Beugellengte, ik kom er niet uit

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Dahlia85

Beugellengte, ik kom er niet uit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-25 08:08

Wat is nou een goede beugellengte..
In stap heb ik een beugellengte waarbij mijn hakken niet geforceerd uitdrukken, mijn been mooi lang is (in dressuurzadel overigens) en mijn houding lijkt te kloppen.
Alleen nou komt het probleem, mijn paard gooit in draf ontzettend hoog op en dan moet ik op mijn tenen staan om contact te houden met de beugels. In een rustige draf is dat niet zo, maar de middendraf is echt wel lastig om een nette houding te houden. Dus hakken gaan dan ook omhoog.
Beugels 1 maatje korter voelt het alsof ik in springhouding in t zadel zit, gaan mijn knieën over de wrongen en ga ik geforceerd uitdrukken met pijn in de enkels als gevolg. Maar dan kan ik wel lekkerder Draven

Wat kan ik anders doen, of wat is nu de goede lengte?

c_alsemgeest

Re: Beugellengte, ik kom er niet uit

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-25 08:11

Heb je een foto?
Soms is het probleem namelijk de plaatsing van de wrongen/zweetblad waardoor je niet de goede beugel lengte kan kiezen.

LadyFiesta

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-25 08:16

Maakt 1 gaatje korter zoveel verschil ja in je enkels en positie knie?
Voor je balans klinkt het wel als de betere lengte. Stap is niet de beste gang om je op te baseren.
Als je met een gat korter ook meteen over de wrong heen komt dan is het misschien niet het ideale zadel voor je.

Je zadel bepaalt voor een belangrijk deel hoe je balans houdt en of je op de goede beugellengte voldoende ruimte houdt voor je knie. Een fijn zadel geeft daar wat marge in en steunt een goede, stabiele beenpositie.

Heb je foto’s?

En heb je les? Dit soort dingen zijn ideaal om met een lesgever uit te vogelen.

Ah, tegelijk met c_alsemgeest, vergelijkbare reactie
Laatst bijgewerkt door LadyFiesta op 07-10-25 08:28, in het totaal 1 keer bewerkt

LadyFiesta

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-25 08:17

Foutje, dubbel

Beemsterkaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-25 08:47

Op je tenen staan om contact te houden met de beugels klinkt toch als te lang. Ik denk dat ik zou proberen wennen aan een maatje korter, alleen weet ik niet hoe je zadel gevormd is. Misschien werkt het daadwerkelijk een verkeerde houding in de hand.

Dahlia85

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-25 08:51

Fotos heb ik nu niet, kan ik wel een keer maken.
Les heb ik momenteel niet, staat wel weer op de planning vanaf volgende maand.
Zadelmaat zou inderdaad wel een probleem kunnen zijn. Ik heb een zadelmaat 17 inch, en zelf kledingmaat 38 en ben zo'n 175 lang. Eigenlijk nooit kritisch bij stilgestaan toen de zadelpasser met dit zadel kwam terwijl mijn vorige dressuurzadel 18 inch was.

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-25 08:59

Grote kans dat je dan inderdaad sowieso niet lekker in dit zadel past. Hier ook maat 38 en maar 1.59 lang. Daarmee pas ik perfect in een 17 inch, maar kan me voorstellen dat je met langere benen toch heel anders uitkomt. Moet zeggen dat mijn zadel zelfs iets naar voor is uitgesneden dus ik kan daadwerkelijk korter zitten als ik dat wil voor een klein sprongetje of buitenrit, zonder dat mijn benen klem komen te zitten. Veel dressuurzadels hebben toch een dusdanige plaatsing van de wrongen dat je erg gedwongen zit.

In ieder geval zou 1 gaatje verschil niet van pijnlijke benen naar niet meer kunnen staan in draf moeten gaan. Mijn vermoeden is dat dit zadel je wellicht niet goed past, maar ook kun je misschien nog wat winst behalen met rijlessen die focussen op houding en zit.

Ben wel erg benieuwd naar de foto's nu want het klinkt best apart dat een gaatje verschil zoveel uitmaakt!

scrabbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-25 09:16

Ik ken dit gevoel. Ik heb er toen eerst een gaatje tussen gemaakt later weer een half gaatje omhoog. Ondanks dat een gaatje heel weinig is voelde het echt als een ramp.

Dahlia85

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-25 09:22

Ja, ik weet eigenlijk zeker dat 1 gat korter te kort is voor mij. Dan krijg ik een stabielere houding maar wel erg geforceerd. Een half gat kan ikproberen

Miss_Mii21

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-25 09:25

Ik houd altijd oksellengte aan. Heb een tijdje ergens gereden waar ze ook lange beugels wilde, met eerste beste sprong van het paard die ergens van schrok lag ik er naast. Heb ze sinds die tijd ook net een gaatje korter, zodat ik druk op de beugel kan houden als m'n paard 'opgooit' zeg maar. Dat is voor mij de ideale beugellengte.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-25 09:28

Ik zou idd een half gat proberen als (tussen) oplossing.
Eventueel wanneer je daar aan gewend bent geraakt nog een half gat omhoog.

Ik heb net nieuwe stijgbeugels en die zijn ongeveer een half gaatje hoger dan mijn vorige.
Hiermee zit ik dus op hetzelfde gaatje net een beetje langer en dan mis ik ook balans in het rijden.
Een gat korter voelde in het begin ook als te kort, maar na een uur rijden was ik daar toch wel weer aan gewend.
Ik rijd ook op een dressuur zadel, maar ik heb dus wel de ruimte om zelfs nog wat korter te gaan als ik eens wil springen (komt zo weinig voor dat ik er geen apart vzh- of springzadel voor heb).

Kan dus zeker ook met de pasvorm van je zadel te maken hebben, dat 1 gat verschil zoveel uitmaakt.

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-25 09:46

Bij jou lengte is een 17" zadel best klein . Inch maten hebben niet alleen met je billen te maken maar ook met je lengte .
Ik rijdt met mn 173 lengte ook in 18"
Hoewel ik nu tegenwoordig voor mn billen ook niet echt kleiner kan gaan heb ik altijd 18" gehad vanwege mijn lengte

LadyFiesta

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-25 09:51

Dahlia85 schreef:
Zadelmaat zou inderdaad wel een probleem kunnen zijn. Ik heb een zadelmaat 17 inch, en zelf kledingmaat 38 en ben zo'n 175 lang. Eigenlijk nooit kritisch bij stilgestaan toen de zadelpasser met dit zadel kwam terwijl mijn vorige dressuurzadel 18 inch was.

Dat is krap hoor, met jouw lengte! Dit bepaalt voor een belangrijk deel waar je zwaartepunt ligt en hoe je benen liggen, en dus je balans.

Bowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-25 09:54

Ik denk dat dit probleem eerder houdingsgerelateerd is. Je onderbeen hoort op z'n plek te blijven, ook met lichtrijden. (Ervan uitgaande dat je beugels wel kort genoeg zijn dat je ver genoeg uit het zadel kunt komen voor lichtrijden, te controleren wanneer je in stap/halt in je beugels kunt staan) Hiermee kan je beugellengte in principe niet anders zijn voor stap en draf. Ik denk eerder dat je de beweging van je paard niet genoeg kunt uitzitten, waardoor je wordt 'gelanceerd'. Dat is echter geen beugelprobleem, je moet iemand hebben die je kan leren hoe je beter in balans kunt lichtrijden.

LadyFiesta

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-25 09:55

Zinzi_jewel schreef:
Bij jou lengte is een 17" zadel best klein . Inch maten hebben niet alleen met je billen te maken maar ook met je lengte .
Hoewel ik nu tegenwoordig voor mn billen ook niet echt kleiner kan gaan heb ik altijd 18" gehad vanwege mijn lengte

Ja het gaat zeker om de lengte van je bovenbenen inderdaad, waar landt je knie, zit je evt te ver achterin het zadel en hoe ligt vervolgens je hele been. Inchmaat, wrong, zweetbad etc allemaal van invloed op je houding.
Het klinkt alsof de zadelmaker vooral heeft gekeken of het zadel goed op het paard ligt en minder naar de ruiter.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-25 10:01

Zinzi_jewel schreef:

Dat wisselt echt per zadel en mens of 17 inch klein is voor die lengte. Ik pas met 172 en in verhouding lange benen juist wel in een 17 inch van verschillende merken. Mijn moeder die langer is ook qua benen, maar qua kledingmaat weer niet. Zolang de wrongen maar passend bij been zijn. 18 is voor mij echt veel te groot, zelfs met mijn lange benen. Ja, sommige zullen het moeten, een 18 inch, maar het is een combinatie van zitting, wrongen, beugelophanging en kontmaat. Ik heb nu een 17,5 inch maar paste ook in de 17 van dit merk maar degene die er ook op moest rijden niet en ik niet in de 18 inch. Heb nog geen 1 18 inch gehad die niet veel te groot was voor mij ook enorm wel meerdere 17 inch zadels gehad. Alleen dan met verlengde zweetbladen of aangepaste wrongen.

Beugellengte wisselt ook per persoon, ik rijd juist weer met lange beugels. Geen probleem met paard wat opzij springt of als ze hoog opgooien want dat vang ik met zit op en niet met beugels, want dan ga je snel staan ipv blijven zitten. Maar op tenen moeten gaan staan is ook niet goed als je met lichtrijden wel dichtbij paard blijft (want ondanks hoog opgooien hoor je niet hoog te gaan staan). Want het kan ook een houding ding zijn waarbij je te veel gaat staan/omhoog gegooid wordt.

Het kan dus zijn dat de wrong niet bij jouw lijf past, het kan zijn dat de zitting te klein is en het kan zijn dat je gewoon gaatje erbij moet prikken en je juist halverwege goed zit. Heb ik ook wel eens gehad, de ene was te kort qua enkels en heupen, de ander te lang dus gaatje ertussen geprikt en dat was goed.

Nieknollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-25 10:56

Soms helpt het om een dikker beugelblokje te proberen. Kan net het verschil maken

Dedikley

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-25 16:57

Dahlia85 schreef:
Ja, ik weet eigenlijk zeker dat 1 gat korter te kort is voor mij. Dan krijg ik een stabielere houding maar wel erg geforceerd. Een half gat kan ikproberen

Half gaatje in je beugelriemen erbij prikken misschien?

Toch is het ook vaak een kwestie van wennen, even uurtjes maken met de nieuwe lengte van je beugels (vooral in draf) en dit met een instructeur/coach die je coached bij "de nieuwe lengte".

Dat gevoel dat het geforceerd is, slijt als je de overtuiging krijgt dat je goed zit.