Invloed ruiter

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

N0a

Invloed ruiter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-25 20:49

Hoi allemaal,

Korte situatie schets. Mijn paard heb ik inmiddels 5 jaar, kan met hem lezen en schrijven en heb hem altijd zelf gereden. Hij loopt 5x in de week (bos/bak/longe) en heeft een goede conditie.

Sindskort rijdt iemand anders hem 1x in de week, zij heeft tijdelijk geen paard en ik wil haar uit de brand helpen. Inmiddels heeft ze 4x met hem gereden en sinds deze week wil hij op 1 kant niet meer aanspringen in de goede galop. Wel vanuit stap, maar vanuit draf kost het zeker een paar pogingen. Dit heeft hij nog nooit gedaan... Nu maak ik mij dus zorgen. Kan dit komen door een andere ruiter 1x per week? Heeft dit bijvoorbeeld zo'n invloed op z'n balans?

Of kan dit komen door de fysio behandeling die hij 6 weken geleden gehad heeft? Hoewel we de afgelopen weken geen hinder ondervonden en hij juist ruimer liep.

Of toch het zadel weer laten checken?

Omdat het zo van de 1 op de andere dag is sta ik een beetje voor een raadsel. Het is wel op de hand die hij altijd het moeilijkst heeft gevonden. Maar nu heb ik dus ook mijn vraagtekens of dit kan komen door een andere ruiter in het zadel, hoewel het slechts 1x per week is. Ze rijdt absoluut niet onvriendelijk, maar wel anders dan dat ik rij.

Moet ik haar rijden tijdelijk pauzeren of ben ik mij dan aan het aanstellen of komt het juist omdat zij wellicht hem beter aan het rechtrichten is dan ik en er nu ineens rij technische issues naar bovenkomen die we altijd hebben kunnen verstoppen?

Kortom dilemma en ik wil vooral het beste voor mn paard.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-25 21:33

Heb je het al gevraagd aan haar of ze deze problemen herkent? En het kan zeker komen door 1 keer in de week een andere ruiter. Het fijnste is om een paard te delen met iemand die op dezelfde manier rijdt op hetzelfde niveau.

alice0cullen

Re: Invloed ruiter

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-25 21:41

Ik merk het zelf ook wel hoor. Heb een meisje die 1 keer in de week rijd en dan begeleid ik haar erbij naar ze zit nog op niveau manege ruiter. Ze doet erg haar best maar ik merk het wel. Ze heeft in mijn vakantie ook wel eens twee weken zelf gereden en dat doe ik niet meer.

Dus op je vraag of iemand je paard krom kan rijden met 1 keer, dat kan zeker.

N0a

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-25 11:01

Bedankt voor jullie reactie. Geeft mij even stof tot nadenken of ik dan inderdaad dit wel voort wil zetten en hoe ik dit dan ga brengen.

sas66

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-25 11:11

Rijd je zelf nog les bij iemand? Zou diegen je bijrijder een keer les kunnen geven en kijken wat zij anders doet? Zo kun je het rijden misschien beter op elkaar afstemmen.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-25 11:25

Citaat:
Moet ik haar rijden tijdelijk pauzeren of ben ik mij dan aan het aanstellen of komt het juist omdat zij wellicht hem beter aan het rechtrichten is dan ik en er nu ineens rij technische issues naar bovenkomen die we altijd hebben kunnen verstoppen?

Waarom vraag je je dit af?

heeft zij eigenlijk een hoger niveau?

sas66 schreef:
Rijd je zelf nog les bij iemand? Zou diegen je bijrijder een keer les kunnen geven en kijken wat zij anders doet? Zo kun je het rijden misschien beter op elkaar afstemmen.

Hier sluit ik mij dan ook bij aan.

Samen ergens lessen en kijken waar het vandaan komt.

N0a

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-25 11:31

Ik les zelf ook af en toe en probeer een beetje te rijden met de filosofie van Jill Huijbregts. Zij heeft elke keer dat ze rijdt les van een andere instructie. Wel op een hele andere manier. Ik ben zelf vaak te lief/niet consequent genoeg. Zij is wel wat consequenter, wat ook goed is. Maar zij is bijvoorbeeld minder bewust bezig met schoudercontrole.

@Duopenotti ze heeft wel meer rij jaren ervaring en ook altijd veel jonge paarden opgeleid. Wel meer springgericht overigens.

Melzazu

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-25 12:15

Toen ik in het verleden had was mijn enige eis: je hebt minimaal 2x per maand les van mijn eigen instructrice.
Zo weet je in ieder geval dat die goed mee kan kijken en het in goed banen geleid wordt. Misschien dat dit dan nog eerst een idee is?

Om even goed te zien of het wel fijn afgestemd is en past bij waar jij mee bezig bent?

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-25 12:21

Elisa2 schreef:
Heb je het al gevraagd aan haar of ze deze problemen herkent? En het kan zeker komen door 1 keer in de week een andere ruiter. Het fijnste is om een paard te delen met iemand die op dezelfde manier rijdt op hetzelfde niveau.

Hetzelfde niveau hoeft echt niet. Dat vind ik zelfs vervelender want je kan nooit precies hetzelfde rijden. Maar ik heb meerdere paarden met een ander gereden die allemaal lager niveau reden als ik deed en was geen enkel probleem. Liever dat zelfs, dat vind ik veel fijner als hetzelfde niveau. Misschien de 1e 5 minuten even weer herinneren dat ik snelle reactie op hulpen vraag, maar dat kwam in tijden dat ik alleen reed ook voor. Paarden kunnen zich heel goed aanpassen aan de ruiter, bij de een sloom zijn en bij de ander juist veel voorwaartser. En dat de ander ze scheef laat gaan heb ik ook nooit last van gehad dat ze het bij mij ook gingen doen, want dat ving je automatisch op.

Ts, het kan daardoor komen maar kan ook tijd zijn om zadel na te laten kijken. Dat kan soms zo een aantal weken na een behandeling gebeuren als ze echt verbeterd zijn. Dus als jij zegt ruimer gaan lopen dan kan dat er voor zorgen dat zadel aangepast moet worden. Helemaal als het sowieso al een tijdje geleden is. Wanneer was de laatste controle van zadel?

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-25 14:09

Nou..ik heb altijd teveel paarden moeten fixen voor anderen. Ze worden helaas vaak echt niet beter van 'mindere' ruiters. Hetzelfde niveau is misschien niet perse noodzakelijk maar een te groot verschil daar tussen maakt toch wel degelijk uit.

Of een hele andere rijstijl..

Anyway ik zou haar ook of bij je eigen instructeur laten lessen en anders afvragen waarom je dit eigenlijk doet.

cobiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-25 14:17

Een paard vergeet echt je training niet als er 1 keer in de week een ander op zit.

Belangrijkste is dat die persoon vriendelijk en ontspannen rijdt.
Zolang het paard geen lichamelijke ongemakken krijgt door de rijstijl van de ander, dan zou er weinig aan de hand moeten zijn.

Tenzij je een paard hebt die onzeker wordt van verschillende rijstijlen, maar daar heeft een minderheid van de paarden last van in mijn ervaring.

Heb je al eens meekeken bij haar les?
Hoe ziet dat eruit?

Paard kan nieuwe trucjes hebben geleerd om ergens onderuit te komen en dat ook bij jou uitproberen. Maar indien je rijstijl goed is ben je daar zo weer doorheen, dan weet het paard echt wel wat hij bij Pietje kan doen en wat bij Klaasje.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-25 18:15

Ik zou niet verwachten dat een paard ineens 'verpest' is hoor. Het meest waarschijnlijke lijkt mij dat de andere ruiter een andere hulp gebruikt en daar ook echt specifiek mee heeft geoefend, en het paard goed heeft opgelet. als jij nooit contragalop rijdt, dan springt je paard meestal goed aan zonder dat je iets met jouw zit of balans doet, want de hele situatie is al duidelijk genoeg. Maar dan komt een andere ruiter die van het paard vraagt om op te letten op een paar specifieke dingen zodat zij wel het onderscheid kan maken tussen gewone en contragalop. Dan kan het heel goed dat het paard ineens wat meer in verwarring is.

In dat geval lijkt het me goed om eens bij elkaar te kijken hoe je dat doet bij het aanspringen. Misschien is het iets heel kleins dat precies het verschil maakt en is de verwarring meteen opgelost. (Genoeg buitenteugel bv?)
Maar als je dan tijdens het rijden ziet dat je paard bij haar bv nog veel meer in protest gaat bij de galop, weet je eigenlijk ook genoeg, dan is het geen verwarring maar gewoon niet goed.

N0a

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-25 22:01

Dank voor jullie reacties!

Zadel is 6 maand geleden gecheckt, maar nu toch maar een afspraak gemaakt voor de zekerheid. Ik vermoed toch een lichamelijk issue. Vandaag met rijden sprong hij eerst verkeerd aan, terug genomen en op de volte nogmaals een poging met een tikje linksachter. Toen gaf hij een bok met aanspringen, maar sprong wel goed aan. Wellicht dat er toch iets niet lekker zit in z'n rug/SI. Ga de fysio ook maar weer bellen just to be sure en maar even een tandje terug.

NickOP99

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-25 19:34

Ik zou ook zeker niet afwachten nee.