieke beperkingen heeft waardoor hij nooit gereden is. Nu dat niet het geval is/lijkt, moet het zeker kunnen. Leuk dat je hem al langer kent, kan me voorstellen dat je dit serieus overweegt!

wemkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-25 13:34

Ja hoor dat kan. Heb ik vroeger met mijn zusje ook gedaan. Paard kende alleen het longeren. Ik vond dit makkelijker dan een 3 jarige. Maar ging prima. Was wel een fries.

driebergen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-25 13:35

OMG, je zal zo'n telefoontje krijgen. Je ergste nachtmerrie....
wat verdrietig voor jullie allemaal!!

Wat fijn dat je een paard kan kopen dat al bekend is bij je paard.
en ik denk zeker dat je die met 12 nog kan inrijden.

Ik heb mijn eigen paard naar huis gehaald en daar moest natuurlijk ook een maatje bij. Ik heb me serieus ROT gezocht.... passend bij mijn wensen, lief voor kinderen, maar geen dooie, want anders is het misschien geen match met mijn paard.
Uiteindelijk heb ik een heel lieve pony gekocht.

Ze zijn nu twee weken aan het wennen. Mijn paard speelt opeens de baas, wat hij nooit geweest is. De pony wil liefst alleen eten, spelen wil hij niet. De pony heeft veel op stal gestaan, dus een paddock paradise met veel lopen is opeens topsport voor hem!
We gaan het rustig blijven proberen. Ik geef ze rust door ze 's nachts op stal te zetten.
De pony bevalt ons heel goed, het is een schatje en de kids kunnen er lekker mee knuffelen.
Voor nu ben ik een beetje bang dat het uiteindelijk niet zo'n goede match is met mijn paard.

vandaar dat ik denk dat dit paard, dat al bekend is bij jouw paard, misschien wel een heel goede keus is! dat is zeker een overweging. want om op karakter een paard te kopen dat je niet kent, is me echt tegen gevallen.....

Madiba

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-25 08:10

Ik ben gisteren gaan kijken naar het paard...Hij is niets meer dan een schim van wat hij geweest is. Nog altijd een leuk hoofd maar heel mager, dat valt nog op te lossen. Maar het ergste is dat hij heel week gekoot is nu, de kogels waren zelfs wat gezwollen. Paarden zijn op een weitje gekwakt, hooi erbij en niet meer naar omgekeken lijkt het. Die mensen hebben de slechtste smid ter wereld en is zo te zien ook al lang niet meer bekapt, zodat hij nu veel te lang en helemaal ondergeschoven staat. Hij tikt in stap zn eigen hoeven aan. Durfde hem niet in draf te laten gaan omdat het in stap al zo moeilijk ging. Hoe je zo'n leuk paard helemaal naar de knoppen kan laten gaan is mij een groot raadsel.

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-25 08:11

Oh wat sneu voor het dier. Wat heb je besloten?

Madiba

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-25 08:15

ik weet het nog niet zal eerst eens met de eigenares bellen. Ze vraagt er ook veel te veel voor dus ik vrees dat het niks zal worden. Het is ook een risico, het is nu een projectpaard geworden. Zijn moeder is ook week gekoot met zo'n merrie zou je helemaal niet mogen fokken. Zijn zusje heeft het niet dat is de enige waar je nog ietsje zou kunnen doen, maar die vindt mijn merrie niet leuk, ik overigens wel.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-25 08:18

Zou er niet aan beginnen..week gekoot en gezwollen kogels kan ook duiden op DSLD, en als het door de hoefstand komt en je kunt het nog corrigeren is het de vraag hoeveel schade er al aangericht is. Dus tenzij je hem gratis zou krijgen en zin hebt in een projectje..kun je beter verder kijken denk ik.

Zusje ook, als het erfelijk is gaat die het waarschijnlijk ook krijgen op latere leeftijd.